rakvicky_zpravodaj:rz_1994_3_ocr
Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verze | |||
rakvicky_zpravodaj:rz_1994_3_ocr [2023/07/30 20:54] – odstraněno - upraveno mimo DokuWiki (Unknown date) 127.0.0.1 | rakvicky_zpravodaj:rz_1994_3_ocr [2023/07/30 20:54] (aktuální) – ↷ Stránka přesunuta z 'rz_1994_3_ocr' do 'rakvicky_zpravodaj:rz_1994_3_ocr' xcabal05 | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ====== Rakvický zpravodaj - 1994 - č. 3 - OCR text ====== | ||
+ | **PDF verze zde: {{: | ||
+ | |||
+ | **OCR text níže slouží především jen pro indexaci a vyhledávání na webu, čtěte PDF verzi!** | ||
+ | |||
+ | RAkvický *"*“ | ||
+ | ZPRAVOOAJ | ||
+ | vydává obecní rada v Rakvicích | ||
+ | Rakvičané na slovíčko ... | ||
+ | Zanecelé dva měsíce půjdeme volitnové | ||
+ | členy obecního zastupitelstva. Znamená to, že | ||
+ | končí práce obecní rady a zastupitelstva, | ||
+ | jsme zvolili před čtyřmi lety. Je proto třeba, | ||
+ | abychom se ohlédli zpět a posoudili a zhodnotili | ||
+ | to, co bylo vykonáno pro blaho obce, co jsme z | ||
+ | našich programů splnili a co jsme zůstali dlužní. | ||
+ | Můžeme se ohlédnout s čistým svědomím, že | ||
+ | jsme odevzdali dobrou práci? Rozhlédneme-li | ||
+ | se po naší obci, můžeme bez uzardění | ||
+ | odpovědět tuto otázku kladně. Snad i největší | ||
+ | škarohlíd a nepřejícník musí při trošce | ||
+ | objektivnosti uznat, že uplynulé čtyřletí přineslo | ||
+ | obci dosti kladného. | ||
+ | To, co bylo za toto čtyřletí vykonáno, má o | ||
+ | to větší cenu, oco byly těžší podmínky, za nichž | ||
+ | bylo k provedení předpokládaných prací | ||
+ | přistupováno. Proti předchozím dobám snad | ||
+ | finančních prostředků, | ||
+ | nejdříve zajištěny, | ||
+ | prováděny. Dá se říci bez nadsázky, že s | ||
+ | minimem prostředků bylo dosaženo možné | ||
+ | maximum. Jestli za této situace bylo přikročeno | ||
+ | i k restaurování památkových objektů včetně | ||
+ | získání finančních a materiálových zdrojů z | ||
+ | jiných než rozpočtových zdrojů obce, pak | ||
+ | výsledek tohoto snažení - opravené objekty - | ||
+ | zaslouží pochvalu a uznání všech. Až se na toto | ||
+ | vše budeme dívat s odstupem času, teprve | ||
+ | bude možno tyto věci docenit, jako přínosný | ||
+ | kulturní počin. | ||
+ | Při hodnocení vykonané práce nelze | ||
+ | přehlédnout další závažnou skutečnost. Byla to | ||
+ | podporaúsilí orozvoj soukromého podnikání na | ||
+ | všech úsecích činnosti i míra přijímání rizik na | ||
+ | této cestě. Kdybychom provedli statistiku na | ||
+ | tomto úseku, vyzněla by jasně ve prospěch | ||
+ | soukromého podnikání, | ||
+ | znamená zlepšení služeb a bude k prospěchu | ||
+ | nás všech. Nelze však při tomto hodnocení | ||
+ | nevidět i negativní jevy, které vývoj v obci | ||
+ | provázely. Je to na příklad stálá neúcta ke | ||
+ | kulturním památkách, | ||
+ | nedoslatekochoty podilet se načistalé obce, | ||
+ | nerespektování | ||
+ | dobrých sousedských vztahů, | ||
+ | nerespektování soukromého majetku | ||
+ | a jiné. | ||
+ | Při horečném budování, při honbě za | ||
+ | majetkem a ziskem bylo téměř zapomenuto | ||
+ | heslo" | ||
+ | přirozené, | ||
+ | tvořivost? Podíváme-li se tímto směrem, | ||
+ | musíme přiznat, že toho bylo žalostně málo. Je | ||
+ | to výzva, což nejsou v Rakvicích takoví, kteří by | ||
+ | prapor kultury zvedli ajako naši předkové začali | ||
+ | kousek po kousku skládat mozaiku naší nové | ||
+ | kultury života? | ||
+ | Redakční rada | ||
+ | pRaAakvický © | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Naše obec v současných podmínkách | ||
+ | Čas opět popošel, brzy budeme posunovat ručičky | ||
+ | hodin na zimní čas a bude opět něco končit a zase znova | ||
+ | začínat. V prvním letošním čísle zpravodaje končil článek | ||
+ | informující čtenáře o záměrech obecního zastupitelstva: | ||
+ | bude podzim a pakto zase zrekapitulujeme, | ||
+ | přání a co se skutečně podařilo. A tak ten podzim je už | ||
+ | vlastně tady a tak se podíváme trochu zpět, co je vlastně | ||
+ | všechno za námi. | ||
+ | což bylo zprovoznění čističky odpadních vod, vybudovat | ||
+ | komunikacev ulicích Vinařská a Krátká, dále zhotovit uložiště | ||
+ | odpadu s kontejnery, zahájit dokončování plynofikace a | ||
+ | pokračovatv úpravě náměstí. Jelikož v letošním roce končí | ||
+ | volební období, bylo snahou zahájit ty akce, u kterých to | ||
+ | bude možno, co nejdříve. Nejprve byla zahájena stavba | ||
+ | komunikace ve Vinařské ulici. Práce pokračovaly dosti | ||
+ | rychle a byly i s ostatními úpravami najaře hotové. V zápětí | ||
+ | bylo přikročeno ke stavbě kanalizace a vozovky v ulici Krátké. | ||
+ | Přes nutnost řešení některých problémů jako sjezd a | ||
+ | napojení vozovky k Luži, rekonstrukce na vodovodním řadu, | ||
+ | se také tuto akci podařilo v únosném termínu provést. V | ||
+ | novém školním roce | ||
+ | již mohly | ||
+ | jít děti do školy po nové cestě | ||
+ | se posunulo vzhledem k dalším požadavkům referátu | ||
+ | životního prostředí, | ||
+ | toho důvodu se náklady z 60 000 Kč zvedly na 300 000 Kč. | ||
+ | Uložiště bude splňovat všechny ekologické podmínky | ||
+ | a obec bude mít tímto vyřešen jeden z velkých problémů. | ||
+ | Akce byla zahájena, byly provedeny terénní úpravy. V | ||
+ | současné době je stavba pozastavena z důvodu nutnosti | ||
+ | přeložení dálkového telefonního kabelu. Po provedení této | ||
+ | přeložky bude výstvba uložiště pokračovat. Termín ukončení | ||
+ | stavby je podle smlouvy s dodavatelem konec října 1994. | ||
+ | Ke zpoždění této akce přispěla nutnost vydání stavebního | ||
+ | povolení, které je podmíněno dokladováním všech | ||
+ | dotčených pozemků i včetně doložení vlastnictví obce k | ||
+ | veřejným prostranstvím. Práce byly zahájeny. V současnosti | ||
+ | se pokládá potrubív ulicích Horní a Hřbitovní. S pracemi se | ||
+ | bude postupně pokračovat až do úplného zplynofikování | ||
+ | obce. Rovněž práce na úpravě náměstí pokračují a budou | ||
+ | dokončenyv rámci finančních možností. Další akce budou | ||
+ | zahájeny až po úplném ukončení výše uvedených akcí. | ||
+ | Nejdůležitější záměr tohoto roku byl splněn. Čistička | ||
+ | odpadních vod byla uvedena do zkušebního provozu. | ||
+ | Celkový náklad na výstavbu ČOV činil 14 mil. korun. Ztoho | ||
+ | z dotací bylo uhrazeno 13,2 mil. korun a z prostředků obce | ||
+ | vroce 19940,5 mil. korun. Chybí uhradit částkuza asfaltování | ||
+ | vozovek, která bude uhrazena koncem roku. Na úhradu | ||
+ | částky za vybudování vozovek jsme podali žádost o dotaci | ||
+ | k fondu životního prostředí. | ||
+ | Pro přehled uvádíme všechny investiční akce, které byly | ||
+ | ve volebním období 1989 až 1994 realizovány. | ||
+ | REALIZOVANÉ AKCE 1990 -1994 | ||
+ | Akce Z prostředků obce Kč Dotace Kč Náklad celkem Kč | ||
+ | přístavba školy 7.500 000 7.500 000 | ||
+ | Ulička III- vozovka 600 000 600 000 | ||
+ | ulice Nová - vozovka 1 400 000 1 400 000 | ||
+ | ulice U hřiště - vozovka 1100 000 1 100 000 | ||
+ | ulice Hřbitovní - vozovka, kanalizace, vodovod 860 000 SMS 500 000 1 360 000 | ||
+ | ulice Krátká - vozovka a kanalizace 706 000 706 000 | ||
+ | ulice Vinařská - vozovka a část. vodovod 600 000 600 000 | ||
+ | čistička odpadních vod 500 000 13 200 000 14 000 000 | ||
+ | plynofikace ulice Svislé |. část 45 000 45 000 | ||
+ | generální oprava místního rozhlasu 50 000 50 000 | ||
+ | splátka podílu na a.s. Hantály-skládka 200 000 200 000 | ||
+ | monitorovací vrty a projekt rekult.staré skládky 98 000 98 000 | ||
+ | nákup počítač. techniky, programů, kopírky, | ||
+ | tiskárny, el. psacích strojů, fax 170 000 Ekoinstav 35 000 205 000 | ||
+ | nákup kontejnerů pro odpad 4 ks 200 000 200 000 | ||
+ | oprava okapů dolní školy 0 000 50 000 | ||
+ | oprava topení horní škola 30 tis. OÚ + 30 tis. Ekoingstav 60 000 | ||
+ | Celkem 28 180 000 | ||
+ | Opravy památek | ||
+ | restaurace barok.kříže, | ||
+ | oprava pomníku padlých z válek, generální oprava | ||
+ | kříže hřbitova 31 000 ref.kultury 30 000 61 000 | ||
+ | oprava kostela celkem 120 000 — ref.kultury 125 000 1 200 000 | ||
+ | památ.péče 50 000 | ||
+ | církev-charita 260 000 | ||
+ | (měď, | ||
+ | pomoc občanů prací, mater., lešení | ||
+ | atd. představuje min. 600 000 Kč | ||
+ | Celkem 1 261 000 | ||
+ | pRakvický © | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Akce, které se v současné době provádějí a je předpoklad dokončení: | ||
+ | plynofikace ulic Horní I., Horní II., Svislá, Hřbitovní, | ||
+ | uložiště odpadů 350 000 350 000 | ||
+ | úprava náměstí | ||
+ | s využitím mat. ze starých vozovek 120 000 30 000 150 000 | ||
+ | Celkem 1 300 000 | ||
+ | Celková rekapitulace 30 741 000 | ||
+ | Posuzujeme-li, | ||
+ | uskutečňovaly. Každé zastupitelstvo se v období své činnosti i v historii, snažilo pro obec něco udělat. Je věcí posouzení | ||
+ | občanů, zda to bylo dobré a zda toho bylo dost. Objektivnější hodnocení bývá mnohdy s odstupem času. | ||
+ | František Zach, starosta | ||
+ | pokračování | ||
+ | Národní školy se podle zákona třídily ve dva stupně. | ||
