Historie obce Rakvice

Web Jakuba Cabala o historii obce Rakvice a okolí

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


rakvicky_zpravodaj:rz_1994_1_ocr

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
rakvicky_zpravodaj:rz_1994_1_ocr [2023/07/30 20:54] – odstraněno - upraveno mimo DokuWiki (Unknown date) 127.0.0.1rakvicky_zpravodaj:rz_1994_1_ocr [2023/07/30 20:54] (aktuální) – ↷ Stránka přesunuta z 'rz_1994_1_ocr' do 'rakvicky_zpravodaj:rz_1994_1_ocr' xcabal05
Řádek 1: Řádek 1:
 +====== Rakvický zpravodaj - 1994 - č. 1 - OCR text ======
  
 +**PDF verze zde: {{:rz:rz_1994_1_ocr.pdf|Rakvický zpravodaj - 1994 - č. 1}}**
 +
 +**OCR text níže slouží především jen pro indexaci a vyhledávání na webu, čtěte PDF verzi!**
 +
 +RAkvický
 +ZPRAVOOAJ
 +7+ Č.171994
 +<>
 +vydává obecní rada v Rakvicích
 +Rakvičané na slovíčko ...
 +Začínáme druhý rok samostatného Česka
 +a vcelku s optimismem. Na Slovensku zuří
 +politická a ekonomická krize, u nás je situace
 +nepoměrně lepší, i když máme daleko k úplné
 +spokojenosti.
 +Rok jsme zahájili krásnou plesovou
 +sezónou, ve které se již projevily nové
 +ekonomické vztahy. Soukromí ponikatelé se
 +jako nově vyrostlí sponzoři zasloužilio nebývale
 +bohatou tombolu a finančně povzbudili kulturní
 +život obce, který potři roky stagnoval. Současná
 +chasa potvrdila svoji dobrou úroveň, skvěle
 +zorganizovala krojový ples, nacvičila besedu a
 +dobře reprezentovala Rakvice i v okolních
 +obcích. Novou tradici plesů založila Základní
 +umělecká škola při ZŠ v Rakvicích. Za ples
 +roku však lze považovat "Muzikantský ples",
 +který k nám přilákal tři kapely a spoustu
 +přespolních účastníků. Dobrá pověst Rakvic
 +těmito akcemi přijemně vzrostla.
 +Nová doba se projevuje v hledání
 +vlastního
 +já u každého občana i obce. Zmizela
 +doba citelných dotací a čekání na příkazy
 +shora. Každý se musí naučit spoléhat
 +se jen na
 +vlastní síly. Odvážným podnikatelům se začíná
 +dařita jejich nové zkušenosti budou cennéi pro
 +obec.
 +V letošním listopadu budou uspořádány
 +volby, takže rok 1994 bude i rokem bilancování
 +a přemýšlení jak dál. Občané budou volit své
 +zástupce do vedení obce. Převládá názor, že
 +za současných ekonomických podmínek to
 +musí být lidé schopní a podnikaví, kteří budou
 +zárukou jejího dalšího rozvoje. Voliči budou
 +nepochybně dávat své hlasy ne ani tolik
 +politickým stranám, jako občanům, které
 +osobně znají, ví o jejich schopnostech a věří
 +jim. Navíc budou mít možnost kriticky sledovat
 +jak zvolení zástupci plní jejich důvěru.
 +Černou můrou našeho obecního
 +zastupitelstva zůstává dostavba čistírny
 +odpadních vod. Dotace nebudou a obec musí
 +hledat miliony ve vlastních rezervách a
 +podnikání. Bude to perná zkouška pro nás pro
 +všechny, protože každý musí mít zájem na
 +zdravé ekologii obce a přiměřeně k tomu přispět.
 +Redakce Zpravodaje Vám přeje hodně
 +zdaru do společného úsilí a sama na sebe bere
 +svůj díl odpovědnosti ...
 +Redakční rada
 + U ci RaAakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +A je tu zase začátek jara. Tak jako na začátku
 +každého roku, jsou i letos plány a úvahy, co chceme
 +v tomto roce udělat. Vezmeme-li však v úvahu čas od
 +nástupu zastupitelstva, jsme již před závěrem. Dá se
 +říci, jdeme do cílové rovinky. A to je již stav, který se
 +dá i rekapitulovat, co se za tuto dobu podařilo vykonat
 +a co zbývá ještě na závěr.
 +Obecní zastupitelstvo zahájilo svou činnost za
 +podmínek, které jsou dosti tvrdé a nelze je srovnávat
 +s podmínkami předcházejícími. Ať se to týká způsobu
 +sestavování rozpočtů a získávání finančních zdrojů,
 +tak i vlastní realizace akcí, které byly prováděny. V
 +prvních dvou letech byly finanční rozpočty okresním
 +shromážděním sestaveny poměrně pozdě. Prakticky
 +až v průběhu června. To návazně těžko umožňovalo
 +zahájení prací na komunikacích s dostatečným
 +předstihem. Toto mělo za následek dosti časové
 +vypětí na rychlost prací, taki na to, aby byly prostředky
 +plánované na rok prostavěny a vyčerpány.
 +První akce, která byla prováděna, byla stavba již
 +zahájené stavby čističky odpadních vod a dostavba
 +horní školy. Vzhledem k potřebě značných finančních
 +prostředků, nebyly
 +již žádné další akce obci dotovány.
 +Z vlastních prostředků, které byly během roku uspořeny
 +byla vybudována III. ulička a část plynovodu v ulici
 +Svislá. Taktéž byly z iniciativy občanů zahájeny
 +přípravné práce na opravě kostela. Jednalo se o
 +zajištění a stavbu lešení a o část prací na věži.
 +Omezená částka ze zbytku rozpočtu byla vyčerpána
 +na úpravu některých chodníků.
 +V dalším roce pokračovala stavba čističky a
 +dostavba školy. Na další akce již bylo možno vytvořit
 +částečné rezervy, aby byly práce co nejdříve zahájeny.
 +Způsob provádění vozovek, který byl navržen firmou
 +Ekoingstav pro III. uličku, se ukázal být velmi vhodný
 +arychlý. Proto se na dalších vozovkách
 +již praktikoval.
 +Bylo
 +to v ulici "Nová" a"U hřiště“. Firma Ekoingstav
 +je
 +provedla poměrně rychle s ohledem na co nejmenší
 +dopad na obyvatele. Také dostavba školy byla, včetně
 +vybavení, dokončena. Terénní úpravy se prováděly
 +již za chodu. Obec dluží za tuto akci dodavateli ještě
 +zbytek finančních prostředků, který je umořován
 +pronájmem obecních pozemků. Taktéž na čističce
 +byla dokončena technologie a část stavebních prací
 +na provozní budově a venkovních objektech.
 +Na kostele bylo ještě v zimě demontováno lešení
 +a přemístěno z hotové věže na budovu kostela. Ta
 +byla takjako věž otlučena, omítnuta, staticky zajištěny
 +klenby, opravena střecha, zhotoveny rýny a zalíčena.
 +Na tuto akci byly maximálně využity možnosti dotací
 +z církevního a kulturního referátu. Tyto finanční zdroje
 +spolu s velkou iniciativou lidí umožnily tuto akci
 +uskutečnit. Z dotací byly získány mimo jiné barvy a
 +měděný plech, které zajistila diecéze z Rakouska
 +Rakvice zradnice - aneb co je za námi a co nás ještě čeká...
 +v hodnotě minimálně 350 tisíc korun. Prostředky obce
 +byly poskytnuty vzhledem k možnostem omezeně.
 +Vroce 1993 byly kdispozici velmi omezené finanční
 +prostředky. Rozpočty obcí byly dotovány
 +jen minimálně.
 +Prakticky pokryly pouze nejnutnější výdaje (osvětlení
 +apod.), zbytek finančních prostředků byl použit na
 +provoz základní a mateřské školy. V závěru roku se
 +přesto podařilo vytvořit rezervu, která byla okamžitě
 +použita na výstavbu vozovky v ulici "Hřbitovní". Do
 +této akce investoval podnik Závlahy 0,5 mil. korun,
 +obec pak 800 000 Kč. Pokud by akce nebyla do konce
 +roku uskutečněna, 0,5 mil. korun od podniku Závlahy
 +by již nebylo možné získat. Byl zde problém, že se
 +vozovka budovala v době vinobraní, ale je to již za
 +námi.
 +Z dalších akcí, které byly v tomto roce provedeny,
 +mohujmenovat např. úpravu pietního místa utonulých
 +dětí na hřbitově a úpravu hlavního kříže. Dále byl
 +zrestaurován barokní kříž u kostela, opraven pomník
 +padlých, do kterého byla zabudována pamětní deska
 +židovským spoluobčanům. Bylo provedeno odvodnění
 +středu náměstí a odvlhčení základů kostela tak, aby
 +bylo možno tyto plochy upravit a vydláždit. Budou na
 +to použity kostky z ulice "Hřbitovní". V samém závěru
 +roku byla provedena náročná opravatopení na základní
 +škole.
 +V letošním roce chceme podle odsouhlaseného
 +- plánurozpočtu (předpokládaných příjmů obce) dokončit
 +a zprovoznit čističku odpadních vod, zahájit práce na
 +dokončení plynofikace obce, vybudovat vozovku na
 +ulicích "Vinařská" a "Krátká“, aby děti nemusely chodit
 +než na ulici "Horní“.
 +Dále musíme vybudovat uložiště kontejnerů na
 +odpad v dolní části obce. Na řešení likvidace odpadů
 +z obce byly vynaloženy
 +již značné částky v uplynulém
 +období. Příspěvek na skládku Hantály, jejíž jsme
 +akcionáři, činil
 +200 tisíckorun, na nákup4 ks kontejnerů
 +240 tisíc korun, na vybudování rampy s oplocením
 +kontejnerů min. 60 tisíc korun, na projekt rekultivace
 +stávající skládky se třemi kontrolními vrty 100 tisíc Kč.
 +Další z plánovaných akcí je generální oprava
 +veřejného rozhlasu, vydláždění středu náměstí a také
 +budova obecního úřadu. Je nutno opravit fasádu a
 +ostatní nejnutnější práce včetně okapů, které se budou
 +vyměňovat i na dolní škole.
