rakvicky_zpravodaj:rz_1994_1_ocr
Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verze | |||
rakvicky_zpravodaj:rz_1994_1_ocr [2023/07/30 20:54] – odstraněno - upraveno mimo DokuWiki (Unknown date) 127.0.0.1 | rakvicky_zpravodaj:rz_1994_1_ocr [2023/07/30 20:54] (aktuální) – ↷ Stránka přesunuta z 'rz_1994_1_ocr' do 'rakvicky_zpravodaj:rz_1994_1_ocr' xcabal05 | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ====== Rakvický zpravodaj - 1994 - č. 1 - OCR text ====== | ||
+ | **PDF verze zde: {{: | ||
+ | |||
+ | **OCR text níže slouží především jen pro indexaci a vyhledávání na webu, čtěte PDF verzi!** | ||
+ | |||
+ | RAkvický | ||
+ | ZPRAVOOAJ | ||
+ | 7+ Č.171994 | ||
+ | <> | ||
+ | vydává obecní rada v Rakvicích | ||
+ | Rakvičané na slovíčko ... | ||
+ | Začínáme druhý rok samostatného Česka | ||
+ | a vcelku s optimismem. Na Slovensku zuří | ||
+ | politická a ekonomická krize, u nás je situace | ||
+ | nepoměrně lepší, i když máme daleko k úplné | ||
+ | spokojenosti. | ||
+ | Rok jsme zahájili krásnou plesovou | ||
+ | sezónou, ve které se již projevily nové | ||
+ | ekonomické vztahy. Soukromí ponikatelé se | ||
+ | jako nově vyrostlí sponzoři zasloužilio nebývale | ||
+ | bohatou tombolu a finančně povzbudili kulturní | ||
+ | život obce, který potři roky stagnoval. Současná | ||
+ | chasa potvrdila svoji dobrou úroveň, skvěle | ||
+ | zorganizovala krojový ples, nacvičila besedu a | ||
+ | dobře reprezentovala Rakvice i v okolních | ||
+ | obcích. Novou tradici plesů založila Základní | ||
+ | umělecká škola při ZŠ v Rakvicích. Za ples | ||
+ | roku však lze považovat " | ||
+ | který k nám přilákal tři kapely a spoustu | ||
+ | přespolních účastníků. Dobrá pověst Rakvic | ||
+ | těmito akcemi přijemně vzrostla. | ||
+ | Nová doba se projevuje v hledání | ||
+ | vlastního | ||
+ | já u každého občana i obce. Zmizela | ||
+ | doba citelných dotací a čekání na příkazy | ||
+ | shora. Každý se musí naučit spoléhat | ||
+ | se jen na | ||
+ | vlastní síly. Odvážným podnikatelům se začíná | ||
+ | dařita jejich nové zkušenosti budou cennéi pro | ||
+ | obec. | ||
+ | V letošním listopadu budou uspořádány | ||
+ | volby, takže rok 1994 bude i rokem bilancování | ||
+ | a přemýšlení jak dál. Občané budou volit své | ||
+ | zástupce do vedení obce. Převládá názor, že | ||
+ | za současných ekonomických podmínek to | ||
+ | musí být lidé schopní a podnikaví, kteří budou | ||
+ | zárukou jejího dalšího rozvoje. Voliči budou | ||
+ | nepochybně dávat své hlasy ne ani tolik | ||
+ | politickým stranám, jako občanům, které | ||
+ | osobně znají, ví o jejich schopnostech a věří | ||
+ | jim. Navíc budou mít možnost kriticky sledovat | ||
+ | jak zvolení zástupci plní jejich důvěru. | ||
+ | Černou můrou našeho obecního | ||
+ | zastupitelstva zůstává dostavba čistírny | ||
+ | odpadních vod. Dotace nebudou a obec musí | ||
+ | hledat miliony ve vlastních rezervách a | ||
+ | podnikání. Bude to perná zkouška pro nás pro | ||
+ | všechny, protože každý musí mít zájem na | ||
+ | zdravé ekologii obce a přiměřeně k tomu přispět. | ||
+ | Redakce Zpravodaje Vám přeje hodně | ||
+ | zdaru do společného úsilí a sama na sebe bere | ||
+ | svůj díl odpovědnosti ... | ||
+ | Redakční rada | ||
+ | U ci RaAakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | A je tu zase začátek jara. Tak jako na začátku | ||
+ | každého roku, jsou i letos plány a úvahy, co chceme | ||
+ | v tomto roce udělat. Vezmeme-li však v úvahu čas od | ||
+ | nástupu zastupitelstva, | ||
+ | říci, jdeme do cílové rovinky. A to je již stav, který se | ||
+ | dá i rekapitulovat, | ||
+ | a co zbývá ještě na závěr. | ||
+ | Obecní zastupitelstvo zahájilo svou činnost za | ||
+ | podmínek, které jsou dosti tvrdé a nelze je srovnávat | ||
+ | s podmínkami předcházejícími. Ať se to týká způsobu | ||
+ | sestavování rozpočtů a získávání finančních zdrojů, | ||
+ | tak i vlastní realizace akcí, které byly prováděny. V | ||
+ | prvních dvou letech byly finanční rozpočty okresním | ||
+ | shromážděním sestaveny poměrně pozdě. Prakticky | ||
+ | až v průběhu června. To návazně těžko umožňovalo | ||
+ | zahájení prací na komunikacích s dostatečným | ||
+ | předstihem. Toto mělo za následek dosti časové | ||
+ | vypětí na rychlost prací, taki na to, aby byly prostředky | ||
+ | plánované na rok prostavěny a vyčerpány. | ||
+ | První akce, která byla prováděna, | ||
+ | zahájené stavby čističky odpadních vod a dostavba | ||
+ | horní školy. Vzhledem k potřebě značných finančních | ||
+ | prostředků, | ||
+ | již žádné další akce obci dotovány. | ||
+ | Z vlastních prostředků, | ||
+ | byla vybudována III. ulička a část plynovodu v ulici | ||
+ | Svislá. Taktéž byly z iniciativy občanů zahájeny | ||
+ | přípravné práce na opravě kostela. Jednalo se o | ||
+ | zajištění a stavbu lešení a o část prací na věži. | ||
+ | Omezená částka ze zbytku rozpočtu byla vyčerpána | ||
+ | na úpravu některých chodníků. | ||
+ | V dalším roce pokračovala stavba čističky a | ||
+ | dostavba školy. Na další akce již bylo možno vytvořit | ||
+ | částečné rezervy, aby byly práce co nejdříve zahájeny. | ||
+ | Způsob provádění vozovek, který byl navržen firmou | ||
+ | Ekoingstav pro III. uličku, se ukázal být velmi vhodný | ||
+ | arychlý. Proto se na dalších vozovkách | ||
+ | již praktikoval. | ||
+ | Bylo | ||
+ | to v ulici " | ||
+ | je | ||
+ | provedla poměrně rychle s ohledem na co nejmenší | ||
+ | dopad na obyvatele. Také dostavba školy byla, včetně | ||