+ | Nižší stupeň tvořila obecná škola a druhý vyšší stupeň | ||
+ | občanská (měšťanská) škola. Podle způsobu, kým byly | ||
+ | založenya udržovány, | ||
+ | V Rakvicích šlo o školu obecnou, čilio školu nižšího stupně, | ||
+ | zřízenou a udržovanou státem a částečně obcí. Šlo o školu | ||
+ | veřejnou. Tato byla povinna přijímat všechny děti bez rozdílu | ||
+ | náboženského vyznání. Občanské měšťanské školy měly | ||
+ | za cíl poskytovat vzdělání vyšší nežli poskytovala škola | ||
+ | obecná, hledíc jmenovitě k potřebám průmyslu a | ||
+ | zemědělství. Měly poskytovat přípravu pro školy odborné. V | ||
+ | podstatě byla tato škola vyšším stupněm obecné školy, | ||
+ | která dětem školou povinným poskytovala na nejvyšších | ||
+ | stupních věku 12-14 let vyšší vzdělání, | ||
+ | nejvyšších třídách obecné školy. | ||
+ | Občanská škola se skládala zetří postupných tříd, které | ||
+ | navazovaly na pátý ročník obecnéškoly. V každém politickém | ||
+ | okresu měly být podle školského zákona zřízena aspoň | ||
+ | jedna měsťanská škola. Tato škola byla školou " | ||
+ | Do takové školy byly povinny chodit děti 6. až 8. školního | ||
+ | roku, bydlící | ||
+ | v jejím obvodě, vyhovovaly-li podmínkám pro | ||
+ | přijetí do těchto škol. Každá z těchto škol byla povinna | ||
+ | přijímat děti, které bydlely mimo její obvod v kruhu o poloměru | ||
+ | 4 kilometrů od školní budovy, přihlásily-li se a vyhovovaly | ||
+ | podmínkám pro přijetí do této školy. Děti bydlící ve větší | ||
+ | vzdálenosti mohly být přijímány | ||
+ | jen pokud stačilo místo a | ||
+ | pokud nepřekročil počet žáků ve třídě, který byl v té které | ||
+ | době stanoven jak nejvyšší. | ||
+ | V době, kdy nebyla zřízena měšťanská škola v našem | ||
+ | okolí, hledali rodiče nadaných žáků jejich umístění v jiný | ||
+ | místech. V roce 1903 byla v sousedním Podivíně zřízena | ||
+ | měšťanská škola. | ||
+ | Do tohoto roku končilo povětšina vzdělání Rakvičanů | ||
+ | ukončením povinné školní docházky na rakvické obecné | ||
+ | škole. Pozaložení uvedené podivínské školy bylo povinností | ||
+ | učitelů za pomoci rodin vzbudit zájem žáků o zvyšování | ||
+ | vzdělání vlastní pílí | ||
+ | a vůlí natéto měšťanské škole. Poněvadž | ||
+ | zájem o vyšší vzdělání nastal, řada rodin, podporovaná | ||
+ | učiteli, hledala vzdělání na školách | ||
+ | v místech vzdálenějších. | ||
+ | Sledujeme-li osoby a osobnosti, které v Rakvicích | ||
+ | dosáhly vyššího vzdělání, | ||
+ | najdeme řadu rodin, které své nadané děti "daly studovat" | ||
+ | mimo Rakvice. Dělo setak se střídavými výsledky a úspěchy. | ||
+ | Zachytit všechny rodiny by vyžadovalo dlouhého hledání | ||
+ | Školství v Dakvicích | ||
+ | v archivech, kronikách. Přesto můžeme najít rodiny, které | ||
+ | tak učinily. Jižv první části pojednání o školství v Rakvicích | ||
+ | jsme uvedli takové příklady, na nichž měl zásluhu učitel | ||
+ | Pavel Čechák. | ||
+ | Postupně stále více rodin dávalo své děti "na studia“. Byl | ||
+ | to zejména dlouholetý tajemník obce Jakub Fintajslz domu | ||
+ | č. 34. Jeho prvorozený syn František Ladislav vystudoval | ||
+ | filozofickou fakultu v Praze. Dosáhl doktorátu folozofie a byl | ||
+ | budovatelem státního reformního reálného gymnázia v | ||
+ | Břeclavi. | ||
+ | Jehoživota dílojsmevylíčili | ||
+ | v Rakvickém zpravodaji. | ||
+ | Jeho bratr Jakub byl | ||
+ | učitelem na valtické | ||
+ | měšťanské škole. Dále | ||
+ | to byla rodina Tomáše | ||
+ | Obhlídala. Hostinskéhov | ||
+ | Rakvicích č. 81. Jehosyn | ||
+ | Jaroslav dosáhl | ||
+ | středoškolského studia | ||
+ | zemědělského na střední | ||
+ | zemědělské školev Písku | ||
+ | a jako adjunkt pracoval | ||
+ | na královském statku v | ||
+ | Černé Hoře ... (bývalá | ||
+ | Jugoslávie) a synové Jan | ||
+ | a Ludvíkstudovali Vysoké | ||
+ | učení technické v Praze. | ||
+ | Oba předčasně zemřeli | ||
+ | na tuberkulózu. Také | ||
+ | synové bratra Tomáše | ||
+ | Obhlídala Martina (dům | ||
+ | čp. 346), a to Karel a | ||
+ | Jaroslav patří mezi ty | ||
+ | rakvické rodáky, kteří svojí | ||
+ | vůlí a nadáním dosáhli | ||
+ | vzdělání, | ||
+ | umožnilo uplatnit se ve | ||
+ | světě. Karel byl členem | ||
+ | Královské hudby v Běle- | ||
+ | hradě. Po skončení |. světovéválky byljmenován profesorem | ||
+ | na konzervatoři ve Skadaru (Drači) v Albánii. Zahynul jako | ||
+ | partyzán v bojích proti Itálii ve II. světové válce. Jeho bratr | ||
+ | Jaroslav byl redaktorem krajanského časopisu v USA. | ||
+ | fe pRakvický | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Další odchovanec rakvické školy, o kterém je vhodné se zmínit, je Ladislav Sláma z domu č. 37. Ten byl členem královské | ||
+ | hudby při dvoře v Bulharsku. Po skončení |. světové války se stal členem orchestru Národního divadla v Brně. Do této | ||
+ | generace je možno zařadit ještě Josefa Průdka z domu číslo 91, který jako absolvent střední zemědělské školy v Písku v | ||
+ | Čechách působil jako zemědělských adjunkt na státních statcích. Vrátil se do Rakvic, kde si zakoupil půllán, který vté době | ||
+ | byl v celku, tak jak byl v roce 1773 odkoupen od vrchnosti. | ||
+ | Mezi ty, kteří dosáhli vyššího, než základního vzdělání a kteří museli | ||
+ | jít na studie dále od domova patří i Konstantin Zach | ||
+ | a Jaroslav Bednařík. Prvý absoloval měšťanku v Ivančicích a obchodní akademii ve Vídni a druhý absolvoval střední | ||
+ | zemědělskou školu v Zábřehu. Konstantin Zach se po návratu z |. světové války (jeho osud vylíčen v Rakvicích zpravodaji) | ||
+ | stal úředníkem ministerstva zemědělství v Praze a Jaroslav Bednařík skončil jako berní úředník v Břeclavi. Vzdělávání na | ||
+ | měšťanské škole usnadnilo zřízení mněšťanské školy v Podivíně v roce 1903. V tomto roce povolila Zemská školní rada | ||
+ | v Brně zřídit v Podivíně měšťanskou školu. A / „M mé | ||
+ | 8 ZA dř 6 4 LPT BÉLA | ||
+ | 4 dá“ | ||
+ | f 4 | ||
+ | ] tě“ jp ; te 4 vě čp | ||
+ | ar Veňvrug VY hveže 1094, 199 Vaky Ete | ||
+ | PATA | ||
+ | — “ bu | ||
+ | Ředitelem měšťanské školy byl navržen a jmenován Jan Jeřábek. Řediteloval až do 31. srpna 1920, kdy byl jmenován | ||
+ | ředitelem měšťanské školy již naší generaci známý Josef Svitavský. | ||
+ | Poněvadž Rakvice splňovaly podmínky, že byly v okruhu poloměru 4 kilometrů od budovy měšťanské školy v Podivíně, | ||
+ | rakvické děti, které splňovaly podmínky pro přijetí na měšťanskou školu, mohly se ucházet o přijetí na měšťanskou školu | ||
+ | v Podivíně. To mělo za následek, že rakvické děti začaly ve větším počtu navštěvovat měšťanku a vytvářet si podmínky pro | ||
+ | další studium. Do 1. třídy měšťanské školy byly přijímány děti, které prokázaly školní zprávou (vysvědčením), | ||
+ | prospěchem aspoň dostatečným prošly pátý ročník obecné školy. Děti, které neprošly s dostatečným prospěchem pátý | ||
+ | ročník obecné školy a měly aspoň 10 a půl roku věku, mohly být přijaty na měšťanskou školu, vykonaly-li zkoušky z učiva | ||
+ | o. třídy obecné školy. Do druhé a třetí třídy měšťanské školy mohly být přijaty děti příslušného věku, prokázaly-li příslušné | ||
+ | vědomosti buď vysvědčením z předchozí třídy měšťanské školy nebo přijímací zkouškou. | ||
+ | Zřízením této školy bylo umožněno rakvickým dětem zvyšovat si vzdělání narozeným v roce 1892 a dalších. Této možnosti | ||
+ | bylo využíváno z počátku velmi omezeně a dělo se tak rodinami zámožnějšími. Teprve postupně školu navštěvovaly děti, | ||
+ | u nichž byly dány předpoklady, | ||
+ | Rakvic byl poměrně malý. Tak například v roce 1926 absolvovaly tuto školu z Rakvic | ||
+ | jen tři žákyně. | ||
+ | pRAakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Obecné a měšťanské školy poskytovaly jen nejnutnější obecné vzdělání, | ||
+ | vzdělanost si vyžadovala, | ||
+ | Pokračujícímu vzdělání mládeže zemědělské měly opatřovat podle školského zákona tak zvané " | ||
+ | Proto byla v Podivíně zřízena dvouletá Zimní hospodářská škola, která umožňovala i rakvické zemědělské mládeži, | ||
+ | budoucím rolníkům zvýšit své odborné vzdělání tak, aby odpovídalo potřebám racionálního hospodaření. Při této škole byly | ||
+ | organizovány kurzy všeho druhu. Nechyběly | ||
+ | tu ani kurzy kuchařské, | ||
+ | Zřízení školení zemědělské mužské mládeže bylo dvouleté a její pracovní náplň byla taková, že umožnila vco největším | ||
+ | rozsahu doplnit praktické znalosti teorií, kterou absolventi mohli plně uplatnit na hospodářství svých rodičů. | ||
+ | V roce 1919 byla dána možnost žákům rakvické obecné školy uplatnit zvýšení kvalifikace a vzdělanosti studiem na | ||
+ | břeclavském českém reforním reálném gymnáziu, které bylo založeno rakvickým rodákem PhDr. Františkem Ladislavem | ||
+ | Fintajslem z domu č. 34. Toto gumnázium bylo na žádost místních činitelů zřízeno ministerstvem školství v roce 1919 a už | ||
+ | v roce 1920 se na něj přihlásilo 7 rakvických žáků. | ||
+ | Při snaze stručně postihnout a popsatškolství v Rakvicích poroce 1918 azískatpro jeho objektivní popis, začaly problémy. | ||
+ | Obecní kronikáři nevěnovali ve svých zápisech rakvickému školství téměř žádnou pozornost, ato proto, žes byla zavedena | ||