 +Když se vše podaří, bude podzim a pak to zase
 +zrekapitulujeme, co byla zbožná přání a co se skutečně
 +podařilo.
 +' starosta
 + RAakvickyý -
 +ZPRAVODAJ
 +Školství v Rakvicích
 +Školství bylo i v zemích koruny České až do 19.
 +stol. pod správou římskokatolické církve. Školy byly
 +udržovány při bohatých katedrálách, kostelech a
 +klášterech. Na sklonku XIII. století byly zřizovány farní
 +školy (v Brně, Znojmě, Jihlavě, Mohelnici). Do té doby
 +školy navštěvovaly kněží a šlechtičtí mladíci, zejména
 +Do té, kdy výchova školská byla svěřena jezuitskému
 +řádu. Tento řád se staral především o střední a vysoké
 +školství.
 +Školství v Českých zemích ať vysoké, střední
 +nebo národní bylo ještě v první polovině XVIII. století
 +ve velmi smutném stavu. Toto si uvědomovala
 +císařovna Marie Terezie. Proto usilovala o jeho
 +vymanění z vlivu jezuitů. Podřizovala je postupně
 +státním orgánům. Největší pozornost věnovala
 +zvelebení národního školství. Také moravští stavové
 +pociťovali velký nedostatek tohoto školství. Proto
 +nařídila (1749), aby vrchnosti patronové zřizovali tam,
 +kde byla farnost, obecné školy. Těmto příslušelo
 +dosazovati do škol učitele. Učitel, který na ni byl
 +dosazen, musel být vyzkoušen od příslušného faráře
 +nebo přímo příslušnou biskupskou konzistoří. Pokud
 +jde o vyučovací jazyk, nařídila Marie Terezie (0.
 +července 1763), aby se na nižších školách bral"náležitý
 +zřetel k vyučování jazyku českému". Dekretem z 23.
 +července 1763 projevila rozhodné přání, aby "také
 +němčina byla usilovněji než dosud šířena a za tou
 +příčinou nebyly přijímány na školy za učitele osoby,
 +které by této řeči nebyly schopny“. Vyučování na
 +národních školách bylo v té době závadou pokroku.
 +Byly proto v roce 1771 vypracovány osnovy, jejichž
 +hlavní zásadou bylo, že pro nejnižší třídu lidu, které
 +vykonávají jentěžkou tělesnou práci, má se vyučování
 +omezit jen na nejnutnější základy povšechného
 +vzdělání. Pro ostatní společenské vrstvy se mělo
 +vyučování zařídit tak, aby se dítě do dvanáctého roku
 +svého věku naučilo všemu, co bude v životě potřebovat.
 +Školy nejnižšího stupně byly rozděleny do tří stupňů,
 +a to na školy vesnické, kde se učilo jen "prvním
 +začátkům vědomostí", dále školy štěpné, zřizované
 +ve městěch a městysích, kde si mládež měla "osvojit
 +nejnutnější užitečné vědomosti“ a konečně školy
 +vzorné, zřizované v hlavních městech, kde obor
 +poznání měl být co nejvíce rozšířen. Pro venkovské
 +školy pak byly vydány osnovy. Od roku 1766 byly pro
 +učitele hlavních a vesnických škol pořádány kurzy v
 +Brně. V roce 1774 byl pro vesnické školy vydán nový
 +školní řád, který určoval, že ustanovit učitele na tyto
 +Školy přísluší obcím. Nesměl být přijat za učitele, kdo
 +se nevykázal vysvědčením z normální školy. Obce
 +nesměly za učitele dosazovat podle toho, kdo si kladl
 +nejlacinější požadavky a nesměly
 +jej také podle libosti
 +"jako čeledína propouštět". Proto každý nově
 +ustanovený učitel dostal "od úřadu dekret, jímž mu
 +bylo jeho místo zajištěno“.
 + pRakvický ©
 +ZPRAVODAJ
 +Podle školního plánu z roku 1774 byla správa škol svěřena
 +školské komisi složené ze státních úředníků, některých
 +vynikajících duchovních a praktických znalců školství.
 +Císař Josef II. nařídil povinnou školní docházku a uložil
 +zpřísnění kontroly zvláštní školskou komisí. Této komisi
 +podléhali krajští děkanové, kteří dohlíželi na obecné školy
 +a těmto pak místní "škoidozorci". Místním školdozorcům
 +bylo uloženo dohlížet na školní docházku dětí a učitelé, aby
 +"soukromým chováním nepodávali dítkám příklad
 +pohoršivý". V roce 1787 nařídil císař, aby při každém
 +krajském úřadě byli ustanovení světští školdozorci škol
 +hlavních a trioviálních. Tito byli podřízení krajskému
 +hejtmanovi. Dostali titul školních komisařů. Hmotné
 +postavení učitelů bylo v první polovině 18. stol. neutěšené.
 +Učitel nedostával od obcí žádné stálé služné. Byl odkázán
 +na tzv. "sabotales", který si musel od rodičů školních dítek
 +sám vybírat. Mimo to dostával od sedláků koledy. Později
 +však začal dostávat od obce požitky v penězích, které
 +nepřesáhly ročně
 +50 zlatých. Za služby varhanické dostával
 +ročně rovněž nějaké požitky v penězích. Hrával a zpíval na
 +svatbách a pohřbech. Vesnický učitel se zabýval prací na
 +poli obcí mu předěleném, chovem drůbeže, sadařením atd.
 +K nápravě opravdu bědných poměrů došlo teprve v
 +posledním desetiletí panování Marie Terezie. Při těchto
 +opatřeních, která znamenala určité zlepšení hmotného
 +postavení bylo zdůrazněno, že při přiznání platů učitelům
 +se mělo hledět více k naturálním dávkám než k penězům.
 +Požitky učitelů byly nedostatečné. V dekretu zemském z
 +roku 1777 bylo konstatováno "kterat sotva deset učitelů v
 +Čechách ze své školní služby živi býti mohou, ostatní pak
 +velmi.zle, mnozí ještě hůř než pastevci a čeledínové se
 +mají". Proto nemělo být učitelům bráněno, zaměstnávat se
 +vedle školní služby nějakým počestným zaměstnáním
 +nebo řemeslem. Jenom neměli v létě dělat sedlákům
 +pastevce, hrát v krčmách při muzikách. Bylo jim naopak
 +doporučeno zabývat se sadařstvím, zahradnictvím a
 +včelařstvím. Tento dekret doporučoval obcím, aby "rodiče
 +za dítky řádně sabotales odváděli".
 +O počátcích školství
 +v Rakvicích se nedochovaly žádné
 +listinné záznamy. V záznamech kronikářky Františky
 +Suchyňové lze se dočíst: Žádnou listinu nebo poznamenání
 +není lze při rakvické obecní škole nalézti, z nichž by se
 +počátek školního domu neb vyučování zjistit mohl, neboť
 +před zavedením normálního vyučování každá obec měla
 +svobodnou vůli sobě voliti učitele, kterého chtěla, ovšem
 +musela tohoto vydržovati a místnost kvyučování obstarati."
 +Z tohoto archaicky psaného textu můžeme usoudit, že
 +nejde o vlastní zápis nebo zjištění kronikářky, nýbrž jde o
 +text starší, zaznamenaný někým, kdo již v dřívějším století
 +se pídil po podkladech, v nichž by vypátral, kdy skutečně
 +došlo kzačátkům školství v Rakvicích. Totéž konstatování
 +najdeme v brožuře vydané u příležitosti výročí obecné a
 +měšťanské školy v roce 1982. Přes tato zjištění jsem se
 +pokusil vystopovat aspoň nějaký konkrétní fakt, který by
 +nepřímo uvedl na stopu počátků školství.
 +Při novém zkoumání počátků školství v Rakvicích bylo
 +v záznamech o zvláštních obecních účtech zjištěno, že v
 +roce 1718, 1723 a 1724 "rektorovi" bylo v těchto letech
 +"dáváno při vystoupení při církevních úkonech po 15
 +krejcarech"“ nebo že chodil po koledách. Z toho nutno
 +dovodit, že již v těchto letech byla v Rakvicích vesnická
 +škola. Konkrétní záznamy o existenci školy v Rakvicích
 +jsou pak až z roku 1754. To v souladu s tehdy platnými
 +předpisy byl obcí přijat jako učitel Libor Hlaváček, který učil
 +až do roku 1784. Prvníškolu nechala obec na vlastní náklad
 +postavit vedle obecní hospody. Lze se domnívat, žeto bylo
 +před rokem 1754. Učitelem, který tu po Liboru Hlaváčkovi
 +vyučoval byl Jan Schleier, rodák ze Starovic u Hustopeč.
 +Učiteloval až do své smrti, to je do roku 1806, kdy rakvická
 +škola, která měla jen jednu vyučovací místnost, vyhořela.
 +Tato škola vyhořela 15. května 1806 v den slavnosti
 +nanebevstoupení Páně.
 +Vyučování bylo přeneseno do domu č.5, kde se po dva
 +roky vyučovalo opět ve velmi stísněných podmínkách.
 +Podle dochovaných údajů hmotné postavení učitele se
 +nijak nelišilo od podmínek, v nichž žili ostatní učitelé
 +vesnických škol na Moravě. Jeho plat byl na hranici bídy.
 +Plat mu byl přiznáván obcí a byl z valné části vyjádřen v
 +naturální hodnotě. Proto v souladu s vydaným zemským
 +dekretem z roku 1774 doplňoval své nedostatečné požitky.
 +Jak učitel vykonával řadu dalších prací především pro
 +obec. Jan Schleier a po něm další učitelé měli přiděleno
 +pole ve výměře půl míry, to je asi 10 arů, jehož výnos byl
 +odhadnut
 +ve výši 2 zlatých a louku, jejíž výtěžnost činila dvě
 +fůry sena a jednu fůru otavy, jejichž cena byla odhadnuta
 +na 16 zlatých.
 +Podle školního řádu byla každá rodina, která měla ve
 +škole děti, povinna platit tzv. "sabotales", tj. naturální dávku
 +za nejvýše dvě děti z jedné rodiny, chodící do školy. Za
 +každé takové dítě platili rodiče 1/4 měřice pšenice (1 měřice
 +činila 62 a půl litru) a 20,5 měřice žita. Cena jedné měřice
 +pšenice činila 2,5 zlatých a cena 1 měřice žita činila 2 zlaté.
