Historie obce Rakvice

Web Jakuba Cabala o historii obce Rakvice a okolí

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


rakvicky_zpravodaj:rz_1995_2_ocr

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
rakvicky_zpravodaj:rz_1995_2_ocr [2023/07/30 20:54] – odstraněno - upraveno mimo DokuWiki (Unknown date) 127.0.0.1rakvicky_zpravodaj:rz_1995_2_ocr [2023/07/30 20:54] (aktuální) – ↷ Stránka přesunuta z 'rz_1995_2_ocr' do 'rakvicky_zpravodaj:rz_1995_2_ocr' xcabal05
Řádek 1: Řádek 1:
 +====== Rakvický zpravodaj - 1995 - č. 2 - OCR text ======
  
 +**PDF verze zde: {{:rz:rz_1995_2_ocr.pdf|Rakvický zpravodaj - 1995 - č. 2}}**
 +
 +**OCR text níže slouží především jen pro indexaci a vyhledávání na webu, čtěte PDF verzi!**
 +
 +RaAakvick — 6.271995
 +ZPRAVO
 +Aj
 +vydává obecní rada v Rakvicích
 +Rakvičané na slovíčko ...
 +Projdete-li Rakvičané, jakoby jste se procházeli
 +ne zemědělskou vesnicí, ale městem. Výstavní domy,
 +dlážděné a asfaltované silnice a dlážděné chodníky
 +před domy, zahrádky od jara do podzimu plné květů.
 +Okna zahalená přebohatými záclonami.
 +Porovnáte-li tuto bohatost
 +se vzhledem Rakvic
 +na starých fotografiích z počátku tohoto století, bude
 +se vám zdát, že naši bohatí předkové byli chudí. Ale
 +bude se vám to opravdu jen takto jevit. Byli bohatší
 +než si myslíme. Jejich Život byl sice naplněn těžkou
 +prací, ale byl plný pohody, klidu, byl bez uspěchanosti.
 +Měl svůj rytmus, diktovaný
 +jen rytmem určovaným
 +přírodou. Naši předkové si uměli po práci sednoutna
 +lavičky v žůdře nebo na okraj kamenných studní na
 +dvoře. Uměli si se sousedy posedět a pobesedovat.
 +Jak to krásně znělo například: "Jdu na besedu nebo
 +jdu si se sousedy pobesedovat."“ Uměli si radostně
 +zazpívat.
 +Nezneklidňoval je strach, Že zmeškají 65. díl
 +"seriálu průměrné milionářské rodiny". Raději sidružně
 +pobesedovali ai zazpívali vtichém večeru. Rakvická
 +chasa tehdy chodívala po dědině se zpěvem nebo
 +posedala kolem kříže u kostela a její zpěv se nesl
 +setmělou vesnicí. | děvčata v hloučcích besedovala.
 +Bylato doba pohody, klidu, družnosti, sousedství. Ne
 +nadarmo se hospodáři oslovovali "sousede“. Zima
 +pak bývala dobou ochotnického divadelčení, plesů i
 +masopustů. Kdo se neúčastnil besed, sesedli se
 +doma. Ženy pletly nebo háčkovaly a někdo z rodiny
 +jim předčítal z děl našich spisovatelů nebo jiných
 +tehdy dostupných knih a časopisů jako byl např.
 +Světozor.|knihovna Pěveckého a čtenářského spolku
 +Žerotín půjčovala pro tyto příležitosti své knihy. A
 +dnes? Dnes už neposlechnetev podvečer zpěv chasy
 +ani tiché hovory skupinek lidí. Vesnice v podvečer
 +je
 +pustá. Oživí ji jen co chvíli projíždějící auto nebo
 +osamělý návštěvník hospody. Jen modravý svitoken
 +vám napovídá, že lidé sedí nebo pospávají kolem
 +televizoru.
 +Chceme-li se pobavit, musíme si pozvat
 +profesionály, drazeje za pomoci sponzorů zaplatit a
 +zazpívat si, přidat se k jejich zpěvu se můžeme na
 +jejich pokyn. Dnes snad jen na hodech zaslechneme
 +jakési pokusy mladých o zazpívání, a to nezní vždy
 +libozvučně.
 +Stali jsme se obětmi shonu, chvatu. Stali jsme
 +se obětmi honby za mamonem a co je nedobré, stali
 +jsme se zajatci televize, tranzistorů. Doba, kdy
 +Rakvičanům hrály rakvické kapely, které například na
 +konci minulého století vedli Obhlídalové nebov dávné
 +době pak Filové, Korčáci, jsou ty tam. Se smutkem
 +lze vzpomínatna doby slávy ochotnických divadel na
 +ochotníky, jako byli Pavli Průdci, Jakubi Foukalové,
 +Jaroslavi Korčáci, Václaví Glozové, Mařeny Nečasovi,
 +Rozvity Pohli a celá řada dalších ochotníků, s nimiž
 +s plným zaujetím hrávala divadlo většina učitelů.
 +Dovedli zahrát Maryšu bratří Mrštíků, Naše furianty,
 +Jana Husa a další klasiky divadla. Náklady na
 +vypůjčení kostýmů si hradili ze vstupného. A sály
 +byly plné diváků.
 +Přijdou ještě někdy takové doby? Najdou se
 +mesiáši, nadšenci, buditelé, kteří pozvednou prapor
 +takové slávy. Seskupí kolem sebe nadšence a
 +Rakvičané začnou zpívat, popřípadě hrát pro vlastní
 +radost, pro své potěšení a potěšení jiných? Vždyť
 +jsou mezi námitakoví, kteří umí a při troše dobré vůle
 +budou ochotni se na obnově osvětové práce podílet.
 +Vždyť všechno jde, když se chce. A najdou se i
 +podpůrci - sponzoři.
 +Nebo budou tyto řádky jen "hlasem volajícího
 +na poušti?!"
 +redakční rada
 + rRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +OBEC
 +S blížícím se pololetím je na místě provést rekapitulaci
 +plnění celoročního rozpočtu a zásadních úkolů daných
 +rozhodnutím zastupitelstva.
 +Pro přehlednost uvádím jednotlivé oblasti:
 +Bytová výstavba
 +bytovka č.p. 670 - pět bytů se prodává nájemníkům včetně
 +úhrady za opravu střechy a daně z převodu nemovitosti -
 +celková částka činí 152 504,-- Kč za jeden byt.
 +Bytovka č.p. 578 - (9.6. zatopené sklepy) připravuje se
 +technická dokumentace k provedení výměny stupaček a
 +napojení na kanalizaci, dále bude provedena výměna ZT
 +1. a vodoinstalace, oprava střechy a sklepů. Realizace
 +je
 +plánována na 07 - 08/95.
 +Občanská vybavenost
 +Žádost o dotaci na výstavbu MŠ nebyla zařazena do
 +programu zkvalitnění technického stavu škol. Připravují se
 +podklady prorealizaci napojení odpadůze staréškoly a OÚ
 +do kanalizace. Byla dokončena oprava veřejných studní, a
 +to na ulicích Luční a Svislá a ve dvoře staré školy. Voda je
 +pouze užitková, pro použití
 +v případě poruchy vodovodní sítě.
 +Distribuce a obchody
 +Dům č.p. 19 na Náměstí je z části pronajat panu
 +Medňanskému na zřízení prodejny ovoce, zeleniny a nápojů.
 +Nájemce provede dále opravu porušené části budovy
 +(dříve spořitelna) pro rozšíření prodejny.
 +Služby
 +Budova Svazarmu není zatím administrativně dořešena. V
 +současné době je dána na obecní úřad žádost soukromým
 +podnikatelem na odprodej prostoru Kačenárny - záměr
 +zbudovat malý 14 lůžkový penzion při respektování všech
 +hygienických a zejména ekologických požadavků. Snímek
 +podobného penzionu zřízeného v rezervaci Josefovské
 +údolí u Adamova je vyvěšen na nástěnce u OÚ.
 +Požární ochrana i
 +Cisterna - kropička je v CSAD Břeclav na provedení opravy
 +motoru.
 +Doprava
 +Od dodavatele akcí "Na řádku" a "U luže" je dán příslib
 +DNES
 +dodržení termínu dokončení, t.j. do konce června i když u
 +obou akcí došlo k vícepracem proti původnímu plánu. "Na
 +řádku“ bude navíc zbudováno odstavné parkoviště ze
 +zatravňovacích panelů
 +a zbudována zábrana proti najíždění
 +vozidel k vodě.
 +"U luže" byl navíc proveden nový rozvod vodya prodloužení
 +vozovky do ulice Luční. Po ukončení těchto akcí bude
 +prováděna oprava překopů vozovek, kanalizačních vpustí a
 +poklopů. Pro zbudování vozovky "U měšťanky" je zadána
 +příprava technické dokumentace na protažení kanalizace
 +od přístavby školy k ulici Horní.
 +Odpady
 +Skládka na Bílech uzavřena - České dráhy dají vyjádření k
 +problematice zasypaného silového kabelu v patě náspu.
 +OÚ provede v červenci dle zaplacených poplatků za odpad
 +a popelnice revizi nákladů. V roce 1996 bude hlavně z
 +hygienických důvodů zrušen systém jednorázových odvozů
 +popelnic.
 +Příroda a veřejné prostranství
 +U kostela, Univerzalu a parku v Nové ulici byly rozmístěny
 +lavičky, v případě soukromého zájmujako lavičky, odpadkové
 +koše, případně květinové mísy tohoto provedení je na OÚ
 +k dispozici nabídkový katalog.
 +V rámci údržbových prací bude u hřbitova zbudováno
 +parkoviště.
 +Nedaří se v plném rozsahu provést plánované práce na
 +údržbě obecního lesa. Otázka probírky a odtěžení
 +je zatím
 +ve stavu jednání.
 +Obecní zastupitelstvo řeší v současné době špatnou situaci
 +v oblasti kultury (malá pozornostvýročím, folklórním tradicím,
 +absence stálé hudby, SPOZ, příprava na oslavu 750 let
 +obce atd.) Kdokoliv má zájem a je ochoten v této oblasti
 +pomoci, může se kontaktovats kterýmkoliv členem obecního
 +zastupitelstva.
 +Vážení spoluobčané, přeji Vám dobrou náladu pod
 +"rakvicků májů" a hezké prožitky z dovolených a dětem
 +hlavně hezké počasí přes prázdniny.
 +starosta
 +Z jednání obecního zastupitelstva
 +Přestožeod minulého čísla Rakvickéhozpravodaje uplynulo
 +velmi málo času, projednávalo se v zastupitelstvu několikvěcí,
 +se kterými je potřeba veřejnost seznámit.
 +V letošním roce bylo možno požádat o dotace na investice
 +ve školství. Zastupitelstvo do výběrového řízení komise, která o
 +dotacích rozhodovala, předložilo projektový záměr výstavby
 +nové mateřské školky v hodnotě 8 milionu korun. Výběrovým
 +řízením bohužel projektový záměr neprošel. Upřednostňovány
 +byly nutné opravy budov, střechy atd.
 +Dalším důležitým bodem projednávaným zastupitelstvem
 +bylažádostoddílu kopanéo finanční dotaci zobecního rozpočtu.
 +V minulém roce přispěla obec 30 000 Kč na opravu kabin.