+ | kronika obecné školy. Tuto skutečnost uvedl ve svých zápisech první poválečný kronikář Mikuláš Průdek. Při hledání školní | ||
+ | kroniky v obci iv okresním archivu v Mikulově kronika nebyla nalezena. Nebylo také zjištěno, zda někdoji přechovává nebo | ||
+ | zda byla zničena. proto ten, kdo se budev budoucnosti chtítzabývat podrobněji osudy této školy, bude muset sbírat zlomky | ||
+ | a paměti současníků a sestavit histori z dílčích údajů. Proto již v této stati budeme nucení volit tutéž metodu postupu. | ||
+ | V pokračování v předchozím čísle Rakvického zpravodaje byli uvedeni učitelé, kteří v roce 1918 působili na rakvické | ||
+ | škole. Tito postupně začali odcházet ze školy, a to buď do důchodu nebo na jiné školy. Začíná současně příchod mladší | ||
+ | generace učitelů. Tak vroce 1919 nastoupilna rakvickou školu z Ruska sevrátivší rusky legionář Bohumil Hvoňanský, | ||
+ | vroce 1927 se po odchodu Josefa Gerlicha do důchodu ujal správy školy. Když odešla Josefina Králová, nastoupila v roce | ||
+ | 1921 Julie Honzárková, | ||
+ | učitelé Jindřich Novotný a jeho žena Pavla, dále Marie Šimonová, provdaná za Jaroslava Bednaříka, | ||
+ | Mandelíková. Tento učitelský sbor byl ve školním roce 1927 /1928 doplněn Janou Dlačkovou, provdanou za učitele Antonína | ||
+ | Malého a Martu Majorovou, provdanou za rolníka Antonína Straku. | ||
+ | JUDr. Hubert Režný | ||
+ | proměny ZZ | ||
+ | pokračování | ||
+ | Ozdobou na kloboucích mládencu byly kosířky (kosárky, | ||
+ | štrase). Směli je nosit na kloboucích | ||
+ | jen siláci (pacholci). Za | ||
+ | siláka byl považován ten, kdo zdvihl na rameno dvě měřice | ||
+ | obilí a vynesl je na " | ||
+ | bojovalo. Ve svých národopisných a literárních rozpravách | ||
+ | napsal např. sběratel František Bartoš, že kosárek býval | ||
+ | odznakem síly a odvahy a "jen ten pacholek (šohaj) směl jím | ||
+ | guláč ozdobiti, který se nelekal zápasiti o něj s kterýmkoliv | ||
+ | pacholkem" | ||
+ | jiného "je-li pocholek zaň", kterýmiž slovy pozýval "za pasy". | ||
+ | Kdo sestal vzápase o kosířek vítězem, odebral přemoženému | ||
+ | kosířek. František Bartoš píše, že neduvěřoval-li si pacholek | ||
+ | k zápasu vyzvaný, nezbývalo mu nežříci: "Nejsu bratře, dám | ||
+ | ti ho po dobrotě." | ||
+ | ostatní pobrané škubal. Potrhati silákovi svévolně kosířek | ||
+ | bylo vyzváním "na boj až do krve". Téže pohany se mládenci | ||
+ | dostalo též od frajerky žárlivé nebo vůbec rozhněvané. | ||
+ | František Bartoš uvádí, že " | ||
+ | bily, která polehla, zté všem pacholkům kosířky bylo pokládati" | ||
+ | Kosířek | ||
+ | je péro ohnuté na způsob kohoutího ocasního | ||
+ | Sváteční odívání Rakvičanů | ||
+ | péra. Pochází prý z bájného jakéhosi ptáka " | ||
+ | ten, když péro vytratí a najde je, překousne prý je, aby ho | ||
+ | nikdo nedostal. Z té příčiny překusuje si je časo i v ocase, | ||
+ | píše Bartoš. | ||
+ | Když skončilo nošení koženic (bylo to v roce 1870), | ||
+ | nosili mládenci i Ženáči koženice na všední den a svátečním | ||
+ | oděním se staly soukenné šaty. Zůstal hůseňák a boty. Na | ||
+ | hůseňáku měl Ženich voničku z rozmarýnu a škríbek, | ||
+ | stárek kupovanou zrcadýlkovou voničku. Mládenci měli na | ||
+ | hůseňáku i kosárky. Hůseňáky byly výrazně ozdobeny | ||
+ | Šmukama, voničkou a kosárky, což vedle pentlí bylo jedinou | ||
+ | jásavou ozdobou. To prý proto, že jinak by byli "kór už celí | ||
+ | černí jako kavky" | ||
+ | dřívější odění, kdy mládenci, stárci a ženiši měli koženice, | ||
+ | modré punčochy, vyšívané vesty a natrčené košile a | ||
+ | šnuptychle, | ||
+ | nosilikosárky na hůseňácích mládenci. Ti nejmladší nosili | ||
+ | jeden kosárek. Legrůti odvedení na vojnu směli nosit dva | ||
+ | kosárky a svobodní mládenci po vojně směli nosit kosárky | ||
+ | tři. | ||
+ | nRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Stárci měli na hůseňáku vedle běžné ozdoby jen voničku. | ||
+ | Původně bývali jen dva stárci, první a druhý. Když se pak | ||
+ | Rakvice rozrostly, byli voleni 4 stárci, a to dva na horním a | ||
+ | dva dolním konci vesnice. | ||
+ | V dřívějších dobách (na počátku tohoto století) byli | ||
+ | zpravidla voleni stárky muži, kteří měli po vojně a prakticky | ||
+ | vždy takoví, kteří se chtěli v nejbližší době ženit. Ti si pak | ||
+ | vybírali za stárky děvče, se kterými krátce na to uzavírali | ||
+ | sňatek. Na svoji svatbu pak mimo příbuzenstva zvali | ||
+ | mládence, se kterými pořádali hody nebo byli jejich přáteli. | ||
+ | Ke krojum patřily i zvláštní účesy. Svobodní i mužáci | ||
+ | měli své účesy. V předku měli kšice až skoro po oči | ||
+ | zstřihnuté. Vzadu hlavy měli vlasy delší " | ||
+ | zastřihnuté, | ||
+ | Později si začali česat vlasy do boku (půtec). Čelo bylo | ||
+ | volné. | ||
+ | Pestřejší bylo v Rakvicích odívání žen a dívek. Ženský | ||
+ | krojměl stejně jako kroj mužský své vývojové fáze. První fáze | ||
+ | byla asi do poloviny 19. století. Ženský kroj se skládal z | ||
+ | těchto částí. Na hlavě měly původně dívky vyšívané šátky | ||
+ | nebo záušnice (brklice), ženy bílé i tmavé šátky. Rubáče | ||
+ | (košile), a to režné nebo " | ||
+ | rukávce | ||
+ | s velikými rukávy, obršlák, uvazovanék rukávcům, | ||
+ | kordula soukenná, bohatě vyšívaná. Sukně, které ženy a | ||
+ | dívky nosily, byly kartounové, | ||
+ | barchanice, turecké, popřípadě valisky. Ke slavnostnímu | ||
+ | oděvu patřily fértochy, popřípadě zástěry, dále kacabaje | ||
+ | (ženské kabátky. Na všední den měly ženy barchanové | ||
+ | kacabaje. Kacabaje ženské byly soukenné, barevně | ||
+ | vyšívané a nazimu kožůšky vyšívané a lemované zpravidla | ||
+ | lištinou. Jako obuv používaly původně čižmy. Spodní sukně | ||
+ | byly bílé, škrobené, ale ne tak moc škrobené, aby ženy | ||
+ | nevypadaly "jako díže" | ||
+ | V posledním čtvrtletí 19. století a na počátku 20. století | ||
+ | došlo k ručitým změnám ve svátečním odívání dívek i | ||
+ | vdaných žen. U dívekzůstaly na hlavu výše uvedené brklice | ||
+ | jen vyjímečně; | ||
+ | vlňáčky a vlňáky. Rukávce byly s menšímirukávy ananich | ||
+ | byla vyšívaná podvazadla. Tato podvazadla byla barevně | ||
+ | (©) | ||
+ | RAakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | vyšívaná a měla tvar uvázané mašle. Fčrtochy byly z | ||
+ | barevného hedvábí. K sukním přibyly další, a to tychytky, | ||
+ | valtmolky a moldónky. Kordule se nosily buď soukenné, | ||
+ | vyšívané nebo paterové. Ubývalo postupně užívání bílých | ||
+ | kacabají a kožášků. Dosavadní čižmy byly nahrazeny | ||
+ | vysokými šněrovacími střevíci. Ke konci 19. století a na | ||
+ | počátku 20. století nosila dále děvčata a mladé ženy na | ||
+ | hlavách atlasové a hedvábné šátky a turečáky. Starší ženy | ||
+ | nosily církasové šátky a nebo hrubé turecké šátky (turečáky). | ||
+ | Místo rubáčů už nosily plátěné košile. Rukávce byly malé a | ||
+ | na nich byla uvázána podvazadla. Ženy nosily zdobené | ||
+ | hedvábné fěrtochy. Jen stařenky nosily fěrtochy barvířské. | ||
+ | Kordule byly hedvábné, ze zeleného atlasu nebo byly ušity | ||
+ | z modrého sukna, ale bohatě vyšívané. Kacabaje byly též | ||
+ | hedvábné nebo sametové, atlasové, popřípadě šité ze | ||
+ | štofové látky s výložkama. Pestrost sukní zůstala jako dříve. | ||
+ | Spodní sukně bylyz plátna, prací a škrobené (škrobenice) | ||
+ | Střevíce byly vysoké - do poloviny lýtek s bombíkama. | ||
+ | Punčochy byly zpravidla bílé nebo výjimečně jiných barev, | ||
+ | pletené s puntíkama. Nenosily se už kožíšky a na hlavách | ||
+ | se nenosily záušnice. | ||
+ | Stárky, drůžky a nevěsty nenosily na hody, při svatbách | ||
+ | atd. šátky, ale na hlavě nosily původně věnce. Věnce | ||
+ | nahradily " | ||
+ | V zimě nosily kacabaje. Rukávce byly patysové a u nich | ||
+ | obršláky. Kordule byly vyšívané, | ||
+ | látky jako svrchní sukně. K odění patřil dále hedvábný | ||
+ | fěrtoch. Sukně byly ze sametu, plyše, hedvábí nebo atlasu. | ||
+ | K jejich odění patřily dále bílé punčochy a střevíce s | ||
+ | bombíkama završovaly jejich odění. | ||
+ | A nyní si popíšeme jednotlivé části svátečního oděvu | ||
+ | Rakvičanek. Puvodní šátky byly bílo a černé, vyšívané žlutým | ||
+ | hedvábím zvané brklice. Uvazovaly se dozadu. | ||
+ | Zvlášť obtížný způsob uvazování měl za následek, že tyto | ||
+ | šátky byly nahrazeny šátky zhotovovanými zhedvábí, atlasu, | ||
+ | sametu, sukna. Byly vyšívány malýmii většími květy, jablíčky, | ||
+ | byly zpravidla lemovány štráfky různých barev nebo okraje | ||
+ | tvořily třásně. | ||
+ | Součást ženského odivání tvořily spodní části oděvu, jako | ||
+ | byly rubáče nebo ženské košile. | ||
+ | Slavnostně užívané věnce, předchudce kotůču byly | ||
+ | zhotovovány zumělých květin. | ||
+ | Kotuče byly zdobeny přebohatě. Ty uměly udělat vesnici | ||
+ | jedna, nejvýše dvě ženy. Bylo na ně třeba vedle velkého | ||
+ | množství ozdob až 25 loktu širokých pantlí a 4 lokte pentlí | ||
+ | úzkých. | ||
+ | — | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Další součástí oděvu byly rukávce a obršláky. Ženské | ||
+ | rukávce byly zhotoveny zplátna. Náramky byly " | ||