 +Chodily-li z jedné rodiny 3 a více dětí, odváděla za ně tyto
 +naturální dávky učiteli obec, a to za třetí a každé další dítě
 +4 měřice pšenice v ceně 10 zlatých a 15 měřic žita v ceně
 +30 zlatých. Učiteli byli rodiče dětí chodících do školy povinni
 +dávat ročně 3 a půl pecna chleba. V peněžní hodnotě
 +dostával učitel z obecní pokladny roční siužné ve výši 40
 +zlatých. Dále dostával z každého dítěte v první třídě 1,5
 +krejcaru a za dítě ve ||. třídě 2 krejcary týdně. Z takto
 +získaných finančních prostředků musel učitel platit svého
 +pomocníka. Vedletoho mělna úklid školy určeno 12 zlatých
 +ročně. Poněvadž výše uvedené příjmy nestačily, vykonával
 +učitel další služby, především varhanické služby, jak
 +regeuschori, a to z kostelní pokladny. Od obce dostával za
 +zpívání Pašijí a při procesích, za opravy varhan, za opravy
 +věžních hodin a při účasti na pohřbech, svatbách atd.
 +dostával od rodin, popř. za další služby za předčítání
 +veřejných listin občanům, za koledy apod. Později dostával
 +od obce za písařské práce. Po Janu Schleierovi byl obcí
 +přijat jako učitel Antonín Schleier, jeho syn, který nastoupil
 +na školu v roce 1806 a působil na ní do roku 1824, kdy ve
 +věku 47 let zemřel. Panu učiteli Schleierovi, který je v
 +obecních zápisech označován jako "rektor", bylo přiznáno
 +peněžité služné vroce 1822 ve výši 50 zlatých, za natahování
 +hodin 7 zlatých, za akcidence (to je za příležitostné práce
 +pro obec) 4 zlaté ročně. Antonín Schleier se podílel na
 +vyměřování daně, pracoval při obecních kontfigucích atd.
 +Dalším učitelem na škole byl Josef Olt, který byl rodákem
 +z Koběřic na rakvické škole působil 6 let. Ve školním roce
 +1830/1831 byl přijat obcí za učitele Pavel Čechák, rodákz
 +Velkých Pavlovic. Jaho působení v Rakvicích spadá do
 +doby svojí povahou revoluční, atojak potechnické stránce,
 +tak i národní a politické. Jednak došlo po vyvlastnění
 +pozemků pro stavbu dráhy (1837) a v roce 1839 byla na
 +dráze zahájena doprava, Pavel Čechák vychoval první
 + pRakvický
 +ZPRAVODAJ
 +pokrokovou generaci. Dvě významné osobnosti, a to Josef
 +Eduard Kornyšl a Vlastimil František Průdek a jeho bratr
 +kněz, o nichž bylo ve zpravodaji několikrát psáno. A další
 +osobnosti vyšly zjeho školní líhně. Bezpřímého výchovného
 +a kulturního působení Pavla Čecháka by nedošlo k růstu
 +národního uvědomění v Rakvicích. Národním uvědoměním,
 +které Pavel Čechák ve své pedagogické práci rozvíjel
 +svědčí skutečnost, že oba velcí Rakvičané Kornyšl a
 +Průdek díky vlasteneckému působení Pavla Čecháka se
 +postavili do čela vzdělanců našeho kraje, ale svým
 +vlasteneckým, osvětovým i politickým působením zažehii
 +plamen vlastenectví v širokém rozměru.
 +O působení Pavla Čecháka a jeho vlivu na růst národního
 +uvědomění v Rakvicích svědčí i další doklad. Např. jeho
 +žák, sedlák František Malinka, vyjádřil svoje vlastenectví
 +takto: "Vůkol mě není než radost božská spokojenost. Jak
 +krásné
 +je toto stavení světa, vykázané mě kobydlí. Kamkoli
 +se ohlédnu., kamkoliv pokročím, všude je veliký Tvůrce při
 +něm. Užitečným chci
 +já býti, pro mou vlast všechno učiniti.
 +K tomu dal mi Bůh rozum, chci ji hájit, zůstat upřímný."
 +Práce Pavla Čecháka jako učitele působícího velmi dlouho
 +v Rakvicích nebyla dosud doceněna.
 +(pokračování)
 +JUDr. Hubert Režný
 +„A ZO
 +8 X
 +a
 +a 1 i l
 +LES „AM
 +
 +jh JD NLNn
 +VCL
 +K
 +x NL S M
 +Z
 +Wa 4 horě S,
 +ZR
 +X
 +stará škola v Rakvicích
 +Občan a obec
 +Na podzim letošního roku proběhnou po čtyřech
 +letech komunální volby. Není proto od věci si
 +připomenout, co to pro občana - voliče znamená.
 +Na rozdíl od "velké politiky", která drtivou většinu
 +občanů zajímá pouze z období voleb do parlamentu
 +eventuelně senátu, komunální politika
 +je pro každého
 +důležitá stále. Hlavní možnosti, jak může občan
 +zasáhnout do obecního dění jsou právě komunální
 +volby. Výsledky voleb do obecního zastupitelstva určí
 +jeho složení a tomu odpovídající pracovní výsledky. Ty
 +mají dopad na každého občana po celé volební
 +období. Pro členy zastupitelstva přináší zvolení více
 +povinností než práv. U občana je tomu naopak.
 +Je jistě samozřejmostí ,že do zastupitelstva kandidují
 +občané srůzným politickým smýšlením, ale v podstatě
 +s jedním cílem. Pracovat NEZIŠTNĚ pro obec a její
 +občany. Vyhledem k možnostem obecního úřadu
 +jsou občané o činnosti obecního zastupitelstva
 +informování dvojím způsobem. Jeden je
 +prostřednictvím Rakvického zpravodaje. Druhou
 +možností získání informací je veřejné zasedání. Je
 +překvapující, jak malý početlidíse veřejných zasedání
 +účastní. Bývá to v průměru 5 až 6 osob. Takový je
 +zájem občanů o dění v obci. Je potom těké mít
 +představu o tom, jak zastupitelstvo rozhoduje, kdo ze
 +zvolených zástupců se zasedání účastní, zkrátka jak si
 +plní své povinnosti vůči občanům, které na sebe vzal
 +ryze dobrovolně. Jistě by se potom na práci starosty
 +i zastupitelstva dívali občané z jiného Úhlu, než jen
 +kritického. Protože pracovat vnových ekonomických
 +podmínkách zvláště na obci je velice náročné.
 +Mít zájem o dění v obci by měl mít občan nejen
 +jako právo.
 +Pavel Suchánek
 +-
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +proměny ZZ |
 +Ierezianský a Josefinský katastr a Rakvice
 +Válka a španělské dědictví (1714) a nebezpečí války
 +s Tureckem si vyžadovalo velkých vojenských nákladů.
 +Proto císařský
 +dvůr císaře Karla VI. žádalčeský
 +a moravský
 +sněmostále vyšší náklady především na armádu (gantum
 +militare). Oba sněmy
 +se bránily, ale nakonec přistoupily na
 +to, že je třeba hledat zdroje ve zvýšení daní, především
 +daně z pozemků. Zdrojem této daně býl výnos pozemků,
 +ato jak poddanskýchtak z pozemků šlechty. Zjistit výnosy
 +půdy znamenalo znát její rozsah, kvalitu půdy, její výnos.
 +Dokonce 17. stol. nebyly dostatečně vypracovány katastry,
 +které by tvořily přesný soupis pozemkového majetku jako
 +podkladu pro vyměřování daní. Nejstarší katastr jako
 +podklad pro soupis poddanské půdy (rustikálu) byl z doby
 +1653-1655. Pro vysvětlení je třeba uvést, že katastr je
 +zakreslení a soupis pozemkového majetku, který slouží k
 +výpočtu pozemkové daně. Zakreslení pozemkového
 +majetku je zobrazeno v katastrální mapě. Tato mapa
 +zobrazuje polohu a rozsah daní podrobených pozemků.
 +Aby bylo možno co nejpřesněji a v plném rozsahu
 +vyměřovat, bylo z podnětu císařského dvoru císaře Karla
 +VI. Habsburka rozhodnuto, že má dojít k tzv. "rektifikaci"
 +všech pozemků vjeho říši, tedy i v zemích koruny české.
 +To znamenalo, že mělodojít k jejich přesnému vyměření
 +počínajíc rokem 1713. Byla vytvořena komise, která
 +vyhlásila ve všech krajích příslušná ustanovení jak
 +rektifikaci provádět a byly poslány do nich i přiznávací
 +tabulky. Tuto práci přerušil mor, který tehdy vypukl. Když
 +pakdošlo ksoupisu majetku a vyměřovánidaně, rektifikace
 +všech gruntů, ukázalo se, že jde o obrovskou práci. Tato
 +práce se protáhla až do doby, kdy se vlády ujala Marie
 +Terezie. Když vyměřovací práce skončily, majetkové
 +poměry byly zachyceny v daňovém přiznání (fasse)
 +majitelů půdy. Tato fasse zachycovala, jaký je výtěžek
 +obilí a sena atd. po skončení sklizní. Přiznání
 +vrchnostenská nebyla kontrolována, aledaňová přiznání
 +poddaných byla zkoumána dodatečným vyměřováním.
 +Na základě takových přznání bylo stanoveno, že
 +poddanský pozemek, jenžisvedlejšímipříjmy
 +poskytoval
 +výtěžek 180 zlatých, tvořil usedlost, ze které se mělo platit
 +60 zlatých ročně.
 + pRakvicky ©
 +ZPRAVODAJ
 +Práce trvaly více než třicet let, byly ukončeny v roce
 +1747. Podle zpracovaných podkladů byl výnos jednoho
 +lánu (selský lán měřil 16,8 ha) stanoven na 180 zlatých,
 +tedy plnou třetinu. Tento výsledek byl však ve Vídni
 +změněntak, Že bylo zemím koruny české připsáno 11 200
 +neexistujících usedlostí, čímž se stalo, že ne z výnosu 180
 +zlatých, ale ze 142 zlatých se muselo z lánu platit 60
 +zlatých. Tím byly usedlosti v zemích českých daňově
 +přetíženy. Při oceňování pozemků se přihlíželo k velikosti
 +pozemku a bonitě půdy. Výtěžek pozemkůbyl vypočítáván
 +tak, Že od výnosu byl odečten příslušný náklad vynaložený
 +na dosažení výsledku. K tomu byly připočteny příjmy z
 +chovu dobytka, ovocnictví atd.