 +Důvodem letošní žádosti oddílu kopané bylo řešení neutěšené
 +situace na fotbalovém hřišti. Jako v postatě jediné řešení
 +navrhoval oddíl kopané zaměstnávat jednoho pracovníka pod
 +obecním úřadem, který by pracoval střídavě pro Sokola střídavě
 +pro obec. Na toto řešení zastupitelstvo nepřistoupilo z duvodu
 +finanční náročnosti (cca 100 000 Kč) a z důvodu nevýhodné
 +pracovní vytížitelnosti pracovníka obecním úřadem.
 +Konečným rozhodnutím zastupitelstva je dotace 45 000 Kč
 +ročně na plat údržbáře areálu hřiště Další dotace a
 +financování provozu areálu jsou záležitostí oddílu kopané
 +a to formou brigádnické činnosti nebo pomocí sponzorů.
 +Pro úplnost: obec pronajímá obecní pozemky oddílu kopané
 +zdarma (areál hřiště) a hradí veškeré náklady na provoz
 +sportovní haly pro všechna družstva oddílu kopané.
 +Nejdůležitějším bodem, který zastupitelstvo
 +v uplynulém
 +období projednávalo, byla volba nového místostarosty. Na
 +zasedání konaném 1.6. 1995 setéto funkce vzdal dosavadní
 +místostarosta MVDr. Janoušek. Jako důvod bylo uvedeno
 +velké časové zaneprázdnění. Proto bylo na zasedání
 +konaném dne 8. 6. 1995 nutno zvolit do této funkce nového
 +člena zastupitelstva. Za přítomnosti 8 zastupitelů (jeden
 +omluven) byla poměrem hlasu 5 pro, 3 zastupitelé se zdrželi
 +a nikdo proti, zvolena do této funkce MUDr. Studýnková.
 +za obecní zastupitelstvo - Pavel Suchánek
 + RAakvický - m
 +ZPRAVODAJ | JEJ
 +proměn
 +Jlody, mrskolínci a Vejrostci
 +O rakvických hodech se toho iv Rakvickém zpravodaji hodně napsalo. Ať už to byl jejich popis, vzpomínky na konkrétní
 +události, konkrétní zážitky pisatelů atd. Nikdo se ještě nepokusil napsat, jakje viděly děti nebo vidí děti, školáci, odrůstající
 +děti, výrostci a mrskolínci. Nikdo nenapsal, co námz dětství o hodech utkvělo v paměti, čím nás hody poutaly, jakjsme jejich
 +atmosféru chápaly a čím náš život obohatily. Mnoho, velmi mnoho se změnilo, ale salátové, svatojanské hody byly v době
 +našeho dětství velkým svátkem. Daly se tehdy přirovnat snad jen ke slavnostem jako bylo biřmování. | prostředí, v němž
 +se konaly, zůstává hluboko v podvědomíz našeho dětství. Slavnostnost
 +jim dávala i skutečnost, že se odehrávaly v prvních
 +letech po první světové válce. To měly Rakvice 430 domů a 2 377 obyvatel.
 +Prostředkem Rakvic tehdy tekl járek, který se táhl až po Obhlídalovu hospodu a tam se rozléval do šířky. V prostoru u
 +"Hyclového domu" zabočoval pod mostkem do leva, aby vyústil na Trávníkách, kde byly celý rok bažiny. Řádek, který tvořil
 +dolní část Rakvic, byl tehdy s ostatní vesnicí spojen můstkem. Levá část ulice na dolním konci byla vyvýšena a zpevněna
 +kamením, aby bylo možno jezditna polev Dálpích, Zárybnických, Rovinách, Trkmanských. Pravá část bývala zatopena vodou
 +nebo byla pastviskem husí, porostlé mochnou husí
 +Tam, kde sejárek rozléval na pastvisko husí, končily domy pololáníku a čtvrtláníku a začaly domy podsedníků a domkařů.
 +Domy a domky byly odrazem toho, že Rakvice tvořily v podstatě dvě vrstvy obyvatelstva. Vrstva bohatých a nebohatých, vrstva
 +sedláků a podsedníku. Ale i mezi těmi bohatými i nebohatými byly rozdíly. Uvnitř těchto vrstev byli bohatší a chudší.
 +Domy a domky se od sebe lišily. Selské domy byly širší, měly žůdry, které ústily do síní a po jejích obou stranách byly
 +obytné místnosti a vrata, jimiž se povozy vjíždělo pod kůlnu a do dvora. Domky podsedníků a domkařů byly užší, neměly
 +žůdry a zvrat se vcházelo pod kůlnu, zníž se vcházelo do obytných místností. Vrata měla branku,
 +jíž se vcházelo pod kůlnu.
 +U'selských domů buď na obytné místnosti navazovaly stáje pro dobytek a drůbež, nebo stáje byly ažza dvorem. U podsedníků
 +navazovaly vždy stáje a chlévy pro prasata a drůbež na obytné místnosti.
 +3
 + = pRakvický -
 +M ZPRAVODAJ
 +Humna za hospodářskými budovami končila u selských domů stodolami, u domů podsedníků a domkařů
 +jen placem
 +nebo zdí a nějakým přístřeškem. Některé domky neměly ani vrata. Měly jen branku, kterou se vstupovalo do uličky vedle
 +domku, která ani nebyla zastřešena a jíž vytékala v době dešťů voda na ulici. Branky u těchto domů byly tak široké, že se
 +jimi dalo projet traktorem, který byl jediným dopravním prostředkem domkaře. |když bylrozdíl na výstavnosti domů a domků,
 +nebyly v té době rozdíly mezi lidmi, tím méně mezi dětmi a mládeží. Nikdo v té době zatím nevěděl o třídním boji.
 +Ale předmětem mého vyprávění mají býtjednyz hodů před více než 75 lety, hody očima těch desetiletých kluků a dívek.
 +Hody, ano hody byly významným svátkem. Zvláště pakhody letní. Ty setehdy konaly na dvoumístech. Jedny se odbývaly
 +všopě zahrady Rochuse Zacha, hostinského "U raka": Tady nijak zvlášť vejrostky a mrskolínky nelákaly. Druhé místo hodů
 +bylo v dolní části Rakvic, v hostinci "U rolníka", jehož majitelem byl tehdy už stařičký hostinský Tomáš Obhlídal. Tento byl
 +přítelem a podporovatelem v roce 1852 až 1864 v Rakvicích učícího tehdy podučitele a spisovatele Aloise Mrštíka. Hody
 +se konaly na prostranství před hostincem. Děti tedy měly možnost hodové dění vidět od začátku až do konce. A opravdu
 +bylo na co se dívat a zažít. A měly na to i čas, protože škola jim skončila.
 +Podívaná pro ně začala jízdou k "Pánovi"“ pro máju, dřeva a mlazinu. Proč k Pánovi. Rakvické lesy byly spravovány
 +Lichtenštejnskou správou a vrchní správce polesí býl nazýván "Pán". Proto chasa musela jet si vyprosit dřevo na "máju a
 +bůdu" k němu. Tehdy se rakvická chasa se stárky vydala na dvou žebřiňácích, z nichž jeden i s koňmi půjčil Jan Kamenský.
 +Tomuto hodnému hospodáři pro jeho malý vzrůst se všeobecně říkalo Janeček. Druhý povoz s příspřeží půjčil stárkům
 +Tomáš Horáček z čísla 27. Celá akce, která byla provázena zpěvem se neobešla bez velké účasti zejména klukovské části
 +mládeže, která se podílela na radostném ovzduší. Návrat chasy byl o to radostnější a veselejší, že se oba povozy vrátily plně
 +naložené potřebným dřevem a mlázím.
 +Druhý den došlo ke stavění máje a bůdy. Výrostků, mrskolínků i dětí byloplno. Museli se však držetv potřebné vzdálenosti,
 +aby nepřekáželi a nedošlo ke zranění. Když byla mája postavena, byla stavěna bůda, která měla tvar kruhové stavby. Vrch
 +a stěny bůdy byly
 +z větví připojených ke sloupkům a krovům. Ty byly napojeny na máju. Vchod do bůdy, dosti široký, byl jen
 +z jedné strany. Uvnitř bůdy pak byla postavena tribuna pro muzikanty. Udusaná taneční plocha byla pokryta pískem.
 +a M K c M S K
 +x k KN M M
 +>, E ty x ze S X © “
 +"0 M a SX =O M “. še
 +M ha = m a jj
 +-
 +Větší pozornost mrskolínku, výrostku a všech vždy vzbudil příjezd kolotočářu. Už tehdy známá a početná to byla rodina
 +Berousků. Dvavychrilí koníčci- herky, přivezli do Rakvic komediantský vůz, rodinné
 +to obydlí Berousků aza ním na žebřiňáku
 +složený kolotoč. "Rozbili svůj stan" - usídlili se na vyvýšené cestě asi 100 m za boudou. Dali dohromady kolotoč a začala
 +zábava. Pohonnou silou kolotoče nebyl motor, ale ochotné ruce rakvických kluků, kteří po žebříku vylezli na horní část
 +kolotoče a roztočili
 +jej. Odměnou bylo právo po určité době si sednout na sedačky a točit se. Pravidla a rozsah točení určoval
 +pan nebo paní Berouskovi. Tiz kluků, kteří už měli nevěsty, si zpravidla sedli za ně a běhemtočení jejich sedačky vyhazovali
 +před sebe. Poněvaž byly hody a doma upečené koláče, ale grejcarů málo, kradly se doma koláče a těmi se platilo. Počet
 +koláčů za jedno svezení určovala paní Berousková. Potomci těchto Berousků byli a ještě jsou slavní cirkusoví krotitelé
 +medvědů a cirkusoví umělci.
 +Ale i Berouskovy koně potřebovaly žrát. Byly uvázáni u žebřiňáku. Pan Berousek našel v dolní části vesnice ochotné lidi,
 +kteří mu dali seno, které už bylo na "hůrách" a ještě pěkně vonělo. Byli to kočovní, typičtí komediantští koňové-tiší, skromní,
 +odevzdaní do vůle boží.
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJI
 +Trochu odrostlejší chlapci principála Berouska byli rezervou, nenašlo-li se dostatek dobrovolníků na roztáčení kolotoče.
 +Točení nebylo provázeno hudbou. Tu až na hody nahradila muzika pod boudou.
 +A přišla hodová neděle a hodové pondělí. Vesnice voněla senem, vůní růží, lilií a hřebíčků, ale hlavně vůní pečených
 +kačen a husí a koláčů. Po obědě začaly hody. Stárci přivedli své stárky za doprovodu ostatních chasníků a děvčat. Na svém
 +místě stála v té době proslavená kapela pana Hromka. Čekala na pokyn prvního stárka, aby začala hrát. Průvod se dal na
 +pochod pod máju a pod boudu. Před boudou sezastavil. Tamčekal rakvický silák Ferda Medek, chlapsilný, urostlý
 +se čtvrtkou
 +plnou piva se shlukem kluků, výrostků a mrskolínků. Ferda Medek byl pro tyto obdivovatele jakýmsi Buffalo Billem,
 +neohroženým hrdinou divokého západu, jakýmsi symbolickým ochráncem Apačů a bijcem desperátů a psanců. Tak se
 +na něho vejrostci dívali. Ferda se nadechl, zvedl čtvrtku nad hlavu a v tom začali Hromci hrát. Průvod se dal na pochod pod
 +boudu. Několikrát obešel boudu. Ferda dal čtvrtku na zem. Úvod hodů skončil. Hromci zasedli na tribunu. Začali hrát. Kdo
 +začal první tancovat, co se dělo, to mohli vidět z vejrostků a mrskolínků jen ti, kteří mohli chvíli postát u vchodu pod boudu
 +nebo ti, kteří se odvážili rozhrnout listí boudy. To však už nebylo tak zajímavé. Byla to zábava dospělých.