+ | červeným nebo žlutým hedvábím. Původně velké rukávy | ||
+ | ustoupily menším (užším). Na nich se nosilytacle, | ||
+ | též podvazadla, jako ozdoby na rukávech. Tacle byly různě | ||
+ | vyšívány. Urukávců byly přišity obršláky. K rukávcům setéž | ||
+ | zvlášť navazovaly. Obršláky jsou nazývány též " | ||
+ | Původní obršláky byly úzké, později široké, aby odění bylo | ||
+ | ozdobnější. Obršláky byly buď vyšívané, | ||
+ | nebo pletené. * | ||
+ | Ženské kordule, další součást ženského kroje, byly | ||
+ | ponejvíce soukenné nebo paterové. Ale později byly | ||
+ | kašmírové, | ||
+ | mušelínky tzjiných látech. Byly bohatě vyšívané. Na kordule | ||
+ | byly našity pantle, a to půlčtvrtě lokte na ležato a dvaapůl | ||
+ | lokta na stojato. Na lemování kordule kolem dokola bylo | ||
+ | také třeba dvaapůl lokte pentlí. Vzadu na kordule byly čtyři | ||
+ | šosky (šos=spodní dílkabátu nebo vesty, korduleatd.). Tyto | ||
+ | šosky byly lemovány. Kordula se zapínala na 14 knoflíků. | ||
+ | Dokončení | ||
+ | JUDr. Hubert Režný | ||
+ | Ilustrace František Zach | ||
+ | KOMUNÁLNÍ VOLBY | ||
+ | V listopadu tohoto roku proběhnou v celé | ||
+ | republice komunální volby - volby do obecních a | ||
+ | místních zastupitelstev. Neníproto od věci upozornit | ||
+ | na technické záležitosti a průběh těchto voleb. | ||
+ | Zůčastnit | ||
+ | se voleb jako volič může každý občan | ||
+ | obce, který dovrší v den voleb osmnáct let, má | ||
+ | trvalé bydliště v Rakvicícha nevznikly unějpřekázky | ||
+ | výkonu volebního práva. Musí být uveden na | ||
+ | seznamu voličů, který sestavuje obecní úřaa. | ||
+ | Volit se bude v naší obci ve dvou okrscích. Nad | ||
+ | správnosti průběhu voleb a sčítání hlasů dohlíží | ||
+ | volební komise, sestavená z delegovaných | ||
+ | zástupců politických stran a zapisovatelé, | ||
+ | starostou obce. | ||
+ | Kandidátní listiny musely být odevzdány | ||
+ | zapisovatelům nejpozději do 12.9.1994, tj. 66 dní | ||
+ | před vlastním volebním aktem. Kandidátní listina | ||
+ | může obsahovat pouze tolik kandidátů, | ||
+ | bude mít obecní zastupitelstvo členů. V případě | ||
+ | naší obce je to dle zákona 7 - 15 členů. Obecní | ||
+ | zastupitelstvo rozhodlo, že počet členů obecního | ||
+ | zastupitelstva bude pro příští období devět. Bude | ||
+ | se tedy jednat o tzv. rozšířenou radu /rada jako | ||
+ | taková se tudížz členů zastupitelstva volitnebude/ | ||
+ | Hlasovací lístky musí každý volič obdržet | ||
+ | nejpozději tři dny před zahájením voleb. Technika | ||
+ | voleb bude podrobně vysvětlena na volebních | ||
+ | lístcích. | ||
+ | Volby proběhnou v Rakvicích na dolní škole ve | ||
+ | dvou dnech, a to 18.11. a 19.11.1994. V pátek od | ||
+ | 14.00 do 22.00 hod. a v sobotu od 7.00 do 14.00 | ||
+ | hodin. | ||
+ | Po uzavření volebních místností Dude volební | ||
+ | komisí každého okrsku provedeno sčítání hlasů | ||
+ | pro jednotlivé kandidáty. Podle počtu hlasů a | ||
+ | pomocí přepočtů hlasů pro jednotlivé kandidáty | ||
+ | vzejde devět kandidátů - nových členů | ||
+ | zastupitelstva. Tito se své funkce ujmou ihned po | ||
+ | podepsání jmenovací listiny. V průběhu cca | ||
+ | jednoho týdne bude svoláno první veřejné | ||
+ | zasedáninově zvoleného zastupitelstva ,na kterém | ||
+ | proběhne volba nového starosty a místostarosty | ||
+ | Rakvic. Ti se své funkce ujmou ihned po zvolení. | ||
+ | Pokud si pamatujete na první polistopadové | ||
+ | volby do obecního zastupitelstva, | ||
+ | žádným větším změnám. Průběh i technika voleb | ||
+ | jsou v podstatě stejné. | ||
+ | za red. radu P. Suchánek | ||
+ | pRAakvický | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | RAKVICKÉ OSOBNOSTI A FIGURKY | ||
+ | [etka Stázka | ||
+ | Jednou znejznámějších rakvických osob na okrese Břeclav | ||
+ | byla za svého života paní Anastazie Zelková - Kocourková. | ||
+ | Většina lidí neznala její příjmení, | ||
+ | celém Podluží pojmem. Povolávaly tak na ni i děti a mladí | ||
+ | výrostci a ona uměla každému náležitěodpovědět. A ke zpívající | ||
+ | a tančící partě se uměla hned | přidat. | ||
+ | Sudičkyji položily do kolébky v chudé rodině a předurčily ji | ||
+ | pohnutý život. Její životní cesta vedla více trním než růžemi a | ||
+ | mnoho štěstí jí nepřinesla. Ponechme stranou jak tomu | ||
+ | napomohla sama nebo do jaké míry její nervové postižení či | ||
+ | nešťastné náhody. Od mládí byla těžko zkrotitelným živlem a | ||
+ | dělala jen to, co ji bavilo. jen tak lze vysvětlit nezkrotnost | ||
+ | její | ||
+ | povahy. Toužila po veliké lásce, ale hned na počátku ji potkalo | ||
+ | osobní neštěstí. Když se jí narodila dcera (1930), označila za | ||
+ | otce svého dítěte toho, koho měla nejraději, jenže on sijinevzal. | ||
+ | Dle zákonu I. republiky bylo pro určení otcovství rozhodující | ||
+ | svědectví ženy, takže přitom zůstalo, ale skutečné otcovství | ||
+ | Stázčiny dcery je dodnes tajemstvím. | ||
+ | Vdaná byla Stázka jen krátce a z té doby | ||
+ | jí zůstalo příjmení | ||
+ | Kocourková. | ||
+ | Její pohnutý Životji vedl knervovému zhroucení ana 7letse | ||
+ | zcela izolovala od lidí a nevycházela z domu. Bydlela na konci | ||
+ | vesnice, v chudě zařízeném domku, bez elektriky, koupelny a | ||
+ | normálního vybavení. V dětství jsme se tomuto strašidelnému | ||
+ | domu vyhýbali a vyprávěli sirůznézvěsti-např. že Stázka chodí | ||
+ | stále | ||
+ | ve vlňáku, pok kterým drží dlouhýn nůž. Nikdoz nás by do | ||
+ | toho strašidelného domu nevstoupil a všichni jsme se bláznivé | ||
+ | Stázky báli. | ||
+ | Po létech osamění byla Stázka převezena do nervové | ||
+ | léčebny a za pomoci elektrických šoku byla uzdravena natolik, | ||
+ | že najednou chodila po Rakvicíchveselá, | ||
+ | Jak selišila od našich představ, kteréjsmesi oní vdětství vytvořili. | ||
+ | A Stázka začala žít naplno, jakoby chtěla dohnat všechno, | ||
+ | co vizolaci zameškala.Nebylo hodů, muzik či jiných kulturních | ||
+ | akcí, které by v Rakvicích i na okrese nenavštívila. A zase byla | ||
+ | nezkrotná a nedala se ničím omezit. Proto ve svémživotě stihla | ||
+ | všechno - blázinec i kriminál. Ze všeho si dělala srandu a | ||
+ | dovedla legračně vyprávět zážitky z blázince i z bohunického | ||
+ | vězení. | ||
+ | Nebyla zlým člověkem a dělala jen drobné a spíše legrační | ||
+ | přestupky. Peníze se jí nedržely, ale uměla si i přivydělat | ||
+ | pletením a háčkováním, | ||
+ | větší množství dyňových jader, potkala mě v dobrém rozmaru | ||
+ | a povídá: "Lidi sů svině pomlouvačný. Prý kradudyně, aleto není | ||
+ | žádná pravda. Jádra si vyberu, to ano, ale dyně nechávám | ||
+ | každýmu narolí." | ||
+ | žebych Stázce | ||
+ | za tento dobrý fór odpustil i kdyby vybrala naše dyně. | ||
+ | Lidé zneužívali jejího sklonu k alkoholu i když věděli, že po | ||
+ | něm upadá do plačtivého nebo bláznivého stavu. Jednou při | ||
+ | družstevní schuzi jí chlapi v horní hospodě kupovali štamprdle | ||
+ | tak dlouho, až zůstala u výčepu tvrdá. Já jsem si pak při | ||
+ | silvestrovské estrádě vovolilvtip, | ||
+ | jak chlapi v hospodě ožrali tu Žensků. Když mě pak Stázka | ||
+ | potkala, vyjmenovala na mou adresu všechna sprostá slova. Já | ||
+ | jsem se bránil a říkám: "Šak teti, vždyť já jsem nikoho | ||
+ | nejmenoval" | ||
+ | věděli okeho ide. Tož příště se o mně radší ani nezmiňuj." | ||
+ | Se Stázkou jsem byli kamarádi, ale toto mně nezapomněla. | ||
+ | Jednou jsem čekal na vlak v Hustopečích a zašel jsem si ke | ||
+ | " | ||
+ | seděla Stázka notně podnapitá a pod stolem jí kejhala hus. | ||
+ | Přivezla ji nějaké paní, ale ta nebyla jako naschvál doma. | ||
+ | V hospodě už měla Stázka na účtence kolem 80 Kčs a paní | ||
+ | pořád nikde. Chtěla proto využítmoji přítomnosti a začala křičet | ||
+ | a ukazovat na mě: "To je nejhodnější kluk z Rakvic" | ||
+ | tomu dodala: "Puč mně stovku." | ||
+ | nemám rád a takjsem hnedřekl, že nemám. A ona hned začala | ||
+ | na celou hospodu křičet: " | ||
+ | nejhorší lump z Rakvic." | ||
+ | vyletěl na ulici. Jak to tenkrát dopadlo a zda na útratu Stázky | ||
+ | padla celá hus jsem se už nedověděl. To byla moje poslední | ||
+ | roztržka s ní, jinak jsme byli kamarádi a s lecčíms se mně i | ||
+ | svěřovala, | ||
+ | Několikrát mě i požádala, abych jí jednou promluvil nad | ||
+ | hrobem, protožeji prý nejlépe znám. Pokládal jsem to za žert | ||
+ | a byl jsem taky ještě příliš mladý a hloupý, než abych mohl | ||
+ | hodnotit život tak složité a problematické osobnosti. | ||
+ | V šedesátých | ||
+ | letech si Stázka | ||
+ | oblíbila £ kulturní | ||
+ | akce fotbalistů. | ||
+ | Koro m ě | ||
+ | ochotnických | ||
+ | divadel a muzik | ||
+ | ráda poslouchala i | ||
+ | fotbalistické svíce. | ||
+ | Tenkrát byli mezi | ||
+ | fotbalisty dobří | ||
+ | zpěváci a písničky | ||
+ | šité na tělo ženicha | ||
+ | -se naovičili | ||
+ | dvojhlasně. Stázka | ||
+ | se postarala o publikum tím, že rozhlásila akci po celé dědině. | ||
+ | Mnohdy se i na 50 žen ve vlňáčkách sešlo, aby si pěkné a | ||
+ | humorné písničky poslechly. Televize teprve začínala a moc | ||
+ | zábavy nebylo. | ||