+ | vybavení, dokončena. Terénní úpravy se prováděly | ||
+ | již za chodu. Obec dluží za tuto akci dodavateli ještě | ||
+ | zbytek finančních prostředků, | ||
+ | pronájmem obecních pozemků. Taktéž na čističce | ||
+ | byla dokončena technologie a část stavebních prací | ||
+ | na provozní budově a venkovních objektech. | ||
+ | Na kostele bylo ještě v zimě demontováno lešení | ||
+ | a přemístěno z hotové věže na budovu kostela. Ta | ||
+ | byla takjako věž otlučena, omítnuta, staticky zajištěny | ||
+ | klenby, opravena střecha, zhotoveny rýny a zalíčena. | ||
+ | Na tuto akci byly maximálně využity možnosti dotací | ||
+ | z církevního a kulturního referátu. Tyto finanční zdroje | ||
+ | spolu s velkou iniciativou lidí umožnily tuto akci | ||
+ | uskutečnit. Z dotací byly získány mimo jiné barvy a | ||
+ | měděný plech, které zajistila diecéze z Rakouska | ||
+ | Rakvice zradnice - aneb co je za námi a co nás ještě čeká... | ||
+ | v hodnotě minimálně 350 tisíc korun. Prostředky obce | ||
+ | byly poskytnuty vzhledem k možnostem omezeně. | ||
+ | Vroce 1993 byly kdispozici velmi omezené finanční | ||
+ | prostředky. Rozpočty obcí byly dotovány | ||
+ | jen minimálně. | ||
+ | Prakticky pokryly pouze nejnutnější výdaje (osvětlení | ||
+ | apod.), zbytek finančních prostředků byl použit na | ||
+ | provoz základní a mateřské školy. V závěru roku se | ||
+ | přesto podařilo vytvořit rezervu, která byla okamžitě | ||
+ | použita na výstavbu vozovky v ulici " | ||
+ | této akce investoval podnik Závlahy 0,5 mil. korun, | ||
+ | obec pak 800 000 Kč. Pokud by akce nebyla do konce | ||
+ | roku uskutečněna, | ||
+ | by již nebylo možné získat. Byl zde problém, že se | ||
+ | vozovka budovala v době vinobraní, ale je to již za | ||
+ | námi. | ||
+ | Z dalších akcí, které byly v tomto roce provedeny, | ||
+ | mohujmenovat např. úpravu pietního místa utonulých | ||
+ | dětí na hřbitově a úpravu hlavního kříže. Dále byl | ||
+ | zrestaurován barokní kříž u kostela, opraven pomník | ||
+ | padlých, do kterého byla zabudována pamětní deska | ||
+ | židovským spoluobčanům. Bylo provedeno odvodnění | ||
+ | středu náměstí a odvlhčení základů kostela tak, aby | ||
+ | bylo možno tyto plochy upravit a vydláždit. Budou na | ||
+ | to použity kostky z ulice " | ||
+ | roku byla provedena náročná opravatopení na základní | ||
+ | škole. | ||
+ | V letošním roce chceme podle odsouhlaseného | ||
+ | - plánurozpočtu (předpokládaných příjmů obce) dokončit | ||
+ | a zprovoznit čističku odpadních vod, zahájit práce na | ||
+ | dokončení plynofikace obce, vybudovat vozovku na | ||
+ | ulicích " | ||
+ | než na ulici " | ||
+ | Dále musíme vybudovat uložiště kontejnerů na | ||
+ | odpad v dolní části obce. Na řešení likvidace odpadů | ||
+ | z obce byly vynaloženy | ||
+ | již značné částky v uplynulém | ||
+ | období. Příspěvek na skládku Hantály, jejíž jsme | ||
+ | akcionáři, | ||
+ | 200 tisíckorun, | ||
+ | 240 tisíc korun, na vybudování rampy s oplocením | ||
+ | kontejnerů min. 60 tisíc korun, na projekt rekultivace | ||
+ | stávající skládky se třemi kontrolními vrty 100 tisíc Kč. | ||
+ | Další z plánovaných akcí je generální oprava | ||
+ | veřejného rozhlasu, vydláždění středu náměstí a také | ||
+ | budova obecního úřadu. Je nutno opravit fasádu a | ||
+ | ostatní nejnutnější práce včetně okapů, které se budou | ||
+ | vyměňovat i na dolní škole. | ||
+ | Když se vše podaří, bude podzim a pak to zase | ||
+ | zrekapitulujeme, | ||
+ | podařilo. | ||
+ | ' starosta | ||
+ | RAakvickyý - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Školství v Rakvicích | ||
+ | Školství bylo i v zemích koruny České až do 19. | ||
+ | stol. pod správou římskokatolické církve. Školy byly | ||
+ | udržovány při bohatých katedrálách, | ||
+ | klášterech. Na sklonku XIII. století byly zřizovány farní | ||
+ | školy (v Brně, Znojmě, Jihlavě, Mohelnici). Do té doby | ||
+ | školy navštěvovaly kněží a šlechtičtí mladíci, zejména | ||
+ | Do té, kdy výchova školská byla svěřena jezuitskému | ||
+ | řádu. Tento řád se staral především o střední a vysoké | ||
+ | školství. | ||
+ | Školství v Českých zemích ať vysoké, střední | ||
+ | nebo národní bylo ještě v první polovině XVIII. století | ||
+ | ve velmi smutném stavu. Toto si uvědomovala | ||
+ | císařovna Marie Terezie. Proto usilovala o jeho | ||
+ | vymanění z vlivu jezuitů. Podřizovala je postupně | ||
+ | státním orgánům. Největší pozornost věnovala | ||
+ | zvelebení národního školství. Také moravští stavové | ||
+ | pociťovali velký nedostatek tohoto školství. Proto | ||
+ | nařídila (1749), aby vrchnosti patronové zřizovali tam, | ||
+ | kde byla farnost, obecné školy. Těmto příslušelo | ||
+ | dosazovati do škol učitele. Učitel, který na ni byl | ||
+ | dosazen, musel být vyzkoušen od příslušného faráře | ||
+ | nebo přímo příslušnou biskupskou konzistoří. Pokud | ||
+ | jde o vyučovací jazyk, nařídila Marie Terezie (0. | ||
+ | července 1763), aby se na nižších školách bral" | ||
+ | zřetel k vyučování jazyku českému" | ||
+ | července 1763 projevila rozhodné přání, aby "také | ||
+ | němčina byla usilovněji než dosud šířena a za tou | ||
+ | příčinou nebyly přijímány na školy za učitele osoby, | ||
+ | které by této řeči nebyly schopny“. Vyučování na | ||
+ | národních školách bylo v té době závadou pokroku. | ||
+ | Byly proto v roce 1771 vypracovány osnovy, jejichž | ||
+ | hlavní zásadou bylo, že pro nejnižší třídu lidu, které | ||