 +Na Ferdu ještě jedna, ikdyž neblahá vzpomínka. Bývalo zvykem, že na rakvické hody chodilai německá chasa z Přítluk.
 +Byla přátelsky přijímána. Chtěla vždy své sólo. Vždyt
 +se většinou vzájemně s Rakvičany znala. Němci chodili k nám na veksl
 +a naši do Přítluk. Jednou si Ferda usmyslel, že rozbijí přítlucké hody. Vydal se tedy s partou na hody do Přítluk. Poněvadž
 +už popili, začali se uprostřed hodů prát a napadli i muzikanty. Ferda napíchl vidlemi buben a nesl jej nad hlavou jako vítěz.
 +Zasloužil se o to, že skončila do té doby vzácná a přátelská družba chasy obou obcí.
 +Hodečky
 +Hodečky, hodečky,.
 +ubylo mně z bečky.
 +Hospodo, hospodo,
 +hrom aby do teho.
 +Vínečko sem dopil,
 +peníze sem propil.
 +Nic už pro mě néni,
 +žádný potěšení.
 +HR
 +Rakvická
 +Rakvičáci hospodáři,
 +pokroku se u nich daří.
 +Víno pijů enom střídmě,
 +proti horku, proti zimě.
 +Kozel
 +je prej jejich znak,
 +žádná pravda -
 +je to rak!
 +Pohl Zdeněk
 +(dokončení)
 +Školní rok 1933/1934. (Tose vyučovalo druhý rokvnové
 +budově měšťanské školy.) Tento školní rok byl zahájen
 +konferencí učitelů, na níž nový ředitel František Hadaš ocenil
 +finanční oběti a práci, kterou rakvičtí občané vynaložili na
 +vybudování měšťanské školy. Nejen
 +to. Učinil výzvu k potřebě
 +růstu kulturní úrovně obce a vyzval celý učitelský sbor, aby
 +usilovně pracoval k blahu dětí i občanu Rakvic. Tato výzva,
 +jak dále uvedu, byla uvedena v život. V tomto školním roce
 +byly vchodu tři ročníky měšťanské školy. Navštěvovaloje 149
 +žáku. Z toho 69 chlapcu a 80 děvčat. Učitelský sbor tvořili
 +ředitel František Hadaš a učitelé František Jerson, Štěpán
 +Mátl, Jaroslav Veselý, František Zelený, Marie Lemperová,
 +Jan Pivada, Ludmila Volavá. Náboženství řámskokatolické
 +vyučoval konsistorní rada Jan Spurný a náboženství
 +českobratrské evangelické Dr. Říčan. Pro vyučování
 +náboženství byli určení dva kněží proto, že podle
 +náboženského vyznání bylo 140 žáku římskokatolických, 4
 +žáci náboženství českobratrského evangelického. 5 žáku
 +bylo bez vyznání. Spolupráce obecné a měšťanské školy
 +byla úzká, což se projevovalo i na úseku kulturní činnosti
 +obou škol. Je pozoruhodné, jak výchovná činnosti byla
 +spojena s kulturní činností obou škol. Nejen to. Ze zápisu lze
 +vysledovat, žedo kulturní a osvětové činnosti byliplně zapojeni
 +všichni učitelé na obou školách. Aby byla obohacena výchova
 +žáku, byly sledovány ijak celonárodní, taki světové události.
 +To umožnilo při školních slavnostech, kulturních činnostech
 +a jinýchakcích seznamovato všech významných událostech
 +nejen žactvo, ale i širší veřejnost. Je třeba říci, že každá
 +významná celonárodní, ale i celosvětová událost našla svůj
 +odrazv práci školy a ve zvýšené vzdělanosti
 +žáku a občanu.
 +Obě školy, a to jak obecná, tak i měšťanská na jimi
 +pořádané slavnosti zvaly i rodiče, obecní zastupitelstvo
 +Školství v Dakvicích
 +a místní školní radu. Slavností pořádaných vtomto školním
 +roce bylo několik. Začaly oslavou 28. října. Program pečlivě
 +84. narozenin T.G. Masaryka, ato 7. března. Dále pak 11.
 +května 1934 byla uspořádána školní slavnost na památku
 +tragického skonu Milana Rastislava Štefánika. Je
 +pozoruhodné, Že školy uspořádaly i oslavy jubileí velikánů
 +české hudby, a to Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka.
 +Oslava se konalav Sokolovně 27. května. Vedle přednášky
 +o těchto osobnostech byly předvedeny ukázky z děl obou
 +skladatetu nejen žáky školy, ale bylo pozváno pěvecké
 +sdružení učitelské v Podivíně.
 +Obě školy pořádaly slavnostní setkání školy s rodiči a
 +ostatním občanstvem i při různých dalších příležitostech.
 +Vedoucí obou škol, ale i ostatní učitelé využívali těchto
 +setkání, aby seznamovali občany s novými proudy ve
 +výchově a vyučování. Na všech těchto setkáních vždy byli
 +přítomní zástupci obce, místní školní rady a rodičovská
 +sdružení. Nebyla vynechána žádná významná událost,
 +která by nenašla ohlas v akcích škol. Nechyběly však ani
 +přednášky, jejichž cílem bylo rozšíření osvěty pro širší okruh
 +občanu a samozřejmě pro žactvo obou škol. Tak např. pro
 +žactvo i občany byly konány přednášky k pozoruhodným
 +událostem, jako byla volba prezidenta republiky, dny
 +spořivosti, týden čistoty, činnost Československého
 +červeného kříže, týdne dobročinnosti atd.
 +Pro žactvo byly pořádány exkurze, jejichž cílem byla
 +praktická výchovažactva. Aby takto získané poznatky našly
 +výrazv praktické činnosti žáku, byl 30. března na Velký pátek
 +založen park kolem budovy měšťanské školy za pomoci
 +místních zahradníků Jakuba Průdka a Ladislava Průdka a
 +majitele školek z Rajhradu pana Maršálka.
 + —l
 +r
 +AE
 +
 +pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +Byla také založena užitková zahrada. V tomto školním roce
 +založený park byl osázen stromy, které ještě dnes jsou
 +ozdobou okolí školy. Největším dárcem stromů a keřů byl
 +"Masarykův les" školního lesního statku Vysoké školy
 +zemědělskév Brně. Škole darovalasi 160 lesních užitkových
 +a okrasných keřů
 +v ceně asi 3000,-- Kč. Rakvický okrašlovací
 +spolek daroval na osetí kobercovým trávníkem 300,-- Kč.
 +Botanická univerzální zahrada v Brně darovala vedle zdarma
 +provedeného návrhu plánu parku 27 druhů skalkových
 +semen, sazeničky kvítí a popínavých rostlin. Lesní závod
 +knížete Lichtenštejna v Břeclavi poskytl škole zdarma
 +sazeničky lesních stromů akeřů. Družstvo Niva v Bystřici pod
 +Hostýnem darovalo 4 kg travní kobercové směsi a deset
 +druhů sazenicléčivých bylin. Občané a místní "Okrašlovací
 +spolek" pomáhali prací i dary budovat park, stejně jako
 +obec sama. Veškerou práci na zahradě iv parku konali žáci
 +obou škol.
 +Školní knihovna i kabinety se teprve budovaly. Proto
 +jednotliví učitelé sháněli dary pro své kabinety a knihovnu.
 +Při veškeré této práci stála v popředí zájmu školy vyučovací
 +činnost.
 +Jako událost neobyčejného významu byla v roce 1934
 +zaznamenána v kronice volba prezidenta republiky na
 +Pražském hradě. Výslovně
 +je zapsáno "Tam, pod klenbou
 +Vladislavského sálu, v němž kdysi pořádali čeští panovníci
 +rytířskéturnaje nakoních av němž bývaly ivelké korunovační
 +slavnosti, byl po čtvrté zvolen za československého prezidenta
 +Tomáš G. Masaryk. Ještě v žádném demokratickém státě
 +nebyl týž muž čtyřikrát po sobě zvolen za představitele státu.
 +Jeto první případ vdějinách světa."Dále se píše: "Francouzský
 +ministr zahraničních věcí Louis Barthou prohlásil po čtvrtém
 +zvolení T.G. Masaryka prezidentem: "Vzdávám poctu celého
 +francouzského národa prezidentu Masarykovi, tomuto
 +velkému republikánu a jeho zemi. Masaryk je ozdobou a
 +chloubou lidstva."
 +Školní rok 1934/1935 byl čtvrtým školním rokem
 +měšťanské školy a 52. školním rokem obecné školy.
 +Učitelské sbory na obou školách byly obsazeny, dalo by se
 +říci učitelskými osobnostmi. Obecnou školu vedl řídící učitel
 +Bohumil Horňanský a sbor učitelu sestával z Jindřicha
 +Novotného a jeho ženy Julie Honzárkové
 +- Vajbarové, Marie
 +Šimonové- Bednaříkové, Antonína Malého, Marty Majorové
 +- Strakové.
 +Učitelský sbor měšťanské školy tvořil ředitel František
 +Hadaš. Učitelský
 +sbor tvořili František Jerson, Štěpán Máti,
 +František Zelený, Jaroslav Veselý, Marie Lamperová, Jan
 +Brabenec, Ludmila Volavá. Náboženství pak učili konsistorní
 +rada Jan Spurný a Dr. Říčan.
 +Do školní kroniky byly v tomto školním roce jako dosud
 +zapisovány události týkající se Československé republiky,
 +významné události celosvětového významu, vlastenecké a
 +školní slavnosti, kulturní události a samozřejmě události
 +týkající se školy. Provedené zápisy svědčí o vysoké
 +kronikářské úrovni kronikáře, zejména o tom, jak dovedl
 +skloubit zápisy o činnosti školy se vším, co se ve světě dělo,
 +a co bylo podnětem pro výchovu a vzdělání žáku i pro
 +poučení občanů. Vypisovat vše, na co učitelské sbory a
 +škola reagovaly, by si vyžádalo velkého prostoru, neboť v
 +roce 1934 a 1935 byla řada významných událostí. Proto jen
 +pro ukázku uvedu ty nejvýznamnější. Dne 9. října 1934 byli
 +v Marseille ve Francii zavražděni jugoslávský král Alexandr
 +|. a jej provázející francouzský ministr zahraničních věcí
 +Louis Barthou. Obě školy uspořádaly smuteční vzpomínku
 +na oba zavražděné. Program spočíval v přednesu
 +jugoslávské hymny, kterou sežáky naovičil učitel František
 +Zelený. O dějinách Srbska pohovořila učitelka M.
 +Lamperová. Učitel Jaroslav Veselý přednesl projev o obou
 +státnících a se žáky dvou tříd nacvičil báseň "Smrt krále
 +Alexandra a ministra Barthoua“. Za zaznamenání stojí dále
 +písemný dík obou učitelských sborů , rodičovského sdružení
 +a žactva obou škol tehdejšímu ministru zahraničních věcí
 +Edvardu Benešovi za obhajování upevnění míru ve světě na
 +půdě spojených národů. Beneš jim osobním dopisem
 +poděkoval.