+ | | o muzikách se Stázčiny brýle leskly na galerce už od 18 | ||
+ | hod., aby byla v první řadě. Viděla všechno. Kterej s kterů | ||
+ | tancoval, kdo se na koho podezřele usmíval a která je v tom | ||
+ | věděla prý o něco dřív než sama postižená. Možná leckomu | ||
+ | svými řečmi i ublížila, ale lidéjí taky ubližovali. Výrostci jí dělali | ||
+ | lecos na potvoru. Jednoují nasypali kýbl chrůstů do pokoje. Pro | ||
+ | kluky | ||
+ | to bylo k popukání, ale představte si být vroli oběti. Někdy | ||
+ | si mně stěžovala na žáky, kteří po ní házeli kamením nebo ji | ||
+ | tahali za sukně. | ||
+ | Nejvícjsem uní obdivovallásku kmuzice atanci. Kdyžji vzal | ||
+ | o hodech Jenda Hrdina tancovat, ti dva měli v sobě tolik nytmu, | ||
+ | že zahanbiliitaneční páry mnohem mladší. Málokdo by dokázal | ||
+ | to, co Stázka v 80 letech, včetně tance a cifrování. | ||
+ | Nyní polétechživotníchzkušeností senatetku Stázku dívám | ||
+ | trochu jinak. Každý člověk sichce pro sebe urvataspoň kousek | ||
+ | štěstíčka. Ona se kněmu utíkala od kostela a hledala ho ivčetbě | ||
+ | červené knihovny. Byljsem 7 let místním knihovníkem a onasi | ||
+ | chodila půjčovatzamilované romány. Aspoň tak chtěla prožívat | ||
+ | lásku, po které celý život toužila. | ||
+ | Pokud hledala zapomnění v alkoholu, odpusťme jí. Tuto | ||
+ | krutou daň jí osud stejně neodpustil a tak jako podivně žila, tak | ||
+ | i zemřela. Jedné mrazivé noci zmrzla a zmizela z našeho | ||
+ | vědomí. Její tělo bylo zpopelněno a rozprášeno, | ||
+ | památky ani zůstat nemělo. Já si však přesto myslím, Že ještě | ||
+ | po několik generací se bude v lidové slavnosti a vyprávění | ||
+ | vzpomínat na to, že jsme měli v Rakvicích podobnou Viktorku, | ||
+ | jako je ta v Babičce Boženy Němcové ... | ||
+ | Rosta Obhlídal | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | PERLA | ||
+ | Strejc Látal je už dávno po smrti, ale i když na svém | ||
+ | soukromém hospodářství musel celý život od rána do | ||
+ | večera tvrdě pracovat, přesto se dožil požehnaných | ||
+ | devadesáti let. Jak byl zvyklý na těžkou práci, tak byl zvyklí | ||
+ | šetřit korunku ke korunce, věřil totiž, Že ty horší časy teprve | ||
+ | přijdou, proto se šetřilo všude a na všem. | ||
+ | Jednou, to mu bylo asi sedmdesát let, to ještě byl pln | ||
+ | životního elánu, si vyjel na kole do polí, podívat se jak zraje | ||
+ | úroda, kdy naplánovat žně. Projel kolem kostela, zabočil do | ||
+ | " | ||
+ | kolem " | ||
+ | šutrák se mu říkalo proto, že byl opravdu malý jak plošně, | ||
+ | tak co do množství vody. Celý byl obrostlý palachem aže byla | ||
+ | jeho největší hloubka pouze metr, tak tam lidé zamáčeli | ||
+ | " | ||
+ | ryby. V roce 1949 začali v tomto malém jezírku těžit štěrk | ||
+ | * Josef Šelle a Karel Valenta a rybníček se začal rozrůstat. | ||
+ | „| Vytěžený štěrk nejen prodávali, ale hned na místě vyráběli | ||
+ | betonové skruže do studní, na kterých v letní dobu místní | ||
+ | kluci vyhřívali svá těla, prochladlá dlouhým pobytem ve | ||
+ | vodě. Skruže zabíraly velkou část jednoho břehu a tak je | ||
+ | kluci využívali nejen na ohřátí, ale i na honičku se na nich | ||
+ | hrálo. Skákalo se z jedné skruže na druhou a pokud se | ||
+ | někomu vtérychlosti skok nevydařil, odnesla | ||
+ | to jeho mladá | ||
+ | kužička. Vše přebolelo, vše se zahojilo, jen vzpomínka | ||
+ | vyloudí krátký úsměv na tváři někdejších účastníku. | ||
+ | "Malý šutrák“ se rozrostl. hloubka vody dosahovala až | ||
+ | čtyři metry, ustalo plavení koní, ale pro místní mládež vzniklo | ||
+ | nové přírodní koupaliště s čistou vodou. Tehdy ve škole pan | ||
+ | řídící Zelený ujišťoval všechny děti, Že pokud budou nosit do | ||
+ | školy syrová vejce, která se pak zpeněží, bude za tento | ||
+ | výdělek postaveno koupaliště nové, betonové i se | ||
+ | skokanským mustkem. Vesnice se vyrovná městu, znělo | ||
+ | nám v uších a kdo by tenkrát nenaletěl na tak lákavou | ||
+ | představu. Vejce jsme proto poctivě nosili, ale neviděli jsme | ||
+ | ani peníze, ani koupaliště a nakonec i to přírodní zabralo | ||
+ | JZD a tím skončilo jak koupání, tak pěkné posezení pro | ||
+ | místní rybáře. Štěstí bylo, že do nového rybníku se pustil | ||
+ | nově zřízený komunál a rybník na " | ||
+ | "Malý šutrák“. | ||
+ | Vašek Kapusta z Přítluk ze dvou dovezených plováků | ||
+ | složil a postavil fungující vodní " | ||
+ | těžením štěrku vytvořili jezero nejen na dolním konci, ale i | ||
+ | rozšířili" | ||
+ | voda, vhodná jak na koupání, tak k rybolovu. | ||
+ | Přicestě, kterou se pomalu strejc Látalvzdaloval rakvické | ||
+ | vesnici, stavěla místní zednická skupina první družstevní | ||
+ | kravín. Pomocník sitehdy | ||
+ | v družstvu moc nevydělal a proto | ||
+ | Lojza Fucimansi ještě po práci vydělával holením a stříháním | ||
+ | rakvických občanu. Vlastnil hnědou vrásčitou, | ||
+ | aktovku, ve které měl uloženy všechny nástroje a přípravky | ||
+ | potřebné k provozování tohoto řemesla. Mělsvé zákazníky, | ||
+ | které pravidelně navštěvoval, | ||
+ | posteli nebo vylepšoval zemřelé na jejich poslední cestu. | ||
+ | Ve vězení, kam se dostal za druhé světové války, kdy byl | ||
+ | zatčen gestapem a po výsleších pak málo slyšel, přece jen | ||
+ | byl rád, že přežil. V Životě mu snad ani tato vada nevadila, | ||
+ | protože veselostho nikdy neopouštěla. Rád si zahrál karty, | ||
+ | rád si zapíval, pošpásoval a byi výborným vypravěčem. | ||
+ | Zedníci byli rádi, že ho v partě maji, byl dobrý pracanta bylo | ||
+ | s ním veselo. | ||
+ | Zedníci se právě chystali zasednout ke svačině, když se | ||
+ | Josef Krčka otočil a ukazuje směrem k Rakvicím povídá. | ||
+ | " | ||
+ | Látal k nám jede. Neco by se mělo udělat." | ||
+ | Upozorňovat ani nemusel, protože Lojza Fuciman už | ||
+ | něco držel v ruce. Byla to perlorodka, po našem " | ||
+ | kterou tam určitě pohodil nějaký kluk, kterýji vylovil na dně | ||
+ | " | ||
+ | úlomek ze zrcátka, který vložil dovnitř a vodního tvora vrátil | ||
+ | na původní místo. Strejc Látal se zastavil, popřál dobré chuti | ||
+ | a než se stačilzapojit do hovoru Lojza Fuciman sezvedl, vzal | ||
+ | do rukou " | ||
+ | " | ||
+ | dostala, aleco dybyv nibyla perla. Šaktobývá, | ||
+ | moh! pěkně zbohatnůt, co? Peníze potřebuju jak soli, aj | ||
+ | děckám bych pomohl." | ||
+ | "Jak tak možeš mluvit, že bys zbohatl," | ||
+ | bránil Josef Krčka. "Co je snáď na družstevním pozemku, | ||
+ | takto jejasně všeckých, kdo sův družstvu. Co setady najde, | ||
+ | to se spravedlivě rozdělí mezi všeckých. Dej to sem, my se | ||
+ | podíváme." | ||
+ | Lojza Fuciman však " | ||
+ | ji. Zalovil v jejich útrobách a v malém okamžiku se mu v | ||
+ | prstech zatřpytil malý lesklý předmět. | ||
+ | "Byla tam, chlapi, bylatam. Su boháč a esli chcete aj vy, | ||
+ | tak si běžte do vody vylovit, ale | ||
+ | já ju z ruky nedám" | ||
+ | "Dej to sem, je to nás všeckých," | ||
+ | Krčka, ale Fuciman se dal na útěk. | ||
+ | "Já tě zabiju," | ||
+ | cihly. | ||
+ | " | ||
+ | povídá Látalovi zedník Chrástek. " | ||
+ | Fucimana chytnůt a ukrůtitmu paprče třeba ažu ramen, ale | ||
+ | perla musí být naša.“ | ||
+ | "Ná dyť nechejme stavijání a dime lovit, dokáď to eště | ||
+ | nigdoneví. Kdoví, koliktech pereltam može eště byt. Třeba | ||
+ | budeme mět taky štěstí," | ||
+ | pomalu vstávalze svého místa, aniž by dojedl nachystanou | ||
+ | svačinu. | ||
+ | " | ||
+ | hádající se zednické skupiny a naprosto ho přestalo zajímat | ||
+ | jak dozrává obilí, jak se kulatí řepa, nebo či už kvetou | ||
+ | brambory. Teď jeho hlavu ovládaly jiné starosti, ne ty | ||
+ | obyčejné, přízemní, | ||
+ | je ti lidé vesničtí prožívají, | ||
+ | mysl se vznášela do jiných výšin lidského prožitku, do | ||
+ | hodnot kdysi vysněného finančního světa. | ||
+ | 10 | ||
+ | nakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Před očima mu tančily krásné, polonahé dívky ve skrytu | ||
+ | věčně zelených palem, tu se zase procházel v nádherném | ||
+ | paláci se spoustou služebnictva a co mu hlavně lichotilo, | ||
+ | bylo slavnostní uvítání významného rodáka v Rakvicích. | ||
+ | Vlajky vlály, hudba hrála, děti zpívaly a řečníci ve svých | ||
+ | projevech nešetřily chválou. | ||
+ | Když se slunce schovalo za " | ||
+ | ochladilo, však ten, kdo měl ten den cestu kolem " | ||
+ | šutráku" | ||
+ | přicházející noci bílé, neopálené tělo asi sedmdesátníka, | ||
+ | jak se potápí vytrvale pod chladivé vody rakvického rybníka. | ||
+ | Myslím, že se užnikdy nedověděla žena " | ||
+ | si mohl v červnu uhnattakovou rýmu. Kýchalkudy chodil, až | ||
+ | nakonec musel ulehnout. Určitě pod peřinou snil svůj | ||
+ | pohádkový sen o rychlém a velkém bohatství, o krásném | ||
+ | životě bez práce a bez obyčejných starostí. | ||
+ | Zdeněk Pohl | ||
+ | 7 jelení se utacejí | ||
+ | Už je to tady, křičeli lidé na náměstích a zvonili klíči. Už | ||
+ | je to tady, křičel v kuchyni hajný Patočka, až se tabulky v | ||
+ | oknechtřásly. Vté chvíly viděl, jak bude organizovat odstřel | ||
+ | jelenů, srnců a divočáků za marky a dolary boháčů ze | ||
+ | západních zemí, jak se bude po polesí vozit kočáře | ||