+ | vykonávají jentěžkou tělesnou práci, má se vyučování | ||
+ | omezit jen na nejnutnější základy povšechného | ||
+ | vzdělání. Pro ostatní společenské vrstvy se mělo | ||
+ | vyučování zařídit tak, aby se dítě do dvanáctého roku | ||
+ | svého věku naučilo všemu, co bude v životě potřebovat. | ||
+ | Školy nejnižšího stupně byly rozděleny do tří stupňů, | ||
+ | a to na školy vesnické, kde se učilo jen " | ||
+ | začátkům vědomostí", | ||
+ | ve městěch a městysích, | ||
+ | nejnutnější užitečné vědomosti“ a konečně školy | ||
+ | vzorné, zřizované v hlavních městech, kde obor | ||
+ | poznání měl být co nejvíce rozšířen. Pro venkovské | ||
+ | školy pak byly vydány osnovy. Od roku 1766 byly pro | ||
+ | učitele hlavních a vesnických škol pořádány kurzy v | ||
+ | Brně. V roce 1774 byl pro vesnické školy vydán nový | ||
+ | školní řád, který určoval, že ustanovit učitele na tyto | ||
+ | Školy přísluší obcím. Nesměl být přijat za učitele, kdo | ||
+ | se nevykázal vysvědčením z normální školy. Obce | ||
+ | nesměly za učitele dosazovat podle toho, kdo si kladl | ||
+ | nejlacinější požadavky a nesměly | ||
+ | jej také podle libosti | ||
+ | "jako čeledína propouštět" | ||
+ | ustanovený učitel dostal "od úřadu dekret, jímž mu | ||
+ | bylo jeho místo zajištěno“. | ||
+ | pRakvický © | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Podle školního plánu z roku 1774 byla správa škol svěřena | ||
+ | školské komisi složené ze státních úředníků, | ||
+ | vynikajících duchovních a praktických znalců školství. | ||
+ | Císař Josef II. nařídil povinnou školní docházku a uložil | ||
+ | zpřísnění kontroly zvláštní školskou komisí. Této komisi | ||
+ | podléhali krajští děkanové, kteří dohlíželi na obecné školy | ||
+ | a těmto pak místní " | ||
+ | bylo uloženo dohlížet na školní docházku dětí a učitelé, aby | ||
+ | " | ||
+ | pohoršivý" | ||
+ | krajském úřadě byli ustanovení světští školdozorci škol | ||
+ | hlavních a trioviálních. Tito byli podřízení krajskému | ||
+ | hejtmanovi. Dostali titul školních komisařů. Hmotné | ||
+ | postavení učitelů bylo v první polovině 18. stol. neutěšené. | ||
+ | Učitel nedostával od obcí žádné stálé služné. Byl odkázán | ||
+ | na tzv. " | ||
+ | sám vybírat. Mimo to dostával od sedláků koledy. Později | ||
+ | však začal dostávat od obce požitky v penězích, které | ||
+ | nepřesáhly ročně | ||
+ | 50 zlatých. Za služby varhanické dostával | ||
+ | ročně rovněž nějaké požitky v penězích. Hrával a zpíval na | ||
+ | svatbách a pohřbech. Vesnický učitel se zabýval prací na | ||
+ | poli obcí mu předěleném, | ||
+ | K nápravě opravdu bědných poměrů došlo teprve v | ||
+ | posledním desetiletí panování Marie Terezie. Při těchto | ||
+ | opatřeních, | ||
+ | postavení bylo zdůrazněno, | ||
+ | se mělo hledět více k naturálním dávkám než k penězům. | ||
+ | Požitky učitelů byly nedostatečné. V dekretu zemském z | ||
+ | roku 1777 bylo konstatováno " | ||
+ | Čechách ze své školní služby živi býti mohou, ostatní pak | ||
+ | velmi.zle, mnozí ještě hůř než pastevci a čeledínové se | ||
+ | mají" | ||
+ | vedle školní služby nějakým počestným zaměstnáním | ||
+ | nebo řemeslem. Jenom neměli v létě dělat sedlákům | ||
+ | pastevce, hrát v krčmách při muzikách. Bylo jim naopak | ||
+ | doporučeno zabývat se sadařstvím, | ||
+ | včelařstvím. Tento dekret doporučoval obcím, aby " | ||
+ | za dítky řádně sabotales odváděli" | ||
+ | O počátcích školství | ||
+ | v Rakvicích se nedochovaly žádné | ||
+ | listinné záznamy. V záznamech kronikářky Františky | ||
+ | Suchyňové lze se dočíst: Žádnou listinu nebo poznamenání | ||
+ | není lze při rakvické obecní škole nalézti, z nichž by se | ||
+ | počátek školního domu neb vyučování zjistit mohl, neboť | ||
+ | před zavedením normálního vyučování každá obec měla | ||
+ | svobodnou vůli sobě voliti učitele, kterého chtěla, ovšem | ||
+ | musela tohoto vydržovati a místnost kvyučování obstarati." | ||
+ | Z tohoto archaicky psaného textu můžeme usoudit, že | ||
+ | nejde o vlastní zápis nebo zjištění kronikářky, | ||
+ | text starší, zaznamenaný někým, kdo již v dřívějším století | ||
+ | se pídil po podkladech, v nichž by vypátral, kdy skutečně | ||
+ | došlo kzačátkům školství v Rakvicích. Totéž konstatování | ||
+ | najdeme v brožuře vydané u příležitosti výročí obecné a | ||
+ | měšťanské školy v roce 1982. Přes tato zjištění jsem se | ||
+ | pokusil vystopovat aspoň nějaký konkrétní fakt, který by | ||
+ | nepřímo uvedl na stopu počátků školství. | ||
+ | Při novém zkoumání počátků školství v Rakvicích bylo | ||
+ | v záznamech o zvláštních obecních účtech zjištěno, že v | ||
+ | roce 1718, 1723 a 1724 " | ||
+ | " | ||
+ | krejcarech" | ||
+ | dovodit, že již v těchto letech byla v Rakvicích vesnická | ||
+ | škola. Konkrétní záznamy o existenci školy v Rakvicích | ||
+ | jsou pak až z roku 1754. To v souladu s tehdy platnými | ||
+ | předpisy byl obcí přijat jako učitel Libor Hlaváček, který učil | ||
+ | až do roku 1784. Prvníškolu nechala obec na vlastní náklad | ||
+ | postavit vedle obecní hospody. Lze se domnívat, žeto bylo | ||
+ | před rokem 1754. Učitelem, který tu po Liboru Hlaváčkovi | ||
+ | vyučoval byl Jan Schleier, rodák ze Starovic u Hustopeč. | ||
+ | Učiteloval až do své smrti, to je do roku 1806, kdy rakvická | ||
+ | škola, která měla jen jednu vyučovací místnost, vyhořela. | ||
+ | Tato škola vyhořela 15. května 1806 v den slavnosti | ||
+ | nanebevstoupení Páně. | ||