 +V kronice upoutají pozornost oslavy 85. narozenin
 +prezidenta T.G.Masaryka, znichž žactvo obou škol mu zaslalo
 +přání, v němž vyslovilo radost nad tím, Že se svěží dožil 85 let
 +a popřálmu ze srdce mnoho zdraví a aby ještě dlouho náš stát
 +řídil a chránil. V kronice jsou vylíčeny oslavy narozenin. Byla
 +uspořádána výstava jeho děl a děl o něm napsaných. Byl
 +sestaven pamětní spis, v němž byla napsána zdravice, již
 +všichni účastníci podepsali. Mezi knihami byla vystavena i
 +kniha německého spisovatele Emila Ludwiga "Duch a čin",
 +obsahující jeho rozmluvy s Masarykem. Pozoruhodná je
 +odpověď Masaryka na Ludwigovu otázku, zdali se mu ve stáří
 +problémy vyjasnily. Masaryk odpověděl:"Myslím, žestáří necítím.
 +Když analyzuji a srovnávám, myslím, že ne. Mohu se klamat.
 +Pozoruji, ubývá-li mi fantazie nebo paměti, mohu-li myslitještě
 +dostpronikavě. Kdybych pozoroval,
 +Že se to porušuje, odstoupil
 +bych. Ovšem fyzicky, to už nemohutak skákata cvičitjako dřív,
 +kosti jsou méně ohebné, Ale duševně, duchovní stáří nijak
 +necítím. Mám takovou radost ze života, jako jsem míval.
 +Nemohu říci, co přijde později, jsem přece už starší než byl
 +Goethe."
 +Je dále zaznamenána řada dalších závažných kulturních,
 +výchovných i vzdělávacích akcí, dále práce na školní zahradě
 +apod.
 +V dalším školním roce 1935/1936 nedošlo v učitelském
 +sboru obecné školy vzásadě ke změně. Jen paní učitelka Marta
 +Straková si zvýšila kvalifikaci a byla převedena na měšťanskou
 +školu. Na místo odborného učitele Štěpána Mátla, který byl
 +přeložen do Rajhradu byl na měšťanské škole ustanoven
 +Ladislav Kučera, dosud působící vHrušovanech u Brna. Marie
 +Lamperová byla přeložena do Brušperku v okrese Místek.
 +To už Evropu ovládla hrozba fašismu. Věřilo se, že se
 +státům západní evropy podaří ochránit státy střední Evropy
 +před uvedenou hrozbou. Prezident T.G. Masaryk rezignoval na
 +svoji funkci 14. prosince 1935. Při této příležitosti pronesl
 +známou větu, Že "státy se udržují ideami, z nichž vznikly" a
 +doporučil
 +za svého nástupce Dr. Edvarda Beneše. Tenbyltaké
 +dne 18. prosince 1935 zvolen. Oběma prezidentům zaslaly
 +obě školy blahopřejné telegramy a od obou dostaly
 +poděkování. V této souvislosti zapsal kronikář do kroniky
 +stručný Životopis E. Beneše. V lednu 1936 požádal učitelský
 +sbor spolus místníškolní radou T. G. Masaryka, aby mohlškolu
 +nazývat Masarykovou. V březnu mu pak poslaly školy přání k
 +jeho 86. narozeninám.
 +Dne 26. května 1936 se přihodilo tragické neštěstí školní
 +výpravě obecné školy směřující na Pálavu. U Nových Mlýnů se
 +při převážení výpravy dětí, kterou vedl správce školy Bohumil
 +Horňanský a učitelé Jindřich Novotný a Zdeňka Žáková, na
 +pramici přes řeku Dyji. Tato se převrhla střetí částí výpravy. Na
 +pramici byl s touto skupinou pár koní s povozem aza strašného
 +zděšení utonulo 31 dětí i čeledín s koňmi. Tato událost byla již
 +mnohokrát popsána. 26. května letos uplynulo od této události
 +již 59 let. JUDr. Hubert Režný
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +ne jeden končí další začíná ...
 +Pomocí malé parafráze jednoho rčení si Vás, čtenáře
 +zpravodaje dovolím oslovit a podělit se s Vámi o několik
 +málo informací, postřehů a problémů spojených s činností,
 +která se oficiálně nazývá vzdělávání
 +žáků na základní škole.
 +Další školní rokje téměř za námi a tak přichází velmi
 +vhodná chvíle na zamyšlení, co znamenal pro Žáky, rodiče,
 +zaměstnance školy, alei všechny, kterým chod školy nějakým
 +způsobem leží na srdci.
 +Hlavním kritériem pro zdárné započetí školního roku je
 +personální zabezpečení, a to především pedagogického
 +sboru. Neméně důležitým prvkem je oblast dostatečného
 +pokrytí finančními prostředky na provoz školy. Jak jedné, tak
 +druhé problematice, mimo jiné, bude v následném textu
 +věnován prostor.
 +Ke konci školního roku pracovalo
 +ve škole 11 provozních
 +zaměstnanců včetně pracovnic školní jídelny a 19 učitelů.
 +Celkový početžáků byl 263. Ztohoto počtu navštěvuje naši
 +školu 45 dětíz Přítluk.
 +Pro zajímavé srovnání si dovolím uvést několik čísel o
 +početním stavu dětí vněkolika náhodně vybraných minulých
 +letech. Z uvedených počtů lze vypozorovat
 +jistý sestupný
 +trend, který má zákonité dopady do celkového chodu školy.
 +Rok počet žáků počet tříd
 +1979/80 405 17
 +1992/93 343 16
 +1993/94 296 14
 +1994/95 263 13
 +předpoklad 1995/96 246 12
 +Během tohoto školního roku došlo k několika
 +personálním změnám. Po odchodu paní učitelky Králové
 +a ing. Kubíka bylo nutné doplnit počet pedagogu o
 +aprobované učitele matematiky, fyziky a pracovního
 +vyučování. Od září 1994 tedy na naší školu nově nastoupili
 +manželé Čestmír a Iveta Krejčí, kterým se výše uvedené
 +předměty staly hlavní částí jejich učitelských závazku. Je
 +předpoklad, že poté, co jim byl přidělen obecní byt, dojde
 +k jejich dlouhodobější stabilizaci. Po mateřské dovolené se
 +navrátila za školní katedru paní učitelka Radka Vysloužilová.
 +K1. srpnu 1994 nastoupila nová vedoucí školní jídelny paní
 +Ludmila Grmelová.
 +Na podzim 1994 došlo k odchodu paní učitelky Mileny
 +Puklické
 +a její místo zaujala paní učitelka Ludmila Kvapilová,
 +která do Rakvic dojíždí z Břeclavi.
 +Ve zbývající části zaměstnanců nedošlo v průběhu
 +školního roku k žádným změnám.
 +K 30. červnu tohoto roku ukončí na ZŠ v Rakvicích
 +pracovní poměr paní učitelka Eliška Fleková a paní učitelka
 +Ludmila Kvapilová. V měsíci srpnu nastoupí paní učitelka
 +Iveta Krejčí mateřskou dovolenou.
 +Nový školní rok 1995/96, který začíná 4. září, zahájí škola
 +s úbytkem jedné třídy. Opětovně bude otevřena jen jedna
 +první třída, což při odchodu žáku ze dvou osmých tříd
 +znamená úbytek celkového počtu dětí.
 +Tato situace má však jeden velký pozitivní dopad. Škola
 +začíná mít v posledních letech stále více "komornější"
 +nádech. Lze s malou nadsázkou říci, Že každý každého zná
 +a tak odpadá jakási anonymita davu, která je zřejmá na
 +početně větších školách.
 +Stav aprobovanosti učitelů a jejich počet zásadním
 +způsobem ovlivňuje skladbu a rozvržení učebního plánu
 +jednotlivých ročníků a tříd. Má hlavní Vliv na vzdělávací
 +proces ve škole. Po celou dobu minulého školního roku, i
 +když v průběhu došlo k personálním změnám, byl početní
 +i odborností stav pedagogů na požadované úrovní. Nebývá
 +na ostatních školách zvykem, aby 100 % pedagogického
 +sboru mělo předepsané vzdělání, jak tomu je na škole naší.
 +Za tento, na břeclavském okresu nebývalý jev, je nutno
 +vyslovit poděkování také zastupitelstvu Obecního úřadu v
 +Rakvicích. Svým rozhodnutím o přidělování obecních bytů
 +učitelům ZŠ se natomto stavu podílí nemalým dílem. Jedná
 +se v dnešní době o prozatím jediný způsob nejen jak si
 +stabilizovat učitele
 +ve škole a obci, aleijakvůbec kvalifikované
 +pedagogy získat pro práci
 +ve školství. Podlezjištění pracuje
 +v současné době na základních školách břeclavského
 +okresu téměř čtvrtina učitelů bez požadované kvalifikace.
 +Zatímco v žádném jiném rezortu rozpočtové sféry není
 +takovýto stav možný, ve školství se toto běžně toleruje. Na
 +kom se následky uvedeného jevu projeví nejvíce není nutno
 +zdůrazňovat.
 +Z tohoto pohledu je nutné také nazírat na požadavky
 +učitelů, které se v poslední době stále častěji objevují
 +publikovány v tisku a v televizi. Pravdou však zůstává, že
 +převážná část většinou nezasvěcených komentářů k těmto
 +požadavkům bývá zaměřena pouze na úzce vytržený jeden
 +jediný bod, a to na zvýšení mezd. Realita je úplně jiná a
 +vyžadovala by samostatný zdlouhavý komentář.
 +V tomto školním roce se časové dotace jednotlivých
 +předmětů řídímax. snahou zabezpečení výuky dle aprobací
 +jednotlivých učitelů, aby současně došlo k využití všech
 +možností daných učebními plány. Proti letům minulým se
 +přikročilo k některým dílčím úpravám v učebních plánech,
 +např.:
 +- © pulení jedné hodiny matematiky na 2. stupni
 +- © většina volitelných a nepovinných předmětů se organi-
 +zuje formou zájmových kroužků
 +- © první a druhá třída pracuje dle projektu obecné školy
 +- © opakovaně se pořádají školy v přírodě u některých
 +tříd prvního stupně ap.
 +K dnešnímu dni pracuje při naší škole pod vedením
 +učitelů celkem devět kroužků v trvání přibližně 14 hodin
 +týdně.
 +Tento školní rok 1994/95 škola organizovala celou řadu
 +akcí sportovního, kulturně-vzdělávacího, alei společenského
 +charakteru:
 +- © školav přírodě
 +- lyžařský výcvikový kurzv Peci pod Sněžkou
 +- letnívýlety tříd. kolektivů převážně do horských oblastí
 +- © návštěva divadel v Brně a Praze
 +- © návštěvy výstav a exkurze
 +- © předvánoční "Podvečer otevřených dveří"
 +- © oslava Mikuláše na 1. stupni ZŠ
 +Naši žáci mnohdy úspěšně rezprezentovali školu a obecna
 +různých sportovních a kulturních vystoupeních.
 +Nejvýraznějšího úspěchu asi dosáhla taneční skupina s
 +názvem Simons dance group, která postoupila do finále
 +taneční soutěže v Mikulově, kdezískala cenu sympatie. Úspěchy
 +slavilyina poli sportovním. Starším žákům aždíky penaltovému
 +rozstřelu unikl postup do okresního finále v malé kopané. Starší
 +dívky úspěšně bojovalyv okresnímatletickém přeboru a vybíjené.