+ | a ženské | ||
+ | z okolí se pohrnou do lesa ne za klestím a houbami, ale za | ||
+ | novou zelenou uniformou, do které bude navlečeno jeho | ||
+ | ztepilé tělo. Bude práskat bičem, vykuřovat doutníky a jeho | ||
+ | žena stráví každý rokměsíc vlázních, aby siodníodpočinul. | ||
+ | " | ||
+ | který příležitostně chodil hajnému vypomáhat. | ||
+ | " | ||
+ | si sednitea poslúchejte. Chovat se musíme tržně, a toje tak, | ||
+ | že co půjde prodat, to prodámea co půjde kúpit, to nekůpíme. | ||
+ | Brat budeme enom dolary a marky." | ||
+ | Pomocník Pazderka sice přikyvoval, | ||
+ | tržní cestě nerozumí ani za mák. To celkem nebylo důležité, | ||
+ | protože léta byl zvyklý plnit příkazy hajného Patočky, sice | ||
+ | někdy divné, hlavně když se vracel z hospody, ale jinak byl | ||
+ | spokojen. | ||
+ | " | ||
+ | jeho výklad, ve kterým měl vedle chomůtů a opratí eště | ||
+ | vycpanýho koňa? Tak o to včíl půjde, to je pro nás veliká | ||
+ | spása. Já si myslím, že takovů věc nevyhodil, když ho | ||
+ | skonfiskovali a má ju nekde na hůře uskladněnú. Půjdete | ||
+ | tam ateho koňa, Pazderka, kúpíte, vypůčíte nebo ukradnete, | ||
+ | ale za dva dni ať stójí tady na dvoře." | ||
+ | Pazderka dál přikyvoval, | ||
+ | nevěděl. | ||
+ | "Jak víte, Pazderka, vycpanej kůň je mrtvej kůň, kerej | ||
+ | netáhá, neskáče, nekope, ale taky nežere. My ho enom | ||
+ | trochu upravíme, aby chodil, na hlavu mu přiděláme parohy | ||
+ | a dolary se nám enom pohrnú.“ | ||
+ | Pazderka měl oči navrch hlavy, začínalo se mu to líbit. | ||
+ | Už se viděl, jak jezdí s koňojelenem po vesnicích a za | ||
+ | poplatek ukazuje tento zvláštní výtvor přírody dětem i | ||
+ | dospělým. | ||
+ | "Ale tady na vesnici přece Žádnej marky a dolary nemá!?" | ||
+ | "Nech mě domluvit hlavo zabedněná. My s tým koněm | ||
+ | nikde jezdit nebudeme, ale až ho očistíme, přibarvíme a | ||
+ | upravime, bude | ||
+ | to jelen, na kterýho budem vodit bohatých | ||
+ | střelců. Postavíme ho pod posed do mlází a jak dám | ||
+ | znamení, vy teho koňa povysunete | ||
+ | ven tak, aby mu byla vidět | ||
+ | enom hlava a parohy. Na místo předem rozlejete červenej | ||
+ | ingust, já mu řeknu, že ho ráno dohledám a v poledně už | ||
+ | enom předáme trofej a bude vydělaný. Parohů mám v | ||
+ | hájence dosť, když tak se dovezů z lesní správy. Rozuměl | ||
+ | ste?" | ||
+ | Pazderka ipři svém nedokonalém chápání dobře věděl, | ||
+ | jak hajný leta zkresloval hlášení o stavu zvěře a má dnes ve | ||
+ | svém revíru jelena pouze jednoho. Plně hajného chápal, | ||
+ | proto se hned pustil do plnění tohoto zvláštního příkazu. | ||
+ | Sedlář, který měl vlastnit vycpaného koně už nežil, ale | ||
+ | jeho syn jej opravdu na půdě našel. Bylšpinavý, | ||
+ | chybělo mu jedno oko, ale to všechno se dalo opravit. | ||
+ | Pazderka naložil koníka na káru a odjízděl spokojeně do | ||
+ | hájovny. Tam se konala očista, přidělání koleček a parohů, | ||
+ | přetření hnědou fermežovou barvou azkouška popojíždění. | ||
+ | Hajného žena si klepala na čelo a raději šla po své práci. | ||
+ | Patočku však nebe vyslyšelo. Při večeři zazvoniltelefon, | ||
+ | nadlesní Klásek oznamoval do dvou dnů příjezd německého | ||
+ | zákazníka na odstřel jelena. Kladl hajnému na srdce, aby | ||
+ | všechno klaplo, aby host byl po všech stránkách spokojen. | ||
+ | Němec přijel odpoledne a nablýskaném mercedesu, | ||
+ | oblečen do mysliveckého úboru se " | ||
+ | tak velikou, Že se s nídal zametat dvůr. Hajný ho přivítal a | ||
+ | uvedl do hájovny, kde jeho žena nachystala občerstvení. | ||
+ | Pazderka se zatím pod posedem pustil do přípravy jelení | ||
+ | střělnice. V mlází vyčistil cestičku pro průjezd makety, | ||
+ | červeným inkoustem pokropil zem i stromy a čekal. | ||
+ | Slunce se klonilo k západu, když hajný s německým | ||
+ | hostem přišli k posedu. Hajný vzal sebou flašku slivovice, | ||
+ | která hostovi náramně chutnala a tak než se úplně zešeřilo, | ||
+ | zbylavláhvi jenom troška. Hajný pilna kuráž, protože vůbec | ||
+ | nevěděl, jakto dopadne, Němec na úspěšný lov. Pazderka | ||
+ | by marně čekal na pokyn, tak vše rozhodl sám. Nejprve | ||
+ | několikrát vydal jelení zatroubení a pak pomalu tlačil | ||
+ | podvozekz mlází ven. Hajný, jak uslyšel jelení zatroubení, | ||
+ | nechal slivovici slivovicí a teprve si uvědomil nebezpečnost | ||
+ | tohoto podniku. Němec, který už měl veselou náladu | ||
+ | zpozorněl a sáhl po kulovnici, která stála připravena u | ||
+ | hrazení posedu a tu se mlází rozhrnulo a objevila se hlava | ||
+ | s krásným rozložitým parožím. Němecrychle zamířila začal | ||
+ | 11 | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | střílet, jako by mu šlo o život. Šest ran vyšlo během několika vteřin, ato | ||
+ | donutilo Pazderku, aby svůj život začal chránit. Zaryl hlavu do spadeného | ||
+ | listí a přestal dýchat. Jak střelba ustala, rychle si uvědomil, že musí | ||
+ | jelena zasunout zpátkya zmizet s ním vlese, nečekat až Němec znova | ||
+ | nabije, protože ten byl schopen postřílet všechno, co se hýbe kolem. | ||
+ | Hajný, když viděl, že jelen zmizel, oddechl si a začal sestupovat z | ||
+ | posedu na zem, aby se přesvědčil, | ||
+ | Pazderka uloženo. Vše se zdálo být v pořádku, proto kývl na hosta, aby | ||
+ | sestoupil také. Když se host přiblížil, | ||
+ | barvou, barvou krve potřísněné ruce dávaly tušit, jakto asi s jelenem | ||
+ | dopadlo, a to Němce pěkně rozradostnilo. | ||
+ | "ch habe gud geschoben, Die Tropháe vird meine.“ (Dobře jsem | ||
+ | střílel. Trofej bude moje.) Radoval se Němec a vypil slivovici do dna. | ||
+ | "ch verbe ihn morgen Frůh anfsuchen jetzt gecht Man noch Hause." | ||
+ | (Já ho ráno dohledám a teď se jde domů.), oznamoval hajný, uznale | ||
+ | poklepával hosta po ramenou a pomalu ho postrkoval k domovu. | ||
+ | Druhý den stával německý host ažv poledne, ale Pazderka byl na | ||
+ | hájence už skoro ráno, aby připravil trofej a také zkontroloval, | ||
+ | střelbou utrpěl jelen. Šest ran vyšlo, ale jelen neměl ani škrábnutí. | ||
+ | Pazderka v duchu obdivoval hajného, za ten nápad, který šetří zvěř a | ||
+ | dělá radost lidem, vždyť ten Němec by netrefil ani stodolu. | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Zdeněk Pohl | ||
+ | Znamení smrti | ||
+ | Ten skromný domek s malým dvorkem znám už od | ||
+ | mládí. Chodíval jsem denně okolo a marně si lámal | ||
+ | hlavu, jak v něm mohli jeho majitelé hospodařit, | ||
+ | dobytek, prasata a drůbež. Navíc v domku vychovali i | ||
+ | tři děti. Každý čtvereční centimetr dvorku musel být | ||
+ | účelně využit, aby se tam všechno vešlo. Domek stojí | ||
+ | na rohu spojnice mezi I. a Il. uličkou v Rakvicích a patřil | ||
+ | manželům Slávkoví a Marii Prudíkovým. | ||
+ | Již od raného dětství mě dům přitahoval zvláštním | ||
+ | tajemstvím. Každý rok, když paní Prudíková před hody | ||
+ | líčila, vyznačila na zdi, vždy na stejném místě, bílý kříž. | ||
+ | Tajuplnosttohoto místa vzrostla poté, co jsem se dověděl, | ||
+ | že zde někdo zemřel. | ||
+ | Pokaždé, když jsem šel tou bezejmenou uličkou, | ||
+ | jakoby automaticky | ||
+ | jsem pohlédl | ||
+ | na ono místo a přidával | ||
+ | jsem do kroku, protože v dětství se mi jevilo místo | ||
+ | tragické příhody až strašidelné. Slýchal jsem i vyprávět, | ||
+ | co se tu stalo, ale nikdo to nevěděl přesně, pouze se | ||
+ | říkalo, že šlo o padlého vojáka za Il. války. | ||
+ | Léta plynula a teprve až v roce 1975, když jsem | ||
+ | shromažďoval fakta o osvobozování Rakvic, jsem se | ||
+ | vydalza paní Prudíkovou. Dříve jsem sinetroufal, | ||
+ | na nás kluky byla nabroušená. Hrávali jsme v uličkách | ||
+ | fotbal a obyčejně | ||
+ | jsme ji- na cestě do kostela - v zápalu | ||
+ | boje přehlédli a div nepovalili. O nějakém pozdravu ani | ||
+ | nemluvě. To víte, že nám vynadala, že by si od nás pes | ||
+ | kůrku nevzal. Proto mně vždycky připadala vážná a | ||
+ | přísná. | ||
+ | A tak jsem za ní přišel až jako dospělý, 32 letý muž, | ||
+ | s dotazem na objasnění onoho znamení smrti, které | ||
+ | stále přetrvávalo na štítě domku. Její reakce mě | ||
+ | nečekaně překvapila. I po 30 letech od války se paní | ||
+ | Prudíková, | ||
+ | mi, že za osvobozovacích bojů zde byl, při přebíhání | ||
+ | uličky, zasažen ruský voják a u štítu jejich domku | ||
+ | zemřel. Stačil ještě vlastní krví namalovat na zeď kříž, | ||
+ | pak se sesul a na místě zde dodýchal. Tak ho tu našla | ||
+ | a do smrti jí zůstal v paměti ten hrůzný obraz. " | ||
+ | chudák v kaluži krve, chlapec tak mladý, skoro ještě | ||
+ | dítě. A jeho kamarádi museli pokračovat v útoku a | ||
+ | nemohli ho ani odklidit. Pouze si někdo z nich vzal jeho | ||
+ | pušku a boty, které mu mohly ještě posloužit, takže tu | ||
+ | leželv krvi a navíc ještě bosý." | ||
+ | války a paní Prudíková dodala: " | ||
+ | nad ním rozplakala, že se ho jeho ruská maminka | ||
+ | nedočká a že se asi ani nikdy nedoví, jak a kde zahynul. | ||
+ | Tak mladý byl a tak brzy musel zemřít." | ||
+ | Padlý voják ležel u zdi několik dnů a pak byl pohřben | ||
+ | u kostela. Posléze byl společně s ostatními 15 padlými | ||