+ | Vyučování bylo přeneseno do domu č.5, kde se po dva | ||
+ | roky vyučovalo opět ve velmi stísněných podmínkách. | ||
+ | Podle dochovaných údajů hmotné postavení učitele se | ||
+ | nijak nelišilo od podmínek, v nichž žili ostatní učitelé | ||
+ | vesnických škol na Moravě. Jeho plat byl na hranici bídy. | ||
+ | Plat mu byl přiznáván obcí a byl z valné části vyjádřen v | ||
+ | naturální hodnotě. Proto v souladu s vydaným zemským | ||
+ | dekretem z roku 1774 doplňoval své nedostatečné požitky. | ||
+ | Jak učitel vykonával řadu dalších prací především pro | ||
+ | obec. Jan Schleier a po něm další učitelé měli přiděleno | ||
+ | pole ve výměře půl míry, to je asi 10 arů, jehož výnos byl | ||
+ | odhadnut | ||
+ | ve výši 2 zlatých a louku, jejíž výtěžnost činila dvě | ||
+ | fůry sena a jednu fůru otavy, jejichž cena byla odhadnuta | ||
+ | na 16 zlatých. | ||
+ | Podle školního řádu byla každá rodina, která měla ve | ||
+ | škole děti, povinna platit tzv. " | ||
+ | za nejvýše dvě děti z jedné rodiny, chodící do školy. Za | ||
+ | každé takové dítě platili rodiče 1/4 měřice pšenice (1 měřice | ||
+ | činila 62 a půl litru) a 20,5 měřice žita. Cena jedné měřice | ||
+ | pšenice činila 2,5 zlatých a cena 1 měřice žita činila 2 zlaté. | ||
+ | Chodily-li z jedné rodiny 3 a více dětí, odváděla za ně tyto | ||
+ | naturální dávky učiteli obec, a to za třetí a každé další dítě | ||
+ | 4 měřice pšenice v ceně 10 zlatých a 15 měřic žita v ceně | ||
+ | 30 zlatých. Učiteli byli rodiče dětí chodících do školy povinni | ||
+ | dávat ročně 3 a půl pecna chleba. V peněžní hodnotě | ||
+ | dostával učitel z obecní pokladny roční siužné ve výši 40 | ||
+ | zlatých. Dále dostával z každého dítěte v první třídě 1,5 | ||
+ | krejcaru a za dítě ve ||. třídě 2 krejcary týdně. Z takto | ||
+ | získaných finančních prostředků musel učitel platit svého | ||
+ | pomocníka. Vedletoho mělna úklid školy určeno 12 zlatých | ||
+ | ročně. Poněvadž výše uvedené příjmy nestačily, vykonával | ||
+ | učitel další služby, především varhanické služby, jak | ||
+ | regeuschori, | ||
+ | zpívání Pašijí a při procesích, za opravy varhan, za opravy | ||
+ | věžních hodin a při účasti na pohřbech, svatbách atd. | ||
+ | dostával od rodin, popř. za další služby za předčítání | ||
+ | veřejných listin občanům, za koledy apod. Později dostával | ||
+ | od obce za písařské práce. Po Janu Schleierovi byl obcí | ||
+ | přijat jako učitel Antonín Schleier, jeho syn, který nastoupil | ||
+ | na školu v roce 1806 a působil na ní do roku 1824, kdy ve | ||
+ | věku 47 let zemřel. Panu učiteli Schleierovi, | ||
+ | obecních zápisech označován jako " | ||
+ | peněžité služné vroce 1822 ve výši 50 zlatých, za natahování | ||
+ | hodin 7 zlatých, za akcidence (to je za příležitostné práce | ||
+ | pro obec) 4 zlaté ročně. Antonín Schleier se podílel na | ||
+ | vyměřování daně, pracoval při obecních kontfigucích atd. | ||
+ | Dalším učitelem na škole byl Josef Olt, který byl rodákem | ||
+ | z Koběřic na rakvické škole působil 6 let. Ve školním roce | ||
+ | 1830/1831 byl přijat obcí za učitele Pavel Čechák, rodákz | ||
+ | Velkých Pavlovic. Jaho působení v Rakvicích spadá do | ||
+ | doby svojí povahou revoluční, | ||
+ | tak i národní a politické. Jednak došlo po vyvlastnění | ||
+ | pozemků pro stavbu dráhy (1837) a v roce 1839 byla na | ||
+ | dráze zahájena doprava, Pavel Čechák vychoval první | ||
+ | pRakvický | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | pokrokovou generaci. Dvě významné osobnosti, a to Josef | ||
+ | Eduard Kornyšl a Vlastimil František Průdek a jeho bratr | ||
+ | kněz, o nichž bylo ve zpravodaji několikrát psáno. A další | ||
+ | osobnosti vyšly zjeho školní líhně. Bezpřímého výchovného | ||
+ | a kulturního působení Pavla Čecháka by nedošlo k růstu | ||
+ | národního uvědomění v Rakvicích. Národním uvědoměním, | ||
+ | které Pavel Čechák ve své pedagogické práci rozvíjel | ||
+ | svědčí skutečnost, | ||
+ | Průdek díky vlasteneckému působení Pavla Čecháka se | ||
+ | postavili do čela vzdělanců našeho kraje, ale svým | ||
+ | vlasteneckým, | ||
+ | plamen vlastenectví v širokém rozměru. | ||
+ | O působení Pavla Čecháka a jeho vlivu na růst národního | ||
+ | uvědomění v Rakvicích svědčí i další doklad. Např. jeho | ||
+ | žák, sedlák František Malinka, vyjádřil svoje vlastenectví | ||
+ | takto: " | ||
+ | krásné | ||
+ | je toto stavení světa, vykázané mě kobydlí. Kamkoli | ||
+ | se ohlédnu., kamkoliv pokročím, všude je veliký Tvůrce při | ||
+ | něm. Užitečným chci | ||
+ | já býti, pro mou vlast všechno učiniti. | ||
+ | K tomu dal mi Bůh rozum, chci ji hájit, zůstat upřímný." | ||
+ | Práce Pavla Čecháka jako učitele působícího velmi dlouho | ||
+ | v Rakvicích nebyla dosud doceněna. | ||
+ | (pokračování) | ||
+ | JUDr. Hubert Režný | ||
+ | „A ZO | ||
+ | 8 X | ||
+ | a | ||
+ | a 1 i l | ||
+ | LES „AM | ||
+ | vé | ||
+ | jh JD NLNn | ||
+ | VCL | ||
+ | K | ||
+ | x NL S M | ||
+ | Z | ||
+ | Wa 4 horě S, | ||
+ | ZR | ||
+ | X | ||
+ | stará škola v Rakvicích | ||
+ | Občan a obec | ||
+ | Na podzim letošního roku proběhnou po čtyřech | ||
+ | letech komunální volby. Není proto od věci si | ||
+ | připomenout, | ||
+ | Na rozdíl od " | ||
+ | občanů zajímá pouze z období voleb do parlamentu | ||
+ | eventuelně senátu, komunální politika | ||
+ | je pro každého | ||
+ | důležitá stále. Hlavní možnosti, jak může občan | ||
+ | zasáhnout do obecního dění jsou právě komunální | ||