 + rRakvický -
 +ZpRAVOOAJ
 +Snahou vedení školyje vytvořit systém, který by dokázal
 +věrohodně monitorovat úspěšnost výuky na naší škole. Při
 +současném stavu , kdy téměř neexistuje samostatná a
 +nezávislá organizace, která by dokázala tuto činnost
 +objektivně a nezávisle vyhodnotit, je nutné vycházet pouze
 +ažz konečné fáze celého procesu, a to z úspěšnosti našich
 +absolventů při přijímacím řízení na střední školy a učiliště.
 +Ztohoto pohledu by se dnes dalo usoudit, že výsledky školy
 +jsou povzbudivé vzhledem k 100% umístěných žáků. Jsme
 +si však vědomi, že letošní rok bylv oblasti přijímacího řízení
 +více než vyjímečný. Střední školy s blížícím se termínem
 +zahájení staronového, povinného, devítiletého navštěvování
 +základní školy, projevily letos snahu "předzásobit" se žáky
 +na léta příští, kdy dojde k situaci, že jeden rokžádní absolveti
 +ze ZŠ nevyjdou. Tento stav by měl nastatv příštím školním
 +roce, kdy žáci osmých tříd budou pokračovat třídou devátou,
 +ale již jen na své základní škole. Jinak řečeno, žáci, kteří ve
 +šk. roce 1995/96 úspěšně ukončí osmý ročník ZŠ, pokračují
 +vplnění povinné školní docházkyv devátém ročníku základní
 +školy. Teprve poté mohou skládat přijímací zkoušky na
 +školy střední.
 +Letošní školní rok ukončí 37 žáků osmého ročníku. Na
 +střední školy s maturitou jich bylo přijato 17. Ostatních 20
 +nastoupí na odborná učiliště.
 +| v tomto roce měli žáci 5. ročníku šanci přihlásit se na
 +víceletá gymnázia, kterou využilo 9 dětí. Do dnešního dne
 +jich bylo přijato pět. Ostatní jsou ve stadiu odvolacích řízení.
 +Od září 1995 dozná změnu i dosavadní systém
 +přidělování učebních pomůcek (sešitu, tužek ap.) žákům.
 +Nakonci školního roku obdrží každé dítě seznam pomůcek,
 +které si bude musetsamostatně zakoupita vlastnitk prvnímu
 +školnímu dni měsíce září. Znamená to přenesení jisté
 +finanční zátěže na rodiče, ale škola již druhým rokem
 +nedostává žádný příspěvek na pokrytí těchto položek.
 +Výjimku tvoří pouze budoucí prvňáčci, kteří obdrží základní
 +učební pomůcky na počátku školního roku.
 +Samostatnou kapitolu v Životě školy je dlouhodobý a
 +nikdy nekončící proces údržby a oprav všech zařízení a
 +prostor, které škola ke svým potřebám využívá. V současných
 +dnech probíhají finální práce na dokončení celkové
 +rekonstrukce plynové kotelny. Konečně bude možné
 +provádět účinnou regulaci celého topného systému a tak
 +zabránit nežádoucímu přetápění a následným nemalým
 +finančním ztrátám.
 +Vnitřní interiér přístavby byl v průběhu školního roku
 +vymalován a osazen jiným způsobem nástěnek. Velkou
 +investicí byloi provedení nátěru všech oken a rámů na staré
 +budově. Měsíc květen a červen je poznamenán uzavřením
 +venkovního školního hřiště zdůvodů zabudování zařízení na
 +baketbal a přestavby části atletického oválu. V období
 +školních prázdnin již bude hřiště otevřeno.
 +Snahou vedení školy je, aby vnitřní prostory i okolí školy
 +bylo na úrovní konce dvacátého století. Pokud jde vše o pár
 +kilometrů směrem jižním, nevidím důvod, proč byto nemělo
 +jít v naší obci. Je naprosto jednoznačné, že úprava a
 +civilizované prostředí něco stojí. Přesto se tento argument
 +nemůže stát klíčovým při rozhodování, zda do oblasti údržby
 +a péče o pracovní prostředí něco investovat, či nikoli.
 +Domnívám se, že po rekonstrukci vozovky podél školy se
 +školní budova stane další výraznou dominantou obce.
 +Kulturní vzhled valné většiny školních prostor napomáhá
 +v neposlední řadě i k podvědomému uvědomování si
 +normálnosti takovéhoto uspořádání a má nemalý vliv i na
 +posílení estetického cítění žáků. O tom, že tato cesta je
 +správná svědčí i podstatně menší množství projevů
 +vandalismu na naší škole.
 +Vážení čtenáři, přeji Vám příjemné prožitíletních měsíců
 +a dětem školou povinným co nejdelší prázdniny.
 +Mgr. Vysloužil Jaroslav
 +ředitel školy
 +Le
 +Šel Jaromír do školy
 +v kabeli měl pistoli.
 +M při všech stojí Manitou
 +pistoli má nabitou.
 +Ve třídě je vzruchu mnoho
 +zastřel toho, nebo toho,
 +Jaromír však klidně sedí
 +pistolníci sami vědí
 +kdo je první na řadě
 +v té pohřební parádě.
 +Matikáře prošpikuju
 +bude z něho cedník.
 +Fyzikáře nelituju
 +pak na řadě je školník.
 +Řediteli pěknou díru
 +uděláme do čela,
 +z Čestinářky milé. děti
 +bude chladná mrtvola.
 +školy
 +A tak jako u dospělých
 +i tu se zrádci rodí.
 +Jarce se ta patálie
 +do programu hodí.
 +Pětku smazat, co včera slízla
 +Jaromíra klidně lízla.
 +Jarmír byl odzbrojen
 +ředitel je spokojen.
 +Školník dostal pochvalu
 +že projevil odvahu.
 +Dal Jardovi mat -
 +teď domu čeká KAT!
 +Pohl Zdeněk
 + RAakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +POZDRAV, PODÁNÍ RUKY A ÚSMĚV
 +Sedí dva starší páni nalavičce. Hoví si a zadumaně mlčí.
 +Najednou jeden z nich povídá: "Představ
 +si, jakmě nedávno
 +uvedl můj vnuk do rozpaků. Je studentem střední školy.
 +Chlapecjetozvídavý, zvědavý i vnímavý. Vyrukovalnaměs
 +otázkou: "Dědo, nevím si rady s pozdravem. Neznám
 +pravidla při pozdravu, zejména starších lidí ažen adívek. Co
 +je to vlastně pozdrav? Jakou má úlohu ve společenském
 +životě?"' Zarazil jsem se, zaváhal. Po chvilce přemýšlení
 +jsemzačal. Toje závažná otázka. Alezkusím na ni odpovědět.
 +Touto otázkou se unás více než před 70 lety zabýval kancléř
 +prezidenta Masaryka Dr. Jiří Guth-Jarkovský. Bylto vzdělaný
 +člověk - diplomat. Jen málokdo VÍ, že žil ke konci minulého
 +století ve Francii a v roce 1898 byl jako přítel Piera barona
 +de Coubertina spoluúčastníkem obnovení olympijských
 +her, a po vzniku Československa i předsedou
 +Československého olympijského výboru. Jiří- Guth napsal
 +knihu o společenském chování a nazval ji Společenský
 +katechizmus. Nazvalji katechizmus proto, že to byl soubor
 +hlavních článků společenského chování a se základními
 +poučkami chování. Vycházel z toho, že každý okruh lidí,
 +každá společnost má svoje zákony, ať psané či nepsané,
 +kterými jekaždý povinen seřídit, chce-li vtakové společnosti
 +žíta trvat. Pokračoval jsem. Pozdrav
 +je výrazem zdvořilosti.
 +Pozdravem nesmíme skrblit, chceme-li být zdvořilí.
 +Pozdravovat je slušnost, ale odpovídat na pozdrav je
 +povinnost. Zpusob pozdravu se liší podle stavu
 +pozdravujícího, podle místa, kde se pozdrav děje a podle
 +osoby, které setotýká. Já nevím, zda byla
 +v současné době
 +vydána nová pravidla, ale povím ti otom, jakto bývalo a čím
 +se já řídím dosud.
 +Tak tedy. Mám-li klobouk, zdravím na ulici sejmutím
 +klobouku. Pozdrav má ráz skromnosti, nesmí býtodměřený
 +a nestačí dotknout se klobouku nebo salutovat. Salutovat s
 +kloboukem na hlavě znamená nevážnostvůči pozdravované
 +osobě. Klobouk nesmekáme hluboko, ani se hluboko
 +neukláníme. Klobouk bereme
 +za vrchlík. Zvednutí klobouku
 +doplňujeme úklonem hlavy, které dodává pozdravu osobní
 +ráz, popřípadě i mírným úklonem hořejší části těla.
 +Pozdravujeme-li pána (muže), záleží důraz pozdravu v
 +upřímnosti a bezděčnosti. Při pozdravu se současně
 +pousmějeme nebo zachováme vážnou tvář. Zdravíme-li
 +ženu, projevíme úctu a skromnost a pohled na ni bude
 +Taksi počínámetéž, zdravíme-li starce. Jakjetose zdravením
 +na ulici, mám-li na hlavě čepici, baret nebo jsme-li bez
 +klobouku? Mám-li na hlavě čepici, je postup zdravení stejný
 +jako když máme klobouk. U baretu
 +jeto jiné. Už skutečnost,
 +že sundávat baret i nasazovat jej je do jisté míry obtížné,
 +mělo by zdravení být provedeno úklonem. Rozhodně není
 +vhodné salutování. Vstoupíme-li do domu nebo bytu,
 +sejmemez hlavy klobouk, čepici i baret, ukloníme se tomu,
 +kdo nás vítá. Úklon učiníme asi půl kroku před ním. Toproto,
 +aby pro případ, že nám podává Vítající ruku, nemuseli mu
 +vycházetvstříc. Vuči pánum se ukloníme zlehka, ale pohled
 +by měl mít v sobě cosi upřímného, usměvavého.
 +Obecně pozdravujeme na ulici všechny osoby známé i
 +ty, se kterými jsme se setkali u přátel nebo známých, jimž
 +jsme byli představení. První pozdravuje osoba mladší, ale
 +osoba dobře vychovaná nemá-li proto duvod, nečeká na
 +pozdrav. Starší muž pozdraví mladšího dříve, jde-litento se
 +ženou (dívkou).
 +Jestliže jsme na ulici nebo na procházce pozdravili
 +osobu a brzo po té ji zase potkáme, neopětujeme pozdrav,
 +leč bychom s ní chtěli přijít do bližšího styku - jednat sní. V
 +takovém případě stačí uklonit se, lehce pozvednout klobouk
 +nebo čepici nebo jsme-li bez pokrývky hlavy, mírně se
 +ukloníme. Tento projev je pak spíše omluvou než
 +pozdravem. Stalo-li by se, že nepoznáme ženu nebo dívku,
 +se kterou jsem se ve společnosti setkali, pozdravíme ji
 +teprve tehdy, když nám dala znamení, že nás poznala,
 +případně sama pozdraví. Se známým se na ulici
 +nezastavujeme, není-li sám, leč bychom byli ktomu vyzváni.