 +Při oceňování vrchnostenských pozemků byly tyto
 +zvýhodňovány tím, že náklad vynaložený na dosažení
 +výnosu na jeden lán byl stanoven vyšší částkou než u
 +poddanské půdy. Další zvýhodnění spočívalo v tom, že
 +do příjmů vrchnosti nebyly započítány příjmy, které šlechta
 +měla od poddaných. Tím se stalo, že zatím co sedlák platil
 +z lánu 60 zlatých, platila vrchnost z lánu pozemků jen 15
 +zlatých.
 +VRakvicích bylo zpracování katastru ukončeno v roce
 +1749. Podle tohoto katastru byli v Rakvicích pololáníci,
 +čtvrtláníci a podsedci. Selský lán měl výměru dnešních
 +18,6 ha, půllán 9,3 ha, čtvrtlán 4,6 ha, podsedek 2,5 ha
 +půdy. Domkaři podle výše vyměřované daně měli
 +maximálně 9 arů půdy. V Rakvicích žili v té době ještě
 +hofeři nazývaní též podruzi. Tato skupina rakvických
 +obyvatel byli zemědělskými dělníky. Žili v podruží
 +(pronájmu) usvého zaměstnavatele. Podledochovaných
 +údajů (zroku 1775) platil pololáník v Rakvicích 40 zlatých
 +a 51 krejcarů daně, čtvrtláník 19 zlatých 51 krejcarů daně,
 +podsedník platil 15 zlatých a 27 krejcarů daně a domkař
 +platil 1 zlatý a 27 krejcarů daně. V roce 1785 nařídil císař
 +Josef I. svým dekretem zpracovatnový katastrnazývaný
 +Josefinský. Tento se stal základem pozdějšího stálého
 +katastru. Josefinský katastr vytýčil pravidlo, že k úhradě
 +státních potřeb musí přispívat každý majitel půdy bez
 +ohledu na to, zda jde o půdu poddanskou (rustikální), či o
 +půdu šlechty (deminikální). Jinými slovy vyjádřeno -
 +základem zdanění měla být nadále pouze povaha půdy
 +(výměra a bonita a užitek, který nesla) bez ohledu na to,
 +zda ji vlastní sedlák či šlechtic. Hrubý výnos půdy se
 +stanovil v peněžní hodnotě a podle běžných tržních cen,
 +tak jak jej jednotliví vlastníci přiznali. Skály, holé hřbety,
 +močály a půdy, které nebylo možno použít ani jako
 +pastviny anik jiným hospodářským účelům, byly vyloučeny
 +zvlastního měření. Avšak silnice, cesty úvozy, vodní strže
 +a dále návsi, náměstí, famí pozemky, zádušní a školní
 +pozemky, hřbitovy byly z měření vyloučeny, tedy
 +nezdaněny. Měření pozemků nesoucích úrodu bylo
 +prováděno pro každou obec zvlášť. Délky byly vyměřeny
 +ověřenou latí - jeden vídeňský sáh dlouhou. Jeden sáh
 +měňil 18,96484 metru. Výměra polí pak byla stanovena v
 +dolnorakouských jitrech, to je v rozsahu 1600 m2
 +(nazývaných také katastrální jitra). Pozemky jedné obce
 +byly rozdělny v uzavřené celky, které byly nazývány trati
 +nebo nony ohraničené cestami, potoky apod. Každý
 +pozemek
 +v jedné trati (honu) dostal své zvláštní číslo. Toto
 +číslo bylo nazýváno "číslem topografickým". Vzájemná
 +poloha a tvar pozemků v jednom honu byly zobrazeny ve
 +zvláštních náčrtcích polohopisných, ve kterých vedle
 +majitelova jména bylo uvedeno vždy topografické číslo.
 +Pro každou obec byly pořízeny seznamy, ve kterých
 +vedle popisu polohy udání topografického (místopisného)
 +pojmenování trati (honu), byla uvedena i topografická
 +čísla, jména majitelů a výměra jednotlivých pozemků.
 +Nebyla udávána výměra pozemků, které jak už jsem
 +uvedl, neměla být zaměřována a tedy i zdaňována.
 +Katastrální práce prováděli inŽenýři, kteří provedli i
 +zevrubný odhad půdy. Zpracované katastrální mapy
 +josefinských zeměměřičů zaznamenaly
 +veškerá "vústech
 +lidu běžná jména pozemkových úseků (tratí, honů)". Tím
 +byl sjednán základ pro historickou topografii Moravy i
 +jednotlivých míst. Těchto prací využívala vrchní berniční
 +komise, která práce řídila ktomu, že "nabádala k lepšímu
 +zužitkování půdy, zejména k rušení příliš četných rybníků,
 +k vysoušení vlhké půdy". Byly to počátky meliorací.
 +Na Moravě bylo vyměřeno 3 483 437 jiter úrodné
 +půdy. VRakvicích skončily práce na Josefinském katastru
 +v roce 1788. Výměra úrodných polí činila 3 169 jiter a
 +150 sáhů, z toho bylo polí 1 906 jiter 656 sáhů,
 +vinohradů 163 jiter 205 sáhů, luk a zahrad 581 jiter 238
 +sáhů, pastvin 482 jiter 604 sáhy, lesů 36 jiter a 1316
 +sáhů. V Josefinském katastru byly už uvedeny tyto trati
 +(hony) polí a luk: Jezero na hranicích, Podox. Za lesem,
 +Zadní Koza, Přední Koza, Trokviz, Homí a Dolní Louky,
 +Pod Koziperky, Koziperky, Zacle, Krátký, Hlaviny, Nad
 +Koziperky, PodZaječím, Krefty, Pod Krefty, Hrubý Hemivy,
 +Přídanky, Malý Hemivy, Kopce, Šedličky, Vinkel, Bílý
 +Hliny, Bílce, Háček, Rybníky, Nad rybníkem, Mezirybníky,
 +Pod Trkmanským rybníkem, Trkmanské louky, Roviny,
 +Nová hora, Trkmanská hora, Trkmansko, Za rybníky, Pod
 +dědinou. Při zavedení topografických (místopisných) čísel
 +polí dostaly i jednotlivé usedlosti svá popisná čísla. V době
 +provádění měření a popisů polí dostaly i usedlosti v
 +Rakvicích svá popisná čísla. Rakvice v té době měly 58
 +půllánů, 4 čtvrtlány, 20 podsedků a 25 domkařů. Usedlosti
 +půllánů, čtvrtlánů
 +a podsedníků byly označeny
 +jako grunty.
 +Ty byly soustředěny v prostoru dnešního náměstí a valné
 +čísti ulice Dolní. Z přijmení majitelů gruntů i domkařů se
 +zachovalo
 +jen několik příjmení, ato Lukeš, Foukal, Hajda,
 +Jílek, Suchyňa, Bednařík, Holub, Buchta, Chrástek, Filípek,
 +Průdek, Roháč, Burian, Cabal, Obhlídal, Vajbar, Machač,
 +Štefka, Korčák, Krčka, Nečas, Minařík, Procházka a
 +Rozsypal.
 +Nová jména, která se v Rakvicích dnes vyskytují jsou
 +důsledkem migrací, které v průběhu téměř 2 století
 +proběhly. Vysledovat tento příliv obyvatel by si vyžádalo
 +velkou práci. Jsou však občané, kteřísi dali práci, aby svůj
 +původ a své předky vysledovali. Mají vypracované své
 +rodinné stromy a jsou na pyšní.
 +JUDr. Hubert Režný
 + 8 nRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +JAK
 +Samostatně hospodařící rolníci vstupují do
 +dalšího hospodářského roku. Pro některé je to již
 +čtvrtý rok samostatné práce. Ti, kteří začali ihned
 +po té, co jim to zákony a předpisy umožnily, jsou
 +jž vybavení nutnými zkušenostmi pro provoz
 +zemědělské výroby. Měl již možnost zorientovat
 +se ve složité administrativě s hospodařením
 +spojené. Uvědornil si, že se své práci musí cele
 +věnovat, že musí bojovat s nástrahami, které
 +proces zemědělství provázejí. Počáteční potíže
 +musel každý svým slim překonat. Ti další, kteří
 +nastupujív dnešní době khospodařeníse setkávají
 +sestejnými problémy jakotiprvní,majívšakvýhodu,
 +že se mohou poučit na chybách těch prvních. Ti
 +první měli ale výhodu např. pokud jde o dotace
 +a různé výhody, které v tu dobu byly velmi nutné.
 +Bez tohoto by se nedalo začít. Cílem vlády bylo
 +nejen započít tuto soukromou zemědělskou
 +činnost, ale ijejírozvoj. Pro orientacije třeba uvést,
 +že na práci v zemědělstvív Rakvicích se podílí dá
 +se říci celá obec, někdo jak zahrádkář nebo při
 +své práci po svém hlavnímzaměstnání oodělává
 +svou vrácenou půdu. Jiný jako soukromý hospodář
 +jakosvé hlavnízaměstnání
 +a zdroj svéhojediného
 +příjmu.
 +Od vydání zákona o půdě uplynuly bezmála
 +tři roky. Mezi zemědělským družstvem a mezi
 +oprávněnými osobami, které hospodařína půdě,
 +zůstávářada nevyřešených otázek, které vytvářejí
 +atmosféru napětí. Často není na jedné nebo na
 +druhé straně dobrá vůle se dohodnout, chybí
 +vstřícnost, kterou vydané předpisy a zákony
 +předpokládají. V důsledku toho zákonné lhůty
 +pro majetkové vypořádání jsou mnohdy o dva
 +roky překročeny. Jsou případy, kdy nejsou
 +dořešeny otázky nájemních smluv podle zákona
 +o půdě, a to zejména u vlastníků půdy, kteří se o
 +nájem nehlásil. Velmi závažným problémem se
 +stává otázka vydávání majetkových podílů
 +samostatně hospodařících rolníkům. Rozpory
 +často vyplývají z nepochopení skutečnosti, že
 +majeťfkovy podíl není tvořen penězi, aleje tvořen
 +věcmi. Mnohdy majetkem těžko dělitelným a
 +nebolehce dělitelným. Zde
 +je ale prostor pro obě
 +strany pro vstřícný přístup obou stran. Jedna
 +skutečnost tu hraje důležitou roli. Je to otázka
 +ocenění majetku a otázka použití majetkových
 +podílů na úhradu vydaného majetku. Obě strany
 +družstva i oprávněné osoby si musí uvědomit, že
 +majetek, který se vydává, nepatří nějakému
 +neurčenému kolektivu, ale jde o majetek "všech
 +oprávněných osob" s fím, že všechny tyto
 +oprávněné osoby mají rovná práva nejen vůči
 +družstvu, ale i vůči sobě navzájem.