+ | volby. Výsledky voleb do obecního zastupitelstva určí | ||
+ | jeho složení a tomu odpovídající pracovní výsledky. Ty | ||
+ | mají dopad na každého občana po celé volební | ||
+ | období. Pro členy zastupitelstva přináší zvolení více | ||
+ | povinností než práv. U občana je tomu naopak. | ||
+ | Je jistě samozřejmostí ,že do zastupitelstva kandidují | ||
+ | občané srůzným politickým smýšlením, | ||
+ | s jedním cílem. Pracovat NEZIŠTNĚ pro obec a její | ||
+ | občany. Vyhledem k možnostem obecního úřadu | ||
+ | jsou občané o činnosti obecního zastupitelstva | ||
+ | informování dvojím způsobem. Jeden je | ||
+ | prostřednictvím Rakvického zpravodaje. Druhou | ||
+ | možností získání informací je veřejné zasedání. Je | ||
+ | překvapující, | ||
+ | účastní. Bývá to v průměru 5 až 6 osob. Takový je | ||
+ | zájem občanů o dění v obci. Je potom těké mít | ||
+ | představu o tom, jak zastupitelstvo rozhoduje, kdo ze | ||
+ | zvolených zástupců se zasedání účastní, zkrátka jak si | ||
+ | plní své povinnosti vůči občanům, které na sebe vzal | ||
+ | ryze dobrovolně. Jistě by se potom na práci starosty | ||
+ | i zastupitelstva dívali občané z jiného Úhlu, než jen | ||
+ | kritického. Protože pracovat vnových ekonomických | ||
+ | podmínkách zvláště na obci je velice náročné. | ||
+ | Mít zájem o dění v obci by měl mít občan nejen | ||
+ | jako právo. | ||
+ | Pavel Suchánek | ||
+ | - | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | proměny ZZ | | ||
+ | Ierezianský a Josefinský katastr a Rakvice | ||
+ | Válka a španělské dědictví (1714) a nebezpečí války | ||
+ | s Tureckem si vyžadovalo velkých vojenských nákladů. | ||
+ | Proto císařský | ||
+ | dvůr císaře Karla VI. žádalčeský | ||
+ | a moravský | ||
+ | sněmostále vyšší náklady především na armádu (gantum | ||
+ | militare). Oba sněmy | ||
+ | se bránily, ale nakonec přistoupily na | ||
+ | to, že je třeba hledat zdroje ve zvýšení daní, především | ||
+ | daně z pozemků. Zdrojem této daně býl výnos pozemků, | ||
+ | ato jak poddanskýchtak z pozemků šlechty. Zjistit výnosy | ||
+ | půdy znamenalo znát její rozsah, kvalitu půdy, její výnos. | ||
+ | Dokonce 17. stol. nebyly dostatečně vypracovány katastry, | ||
+ | které by tvořily přesný soupis pozemkového majetku jako | ||
+ | podkladu pro vyměřování daní. Nejstarší katastr jako | ||
+ | podklad pro soupis poddanské půdy (rustikálu) byl z doby | ||
+ | 1653-1655. Pro vysvětlení je třeba uvést, že katastr je | ||
+ | zakreslení a soupis pozemkového majetku, který slouží k | ||
+ | výpočtu pozemkové daně. Zakreslení pozemkového | ||
+ | majetku je zobrazeno v katastrální mapě. Tato mapa | ||
+ | zobrazuje polohu a rozsah daní podrobených pozemků. | ||
+ | Aby bylo možno co nejpřesněji a v plném rozsahu | ||
+ | vyměřovat, | ||
+ | VI. Habsburka rozhodnuto, že má dojít k tzv. " | ||
+ | všech pozemků vjeho říši, tedy i v zemích koruny české. | ||
+ | To znamenalo, že mělodojít k jejich přesnému vyměření | ||
+ | počínajíc rokem 1713. Byla vytvořena komise, která | ||
+ | vyhlásila ve všech krajích příslušná ustanovení jak | ||
+ | rektifikaci provádět a byly poslány do nich i přiznávací | ||
+ | tabulky. Tuto práci přerušil mor, který tehdy vypukl. Když | ||
+ | pakdošlo ksoupisu majetku a vyměřovánidaně, | ||
+ | všech gruntů, ukázalo se, že jde o obrovskou práci. Tato | ||
+ | práce se protáhla až do doby, kdy se vlády ujala Marie | ||
+ | Terezie. Když vyměřovací práce skončily, majetkové | ||
+ | poměry byly zachyceny v daňovém přiznání (fasse) | ||
+ | majitelů půdy. Tato fasse zachycovala, | ||
+ | obilí a sena atd. po skončení sklizní. Přiznání | ||
+ | vrchnostenská nebyla kontrolována, | ||
+ | poddaných byla zkoumána dodatečným vyměřováním. | ||
+ | Na základě takových přznání bylo stanoveno, že | ||
+ | poddanský pozemek, jenžisvedlejšímipříjmy | ||
+ | poskytoval | ||
+ | výtěžek 180 zlatých, tvořil usedlost, ze které se mělo platit | ||
+ | 60 zlatých ročně. | ||
+ | pRakvicky © | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Práce trvaly více než třicet let, byly ukončeny v roce | ||
+ | 1747. Podle zpracovaných podkladů byl výnos jednoho | ||
+ | lánu (selský lán měřil 16,8 ha) stanoven na 180 zlatých, | ||
+ | tedy plnou třetinu. Tento výsledek byl však ve Vídni | ||
+ | změněntak, | ||
+ | neexistujících usedlostí, čímž se stalo, že ne z výnosu 180 | ||
+ | zlatých, ale ze 142 zlatých se muselo z lánu platit 60 | ||
+ | zlatých. Tím byly usedlosti v zemích českých daňově | ||
+ | přetíženy. Při oceňování pozemků se přihlíželo k velikosti | ||
+ | pozemku a bonitě půdy. Výtěžek pozemkůbyl vypočítáván | ||
+ | tak, Že od výnosu byl odečten příslušný náklad vynaložený | ||
+ | na dosažení výsledku. K tomu byly připočteny příjmy z | ||
+ | chovu dobytka, ovocnictví atd. | ||
+ | Při oceňování vrchnostenských pozemků byly tyto | ||
+ | zvýhodňovány tím, že náklad vynaložený na dosažení | ||
+ | výnosu na jeden lán byl stanoven vyšší částkou než u | ||
+ | poddanské půdy. Další zvýhodnění spočívalo v tom, že | ||
+ | do příjmů vrchnosti nebyly započítány příjmy, které šlechta | ||
+ | měla od poddaných. Tím se stalo, že zatím co sedlák platil | ||
+ | z lánu 60 zlatých, platila vrchnost z lánu pozemků jen 15 | ||
+ | zlatých. | ||
+ | VRakvicích bylo zpracování katastru ukončeno v roce | ||
+ | 1749. Podle tohoto katastru byli v Rakvicích pololáníci, | ||
+ | čtvrtláníci a podsedci. Selský lán měl výměru dnešních | ||