 +Tak se musíme také chovat potkáme-li známou ženu nebo
 +dívku. Zastavíme-li se na jejich výzvu, sundáme klobouk,
 +čepici i baret z hlavy a nedáme ji na hlavu bez její výzvy.
 +Zpravidla všakvždy budeme vyzváni, abychom přikrývku dali
 +na hlavu.
 +Jdu-li po ulici se skupinou přátel, kteří pozdravují osoby,
 +které neznám, je mojí povinností připojit se k pozdravu.
 +Mohu si nenápadně prohlížet tyto osoby a když přešly,
 +neptám se po nich a nedělám o nich žádné poznámky.
 +Jsem-li v místnosti, kde sedím a vstupují tam mojí známí a
 +jdou ke mně, vstanu a pozdravím je. Potřebuji-li se na ulici
 +neznámého na něco zeptat a oslovím-li ho, musím, mám-
 +li nahlavě pokrývku tuto smeknoutnebo aspoňji pozvednout.
 +Jedu-li na kole, pozdravím známé lehkým úklonem hlavy.
 +V autu jedoucím rychle nepozdravujeme vůbec. Jinak
 +jedouce v autě, pozdravím přátele a známé úklonem hlavy,
 +nebo zvednutím pravé paže a úklonem hlavy.
 +A jak jeto soslovením při pozdravu? Pozdrav jako projev
 +úcty může být konán buď mlčky nebo zpravidla
 +je provázen
 +slovem. Obvyklé pozdravy jsou dobréráno, dobrý den, dobrý
 +večer. | nazdar u úzce spřátelených osob lze použíti pozdravů
 +na osobě, kterou pozdravujeme, také na místě, kde se
 +pozdrav děje. Podle toho se také řídí přízvuk pozdravu, výraz
 +tváře, který může být buď uctivý nebo přátelský. Jde-li známý,
 +kterého zdravíme se ženou nebo dívkou, nepoužíváme
 +slovo nazdar, ahoj apod.
 +Stalo se nechvalným zvykem, že pozdrav je komolen,
 +krácen - např. namísto dobrý den se použije jen "dobrý"
 +nebo nějaké zamručení. Takový pozdravje možno chápat
 +za ne zrovna slušný nebo společenský. Slovní pozdrav má
 +být proveden tak, aby jej slyšela osoba, které přísluší.
 +Nesluší se pozdrav křičet na dálku. Hodně záleží na taktu
 +zdravícího, kterého slovního pozdravu použije. Zdraví-li děti
 +starší osoby, měli bychom být k dětem zdvořilí a poděkovat
 +jim pozdravem dobře znatelným. Totéž platí, pozdraví-li nás
 +člověk mladší. Neodpovědět na pozdrav nutno chápat jako
 +urážku. Pozdraví-li dítě nebo školák
 +ve svéhorlivosti překotně,
 +nezazlíváme mu to a nenechme pozdrav bez povšimnutí.
 +Na každý zpusob uznejme dobrou vůli dítěte. To by mohlo
 +chápat takové chování staršího jako projev nepřívětivosti,
 +ne-li neslušnosti. Pozdrav je zpravidla provázen podáním
 +ruky. Vnuk se mě ptal, jak si má počínat, popřípadě
 +jak se
 +má člověk přitom chovat. Na to jsem mu řekl. Podání ruky
 +je výraz zdvořilosti i přátelství a stal se povětšině nedílnou
 +součástí pozdravu. Je to silnější stupeň pozdravu. Máme-
 +li v pravé ruce nějaký předmět, předáme
 +jej do levé ruky
 +Není-li to možné, podáme levou (např. je-li pravá zraněná)
 +podáváme levou, ale s omluvou.
 + rRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +Podávanou ruku stiskneme, ale ne příliš, ne tak, aby to
 +způsobilo bolest. Neslušné je podávat rovnou dlaň nebo
 +prsty, aniž bychom objali dlaň podávané ruky. Podání rovné
 +dlaně znamená nedůvěru nebo dokonce opovržení. Není
 +vhodné podávanou ruku dlouho držetve své. Neměli bychom
 +tak činit zejména vůči osobě, kterou dobře nebo důvěrně
 +neznáme. Podání ruky musí být určité a upřímné, nesmí být
 +nesmělé. Ito by se mohlo jevit jako nezdvořilost, popřípadě
 +do jisté míry ne zrovna jako projev přátelského myšlení.
 +Podávání ruky muže má být mužné, energické. U žen má
 +být podání ruky projevem jisté zdrženlivosti.
 +Mezi osobami téhož pohlavíje podání ruky běžné. Není-
 +li velkých rozdílů věku, není důležité, kdo podává ruku první.
 +U představených čekáme, že sami podají ruku. Žádný
 +slušný člověk podávanou ruku neodmítne. Učiní-lito přesto,
 +je to projev pohrdání nebo nenávisti. Ruka se podává bez
 +strojenosti, přirozeně, bez jakéhokoliv tatrmanství. Muž
 +nepodává ruku ženě jako první. Je-li mu ženou podána,
 +stiskneji slaběji. Starší ženy a starší muži podávají ženám
 +i dívkám ruku první.
 +Podávání rukyje obecně rozšířeným pozdravem, stává
 +se až mechanickým a nedbá se jemnějších rozdílů, o nichž
 +jsem už mluvil. Ale, jak už jsem řekl, nápadné nepřijetí
 +podávané ruky bez vážných důvodu,
 +je, ne-li urážkou, aspoň
 +hrubou neslušností a neomaleností.
 +Jakou úlohu hraje při pozdravu úsměv? Projev zdvořilosti,
 +jakým
 +je pozdrav nabývá ceny a významu, je-li činěn s jistým
 +půvabem. Jejich nejpřirozenějším průvodcem je úsměv.
 +Úsměv dovede vyvolat sympatii, mírnou úctu, vyvolává
 +určitou přízeň. Odmítáme-li nějakou žádanou službu nebo
 +pomoc a řekneme-li například: "je mi líto" s hezkým
 +úsměvem, ten, komu odmítáme snáze nám odpustí. Úsměv
 +při pozdravu by měl býtumírněný, krátký. Měl by být provázen
 +vlídným výrazem
 +ve tváři.
 +Budeš-li si takto při pozdravu, podání ruky počínat, věř,
 +že nepochybíš."
 +Mé vyprávění se setkalo u spolusedícího s mlčenlivým
 +a souhlasným pokynem hlavy a souhlasným porozuměním.
 +JUDr. Huber Režný
 +Vítězství pro Rakvice
 +Když jsem se díval na nedělní večerní televizní
 +zprávy, tak právě byl přenášen dojezd našeho
 +nejdelšího a nejstaršího cyklistického závodu Praha
 +- Karlovy Vary - Praha. Závodník proletěl cílem a
 +reportér při tom pronesl tuto krátkou větu. "Vítězem
 +závodu se stává Jirka Binder z Rakvic.“ Vyrazilo
 +mně to na chvíli dech, vždyť tento závod vyhrávali
 +jen opravdu ti nejlepší, ale po chvíli přemítání
 +jsem se divit přestával. Vidí Jirku někdo jinak než
 +sedět na kole? Šlape svoje dávky, běhá podél cest
 +a týden co týden odjíždí někam na závody, hlavně
 +triatlonové, kde plavání, běh a jízda na kole
 +dokonale vytuží a otuží celé tělo.
 +Každý z nás jistě ví, jak je cyklistika tvrdý sport
 +a výsledky se dostaví jen u těch, kterí poctivě
 +trénují, dovedou překonávat překážky a mají tento
 +mužný sport rádi. Na trati při závodech nejde
 +zastavit a schovat se před deštěm, sněhem,
 +krupobitím či větrem. Tento sport vyžaduje od
 +závodníka kus sebezapření, dobrou trénovanost
 +nejen svalstva, ale celého organismu. To je jen
 +základ, to však stačí jen k tomu, aby závodník dojel
 +do cíle dlouhých etap někde zastrčenej v peletonu,
 +ale nestačí to k vítězství. K té velké dřině se musí
 +přidat ještě vůle, taktika, zkušenost a pak se může
 +podařit to, co se podařilo Jirkovi Bindrovi. Vyhrát
 +slavný závod, který byl založen roku 1921, závod
 +do jehož vítězné listiny se zapsali takový šampioni
 +jako byli vítězové Závodu míru Jan Kubr a Jan
 +Smolík, tak to klobouk dolů. S jídlem roste chuť,
 +jak se říká, a tak hned za týden Jirka Binder vítězí
 +V závodě v Modřicích u Brna. Tvrdá. a poctivá práce
 +začala splácet daň svému věřiteli a to je dobře.
 +Jirka však není v rodině Binderových jediným
 +sportovcem. Jeho starší sestra Liba byla před lety
 +velmi dobrou a úspěšnou běžkyní na střední tratě.
 +Dosáhla mnohá vítězství i V mezinárodních
 +závodech, tak že Jirka má co dohánět, ale za toto
 +vítězství mu patří naše uznání a držíme palce nejen
 +do dalších závodů, ale do celého života.
 +Zdeněk Pohl
 +Odnesla to hruška
 +Spokojeně, z veselů náladů se vracel ze služby
 +"ajzlboňák“ Prudek. Těšil se na teplů snídani, na postel, na
 +trochu odpočinku po noční směně. Doma měl malý
 +hospodářství, tož odpočívat by zas tak nemohl, ale jeho kluk,
 +kerýmu bylo onehdá sednást roku už pomože hodně. Sile
 +má habaděj, pořád by enom cvičil, rači by v Sokolovni aj
 +spával, ale ať, šak prácu co měl nakázanů dycky udělal jak
 +měl. Taky k temu byl od malička vedenej. Co se enom
 +nadostával páskem, opraťama, bičem, vidlama, všeckým,
 +co bylo po ruce. "Ohybej stromek, dokáď je mladej, ze
 +starým dřevem už nepohneš", to byla strejcova výchovná
 +filozofia.
 +Aj dyž bylo skoro po ránu, dvírca ve vratech už byly
 +odemknutý a tak strejc Průdek vkročil pod kůňu rodnýho
 +stavení. Rozhlídl se a překvapením ostál stát. Zdálo se mu,
 +že néni doma, ale v boxerskej aréně, enom provaze dokola
 +chyběly. V prostředku kůně proti sobě poskakovali
 +jeho kluk
 +Franta astejně starej sůseduj Joža. Na rukách měli boxerský
 +rukavice, sem tam do sebe uderyli, ale hlavně trénovali
 +nohya pohyb tělem, údery věčinů enom naznačovali. Strejc
 +se nanich chvílu díval až mu začali svrbět ruky.
 +"Zastavte! Aty měto puč,"vyzval strejc súsedovýho Jožu
 +a táhal mu nedočkavě rukavice z ruk.
 +"Počkejte, musíte mně to rozvázat, ináč to nezděláme",
 +bránil se Joža.
 +10
 + RaAakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +"Co tak se boxuje, vy holobrádci? Já vám ukážu jak se
 +to dělá. Žádný poskakování
 +ze strany na stranu. Musíte tvrdo
 +dopředu, neuhybat, nebát se rany, dočkat pravej chvíle a
 +potom náhle uderyt."