 +DÁL
 +Aby se proces majetkových vypořádání
 +urychlil, došlo k novele zákona o půdě. Podle této
 +novely je možné nároky oprávněných osob
 +slučovat, a fo jak nároky restituční, tak nároky
 +podle zákona o půdě. Takto může postupovat
 +jako skupina oprávněných osob, sloučit své
 +pohledávky a převzít velký objekt. Nebo také
 +osoba samostatná, která převezme smluvně od
 +oprávněných osob jejich pohledávky a smluvně
 +jim jejich nároky zajistí. To záleží na dohodě. Touto
 +novelou k zákonu o půdě je dán prostor pro obě
 +strany. :
 +Vláda,parlament a ministerstvozemědělstvía
 +ostatní orgány hledají cesty jak vypořádat
 +majefkové vztahy mezi družstvy a oprávněnými
 +osobami, každý aby se mohl věnovat svému
 +poslání - zemědělské výrobě. Selže-li vyrovnání
 +pohledávek pro neochotu družstva se samostatně
 +hospodářícím rolníkem nebo další oprávněnou
 +osobou, nabízí novela zákona o půdě a nařízení
 +vlády k jejímu provedení-vypořádání nároků
 +formoukonkurzů, dražbou atd. Řízenítoutoformou
 +však má nastoupit až potom, když se nepodaří
 +dosáhnout dohody mezi oběma stranami. Toto
 +řízení
 +je složité administrativně a značně drahé, a
 +fo na finanční prostředky a čas. Je zde přitom
 +otevřená otázka, kdo toto vše bude hradit -
 +oprávněné osoby ze svého majetku.
 +Všechny tyto problémy a otevřené otázky
 +vedou k prodlužování procesu vypořádávání
 +nároků oprávněných osob, vyvolávají napětí a
 +nedůvěru. Uplatňování nároků cestou soudůnebo
 +cestou správního řízení nevede k rychlému
 +vypořádání, protože žalob a stížností je tolik, že
 +soudy a okresní úřady nemohou spory rychle řešit.
 +Nebudou-li určena další opatření ze strany
 +parlamentu,
 +zbývá více méně dobrá vůle dohody
 +mezi družstvem a oprávněnými osobami. Obě
 +skupiny ale musí vedle sebe žít, pracovat. Obě
 +strany musí hledat vstřícné kroky k dohodě a k
 +vzájemnému pochopení. Dospět k dohodě je v
 +silách oprávněných i povinných osob. Mám za
 +to, že při troše dobré vůle je vše možné.
 +Milan Horáček
 +Informace:
 +Od 1.7.1993 byla na našem okrese založena
 +Agrární komora - všichni, kdo jsou zaregistrováni
 +jako soukromí zemědělci, mohou do této komory
 +vstoupil.
 +Adresa: | Agrární komora
 +nám. TGM 1
 +Břeclav
 + pRaAakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +Rakvické postavy,
 +Dnes otvíráme novou rubriku o obyčejných,
 +veselých či jinak zajímavých lidech naší obce. Jejich
 +osudy spoluvytvářely historii Rakvic a dávaly jim
 +životní šťávu a typický slovácký nádech ...
 +K význačným postavám Rakvic patřili odjakživa
 +řemesiníci. Každý je znal, protože potřeboval jejich
 +služby a oni se snažili dělat čest svému řemeslu a
 +firmě.
 +... U Veselých uličky, vedoucí k družstvu, míval
 +svůj holičský krámek starý pan Dostál. Střihával ještě
 +ruční mašinkou ato víte, že to kudlilo. Proto návštěva
 +holiče byla pro nás kluky za trest. Navíc byl mistr
 +Dostál už starší a nervní člověk a nesnášel, abychom
 +se hlasité bavili. Hned nás okřikl. Nejvíce nám nadával
 +za zpocené a zasukované vlasy, které jen málokdy
 +viděly hřebínek. Však jsme také obvykle běželi k
 +holičovi hned z fotbalového hřiště. Proto si pan Dostál
 +nejvíce zgustl, když nás mohl vzít mašinkou
 +prostředkem hlavy a dohola. To bylo také nejlacinější
 +a stávalo to dvě koruny.
 +Nejzajímavějším zařízením holičství byla pro nás
 +kluky plivátka, která měl mistr u kazdého kresla. | při
 +stříhání dělal přestávky, aby si odkašlal a my jsme s
 +napětím hleděli, zda se do plivátka trefí. Trpěl chudák
 +chronickým zánětem průdušeka kašlal vlastné pořád.
 +Ale trefovat se uměl, a to jediné jsme mu záviděli.
 +Radu let přesluhoval a nakonec pro stáří a nemoc
 +musel práce zanechat a krámek byl zrušen. Mistr
 +Dostál dožíval svůj život v tom malém domku u
 +nádraží, který tam dodnes stojí. Zemřel v roce 1966 a
 +nikdy mě nenapadlo, že budu svědkem jeho životního
 +příběhu. Ale náhoda a osud zapříčinily toto:
 +Asi rok po smrti mistra Dostála přišel do Rakvic
 +dopis z ruského přístavu Oděssy. Nějaký neznámý
 +Rus, který tvrdil, že se jmenuje ina. Dostál (v ruštiné se
 +psal s měkkým znakem po I) hledal dopisem svého
 +otce, který byl za I.války zajatcem v Rusku a tohoto
 +syna zde zanechal. Byl jsem pověřen dopis přeložit a
 +pisateli odpovědět. Nebylo těžké uhádnout komu
 +dopis patří, vždyť Jan Dostál byl v Rakvicích jediný a
 +přiženil se sem z vesnice Drahotuše. Bylo o něm
 +postavičky, figurky
 +známo, že za I. váiky zajatcem byl a že si v Oděsse
 +otevřel holičství, ato mu pomohlo dobře přežít. Nikdy
 +se ale nezmínil, že krámek mu pomohla otevřít jeho
 +ruská nevěsta a že s ní měl dokonce syna.
 +Ruský dopis zněl vyčítavě. Dostálův syn nemohli
 +pochopit, že ho otec celý život nehledal a ž ho nechal
 +s matkou o hladu v tehdejší občanské válce v Rusku.
 +Pan Dostál už odpovědět nemohl a mnoho věcí
 +zůstalo neobjasněno.
 +Především -rozkaz k odsunu zajatců byl náhlý, pan
 +Dostál musel odjet a jeho ruská žena byla teprve
 +těhotná. Jak to všechno dopadlo se sám nikdy
 +nedověděl. A hledat někoho v Rusku po zmatcích
 +občanské války nebylo ani dost dobře možné.
 +Pan Dostál se vrátil do vlasti a usadil se natrvalo v
 +Rakvicích. Se svou ženou vychoval dva syny. Žili spolu
 +spokojeně a nic nenarušilo jejich manZeiství. Jen obě
 +války pana Dostála poznamenaly. V I. válce byl zajat a
 +ve II. válce byl těžce raněn a průstřel plic střepinou
 +granátu mu výléčil, v polním lazaretéě ve Velkých
 +Favlovicích, věhlasný doktor Carda.
 +Když se paní Dostálová po smrti manžela na stará
 +kolena dověděla o dopisu z Ruska, byla to pro ní rána.
 +Nejvíce ji strašilo to, Rakvičané budou jejího Jana
 +pomlouvat. Nemohla si to srovnat v hlavé a o žádném
 +Rusovi nechtěla ani slyšet.
 +Ruský syn neměl zájem o dědictví a kdyz se
 +dověděl o smrti svého otce, chtél pouze přijet na jeho
 +hrob a dovědět se něco o jeho životě. Paní Dostálová
 +odmítla a proto se setkání neuskutečnilo. Rus poslal
 +isvoji fotografii aje naní jakoby mistru Dostálovi z oka
 +vypadl. ZŽádných pochyb o jeho pravosti rodina
 +Dostálova nemá. Přijel dokonce na návštěvu do
 +Československa, byl i v Brně, ale dál si netroufal. Po
 +několika dopisech se navždy odmičel ...
 +„ A co ktomu dodat?
 +Jak lehké je nám soudit hrůzy a následky války,
 +když jsme je sami neprožili. Vždyť všechny armády
 +světa po sobě zanechávají i nemanželské děti a
 +buďme rádi, že se snad už žádné války a odloučení
 +mužů od rodin nedočkáme.
 +Kdyz kráčím hřbitovem kolem pomníku mistra
 +Dostála, vždy si pomyslím, kolik životních románů
 +je
 +na hřbitově ukryto a jak málo toho o osudech
 +spoluobčanů víme ...
 +Rosťa Obhlídal
 +se
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +PAMÁTNĚ STROMY
 +Již od nepaměti uctíváme lípu jako náš národní
 +strom. Byla symbolem majesťátu češství a svobody,
 +což potvrzuje i Jiráskova hra Lucerna. Po vzniku ČSR
 +se lipová ratolest stala i součástí našeho státního
 +znaku. Lípy přežívají dlouhá staletí a mnohé jsou i
 +pamětníky husitských válek. Přesto za symbol Rakvíc
 +považujeme akát na návsi u Zachového, u kterého
 +stávala i historická pumpa. Škoda, že byla v minulosti
 +odstraněna. Bezpochyby by byla působivým
 +památníkem starých časů.
 +Dle dávných obyčejů bylo smyslem života zasadit
 +strom, postavit dům, založit sirodinu a mít syna. Strom
 +přetrvával generace a byl památkou nanaše prapředky.