+ | 18,6 ha, půllán 9,3 ha, čtvrtlán 4,6 ha, podsedek 2,5 ha | ||
+ | půdy. Domkaři podle výše vyměřované daně měli | ||
+ | maximálně 9 arů půdy. V Rakvicích žili v té době ještě | ||
+ | hofeři nazývaní též podruzi. Tato skupina rakvických | ||
+ | obyvatel byli zemědělskými dělníky. Žili v podruží | ||
+ | (pronájmu) usvého zaměstnavatele. Podledochovaných | ||
+ | údajů (zroku 1775) platil pololáník v Rakvicích 40 zlatých | ||
+ | a 51 krejcarů daně, čtvrtláník 19 zlatých 51 krejcarů daně, | ||
+ | podsedník platil 15 zlatých a 27 krejcarů daně a domkař | ||
+ | platil 1 zlatý a 27 krejcarů daně. V roce 1785 nařídil císař | ||
+ | Josef I. svým dekretem zpracovatnový katastrnazývaný | ||
+ | Josefinský. Tento se stal základem pozdějšího stálého | ||
+ | katastru. Josefinský katastr vytýčil pravidlo, že k úhradě | ||
+ | státních potřeb musí přispívat každý majitel půdy bez | ||
+ | ohledu na to, zda jde o půdu poddanskou (rustikální), | ||
+ | půdu šlechty (deminikální). Jinými slovy vyjádřeno - | ||
+ | základem zdanění měla být nadále pouze povaha půdy | ||
+ | (výměra a bonita a užitek, který nesla) bez ohledu na to, | ||
+ | zda ji vlastní sedlák či šlechtic. Hrubý výnos půdy se | ||
+ | stanovil v peněžní hodnotě a podle běžných tržních cen, | ||
+ | tak jak jej jednotliví vlastníci přiznali. Skály, holé hřbety, | ||
+ | močály a půdy, které nebylo možno použít ani jako | ||
+ | pastviny anik jiným hospodářským účelům, byly vyloučeny | ||
+ | zvlastního měření. Avšak silnice, cesty úvozy, vodní strže | ||
+ | a dále návsi, náměstí, famí pozemky, zádušní a školní | ||
+ | pozemky, hřbitovy byly z měření vyloučeny, tedy | ||
+ | nezdaněny. Měření pozemků nesoucích úrodu bylo | ||
+ | prováděno pro každou obec zvlášť. Délky byly vyměřeny | ||
+ | ověřenou latí - jeden vídeňský sáh dlouhou. Jeden sáh | ||
+ | měňil 18,96484 metru. Výměra polí pak byla stanovena v | ||
+ | dolnorakouských jitrech, to je v rozsahu 1600 m2 | ||
+ | (nazývaných také katastrální jitra). Pozemky jedné obce | ||
+ | byly rozdělny v uzavřené celky, které byly nazývány trati | ||
+ | nebo nony ohraničené cestami, potoky apod. Každý | ||
+ | pozemek | ||
+ | v jedné trati (honu) dostal své zvláštní číslo. Toto | ||
+ | číslo bylo nazýváno " | ||
+ | poloha a tvar pozemků v jednom honu byly zobrazeny ve | ||
+ | zvláštních náčrtcích polohopisných, | ||
+ | majitelova jména bylo uvedeno vždy topografické číslo. | ||
+ | Pro každou obec byly pořízeny seznamy, ve kterých | ||
+ | vedle popisu polohy udání topografického (místopisného) | ||
+ | pojmenování trati (honu), byla uvedena i topografická | ||
+ | čísla, jména majitelů a výměra jednotlivých pozemků. | ||
+ | Nebyla udávána výměra pozemků, které jak už jsem | ||
+ | uvedl, neměla být zaměřována a tedy i zdaňována. | ||
+ | Katastrální práce prováděli inŽenýři, | ||
+ | zevrubný odhad půdy. Zpracované katastrální mapy | ||
+ | josefinských zeměměřičů zaznamenaly | ||
+ | veškerá " | ||
+ | lidu běžná jména pozemkových úseků (tratí, honů)" | ||
+ | byl sjednán základ pro historickou topografii Moravy i | ||
+ | jednotlivých míst. Těchto prací využívala vrchní berniční | ||
+ | komise, která práce řídila ktomu, že " | ||
+ | zužitkování půdy, zejména k rušení příliš četných rybníků, | ||
+ | k vysoušení vlhké půdy" | ||
+ | Na Moravě bylo vyměřeno 3 483 437 jiter úrodné | ||
+ | půdy. VRakvicích skončily práce na Josefinském katastru | ||
+ | v roce 1788. Výměra úrodných polí činila 3 169 jiter a | ||
+ | 150 sáhů, z toho bylo polí 1 906 jiter 656 sáhů, | ||
+ | vinohradů 163 jiter 205 sáhů, luk a zahrad 581 jiter 238 | ||
+ | sáhů, pastvin 482 jiter 604 sáhy, lesů 36 jiter a 1316 | ||
+ | sáhů. V Josefinském katastru byly už uvedeny tyto trati | ||
+ | (hony) polí a luk: Jezero na hranicích, Podox. Za lesem, | ||
+ | Zadní Koza, Přední Koza, Trokviz, Homí a Dolní Louky, | ||
+ | Pod Koziperky, Koziperky, Zacle, Krátký, Hlaviny, Nad | ||
+ | Koziperky, PodZaječím, | ||
+ | Přídanky, Malý Hemivy, Kopce, Šedličky, Vinkel, Bílý | ||
+ | Hliny, Bílce, Háček, Rybníky, Nad rybníkem, Mezirybníky, | ||
+ | Pod Trkmanským rybníkem, Trkmanské louky, Roviny, | ||
+ | Nová hora, Trkmanská hora, Trkmansko, Za rybníky, Pod | ||
+ | dědinou. Při zavedení topografických (místopisných) čísel | ||
+ | polí dostaly i jednotlivé usedlosti svá popisná čísla. V době | ||
+ | provádění měření a popisů polí dostaly i usedlosti v | ||
+ | Rakvicích svá popisná čísla. Rakvice v té době měly 58 | ||
+ | půllánů, 4 čtvrtlány, | ||
+ | půllánů, čtvrtlánů | ||
+ | a podsedníků byly označeny | ||
+ | jako grunty. | ||
+ | Ty byly soustředěny v prostoru dnešního náměstí a valné | ||
+ | čísti ulice Dolní. Z přijmení majitelů gruntů i domkařů se | ||
+ | zachovalo | ||
+ | jen několik příjmení, | ||
+ | Jílek, Suchyňa, Bednařík, Holub, Buchta, Chrástek, Filípek, | ||
+ | Průdek, Roháč, Burian, Cabal, Obhlídal, Vajbar, Machač, | ||
+ | Štefka, Korčák, Krčka, Nečas, Minařík, Procházka a | ||
+ | Rozsypal. | ||
+ | Nová jména, která se v Rakvicích dnes vyskytují jsou | ||
+ | důsledkem migrací, které v průběhu téměř 2 století | ||
+ | proběhly. Vysledovat tento příliv obyvatel by si vyžádalo | ||
+ | velkou práci. Jsou však občané, kteřísi dali práci, aby svůj | ||
+ | původ a své předky vysledovali. Mají vypracované své | ||
+ | rodinné stromy a jsou na pyšní. | ||
+ | JUDr. Hubert Režný | ||
+ | 8 nRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | JAK | ||
+ | Samostatně hospodařící rolníci vstupují do | ||