 +"Joža strejcovi navlíkl rukavice a enomich dovázal, už se
 +strejc vrhl nedočkavě na svojeho syna. Ten na tým byl
 +špatně. Bál setatu uderyt, proto ustupoval, kličkoval, uhybal,
 +ale tata šel za súpeřem jako buldok za kořišťů, až se mu
 +podařilo trefit syna přímo do brady. Ten se zapotácel a než
 +se spamatoval, dostal další šupu do nosu a tehdy došlo k
 +rychlému obratu situace. Povaha po tatovi nedala Frantovi,
 +aby čekal na další výprask, přestal vnímat, že jetotencoho
 +splodil, viděl už enom sůpeřa a temu musí ty rany přece
 +oplatit. Šak tata mu dycky říkal, že se nesmí nechát a tak
 +jednů uhl hlavů do prava, jednů do leva, podřepem se vyhl
 +tatovej pravačce, která mu proletěla těsně nad hlavů a
 +potom se kúňů rozlehly tři tupý údery. Buch, buch, buch a
 +hlava rodiny v momentě seděla na zemi. Že se neco
 +takovýho stane, to nikdo nečekal, ale nedalo se nic dělat,
 +při sportu ide rodinování stranů, inak to nemá cenu. Strejc
 +chvílu hleděl do prázdna, spomínal, co se to stalo, potom
 +vyskočil a bez nejakýho krytí a systému se vrhl na syna.
 +"Tož ty ták?" křičel strejc a mával rukama na všecky
 +strany.
 +"Ty budeš bit vlastního tatu? Já ti včíl ukážu co je to box.
 +Játě naučím móresom,
 +já tě naučím chování, Že sito budeš
 +dlůho pamatovat!"
 +Syn Franta se nezalekl, byl už pěkně rozkuráženej a tak
 +na odvetnej úder nečekal, ale zahájil ho sám. Průdek šeljak
 +beran na porážku a protože nečekal, Že syn by si eště odvážil
 +něco podobnýho zopakovat, vůbec se nekryl a tak poznal na
 +vlastní koži, jak
 +je to, když kopne kůň. Zas jak prvně, dostal
 +jednu ranu z prava, druhů z leva, třetí mezi oči až se mu
 +"ajzlboňácká" čepica otočila kšiltem dozadu a porůčal se k
 +zemi podruhý. Na to, až se strejc zasej postaví na nohy už
 +kluci nečekali. Proletěli vratama aj s rukavicama na rukách
 +a bylo im jedno, jak to se súpeřem vypadá. Strejcovi to ale
 +jedno nebylo. Teprvá včíl do něho stůpila tá pravá bojová
 +nálada. Nozdry se mu rozšířily
 +jak dragunskýmu koňovi v
 +největší válečnej řeži, oči se mu podlíly krvů a hlasem, po
 +kerým se zvedly chlupy člověkovi aj na zádech, zařval.
 +"Mamóó! Mamóó! Sekeru, rychle sekerůúů! Já teho
 +parchanta zaseknu jak psa. Co je to za svět, když děcko bije
 +tatu!"
 +Strejcposkakoval pod kůňů a snažil sezetřepat rukavice,
 +alety byly pevně přivázaný na rukách. Sportovní duch byl ten
 +tam a žena, která nevěděla, co se to vlastně děje, doběhla
 +ustaraně se sekerůú. Strejcju draplaj v boxerských rukavicách
 +a vyběhl otevřenýma dveřama na ulicu. Zlosť s ním
 +lomcovala, vydržet se to nedalo a dyž okolo nikeho neviděl,
 +otočil se, proběhl dveřma zpátky do baráku, přeběhl dvůr až
 +do zahrady a stará hruška se za deset minuť porúčala k
 +zemi. Utřel si z čela pot, čepicu zas vrátil kšiltem dopředu a
 +teprv se mu začal vracat zrak, sluch a súdnej rozum. Dobrá
 +nálada byla pryč, hlad se nekde vytratil, enom únava klačila
 +tělo do postele a tam taky strejc Průdek skončil.
 +"Že si nedáš pokoj. Co to do tebe vjelo? To tá hruška
 +nemohla počkat? A kde je kluk? Před chvílů tady eště byl!
 +A ukaž prosím tě, přece nebudeš spat s tema rukavicama.
 +Nebo se ti to tak zalíbilo?"
 +Strejcovi v tů chvílu bylo všecko jedno. Hlavně aby tů
 +hrůzu zaspal. Taková haňba, taková ostuda. Jak včíl budu
 +před tým klukem vypadat? Co mu potým debaklu možu eště
 +poručit? Ale počkej až ho dostanu do ruk. Roztrhnu ho jak
 +žabu. S takovýma starosťama v hlavě usínal strejc Průdek
 +a manželka ho pomali vyslíkala z"ajzlboňáckého" mundůru.
 +Hladnej a špinavej se odebíral do říše snů, možná
 +krásnějších a veselejších než prožíval tady na zemi.
 +Pohl Zdeněk
 +Bojovníci
 +Díky, chlapci, mnoho díků
 +za obnovu našich zvyků.
 +Bili se chlapci za rodný hlinu,
 +za Slovácko, za dědinu.
 +Bili se chlapci na zeleném trávníku,
 +, ča čest, za fotbal, za republiku.
 +| Í : . ws 7
 +1 | Muselipříklad dát
 +| generacím příštím -
 +nesmí se prohrávat na domácím hřišti.
 +M Když vtrhlina pole bojové
 +"4
 +ý 3 08
 +( vedli jim zbraně nebeští bohové.
 +A Ď Za pravdu svoji bojovali
 +proto po právu zvítězili.
 +< Ošetřete si rány chlapci odvážní
 +na hřišti držte válečnou stráž.
 +Splníte jistě své svaté poslání
 +až v době přetěžké vyzve vás
 +k útoku píšťalky vysoký hlas.
 +Žižkovi chlapci, potomci husitů,
 +zelený trávník je přece náš.
 +Dobře jsme midlili do cizích fanusů
 +bývalo veselo, snad bude zas.
 +Zdeněk Pohl
 +11
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +NÁzoR OobčČANA KE SNÍŽENÍ STAVU PDRACOVNÍC NA OU
 +Téměř pravidelně sleduji jednotlivé příspěvky
 +Rakvického zpravodaje a souhlasím s redakční radou, že
 +je informátorem veškerého děnív obci. Především si vážím
 +slov pana JUDr. Huberta Režného, která jsou vždy pravdivá
 +a přesvědčivá. Přesto si myslím, že by se ve zpravodaji
 +mohla objevovat i více slova kritická. Využívám nabídky
 +autora článku "Funkce zastupitelstva v obci" z Rakvického
 +zpravodaje č. 1/1995 k prezentování mého názoru písemnou
 +formou s vlastnoručním podpisem na téma řešení snížení
 +stavu úřednic OÚ.
 +Vžádném případě nechci zlehčovat práci OZ a především
 +starosti starosty. Rozhodně není co závidět, každý občan má
 +možnostv příštích volbách se o tuto funkci ucházet. Ktomu,
 +aby tu káru - jak bylo uvedeno - skutečně netáhla jen hrstka
 +lidí, je zapotřebí, aby se lidem i občas naslouchalo.
 +Jako občanka Rakvic mám však určité výhrady k
 +získávání prapodivných indicií, které vedly kjednoznačnému
 +odvolání matrikářky paní Minaříkové, s příliš laciným
 +vysvětlením, prezentovaném na veřejné schůzi OZ anyníi
 +v samotném zpravodaji. Nemohu dodnes pochopit, že
 +pracovní náplň úřednice, která odešla do důchodu, se
 +rozdělila mezi nové - současné pracovnice s tím, že musela
 +odejít p. Minaříková s 12 letou praxí na OÚ a dobrým
 +vztahem k občanovi. To, Žejejí celková práce neodpovídala
 +potřebám OÚ, považuji pouze za skrytý manévr, nikde dnes
 +není stanoven její striktní rozměr. Vše záleželo a záleží na
 +celkové organizaci práce, vedení chodu úřadu, a proto mi
 +není jasné, proč se vůbec příjímala třetí síla na plný úvazek?
 +Dle mnoha občanů, se skutečně jednalo o dávno
 +připravovaný tzv. puč, jelikož nynější úřednice OÚ již v
 +loňském roce vtuto dobu ventilovaly
 +zprávy v tom směru, že
 +budou muset zpracovat nového starostu, tzv. k odstranění
 +paní Minaříkové. Dodnes se mi nechce věřit, že ta jejich
 +slova se stala skutkem. Odkud vanul Vítr, je známo téměř
 +každému občanu v Rakvicích, jelikož bývalá pracovnice se
 +tím nikde netajila.
 +| jáse přimlouvámza dobrou vzájemnou informovanost,
 +poněvadž vynášení různých pomluv pracovnicemi OÚ ai
 +samotným pisatelem článku, dále jejich nevysvětlené
 +prapodivné účtování na OÚ, jsou potom živnou půdou k
 +emotivním reakcím občanů a nakonec i mne. Mám za to,
 +že kdyby byla podobným způsobem vypoklonkována žena
 +autora článku - nebo ost. členů mužského pohlaví OZ - ze
 +zaměstnání
 +s tím, že vlastně nic nedělala, určitě by to nebylo
 +předmětem - jak tomu bylo nyní - jenom jednání na okresní
 +úrovni, alei možná na místech vyšších. Myslím si, Že o stavu
 +úřednic vmístní správě by měli vždy rozhodovat členové OZ
 +fundovaně, se souhlasem většiny občanů. Je nám jasné,
 +že hlasování 5:4,9:0,8:0 přináší stejný výsledek, avšak
 +poměr9:0,8:0-při počtu členů místního orgánu 9 - nám
 +připomíná nedávno dobu minulou, snad s tím rozdílem, že
 +tenkrátlétaly ruce automaticky nahoru a nyní možná pomalu
 +jedna za druhou. Obávala bych se takového hlasování v
 +Parlamentě ČR, jelikož by to asi zavánělo splynutím koalice
 +s opozicí... . Rozhodně bych volila raději kompromis, než
 +100 % jednozančnost. Je mi naprosto jasné, že v tomto
 +případě nedošlo k odstranění byrokratismu na OÚ, jak bylo
 +zakotveno ve volebním programu jedné strany, ale naopak
 +nesprávně informovaní občané pracovnicemi OÚ, i s
 +nevyplněnými tiskopisy kulminují od jedné instituce ke
 +druhé a vté předposlední zjistí, Že to mělo být provedeno v
 +Rakvicích.
 +Dále bych doporučila některým členům finanční komise
 +(OÚ), aby v rámci svých podnikatelských aktivit občas také
 +přispělitrošku do toho mlýna, prostřednictvím sponzorského
 +daru, tím pádem si vážili více obecního majetku a
 +hospodárněji s ním nakládali. Příkladem by jim mohli být
 +dědové, kteří vlastníma rukama, každou korunkou ke
 +korunce přispívali k budování školy, sokolovny atd., jakjsem
 +se tomu ve zpravodajích již několikrát dočetla.
 +K tomu sponzorství bych ráda ještě dodala, že mnohý
 +podnikatel, v rámci svých možností, rád přispěje různým
 +aktivitám, přesto se domnívám, že někdy by se mělo s
 +finančními prostředky zacházet efektivněji. Zkrátka a jasně,
 +darované peníze na založeném účtě neutečou a žádný limit
 +čerpání jednes nehoní. Myslím si,
 +Že školákům více prospěje,
 +když bude za sponzorskou částku realizován zájezd např. do
 +ZOO, divadla, třeba ina Palavu, než nákup tzv. "Kindervajec“,
 +což každá matka někdy dítěti koupí.