 +Stával se symbolem odkazu předků pro následující
 +generace. Tím měl strom svoji historii a děj a byla mu
 +vdechnuta jakási duše a památková hodnota.
 +V Rakvicích však existuje i jeden dub, asi jediný v
 +obci, který má pro svého majitele mimořádnou cenu.
 +Někdy v roce 1928 ho vysadil tehdy devítiletý Vít
 +Obhlídal, který ho vykopal v Kozi, u které rodiče
 +pracovali na poli a zasadil ho na dvůr svého rodného
 +domu č.p. 470. Dubu se dařilo a s přibývajícími léty
 +majestátně košatěl. Za války byl Vít totálně nasazen a
 +tragická náhoda tomu chtěla, že zahynul při
 +spojeneckém bombardování v Německu vroce 1944.
 +Letos je tomu právě 50 let. Dub má dnes objem 182cm
 +arodinaho chráníjako památku na syna a bratra. Vítek
 +zasadil i řadu meruněk. Dnes z nich zůstaly jen dva
 +staré grbály, ale pořád ještě rodí a rodina Richterova
 +je z pietních důvodů dodnes opatruje.
 +Stromy dodávají obci určitou tvář a architektonický
 +vzhled. Když byla postavena měšťanka, byly k jejímu
 +ozelenění přivezeny stromy až z Olomučan a pod
 +vedením ředitele Hadaše vysázeny. A čím by byla
 +Sokolovna bez jerlínů a kaštanů, které nám o letních
 +hodech dávají blahodárný stín. A stejně i lípy a jerlíny
 +ukostela. Škoda, že uschlalípa, kterou při vzniku ČSR
 +zasadili učitelé Ladislav Heinige a Josef Reiter.
 +Krásným zákoutím Rakvic je i park v Nové ulici,
 +který vysadil pan Ladislav Průdek. Co tam vyrostlo
 +stromů a co fotbalistů! Na katastru obce máme dodnes
 +topoly zasazené pokrokovým sedlákem panem
 +Vajbarem - Macharou. A určitě turmáme nějaké stromy
 +z doby Komyšla, starosty Krčky apod. Nejmohutnější
 +ořech, jakýjsemkdy viděl, je ten Průdkův u obchodního
 +domu. Určitě pamatuje nějaké to století.
 +-
 +Z dětství si pamatuji, že znakem Rakvic byly aleje
 +hrušní, které se táhly celou dědinou i Novou ulicí. Na
 +jaře byly díky nim celé Rakvice zahaleny v květech. A
 +když hrušky zrály (říkalo se jim jakůbky), byly vítanou
 +kořistí nás kluků. Nemuseli jsme říkat "Foukej, foukej
 +větříčku..." Všude se našlo dost kamení a ťak jsme
 +hruškám snadno pomohli. Když hrušky dožily, byly
 +Rakvice za starosty Stanislava Korčáka jednotně
 +osázeny břízkamí.
 +U dolní školy a kostela máme dvě památné lípy. Tu
 +první vysadili žáci naší školy v roce 1968 na počest 50.
 +výročí ČSR. Pod vedením pana ředitele Medlíka stáli
 +všichni žáci kolem lípy v pozoru a zpívali hymnu. Za
 +dvaroky nato jeden občan z politických důvodů ulomil
 +lípě korunu, protože ji pokládal za akt kontrarevoluce.
 +Vím, kdo to byl, ale nechci ho jmenovat, protože vím,
 +že se dnes za svůj skutek stydí. Lípa naštěstí vyrazila
 +z kmene náhradní korunu, dnes roste vesele dál a její
 +křivolakost jakoby ještě lépe symbolizovala složitý
 +vývoj naší republiky. I to, jak jsme přes různé chyby a
 +kopance spěli k demokracii. | stromy se zneužívaly
 +politicky. A také dnes se najdou fanatici, kteří by je
 +káceli jen proto, že je zasadili třeba komunisté. Naštěstí
 +vítězí většinou zdravý rozum.
 +V současnosti máme přebytek potravin a hovoří se
 +o zalesňování části orné půdy. Možná jednou dojde k
 +tomu, že bude u nás vyčleněn pozemek, kde rodiče pří
 +narození dítěte zasadí strom a dítě si ho pak bude celý
 +život opatrovat. To by byla účinná výchova lásky k
 +přírodě, vidte!
 +Ta krásná lipka před pomníkem padlých byla
 +zasazena vroce 30. výročí osvobození. Dostala jméno
 +lípa Simona, podle Simona Nasaridze, velitele
 +dělostřelecké baterie, který Rakvice osvobozoval.
 +Původně měllípu zasadit on sám, ale tehdy ho z Ruska
 +nepustili. Přijel až o několik let později a měl z lípy
 +velikou radost. Jeho zdraví bylo dvojnásobným
 +zraněním za války podlomeno a užrok oněm nemáme
 +zpráv. Je ale možné, že je to vinou válečného stavu v
 +Gruzii.
 +Myslím, že by bylo dobré opatřit lípy pamětními
 +tabulkami, abychom kolemnich procházeli snábožnou
 +úctou. A určitě by posilovaly naši národní hrdost,
 +sebevědomí i lásku k rodné obci a jejím
 +pamětihodnostem ...
 +Rosťa Obhlídal
 +10
 + nakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +lovy beze zbraně
 +Pomalu se od Bilovic slunce sunulo nad Rakvice a
 +vesele si pokukovalo po světě. Podívalo se nalevo, napravo,
 +tam rozehřálo, tu zase polechtalo spáče po očním víčku a
 +ve své bezstarostnosti vůbec netušilo, jaká zvláštní podívaná
 +se mu ten den v rakvickém katastru naskytne a zase se
 +přesvědčí, jakým zvláštním tvorem je člověk.
 +To slunečné klidné ráno se v místním družstvu
 +rozdělovala práce. Část lidu družstevního se vydalo do
 +vinohradů, část do sadů, někteří do polí a zeleniny a jak to
 +v takovém velikém hospodářství bývá, někdo se musel
 +postarat o krmivo pro početný družstevní dobytek. Vozit
 +posekanou kukuřici od kombajnu na krmení a siláž dostali
 +za úkoltraktoristi Vašek Sumec, Kája Rosol a Joža Konvička.
 +Strýc Matěj Stárek jako nejstarší jezdil s kombajnem,
 +všechno bylo jasné, vše proběhlo bez odmluv.
 +Práce jim šla pěkně ruky, strýc plnil jednu vlečku za
 +druhou a tak se po třetím otočení pustili do svačiny. Sedli
 +si kousek od traktorů, které nechali pomalu běžeta rozbalili
 +siz domu nachystatné svačiny. U takové chlapské svačiny
 +nesmí chybět cibule, česnek, pálivá paprika, zkrátka zeleniny
 +není nikdy dost, zvláště když je po ruce dostatek masa.
 +Ozval se Vašek Sumec.
 +"Chcelo by to eště kvašáky, to by si jeden pošmákl.
 +Možná, že už by se v dědině nekdo našel, nekdo už bude
 +mět, ale hledaj ho."
 +Všichni přikyvovali, představa kvašených okurek vehnala
 +každému do úst chuchvalec slin.
 +"Esli chcete, tak pro ně skočím. Měl sem ich v pařeništi,
 +tak skoro narostly. Uležený by měly byt taky. Šak už je to
 +štrnást dní. Chvílečku počkejte, mám to kůsek, hneď budu
 +zpátky."
 +Strýc Matěj Stárek odešel a ve skupině se o stupínek
 +zlepšila nálada. Traktory si pomalu pobrukovaly, skřivan
 +pod oblaky chválil život písní a chlapcům bylo na pokraji
 +kukuřice dobře. Ještě nesvačili. Čekali na strýce Stárka a
 +jeho "kvašáky“ a tak si chvíli krátili vyprávěním. Joža
 +Konvička začal o upírech. Viděl film "Drakula", tak vyprávěl
 +jeho děj. Všichni napjatě poslouchali a Joža když viděl, že
 +vyprávněním zaujal, tak si začal přidávat. Napětí vzrůstalo.
 +Dája Rosol oči mhouřil, Vašek Sumec
 +je vyvaloval. Oblaka
 +jakoby potemněla a bytosti nadpřirozené vstupovaly do
 +kukuřice.
 +Strýc Matěj Stárek se pomalu vracel neposečenou
 +kukuřicí s příjemným pocitem v duši. Náhle se zastavil a
 +zaposlouchal se do hrůzného vyprávění svých
 +spolupracovníků a v mžiku se rozhodl, že je ještě zpestří.
 +Byl náruživý nimrod, mnoho let dělali hospodáře
 +v místním
 +mysliveckém spolku, dobře znal okolní přírodu, znal pohyb
 +zvěře a dobře věděl, že se divoká prasata zatoulají až k
 +vesnici.
 +Odložil sklenici s okurkami mezi kukuřici, postavil sena
 +všechny čtyři končetiny a za hlasitého chrochtání se začal
 +prodírat porostem sem a tam. Vlivem nálady vytvořené
 +hrůzostrašným vyprávěním byl účinek strýcovi myslivecké
 +vložky okamžitý, až překvapivý. Joža Konvička už
 +nedopověděl svůj příběh hororový, upír už nevysál svoji
 +oběť, protože posluchači se rozprchli na všechny strany.
 +Vašek Sumec se vrhl bezhlavě k nejbližšímu traktoru, s
 +vyvalenýma očima vyskočil bez pomoci rukou na přední
 +kapotu a v hrůze objal výfuk pomalu běžícího stroje.
 +Smrad ze spáleného lidského masa se snesl až do
 +kukuřičného lánu k nosu strýce Strárka. Ten se postavil
 +a v úžasu sledoval další záhranné akce svých
 +spolupracovníků.
 +Kája Rosol se vrhl k traktoru, ale ať škubal dveřmi jak
 +chtěl, neotevřely se, proto se snažil zachránit holý život na
 +prázdné vlečce, ale v té rychlosti noha nešlápla tam kam
 +měla a Kája se válel mezi železnými tyčemi. Zařval jak
 +chycené zvíře do pasti a bylo mu všechno jedno. Zlomená
 +ruka bezvládně visela podél těla.