+ | ruskými vojáky exhumován a převezen na společný | ||
+ | hřbitov do Hustopečí. Zde odpočívá v mohyle řadových | ||
+ | vojáků, protože samostatné hroby dělali Rusové jen | ||
+ | důstojníkům. Kult důstojníka převzali po carské armádě. | ||
+ | Původně byla známa jména všech padlých, ale tabulky | ||
+ | s jejich jmény se po předání v Hustopečích ztratily a | ||
+ | všichni naši padlí osvoboditelé jsou pro nás bezejmení. | ||
+ | Paní Prudíková na počest padlého vojáka to místo | ||
+ | krvavého kříže vyznačovala vápnem. Nikdo jí to | ||
+ | nenařizoval a nečekala ani žádné uznání za svůj čin. | ||
+ | Pouze se v ní ozvalo srdce matky, její soucit s ruskou | ||
+ | matkou a svoje počínání pokládala za obyčejnou | ||
+ | lidskou samozřejmost. Moc jsem si jí za to od té doby | ||
+ | vážil. | ||
+ | Když paní Prudíková zestárla, domek prodala a | ||
+ | odešla bydlet k synovi do Nové ulice. S jejím odchodem | ||
+ | zmizel i tajemný kříž. Ale já přesto vím, že kdykoliv tou | ||
+ | uličkou půjdu, budu pátrat po zdi a budu se ptát: "Je tam | ||
+ | ještě? !A nebo už zapomínáme?" | ||
+ | tento kříž mně v Rakvicích chybí ... | ||
+ | Rosťa Obhlídal | ||
+ | Rakvický - | ||
+ | ZPRAVOOAJ | ||
+ | PRUŠÁCI V RAKVICÍCH | ||
+ | František Milím, farář a konsistorní rada v Rakvicích | ||
+ | zachytil v německy psaném vzpomínkovém kalendáři | ||
+ | pobyt pruských vojsk v roce 1866 v Rakvicích. | ||
+ | 14. června 1866 se v Rakvicích usadil pluk Pionýři. | ||
+ | Důstojníky tohoto útvaru byli Viktor VWallner - setník, Róni | ||
+ | a Eduard Payerovi - nadporučíci, | ||
+ | podporučíci a Jindřich Brosek - poručík průzkumného | ||
+ | sboru. Tito se usídlili na faře. 17. června došel rozkaz k | ||
+ | jejich odchodu (ve 3 hod. odpoledne). | ||
+ | V té době se posunula část rakouské armády na | ||
+ | sever. Prusové pod vrchním velením Benedecka se | ||
+ | přesouvali také na sever. Najih proti Itálii se pod vrchním | ||
+ | velením jeho výsosti Albrechta přesouvali Prusové. Na | ||
+ | severním válečném poli se odehrála bitva u Mnichova | ||
+ | Hradiště v Čechách, a to 26. června, a na jihu u Kustozzy | ||
+ | 24. června. Bitva v Čechách skončila krutou porážkou | ||
+ | Rakušanů. Jižní armáda na štěstí skončila příznivěji. | ||
+ | Další bitvy na severu u Náchoda dne 27. června a u | ||
+ | Hradce Králové | ||
+ | (3. července), skončily s velkými ztrátami. | ||
+ | Ztráty u Hradce Králové činily 41 000 mužů a 6 000 koní. | ||
+ | Další invaze následovala 12. června na Moravu (do | ||
+ | Brna). 15. června byli již Prusové v Hustopečích a do | ||
+ | Rakvic přišli 17. června (středa). Od tohoto dne až do 6. | ||
+ | srpna se s určitými přerušeními usadili Prusové v | ||
+ | Rakvicích. Na faře se ubytovali velitelé se svým | ||
+ | služebnictvem a koni. Mezi veliteli byli: Lilienthal, | ||
+ | plukovník 3. dělostřelecké brigády a jeho adjuntant Filz. | ||
+ | Jako hosté přicházeli k obědu kapitán Schůglera plukovní | ||
+ | lékař, který bydlel u Josefa Eduarda Kornyšla. Schlůgler | ||
+ | byl ubytován u starosty. Celkem to byli slušní a solidní | ||
+ | pánové. Dále byli členy velitelského štábu brigády major | ||
+ | Poležinský, | ||
+ | době přitáhl do Lednice korunní princ, který se usadil v | ||
+ | lednickém zámku. Do Mikulova pak přitáhl pruský král. | ||
+ | Poručík, kníže Lůttichau, župní správce, byl pověřen | ||
+ | rabováním a zabavováním veškerého potřebného | ||
+ | majetku pro armádu, tedy i v Rakvicích. Uložil Rakvicím | ||
+ | pod trestem dát armádě k dispozici 18 fůr dobytku po 4 | ||
+ | kusech. Tento dobytek měl být ihned odeslán do | ||
+ | Hustopečí veliteli Leisettemu a tento jej měl odeslat do | ||
+ | Brna. To bylo provedeno 26. července. Den na to jsem | ||
+ | vezl poručíka Brausse a vojenského lékaře vlastním | ||
+ | kočárem do Břeclavi pro léky. Náměstí bylo plné pruských | ||
+ | vojáků a byli tam seřazení rakouští vojáci - myslivci jako | ||
+ | zajatci, hlídaní pruskými vojáky. Všichni byli vyčerpaní. | ||
+ | Byli jsme s mým společníkem žízniví a hladoví, ale v | ||
+ | žádném hostinci jsme nedostali koupit občerstvení. Až v | ||
+ | jednom židovském krámku jsme dostali koupit trošku | ||
+ | vína. Vrátilijsme sez Břeclavi a osvěžili jsme se až doma. | ||
+ | 27. července mně sdělil velitel pluku obsah zvláštní | ||
+ | depeše, že jsou připravena mírová jednání. Současně | ||
+ | mi daroval 100 cigaret. 28. července | ||
+ | se před farní budovou | ||
+ | postavily do řady dvě kolony pruských vojáků. Vedle nich | ||
+ | na tomtéž místě byla postavena 4 pianina jako dar. Kdo | ||
+ | by na to pomyslel!! | ||
+ | Druhý den na to se v neděli zúčastnilo mše mnoho | ||
+ | Prusů. Zúčastnili se mše všichni důslojníci. Mírbyl uzavřen. | ||
+ | Vojáci však měli zůstat do doby, až Rakousko zaplatí | ||
+ | odškodné, které bylo určeno ve výši60 milionů zlatých. Poté, | ||
+ | co v Rakvicích pobyla tak zvaná invazní skupina pět dnů, | ||
+ | dostala pokyn k odchodu vojsk 30. července. | ||
+ | Mezitím jsem byl však požádán o dopravení nemocného | ||
+ | důstojníka do vojenského lazaretu, a to vlastním kočárem. | ||
+ | Abych neutrpěl škodu, musel jsem chtě nechtě jeti s ním. | ||
+ | Trať vedla přes Likovice, odtud k Čiřikovicím a Čejči a | ||
+ | hodonínské trati, po níž jiné vlaky jely do jiných míst. Tu se | ||
+ | pohybovaly skupiny vojáků v nepřehledném množství | ||
+ | rozdílných skupin vojsk, pěších vojáků a vojsk na koních s | ||
+ | výzbrojí a my jsme se pohybovali mezi nimi. Vládly | ||
+ | tu strach | ||
+ | a sklíčenost. Dlouho jsem nevěděl, jak daleko je cíl naší | ||
+ | cesty (nedobrovolné cesty). Konečněv Uhřicích u poštovního | ||
+ | úřadu jsem se dověděl, že v této obci má být cíl. Když jsem | ||
+ | se dostalk lazaretu, vysadil jsem svého společníka a potom, | ||
+ | co jsme v Žarošicích pokrmili, jel jsem polní cestou domů. | ||
+ | Když jsem se dostal k faře, našel jsem opět dva důstojníky | ||
+ | a jejich sluhy, a ti mně dávali opět dva originální klavíry. | ||
+ | Po odjezdu těchto dvou nemilých a nesprávných hostí | ||
+ | po dva dny nebylo pruské vojáky vidět. 3. srpna se objevil | ||
+ | ubytovatel a hlásil při příští den příchod 600 mužů a 600 | ||
+ | koní. Ti skutečně přišli a na faře se ubytovali: plukovník | ||
+ | hrabě Brandenburg, | ||
+ | a 9tikoní. Pan Brandenburg, | ||
+ | 9 kusy stříbrných talířů. Byla s nimi i hudební skupina, která | ||
+ | hrála po celé dny a večer pak hrála před farou. Za tohoto | ||
+ | pobytujsem se seznámil s poručíkem hrabětem z Taleyranta | ||
+ | (bývalým ministrem), dále se štábním lékařem Dr. Prenzlem. | ||
+ | Tento mi dal recept proti choleře, která začala v okolí. | ||
+ | 6. srpna zemřel na choleru jeden voják Hullánů 3. | ||
+ | eskadrony jménem Julius Kópke, 22 letý. Tento případ byl | ||
+ | podnětem k odchodu Prusů z Rakvic. Téhož dne propukla | ||
+ | vRakvicích cholera ve velkém rozsahu. Její působení trvalo | ||
+ | do 22 září 1866. | ||
+ | Z němčiny přeložil Dr. Režný | ||
+ | já | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | VÝZVA K OCHRANĚ KULTURNÍ PAMÁTKY | ||
+ | O osudech " | ||
+ | Krajinu mezi Rakvicemi, Podivínem a Lednicí mnozíz | ||
+ | vás pamatují jako každoročně zaplavovaný luh, ve kterém | ||
+ | i po opadnutí vody zůstávala řada tůní s bohatým životem a | ||
+ | pestrou květenou. | ||
+ | Vodohospodářské úpravy narušily harmonický ráz | ||
+ | Krajiny. Napřímením a ohrázováním Dyje došlo k zahloubení | ||
+ | koryta a poklesu hladiny spodní vody. Následovalo | ||
+ | samovolné vysychání mokřadů, hlavně však přeměny | ||
+ | rozsáhlých luk vpole. Vybudováním soustavy Novomlýnských | ||
+ | nádrží zmizelo unikátní bohatství pestré mozaiky různých | ||
+ | typů mokřadů. O to cennější se stalo území pod Novými | ||
+ | Mlýny. Zemědělská organizace však pokračovala a koncem | ||
+ | 80. letzmizely vlánech mezi Rakvicemi a Podivínemi vlhké | ||
+ | příkopy ve stromořadích a křovinné pásy oddělující jednolivá | ||
+ | pole. Výsledkem | ||
+ | je monotónní zemědělská krajina otevřená | ||
+ | větrům. | ||
+ | | přes tyto drastickézměny se vezdejší | ||
+ | krajině zachovalo | ||
+ | několikmalých mokřadů - zbytků původní krajinya rezervoárů | ||
+ | originální fauny a flóry. Poloha v otevřené zemědělské | ||
+ | krajině však činí tyto mokřady obzvláště zranitelnými. | ||
+ | Vývoj krajiny od luhu po zemědělsky intenzívně | ||
+ | využívanou plochu se jako v zrcadle odráží na stavu tůně | ||
+ | " | ||
+ | právě tohle místo inspirovalo brněnského básníka Jana | ||
+ | Skácela: | ||
+ | a U jezírka blízko Podivína | ||
+ | střevíček bílý víly ztratily | ||
+ | A kdo se do luk vydá stane u té vody | ||
+ | po které pluje leknínový květ | ||
+ | jako hrst sněhu jako tělo víly | ||
+ | a němá pověst starodávných let | ||
+ | Z poklesu vodní hladiny | ||
+ | v 70.-80. letech začaly z Kutnaru | ||
+ | postupně mizet původní druhy vodních rostlin jako řezan | ||
+ | pilolistý, leknín bílý, voďanka žabí a další a začaly se masově | ||
+ | rozrůstat expanzívní druhy urychlující zazemňování jako | ||
+ | orobinec širolistý, | ||
+ | Úbytek vody a zahuštění koncentrace rozpuštěných | ||