+ | dalšího hospodářského roku. Pro některé je to již | ||
+ | čtvrtý rok samostatné práce. Ti, kteří začali ihned | ||
+ | po té, co jim to zákony a předpisy umožnily, jsou | ||
+ | jž vybavení nutnými zkušenostmi pro provoz | ||
+ | zemědělské výroby. Měl již možnost zorientovat | ||
+ | se ve složité administrativě s hospodařením | ||
+ | spojené. Uvědornil si, že se své práci musí cele | ||
+ | věnovat, že musí bojovat s nástrahami, | ||
+ | proces zemědělství provázejí. Počáteční potíže | ||
+ | musel každý svým slim překonat. Ti další, kteří | ||
+ | nastupujív dnešní době khospodařeníse setkávají | ||
+ | sestejnými problémy jakotiprvní, | ||
+ | že se mohou poučit na chybách těch prvních. Ti | ||
+ | první měli ale výhodu např. pokud jde o dotace | ||
+ | a různé výhody, které v tu dobu byly velmi nutné. | ||
+ | Bez tohoto by se nedalo začít. Cílem vlády bylo | ||
+ | nejen započít tuto soukromou zemědělskou | ||
+ | činnost, ale ijejírozvoj. Pro orientacije třeba uvést, | ||
+ | že na práci v zemědělstvív Rakvicích se podílí dá | ||
+ | se říci celá obec, někdo jak zahrádkář nebo při | ||
+ | své práci po svém hlavnímzaměstnání oodělává | ||
+ | svou vrácenou půdu. Jiný jako soukromý hospodář | ||
+ | jakosvé hlavnízaměstnání | ||
+ | a zdroj svéhojediného | ||
+ | příjmu. | ||
+ | Od vydání zákona o půdě uplynuly bezmála | ||
+ | tři roky. Mezi zemědělským družstvem a mezi | ||
+ | oprávněnými osobami, které hospodařína půdě, | ||
+ | zůstávářada nevyřešených otázek, které vytvářejí | ||
+ | atmosféru napětí. Často není na jedné nebo na | ||
+ | druhé straně dobrá vůle se dohodnout, chybí | ||
+ | vstřícnost, | ||
+ | předpokládají. V důsledku toho zákonné lhůty | ||
+ | pro majetkové vypořádání jsou mnohdy o dva | ||
+ | roky překročeny. Jsou případy, kdy nejsou | ||
+ | dořešeny otázky nájemních smluv podle zákona | ||
+ | o půdě, a to zejména u vlastníků půdy, kteří se o | ||
+ | nájem nehlásil. Velmi závažným problémem se | ||
+ | stává otázka vydávání majetkových podílů | ||
+ | samostatně hospodařících rolníkům. Rozpory | ||
+ | často vyplývají z nepochopení skutečnosti, | ||
+ | majeťfkovy podíl není tvořen penězi, aleje tvořen | ||
+ | věcmi. Mnohdy majetkem těžko dělitelným a | ||
+ | nebolehce dělitelným. Zde | ||
+ | je ale prostor pro obě | ||
+ | strany pro vstřícný přístup obou stran. Jedna | ||
+ | skutečnost tu hraje důležitou roli. Je to otázka | ||
+ | ocenění majetku a otázka použití majetkových | ||
+ | podílů na úhradu vydaného majetku. Obě strany | ||
+ | družstva i oprávněné osoby si musí uvědomit, že | ||
+ | majetek, který se vydává, nepatří nějakému | ||
+ | neurčenému kolektivu, ale jde o majetek " | ||
+ | oprávněných osob" s fím, že všechny tyto | ||
+ | oprávněné osoby mají rovná práva nejen vůči | ||
+ | družstvu, ale i vůči sobě navzájem. | ||
+ | DÁL | ||
+ | Aby se proces majetkových vypořádání | ||
+ | urychlil, došlo k novele zákona o půdě. Podle této | ||
+ | novely je možné nároky oprávněných osob | ||
+ | slučovat, a fo jak nároky restituční, | ||
+ | podle zákona o půdě. Takto může postupovat | ||
+ | jako skupina oprávněných osob, sloučit své | ||
+ | pohledávky a převzít velký objekt. Nebo také | ||
+ | osoba samostatná, | ||
+ | oprávněných osob jejich pohledávky a smluvně | ||
+ | jim jejich nároky zajistí. To záleží na dohodě. Touto | ||
+ | novelou k zákonu o půdě je dán prostor pro obě | ||
+ | strany. : | ||
+ | Vláda, | ||
+ | ostatní orgány hledají cesty jak vypořádat | ||
+ | majefkové vztahy mezi družstvy a oprávněnými | ||
+ | osobami, každý aby se mohl věnovat svému | ||
+ | poslání - zemědělské výrobě. Selže-li vyrovnání | ||
+ | pohledávek pro neochotu družstva se samostatně | ||
+ | hospodářícím rolníkem nebo další oprávněnou | ||
+ | osobou, nabízí novela zákona o půdě a nařízení | ||
+ | vlády k jejímu provedení-vypořádání nároků | ||
+ | formoukonkurzů, | ||
+ | však má nastoupit až potom, když se nepodaří | ||
+ | dosáhnout dohody mezi oběma stranami. Toto | ||
+ | řízení | ||
+ | je složité administrativně a značně drahé, a | ||
+ | fo na finanční prostředky a čas. Je zde přitom | ||
+ | otevřená otázka, kdo toto vše bude hradit - | ||
+ | oprávněné osoby ze svého majetku. | ||
+ | Všechny tyto problémy a otevřené otázky | ||
+ | vedou k prodlužování procesu vypořádávání | ||
+ | nároků oprávněných osob, vyvolávají napětí a | ||
+ | nedůvěru. Uplatňování nároků cestou soudůnebo | ||
+ | cestou správního řízení nevede k rychlému | ||
+ | vypořádání, | ||
+ | soudy a okresní úřady nemohou spory rychle řešit. | ||
+ | Nebudou-li určena další opatření ze strany | ||
+ | parlamentu, | ||
+ | zbývá více méně dobrá vůle dohody | ||
+ | mezi družstvem a oprávněnými osobami. Obě | ||
+ | skupiny ale musí vedle sebe žít, pracovat. Obě | ||
+ | strany musí hledat vstřícné kroky k dohodě a k | ||
+ | vzájemnému pochopení. Dospět k dohodě je v | ||
+ | silách oprávněných i povinných osob. Mám za | ||
+ | to, že při troše dobré vůle je vše možné. | ||
+ | Milan Horáček | ||
+ | Informace: | ||
+ | Od 1.7.1993 byla na našem okrese založena | ||
+ | Agrární komora - všichni, kdo jsou zaregistrováni | ||
+ | jako soukromí zemědělci, | ||
+ | vstoupil. | ||
+ | Adresa: | Agrární komora | ||
+ | nám. TGM 1 | ||
+ | Břeclav | ||
+ | pRaAakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Rakvické postavy, | ||
+ | Dnes otvíráme novou rubriku o obyčejných, | ||
+ | veselých či jinak zajímavých lidech naší obce. Jejich | ||