 +Poslední ze svého pohodlného místa vystartoval Joža
 +Konvička. Viděl, že do traktoru se nedostane, na traktor se
 +nevejde, proto zvolil místo pod vlečkou, aby se skryl za
 +gumové kolo, ale z bočnice visel zapomenutý kus drátu a
 +co čert nechtěl, zachytil se Jožovi za montérky a vrátil ho
 +spátky na okraj vlečky. Hrůza mu projela celým tělem,
 +rozum přestal pracovat, jen pud sebezáchovy tlačil tělo
 +kupředu.
 +"Už mě drží, už měžere, maminko, maminko, zachraňte
 +mě, nenechte mě tady, já nechcu umřít," křičel Joža z plna
 +hrdla.
 +Jak vté hrůze zabral, přeprané montérky povolily a Joža
 +velkou silou znásobenou váhou svého těla byl vymrštěn
 +směrem na přední kolo, zeakterým očekával záchranu.
 +Štěstí měl, že bylo gumové, jinak by se zabil. Narazil na něj
 +přímo svým vysokým čelem až se otrásla celá vlečka.
 +Strýc Matěj Stárek vyšel nejistě z kukuřice a podívá:
 +"Co blbnete chlapi. Nerozumíte srandě? Nesu vám ty
 +kvašáky, tož poďte ochutnat."“ Nikdo už nejedl, nikdo už
 +nepracoval. Výsledek akce o záhranu života před černou
 +zvěří byl smutný. Vašek Sumec měl ruce bez kůže, Kája
 +Rosol si přidržoval zlomenou ruku a Joža Konvička měl čelo
 +vystouplé
 +jak beran, jenom mu chyběly rohy. Strýc Matěj
 +Stárek se pomalu a nenápadně ubíralke svému kombajnu.
 +Co bude dál, na to raděj nepomýšlel. Sklenice okurků
 +smutně stála na okraji lánu a sluníčko po malém zastavení
 +nad rakvickým polem pokračovalo ve své každodenní
 +pouti. Kdobyse pozorně podíval, mírný úsměv
 +by spatřil ve slunečním svitu.
 +Zdeněk Pohl
 +11
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +Základní škola Rakvice
 +Fejetonově:
 +Ve světě dospělých se ze všech koutů ozývají samé stížnosti. Tu na vysoké daně, tu na nedostatek financí, tu
 +na nesolidnost některých úředníků a podnikatelů, prostě vydali jsme se na cestu demokracie a ta skrývá ve svém
 +uzlíčku to dobré, alei to špatné. | do školy proniká zaklínadlo těch, kteří bojují za svou věc ze všech sil a podle
 +svého čistého svědomí.
 +Kdo však vyslechne ty méně dospělé?
 +Jsme vždy připravení trpělivě komunikovat se svými dětmi?
 +Podnikáme, ženem se za lepšími zítřky a Často na své potomky zapomínáme. A oni si Žijí svými starostmi, bolestmi,
 +ale i legrací. Svými vtípky okořeňují hlavně dobu přestávek ve škole. Často srší nápady, co by se mělo ...
 +Aby na sebe upozornili, rozhodli se Žáci 8. tříd vydávat svůj třídní časopis. A aby toho nebylo málo, jsou tu hned
 +časopisy dva. Probírají a propírají tu vše, co je zajímá a co je pálí. Najdete tu humorné veršovánky, nákresy,
 +fotografie, jednoduché křížovky, vlastní vyprávění na pokračování, módu, sport, populární zpěváky, kritiku školy
 +i blízkého okolí, otázky k sexuální výchově. Nahlédněte do nich, budou nás zajímat názory všech.
 +1. číslo - "OSCARA"- vyšlo 28. února 1994. Druhý "Špízmen" (nezávislý časopisširokého okruhu) vyšel 1. března“
 +1994. Je určen všem "teenagerům" (týnejdžrům), osobám ve věku od 13-ti do 19-ti let. Hlásá zprávy jako hrom. A
 +jako hrom také ve škole zapůsobil. Vezměte na vědomí, že jsou to práce samotných žáků. Text, grafická úprava,
 +fotografiei vytištění, všechno je jejich práce. Je na nás, dospělých, zda je budeme umět povzbudit, pochválit a
 +trpělivě vysvětlit spoustu problémů, které kolem sebe vidí.
 +TIT CTA
 +oKEHO OK
 +A OKRUHU
 +— Kov NEZAVISLY
 +EZAVISLY ČASOPIS.
 +Časopis |ÚROKÉHO
 +vážení a
 +em nade,
 +Na závěr několik informací:
 +- Již druhým rokem slouží našim žákům počítačová učebna. Je o ni obrovský zájem. Učí se tu nejen řešení složitých
 +příkladů, ale dá se tu zajímavě zopakovat pravopis JČ, procvičovat německá konverzace. Nechybí ani počítačové hry.
 +Celý den je její kapacita plně využita.
 +- Vdruhé polovině měsíce ledna t.r. odjeližáci 7. tříd na týdenní lyžařský výcvik do Bílé v Beskydech. Moc se jim tam líbilo.
 +Potvrdil to i videofilm, který zde byl natočen. Možná budou mít o něj rodiče zájem.
 +- V rámci připravy nového školského zákona a hledání forem nové transformace školství byla u nás zřízena 1. třída
 +"Obecné školy". Dětem se škola hrou velmi líbí. Můžete se kdykoliv za nimi příjít podívat.
 +Ostatně-každé první úterý v měsíci sekonají konzultace učitelů s rodiči. Začínáme vždy v 18.00
 +hodin. Přijďte! E.R,
 +12
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +S
 +Ojílasy Sfnavadaje
 +Nejvzácnější ohlas nám přišel z města Twin Falls v
 +USA. Zde žije náš rodák František Pohanka, o kterém
 +jsme psali a který vyrostli na hájovně u "Facky". Ve
 +vzpomínkách se vrací zpět, kdy s tatínkem brouzdali
 +po lese. Píše, že na hájence bylo vždy dost medu a
 +másla a maminčíny namazané krajíce klukům vždy
 +znamenitě chutnaly. Dále píše:
 +"Bohužel, když jsem před rokem navštívil to místo,
 +kde stávala hájenka a kde jsem prožil své útlé mládí,
 +tu milovanou hájenku jsem už neuviděl. Místo ní
 +prázdná plocha s plevelem pod paže vysokým. Škoda
 +té staré hájenky, pole a les dávaly našírodině nadmíru
 +spokojené živobytí.
 +Dívám-li se nyní zpět na můj život zde v USA,
 +musím řice, že bylo důležité něco podniknout mimo
 +mého zaměstnání, aby se člověk co možná nejrychleji
 +finančně zajistil. Nebál jsem se koupit si farmu. 50 %
 +jsem za farmu zaplatil a 50 % jsem splácel dalších 10
 +let. Mezitím dorůstaly děti. Mám 3 dcery a 1 syna.
 +Bohudíkjsem všem mohl dát vysokoškolské vzdělání.
 +Musím však přiznat, že to bylo možné proto, že jsem
 +každý den po zaměstnání pracoval na farmě.
 +Vyřidte všem ve Zpravodaji moje nejsrdečnější
 +pozdravy." Dále píše: "Vidím ta jména ve Zpravodaji -
 +Obhlídal, Vajbara Kamenský -to jsou vzdálení příbuzní
 +mojí maminky. Pak je mi známá celá řada jmen ještě
 +z doby, kdy jsem byl školákem v Rakvicích. Jsem rád,
 +že se tí mladí nebojí jít do různých zaměstnání.
 +František Pohanka, Twin Falls, USA
 +Pan Pohanka také vysoce ocenil odborné knihy
 +právnické JUDr. Režného a obdivně se vyslovilik jeho
 +současné spisovatelské činnosti.
 +Paní uč. Straková si také ráda pročítá stati JUDr.
 +Režného a vyjádřila se k nim takto: "Nechápu, kde
 +doktor suché právnické vědy vzal v sobě toliko lyriky pří
 +popisování rakvice přírody. Nepochybně jest to
 +působením jeho milé ženy Jeničky, se kterou spolu
 +prožili tak vzácně harmonický život, vzájemně se
 +obohacujíce ...
 +S velmi příznivým ohlasem se u starších Rakvičanů
 +setkal článek Františka Šelleho o panu Františku
 +Švástoví. !z naší kroniky je známo, že tento vzdělanec
 +šířil svoje poznatky o cestování do ciziny (ltálie-Řím,
 +Paříž) a také novinky o událostech ve světě. Od něho
 +se Rakvičané dověděli o zkáze Titaniku v roce 1912.
 +Televize ani rádio neexistovaly a takové zprávy se za
 +pomoci místních vzdělanců, kteří odebírali noviny,
 +šířily mezilid šeptanou propagandou. Tak se také šiřila
 +osvěta a za pomocibesed a přednášeki nové poznatky
 +ze zemědělství. Pan František Švásta zemřel v roce
 +1942 ve věku 76 let a zanechal po sobě hodnotnou a
 +rozsáhlou knihovnu.
 +Na příznivém hodnocení Zpravodaje má velký
 +podílijeho výtvarná hodnota. Zvláště historické články
 +jsou působivě doplněny dobovými obrázky. Za
 +pohotovou a odborně zdatnou ilustraci Zpravodaje
 +patří poděkování Františku Zachoví, který jen potvrzuje,
 +že malířská múza rodiny Zachovy zasáhla i jeho.
 +Zkrátka - jablko nepadlo daleko od stromu.
 +Staropražští Heiigonkáři vydali kazetu svých písní
 +a mezi ně zařadilii píseň "Vlny zrádné Dyje“, jejíž znění
 +a nápěv si vyžádali u našeho obecního úřadu. Za
 +pohotové splnění jejich žádosti zaslalina OÚ poděkování
 +a darem 3 uvedené kazety. Za kolektiv pražských
 +Heligonkářů poděkování zaslalmanažer Štěpán Kozák.
 +Napište nám, čím ještě více obohatit Zpravodaj a o
 +čem byste se chtěli dovědět. Rádi vše přání splníme.