+ | minerálních látek se projevil i na miKroflóře Kutnaru: tůň | ||
+ | začínala nabývat charakteru zaniklých jihomoravských | ||
+ | slanišť. V 90. letech se se závlahami okolních polí hladina | ||
+ | vody opět zvýšila, tůň však již byla natolik zarostlá, že bylo | ||
+ | nezbytné přistoupit k terénním úpravám a opatřením na | ||
+ | ochranu ohrožené tůně, která navíc patří mezi zákonem | ||
+ | chráněná území. | ||
+ | Na podzim roku 1994 proběhlo na místním úřadě v | ||
+ | Rakvicích jednání, na němž byl za účasti místního | ||
+ | zastupitelstva, | ||
+ | dlouhodobě sledujícího vývojtůně a pozemkových vlastníků | ||
+ | i zemědělského družstva hospodařícího na svěřených | ||
+ | pozemcích projednán pětiletý plán péče o chráněné území. | ||
+ | Závěry jednání se týkaly jak samotných zásahů na tůni a | ||
+ | bezprostředním okolí, tak vytvořením a přísným dodržováním | ||
+ | ochranného pásma (50 m v okolí tůně) a jsou legislativně | ||
+ | závazné. | ||
+ | Odjednání uběhltéměř | ||
+ | rok. Ochranáři odstranili náletové | ||
+ | dřeviny zastiňující otevřený břeh tůně a vykosili část rákosin, | ||
+ | do tůně byl vysazen řezan pilolistý. | ||
+ | Zemědělské družstvo ochranné pásmo nedodrželo: | ||
+ | 50 m vokolítůně nebyly obnoveny louky, polní komunikace | ||
+ | nebyla přiložena za větrolam, jak bylo přislíbeno. Namísto | ||
+ | toho bylo opět přioráno blíže kjezírku a na toto pole vysažena | ||
+ | kukuřice. Stopy po chemickém ošetření zjištěné při | ||
+ | červnovém odběru potvrdily další přestupek, tentokrát proti | ||
+ | „zákazu používání chemikáliií v okolí rezervace. | ||
+ | Vyřešit hospodaření v ochranném pásmu mokřadu | ||
+ | ležícího v zemědělské krajině | ||
+ | je neodkladné. Průběžně je | ||
+ | třeba bdít nad stavem samotné tůně a zpomalovat | ||
+ | zazemňovací procesy. Zamezit expanzi růžkatce | ||
+ | ponořeného | ||
+ | jsme se pokusili před několika léty mechanicky | ||
+ | -vytrháváním a vynášením trsů. Porost byltak masívní, že se | ||
+ | jej nepodařilo účinně narušit. Po konzultaci se specialisty | ||
+ | z katedry rybářství Vysoké školy zemědělské v Brně byla | ||
+ | vysazena do tůně v dubnu 1993 slabší obsádka jednoletých | ||
+ | amurů, aby do jara likvidovala mladé rostliny. Účele bylo | ||
+ | dosaženo, avšak průběžně hydrobiologické rozbory i | ||
+ | botanická sledování prokázaly jiné ohrožení: aktivita | ||
+ | býložravých ryb (včetně jejich metabolických produktů) mění | ||
+ | prostředí | ||
+ | tůně tak, že namísto původních druhů řas nastupuje | ||
+ | rybniční mikroflóra. A býložravé ryby jako složku jídelníčku | ||
+ | preferují právě měkčí rostliny, jejichž výskyt | ||
+ | je na Kutnaru | ||
+ | žádoucí - leknín a voďanku, kdežto růžkatec a rákosiny | ||
+ | konzumují až v době nejvyššího hladu. Proto byly ryby | ||
+ | koncem vegetační sezóny odloveny a rozhodnuto obsádku | ||
+ | neobnovovat. | ||
+ | Je tedy zřejmé, že i nevhodně zvolená rybí obsádka | ||
+ | může drasticky zasáhnout do unikátních společenstev tůně. | ||
+ | Zde bych ráda apelovala na všechny místní milovníky | ||
+ | přírody i umu rybářsklého: | ||
+ | masa nevyváží přírodní a estetickou hodnotu, o kterou | ||
+ | bychom devastací Kutnaru nezřízeným vysazováním ryb | ||
+ | přicházeli. Chráněná území jsou podle zákona vyňata z | ||
+ | rybářských revírů a ponechána přirozenému vývoji obsádky. | ||
+ | Při pečlivém sledování chemismu vody, vývoje | ||
+ | společenstev řas a dalších organismů najezírku, sledování | ||
+ | vodní vegetace a včasných zásazích se můžeme krůček po | ||
+ | krůčku vrátit k původnímu stavu. Aby se Kutnar opět stal | ||
+ | květnatou | ||
+ | tůní, jevem v dnešní krajině | ||
+ | již tak vzácným. Věřím, | ||
+ | že si to uvědomí i Rakvičané a budou bdít nad osudem | ||
+ | Jezírka Kutnar jako nad dědictvím minulých generací. | ||
+ | RNDr. Olga Skácelová | ||
+ | Moravské zemské muzeum, Brno | ||
+ | 14 | ||
+ | pRAakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Nashledanou vlaštovičky | ||
+ | Vlaštovičky, | ||
+ | že už brzy odletíte? | ||
+ | Kdo vám radí, že v kalendáři | ||
+ | je touto dobou vždycky září? | ||
+ | Před rozloučením daly jste si sraz | ||
+ | všechny, všechny co je vás. | ||
+ | Švitořením oznamujete létu, | ||
+ | že připraveny jste k odletu. | ||
+ | Do teplých krajin cestu znáte, | ||
+ | nad mořem, jak kapitán lodi se vyznáte. | ||
+ | Mnohá z vás cestou život ztratí, | ||
+ | ostatní se k nám zas zjara vrátí. | ||
+ | Budem čekat na ten čas. | ||
+ | Vždy se těší každý z nás, | ||
+ | až objeví se jednou zrána | ||
+ | vlaštovička, | ||
+ | Marie Darmovzalová | ||
+ | Myslí na děti | ||
+ | Děti bývalých 4. tříd naší školy a jejich učitelky děkují svým sponzorům, Lence a Zbyňkoví Nečasovým, | ||
+ | finanční příspěvek na akce, které dětem přinesly poučení, zábavu a pěkné zážitky na celý život. | ||
+ | Na podzim zaplatili autobus a vstupné na exkurzi do planetária v Brně. V červnu poskytli dalších 1000 Kč jako | ||
+ | příspěvek na autobus, který přepravoval děti do školy v přírodě v Ostružné. | ||
+ | Dále děkujeme majitelům firmy MIKRO, kteří darovali pěkné hračky pro každé dítě, které se školy v přírodě | ||
+ | zúčastnilo. Hračky posloužily jako krásné odměny při různých soutěžích. | ||
+ | Prvňáčci ve školním roce 1994/95 a jejich třídní učitelka děkují za sponzorství firmě ANKORA. | ||
+ | Mane Bruchterová | ||
+ | Miroslava Šubíková | ||
+ | Poděkování | ||
+ | Výbor TJ Sokol Rakvice - oddíl kopané a bývalí aktivní hráči děkují touto cestou všem | ||
+ | sponzorům, kteří se finančními i věcnými dary zasloužili o zdárný průběh utkání v kopané | ||
+ | podnikatelů a Besedy u cimbálu s Jožkou Černým. | ||
+ | Organizátoři dále děkují panu Františku Frolichovi za přípravu pohoštění. | ||
+ | Sportovní hala opěl V provozu | ||
+ | Se začátkem školního roku se do provozu uvádí i sportovní hala. Co z toho pro nás plyne? Možnost sportování i při | ||
+ | špatném počasí a nebo v zimních měsících. Podmínky pro vstup na toto sportoviště | ||
+ | jsou stejné jako v minulém školním | ||
+ | roce. To znamená za jednu hodinu provozu haly je poplatek 100,-- Kč. Čím víc se najde sportovců, tím méně logicky za | ||
+ | pronájem haly zaplatí. | ||
+ | Zatím známé hodiny jsou: © Středa 19.30 - 21.00 hod. košíková | ||
+ | Pátek 19.30 - 21.00 hod. volejbal | ||
+ | sobota 8.30 - 16.00 hod. tenis | ||
+ | V případě zájmu ojiné sporty nebo zájmu jiných sportovních nadšenců je potřeba se dohodnout na termínu s vedením | ||
+ | školy. P. Suchánek | ||
+ | 15 | ||
+ | pakvický - | ||
+ | ZpRAVOOAJ | ||
+ | Společenská kronika | ||
+ | Sňatek uzavřeli: | ||
+ | Richard Trilla - Michaela Krajčová (Hustopeče, | ||
+ | Václav Rampáček - Jitka Babáčková (Rakvice) | ||
+ | Milan Lukl - Marcela Brandeiská (Zaječí) | ||
+ | Zbyněk Strmiska - Jindřiška Galová (Přítluky-Zaječí) | ||
+ | Láska je štěstí, které si dáváme navzájem. | ||
+ | Narozené děti: | ||
+ | Průdková Karolina čp. 274 | ||
+ | Střítecká Denisa 767 | ||
+ | Jany Ondřej 798 | ||
+ | Foukal Ondřej 628 | ||
+ | Ohníčky štěstí ať jim v očích vždycky září. | ||
+ | Jubileum | ||
+ | Blahopřejeme manželům | ||
+ | Rozvitě a Oldřichu Krůzovým, | ||
+ | pro které je 16. září dnem slavnost- | ||
+ | ním. Před 50 lety se rozhodli pro | ||
+ | společnou cestu životem. | ||
+ | Redakční rada RZ Vám přeje | ||
+ | dobré zdraví a i nadále život plný | ||
+ | krásné shody. | ||
+ | Místní knihovna informuje | ||
+ | Upozomuji čtenáře knihovny, že během měsíců | ||
+ | září aříjen budou zasílány upomínky | ||
+ | těm bývalým | ||
+ | čtenářům, | ||
+ | časopisy - loňský a předcházející roky. | ||
+ | Naupomínkáchje napsána cena knihy, rovněž | ||
+ | iudrahých časopisů (Burda, Neue Mode apod.) a | ||
+ | upozornění, | ||
+ | účtován poplatek za ztrátu dvojnásobkem ceny. | ||
+ | Pokud nebude čtenář | ||
+ | na upomínku reagovat, | ||
+ | předá MK věc k vymáhání obecnímu úřadu. | ||
+ | Poplatek | ||
+ | za upomínku činí Kč5,--. Dále upozomuji | ||
+ | čtenáře, že i v příštím roce budou poplatky stejné | ||
+ | jako letos. Obnovení průkazu pro dospělé Kč 50 | ||
+ | pro děti a studující Kč 20 na rok. | ||
+ | V roce 1993 přešla knihovna pod správu | ||
+ | obecního úřadu. Celkem bylo do konce letošního | ||
+ | srpna nakoupeno 390 knih a přibližně stejný počet | ||
+ | sešitových vydání získán darem nebo nakoupen | ||
+ | zaantikvární cenu. | ||
+ | Knihovna | ||
+ | je otevřena | ||
+ | od 14 do 18 hod. | ||
+ | od 9do11aod14do 19 hod. | ||
+ | každé úterý | ||
+ | čtvrtek | ||
+ | Na Vaši návštěvu se těší místní knihovna v | ||
+ | Rakvicích. | ||
+ | Vindišová J. | ||
+ | Zemřeli: | ||
+ | Manková Štěpánka ve věku 71 let | ||
+ | Průdková Emilie 64 let | ||
+ | Průdek Richard 18 let | ||
+ | Zímová Drahomíra 72 let | ||
+ | Bednaříková Terezie 84 let | ||
+ | Valentová Růžena 73let | ||
+ | Procházka Václav 67 let | ||
+ | A oči zavřely se navždy. | ||
+ | Rakvický zpravodaj vydává obecní rada v Rakvicích. Vychází čtvrtletně. Příspěvky jednotlivých jme- | ||
+ | novaných autorů jsou v původním znění. Sestavuje redakční rada. Tiskne: Soukr.tiskárna V. Bílovice. | ||
+ |