 +Nejde mi o nic jiného, než
 +o to, abychom si uměli přiznat
 +ichybu, nenechávali si vnutitlaciná -jednoznačná rozhodnutí,
 +dokázali vyslechnouti druhou stranu, dokázali ukázatnaty,
 +co alibisticky odsuzují ruzné průšvihy a přitom v nich sami
 +figurují. Nato máme právětu demokracii! Jedině pořádkem,
 +řádnou disciplínou, věcnou, poctivou a pravdivou
 +argumentací každého z nás, můžeme něčeho dosáhnout!
 +Pokud nebude se mnou někdo souhlasit, což určitě
 +nebude, může mi kdykoliv můj názor přijít vyvrátit, jsem
 +kdykoliv od 6.00 do 24.00 hod. k dispozici.
 +Krista Kamenská
 +Clověk člověku dárcem krve - dárcem života
 +PW Zd Ww P „
 +Vážení přátelé,
 +pod tímto mottem se na nás všechny obrací transfuzní
 +služba s prosbou o pomoc.
 +V současné době, kdy již neexistuje hromadný nábor
 +dárců krve formou brigád socialistické práce a dárcovství je
 +věcí dobrovolnosti každého z nás, není situace s krví právě
 +radostná.
 +Krev je vpravdě tou nejvzácnější tekutinou, která jako živá
 +tkáň není ničím nahraditelná. Používá se při všech větších
 +chirurgických výkonech, při srdečních operacích s mimotělním
 +oběhem, při těžkých úrazech a krvácení, při šoku, anemiích,
 +k léčbě některých chorob jako hemoflie, při výměnných
 +transfuzích u novorozenců i dospělých. Využívá se nejen krve
 +jako takové, ale i krevních denvátů, krevní plasmy, náplavů
 +leukocytů akrevních destiček při různých poruchách imunitního
 +systému a krevní srážlivosti.
 +Pokles zájmu o dárcovství krve má jistě souvislost s
 +výskytem některých nemocí, které jsou přenášené krví, jak
 +virová hepatitida typu B a AIDS. Dárcům krve však nákaza
 +těmito nemocemi v žádném případě nehrozí. Odběry jsou
 +prováděny v přísně steriním prostředí a vždy odběrovým
 +materiálem na jedno použití. Od roku 1987 jsou všechny
 +krevní konzervy a všechny krevní přípavky vyšetřovány na
 +12
 + pRaAakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +přítomnost anti-HIV protilátek, takže riziko přenosu tohoto
 +onemocnění cestou transfuze je minimální.
 +Každý zdravý člověk by si měl uvědomit, že krev nedává
 +zdravotníkům, ale svým bližním, neboť úraz, operace či
 +nemocmohou postihnout kohokoliv znás. Navíc vžitá představa
 +- daruj krev a zachráníš život - platí jen pro omezený počet
 +případů. Pravidlem spíše je, že k záchraně jednoho lidského
 +života je potřeba několika, v mnoha případech až desítek
 +dárců krve.
 +Dárcem se může stát každý zdravý člověk po dovršení
 +kde se odběry provádějí vždy v úterý, čtvrtek a pátek od 7
 +do 11hodin. Je možno setaké obrátitina transfuzní oddělení
 +v Brně, Žlutý kopec, Tomešova 12 denně od 6.30 do 15.00
 +hodin, ve čtvrtek až do 18 hodin.
 +Blanka Studýnková
 +Ve 14.00 jsme měli sraz u horní školy. Sešlo se nás hrozně
 +málo. Pozorovali jsme Švédy vycházející ze školní jídelny. Přišel
 +pan učitel Peša a my doháneli hosty, kteří už byli skoro u
 +sokolovny. Šli se převléct do naší hudební školy. Pan učitel
 +rozhodl, že půjdemev průvodu silnicemi Rakvic. Lidé vycházeli,
 +aby viděli tu slávu. Po příchodu zpět, šli všichni do sokolovny,
 +jelikož venku pršelo. Švédi měli v rámci pitného režimu
 +občerstvení v autobuse. Bylo 16.00. Jelikož byl až v 17.00
 +koncert, mělijsme rozchod domu. Koncertzahájil harmonikový
 +soubor Rak. Následovali jsme je s připravenými písničkami
 +Zápis v kronice ZUŠ
 +Návštěva ze Svédska
 +Soňa ví a Kluci s klukama. Podvečerní vystoupení vyvrcholilo.
 +Na řadu totiž přišla dechová kapela ze Švédska. Hráli výborně.
 +Manželky cvičily atancovalytaky krásně. Jednaznich siden před
 +vystoupením zlomila ruku a tak pomáhala rozdávat vlajky
 +Švédska. Koncert skončilv 18.00 atakmělbýto 7večertáborák.
 +Někteří lidé šli domů a jiní tam zůstali. Švédi jeli na večeři do
 +Velkých Pavlovic. V 19.00 se lidé sešli, ale Švédi nepřijeli a tak
 +sejenom povídalo a tancovalo. Švédi přijeliaž ve 20.00 atak se
 +začalo opékat. P.u. Peša si šelzatancovattaké. K dispozici byla
 +i limonáda, takže o pití nebyla nouze. Ve 21.00 nám pan učitel
 +Peša řekl: "Je mi líto, ale musíte jít domů!"“ Jen pár děcek
 +poslechlo. Jiní odcházeli až při odjezdu Švédů.
 +Napsaly: Imrichová Mirka a Kleiberová Markéta, 5. tř.
 +Poděkování
 +Rodiče dětí z pěveckého sboru " Zpěvankyý“ děkují za podporu akce "Železná sobota“, konané 10.6. Celkový finanční výnos
 +13 338 Kč bude použit na krytí nákladů spojených se zájezdem souboru do Francie ve dnech 21. - 26. 6. 1995.
 +Václav Peša, učitel ZUŠ
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +Sportovní činnost
 +sboru dobrovolných hasičů (SDH)
 +V letošním roce se hasiči zapojili do sportovního klání v
 +plném zápalu a k datu vydání zpravodaje se zúčastnili soutěže
 +o putovní pohár města Valtic, kde sez 16 družstev umístilina 8.
 +místě.
 +Následující soutěž v Drnholci 3.6.1995 byl okresní přebor
 +v požárním sportu, kde se soutěžilo zvlášť v požárním útoku a
 +požárním sportu. V obou disciplinách se umístila shodně na 3.
 +místě.
 +Den nato proběhla soutěž u příležitosti 110. výročí založení
 +SDH ve Velkých Bílovicích, kde se za pěkného počasí sešlo 11
 +družstev nejen z blízkého okolí, ale i ze sousedního Rakouska.
 +Za velmi silné konkurence se jim podařilo obsadit 5. místo.
 +S těmito výsledky se však nespokojili a věnovali se i přes
 +nepříznivé počasí, kterépostihlo náš region, tréninku a následující
 +víkend dosáhli nečekaných výsledků.
 +V sobotu 10.6. se zúčastnili putovního poháru starosty
 +města Podivína, odkud si tento pohár odvezli.
 +Následující nedělní odpoledne zápolili o další putovní
 +pohár, a to starosty obce Horní Bojanovice. | za nepřízně počasí
 +sejim podařilo i tento pohár získat.
 +Jestli bude chtít družstvo našich hasičů vlastnitoba putovní
 +poháry i v příštím roce, budou je muset znovu obhájit.
 +Aby podpořilituto činnosti na domácí půdě, plánujína příští
 +rok také soutěž o putovní pohár. SDH
 +BR kvická košíková
 +Letošní basketbalová sezóna přinesla, tak jak se dalo
 +očekávat, v družstvu mužů prudké omlazení kádru. V letošní
 +sezónějiž nenastupovalk utkáníing. Kamenský, Zdeněk Hřiba,
 +velmi sporadicky Tonda Straka. Díky častým zraněním hrál a
 +trénovalvelmi máloRadek Švásta. Tyto změny umožnily nástup
 +mladé generace naší mužské košíkové. Na hřišti účinkovali
 +vedle starších hráčů mladíci ve věku dorostenců. Jsou to Miloš
 +Pohanka (18 let), Libor Pohanka (17), David Foldyna (16) a
 +Honza Suchánek (16). Velmi dobrou sezónu měl letos Zdeněk
 +Průdek.
 +Všechnytyto změny se musely projevitnavýsledcích našeho
 +družstva. V sezóně bylo odehráno 26 utkání. Dvě utkání jsme
 +vyhráli, mnoho utkání prohráli o jeden nebo dva body. Tady se
 +nejvíc projevila nezkušenost a nevyhranostnašeho mužstva. V
 +podstatě v každém mužstvu okresního přeboru nastupuje
 +minimálně jeden hráč vyšších soutěží. My jsme se rozhodli hrát
 +soutěž pouze svlastními hráči. Ztabulky přeboru lze vyčíst klady
 +a zápory naší hry. Hlavním kladem je dobrá obrana, vzhledem
 +ktomu, že jsmeji měli šestou nejlepší
 +ze 14 týmu. Zato největší
 +slabinou
 +je střelba, kterou jsme měli nejhorší
 +ze všech mužstev.
 +Po celou sezónu však bylo vidět herní zlepšování u jednotlivců
 +i celého družstva.
 +Základem další práce mužstva je poctivý trénink fyzické
 +kondice, střelby a osobní techniky hráčů. Proto i po sezóně
 +trénujeme každou středu až do konce školního roku v hale. O
 +prázdninách budeme trénovat na školním hřišti, kde škola
 +vybudovala venkovní hřiště na košíkovou. | nadále zveme do
 +svých řaddalší zájemce otutorychlou, technickou kolektivní hru.
 +Je velká škoda, že s námi netrénují tak talentovaní mladíci jako
 +jsou Zdeněk Chrástek nebo Libor Rampáček.
 +Doufám, že novou sezónu budeme začínat opěts nějakým
 +mladíkem navíc aže se začne projevovattréninková pílevšech
 +stávajících hráčů. Pavel Suchánek
 +Společenská kronika
 +Jubileum:
 +Manželé Marie a Vlastimil Průdkovi
 +si v letošním roce připomněli padesáté výročí
 +sňatku.
 +Redakční rada RZ přeje manželům Průdkovým do
 +dalšího společného života všechno dobré, hlavně zdraví,
 +spokojenost a dobrou pohodu.
 +"M <
 +Narozené děti: s
 +Hřib Daniel čp. 805
 +Zapletalová Nikola 513
 +Pár Lukáš 177
 +Rodičům přejeme, aby děti byly jejich radostí
 +po celý život.
 +Zemřeli:
 +Oldřich Filípek 4447057" 17 7 vevěku 84 let
 +Ludmila Strýčková 83 let
 +Na jejich oči lehl věčný stín.
 +Redakční rada se omlouvá za chybu
 +v minulém čísle
 +Zpravodaje. Včlánku "Hospodaření obce" mělbýtsprávný
 +údaj o počtu obyvatel v obci 2 078.
 +Rakvický zpravodaj vydává obecní rada v Rakvicích. Vychází čtvrtletně. Příspěvky jednotlivých jmevaných
 +autorů jsou v původním znění. Sestavuje redakční rada. Tiskne: Soukr.tiskárna V. Bílovice.
 +

Donate Powered by PHP Valid HTML5 Valid CSS Driven by DokuWiki