 +Redakce
 +h - MÁV 7 FÁV „
 +ejvělší vílězství =
 +V roce 1958, kdy začala éra rakvické kopané,
 +bojoval Sokol Rakvice o postup do II. třídy. Hrála se
 +tehdy neobvyklá tříkolová soutěž: rok 1957 jaro-podzim
 +a jaro 1958. Naším největším soupeřem byl Sokol
 +Ladná, který si stále udržoval stejný počet bodů s
 +námi. Měli jsme tehdy obavy, aby nám páni na "Sekci"
 +postup nevzali např. kvůli skóre. A tak když soutěž
 +skončila, mělijsme hrát ještě jedno odložené utkání se
 +Sokolem Velké Němčice.
 +Utkání se hrálo v Rakvicích v sobotu 12. 7. 1958 a
 +trenér dal pokyn hráčům nastřílet co nejvíce branek.
 +Mužstvo si vzalo pokyn k srdci, bojovalo nadšeně a
 +zasypalo soupeře kanonádou střel. Již v polovině
 +utkání byl stav 10:0 pro nás. V kabině našich hráčů
 +však bylo o poločase dusno. Náš nejlepší střelec
 +fotka kové vzpomínání
 +Hřiba M. nedal ještě ani gól a psychicky to neunesl.
 +Doslova brečel a všem vyčítal, Že mu nikdo nenahrává.
 +Ve druhém poločase se střelecky bohatě dařilo i jemu
 +a tak nakonec vše skončilo k všeobecné spokojenosti.
 +Za stavu 18: 0 se strhla průtrž mračen a utkání bylo asi
 +20 minut před koncem ukončeno. Kdoví jaká pohroma
 +by Němčice ještě potka!'a. Našim hráčům góly stačily
 +k nejlepšímu skóre v tabulce a tak se spokojili s daným
 +stavem, kterýje rekordem našeho Sokola v mistrovské
 +soutěži vůbec. O góly se podělili: Hřiba 5, Burýšek 4,
 +Konečný (Orsi) 4, Průdek R. 3 a Rozsypal Břeťa 2.
 +Po tomto zápase bylo sekcí stanoveno, že o
 +postupu rozhodne zápas Rakvice - Ladná na neutrální
 +půdě ve Strachotíně. Bojovné utkání, plné napětí,
 +jsme vyhráli 2: 0 a obě branky dal Průdek Radýšek.
 +13
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +Trenér do své kroniky k tomuto zápasu poznamenal
 +jedinou větu: "Velký den Burýška a Foukala v brance."
 +Mužstvo, které vybojovalo slavný postup hrálo v
 +sestavě:
 +Foukal Miroslav
 +Blažek Václav - Konečný Josef
 +Nečas Václav - Blažek Ladislav - Žďárský
 +Václav
 +Průdek Radek-Hřiba Miloš-Rozsypal Mir.-
 +Burýšek Mir.- Grégr Milan
 +Trenér: Ant. Blažek
 +Fotbaloví fanoušci většinu hráčů označovali
 +přezdívkami a dle nich mužstvo snů vypadalo takto:
 +Mirólek
 +Drzek - Orsi
 +Měsíc - Kakin - Kašák
 +Radýšek - Hřiba - Šišenka - Burda - Pacula
 +Trenér: Žula
 +Vyšší třídu jsme v dalším ročníku vyhráli s velkou
 +převahou, takže nejperněji vybojovaný postup byl
 +S
 +kupodivu ten ze Ill. třídy. Z tehdejšího mužstva jedna
 +z opornaší obrany- Blažek Václav - už nežije. Na jeho
 +poctivé výkony dělníka fotbalového hřiště zůstaly v
 +kronice a v hlavách pamětníků už jenom vzpomínky.
 +Trenér ho kritizoval za nedodržování životosprávy,
 +ale vždycky, když přišel Vašek na hřiště, nechal tam
 +duši. Ležérně hrát snad ani neuměl.
 +A když vy mladí uvidíte stát před domem o
 +berlích Břeťu Rozsypala, vězte, že i on byl jedním z
 +aktérů těch dob. V roce 1954 hotrenérv kronice chválil
 +za nejstabilnější výkony v mužstvu. Ještě v roce 1958,
 +když již pomalu končil, vsítil 6 gólů a z toho 2
 +zmiňovaným Němčicím.
 +Každé mužstvo má svůj vrchol a pak generační
 +problém střídání stráží. Kéž by se nám brzy v nové
 +ulici, na Trávníkách a na ostatních pláckách zrodila
 +nová generace, která posune rakvický fotbal zase
 +kupředu...
 +Rosťa Obhlídal
 +powket: nost“
 +2 0 '
 +abychom nově objevili Boha a ve spojení
 +s ním opět nalezli radost a plné štěstí.
 +nepoutá natolik, aby nás to zastavilo
 +na cestě k obrácení. Kéž o Velikonocích
 +prožijeme ve spojení s Pánem své vlastní
 +vzkříšení k novému životu.
 +vyjádřila slovy: Bůh je nekonečná radost,
 +pouze v něm budeme plně šťastni.
 +Přání k Velikonocím
 +Církev nás vybízí v době postní,
 +Kéž nás nic ze stvořených věcí
 +Kéž prožijeme to, co sv. Terezie
 +S přáním požehnanyých svátků
 +velikonočních
 +P. Alexa František adm.
 +14
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +Bývávalo
 +Vlahý větřík čachrá les
 +ze spánku probouzí se stromy.
 +Fialkami se modrá mez
 +do Říma odletěly zvony.
 +Strejček Nič tam u měšťanky
 +do průvodu kluky řadí.
 +Přichází jich požehnaně
 +s trakaři s řehtačkami.
 +Kluci zvoní místo zvonů
 +za poledna, za klekání.
 +Než se vrátí z dálek domů
 +posvěceny vzpomínkami.
 +Vrbo, vrbo, vrbovitá
 +dej mi svoje vlásky.
 +Žilu velkou udělám si
 +sobě do pomlásky.
 +Dívko, mladá dívko
 +hodně vajíček vymaluj.
 +Šlahat přijdou chlapci
 +tak je pěkně podaruj.
 +Velikonoce
 +Před dveřami panimámo
 +stojím, stojím, smutně.
 +Otevřete na chvílečku
 +provětrám vám sukně.
 +Velkou chybu uděláte
 +když mě dovnitř nepustíte.
 +Jak vás žila nepohladí
 +tak do roka zprašivíte.
 +Spletů mně žilu stařeček
 +vyšlahám si kopu vajíček.
 +Žlutý, modrý, červený
 +nekde dajú čokoládový.
 +Vajíčko, pestré vajíčko
 +kdo jen tě maloval?
 +Z lásky jsem ho malovala
 +abys mě miloval.
 +Okolo kostela, okolo parku
 +honí tam děvčicu
 +skupina stárků.
 +Žilami zatočí
 +červená se kůže.
 +Žádného ze stárků
 +nechce mít za muže.
 +15
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +Společenská kronika
 +Sňatek uzavřeli:
 +Břetislav Osika - Jana Marešová (Rakvice)
 +KamilNěmec | -Jaroslava Lindnerová (Starovičky-Zaječí)
 +Radoslav Žďárský - Martina Vincencová (Zaječí)
 +Vladimír Sláma - Jarmila Rajchová | (Přítluky-Letonice)
 +Pavel Dirbak | - Jarmila Stránská (Hr.Králové-Rakvice)
 +Jan Přibyla - Irena Pokorná (V.Bílovice-Rakvice)
 +Miroslav Moudrý - Jitka Rampáčková (Rakvice)
 +Po všechna léta nechť láska v srdcích pobývá.
 +Narozené děti:
 +Michnová Veronika
 +Foukal Radek
 +Horáčková Kateřina
 +Jedličková Aneta
 +Ať život dětí jak čistá voda plyne!
 +Zemřeli:
 +Frýbert Silvestr ve věku 80 let
 +Moudrá Hedvika 81 let
 +Bartošic Josef 68 let
 +Jáchymková Marie 80 let
 +Machač Jaroslav 41 let
 +Šmída Josef 52 let
 +Rejentíková Pavlína 92 let
 +Opršal Mojmír 74 let
 +Život se ztratil jak slza na tváři.
 +Noví občané:
 +K trvalému pobytu v naší obci se přihlásili tito
 +občané:
 +v roce 1992
 +Průdek Věroslav Polní 45
 +Švástová Anna Nádražní 646
 +Švástová Jana Náměstí 240
 +Lukeš Václav Ulička | 208
 +Vašatová Marie U měšťanky 818
 +Knápek Roman Dolní 30
 +manželé Bukovských Nádražní 807
 +Obhlídalová Radomíra Polní 654
 +Holka Julius Ulička III 352
 +Šmídová Jana Nová 468
 +Jilčíková Ivana Nová 482
 +Foukalová Ludmila Nádražní 628
 +Čech Josef Nádražní 573
 +Vavřík Jan Horní 388
 +Bucňák Karel Nádražní 736
 +manželé Fridrichovi Nová 809
 +Václavčíková Dana Dolní 98
 +Jordánová Kamila Horní 178
 +Vejrosta Pavel Svislá 119
 +Medková Marta Dolní 169
 +Medek Jiří Dolní 169
 +v roce 1993
 +Lacinová Dana
 +Lacina Libor
 +Nádražní 670
 +Nádražní 670
 +Ing. Průdková Hana Dolní 34
 +Filová Alžběta Polní 622
 +manželé Kuběnovi Polní 655
 +manželé Břečkovi Nádražní 670
 +manželé Buriovi Nová 500
 +manželé Bónmovi
 +Boháček Pavel
 +Holubová Nora
 +manželé Blažkovi
 +Družstevní 718
 +Nádražní 653
 +Nádražní 586
 +Náměstí 25
 +Vítáme Vás v Rakvicích!
 +Oprava chyby v minulém čísle:
 +Omlouváme se za mylné oznámení týkající se
 +jubilea. Manželé Božena a Ferdinand Filípkovi žijí
 +spolu šťastně 65 let! (Omylem bylo uvedeno 60 let.)
 +K neobyčejně vzácnému jubileu ještě jednou
 +blahopřejeme.
 +Rakvický zpravodaj vydává obecní rada v Rakvicích. Vychází čtvrtletně. Příspěvky jednotlivých jme-
 +novaných autorů jsou v původním znění. Sestavuje redakční rada. Tiskne: Soukr.tiskárna V. Bílovice.
 +

Donate Powered by PHP Valid HTML5 Valid CSS Driven by DokuWiki