+ | osudy spoluvytvářely historii Rakvic a dávaly jim | ||
+ | životní šťávu a typický slovácký nádech ... | ||
+ | K význačným postavám Rakvic patřili odjakživa | ||
+ | řemesiníci. Každý je znal, protože potřeboval jejich | ||
+ | služby a oni se snažili dělat čest svému řemeslu a | ||
+ | firmě. | ||
+ | ... U Veselých uličky, vedoucí k družstvu, míval | ||
+ | svůj holičský krámek starý pan Dostál. Střihával ještě | ||
+ | ruční mašinkou ato víte, že to kudlilo. Proto návštěva | ||
+ | holiče byla pro nás kluky za trest. Navíc byl mistr | ||
+ | Dostál už starší a nervní člověk a nesnášel, abychom | ||
+ | se hlasité bavili. Hned nás okřikl. Nejvíce nám nadával | ||
+ | za zpocené a zasukované vlasy, které jen málokdy | ||
+ | viděly hřebínek. Však jsme také obvykle běželi k | ||
+ | holičovi hned z fotbalového hřiště. Proto si pan Dostál | ||
+ | nejvíce zgustl, když nás mohl vzít mašinkou | ||
+ | prostředkem hlavy a dohola. To bylo také nejlacinější | ||
+ | a stávalo to dvě koruny. | ||
+ | Nejzajímavějším zařízením holičství byla pro nás | ||
+ | kluky plivátka, která měl mistr u kazdého kresla. | při | ||
+ | stříhání dělal přestávky, | ||
+ | napětím hleděli, zda se do plivátka trefí. Trpěl chudák | ||
+ | chronickým zánětem průdušeka kašlal vlastné pořád. | ||
+ | Ale trefovat se uměl, a to jediné jsme mu záviděli. | ||
+ | Radu let přesluhoval a nakonec pro stáří a nemoc | ||
+ | musel práce zanechat a krámek byl zrušen. Mistr | ||
+ | Dostál dožíval svůj život v tom malém domku u | ||
+ | nádraží, který tam dodnes stojí. Zemřel v roce 1966 a | ||
+ | nikdy mě nenapadlo, že budu svědkem jeho životního | ||
+ | příběhu. Ale náhoda a osud zapříčinily toto: | ||
+ | Asi rok po smrti mistra Dostála přišel do Rakvic | ||
+ | dopis z ruského přístavu Oděssy. Nějaký neznámý | ||
+ | Rus, který tvrdil, že se jmenuje ina. Dostál (v ruštiné se | ||
+ | psal s měkkým znakem po I) hledal dopisem svého | ||
+ | otce, který byl za I.války zajatcem v Rusku a tohoto | ||
+ | syna zde zanechal. Byl jsem pověřen dopis přeložit a | ||
+ | pisateli odpovědět. Nebylo těžké uhádnout komu | ||
+ | dopis patří, vždyť Jan Dostál byl v Rakvicích jediný a | ||
+ | přiženil se sem z vesnice Drahotuše. Bylo o něm | ||
+ | postavičky, | ||
+ | známo, že za I. váiky zajatcem byl a že si v Oděsse | ||
+ | otevřel holičství, | ||
+ | se ale nezmínil, že krámek mu pomohla otevřít jeho | ||
+ | ruská nevěsta a že s ní měl dokonce syna. | ||
+ | Ruský dopis zněl vyčítavě. Dostálův syn nemohli | ||
+ | pochopit, že ho otec celý život nehledal a ž ho nechal | ||
+ | s matkou o hladu v tehdejší občanské válce v Rusku. | ||
+ | Pan Dostál už odpovědět nemohl a mnoho věcí | ||
+ | zůstalo neobjasněno. | ||
+ | Především -rozkaz k odsunu zajatců byl náhlý, pan | ||
+ | Dostál musel odjet a jeho ruská žena byla teprve | ||
+ | těhotná. Jak to všechno dopadlo se sám nikdy | ||
+ | nedověděl. A hledat někoho v Rusku po zmatcích | ||
+ | občanské války nebylo ani dost dobře možné. | ||
+ | Pan Dostál se vrátil do vlasti a usadil se natrvalo v | ||
+ | Rakvicích. Se svou ženou vychoval dva syny. Žili spolu | ||
+ | spokojeně a nic nenarušilo jejich manZeiství. Jen obě | ||
+ | války pana Dostála poznamenaly. V I. válce byl zajat a | ||
+ | ve II. válce byl těžce raněn a průstřel plic střepinou | ||
+ | granátu mu výléčil, v polním lazaretéě ve Velkých | ||
+ | Favlovicích, | ||
+ | Když se paní Dostálová po smrti manžela na stará | ||
+ | kolena dověděla o dopisu z Ruska, byla to pro ní rána. | ||
+ | Nejvíce ji strašilo to, Rakvičané budou jejího Jana | ||
+ | pomlouvat. Nemohla si to srovnat v hlavé a o žádném | ||
+ | Rusovi nechtěla ani slyšet. | ||
+ | Ruský syn neměl zájem o dědictví a kdyz se | ||
+ | dověděl o smrti svého otce, chtél pouze přijet na jeho | ||
+ | hrob a dovědět se něco o jeho životě. Paní Dostálová | ||
+ | odmítla a proto se setkání neuskutečnilo. Rus poslal | ||
+ | isvoji fotografii aje naní jakoby mistru Dostálovi z oka | ||
+ | vypadl. ZŽádných pochyb o jeho pravosti rodina | ||
+ | Dostálova nemá. Přijel dokonce na návštěvu do | ||
+ | Československa, | ||
+ | několika dopisech se navždy odmičel ... | ||
+ | „ A co ktomu dodat? | ||
+ | Jak lehké je nám soudit hrůzy a následky války, | ||
+ | když jsme je sami neprožili. Vždyť všechny armády | ||
+ | světa po sobě zanechávají i nemanželské děti a | ||
+ | buďme rádi, že se snad už žádné války a odloučení | ||
+ | mužů od rodin nedočkáme. | ||
+ | Kdyz kráčím hřbitovem kolem pomníku mistra | ||
+ | Dostála, vždy si pomyslím, kolik životních románů | ||
+ | je | ||
+ | na hřbitově ukryto a jak málo toho o osudech | ||
+ | spoluobčanů víme ... | ||
+ | Rosťa Obhlídal | ||
+ | se | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | PAMÁTNĚ STROMY | ||
+ | Již od nepaměti uctíváme lípu jako náš národní | ||
+ | strom. Byla symbolem majesťátu češství a svobody, | ||
+ | což potvrzuje i Jiráskova hra Lucerna. Po vzniku ČSR | ||
+ | se lipová ratolest stala i součástí našeho státního | ||
+ | znaku. Lípy přežívají dlouhá staletí a mnohé jsou i | ||
+ | pamětníky husitských válek. Přesto za symbol Rakvíc | ||
+ | považujeme akát na návsi u Zachového, u kterého | ||
+ | stávala i historická pumpa. Škoda, že byla v minulosti | ||
+ | odstraněna. Bezpochyby by byla působivým | ||
+ | památníkem starých časů. | ||
+ | Dle dávných obyčejů bylo smyslem života zasadit | ||
+ | strom, postavit dům, založit sirodinu a mít syna. Strom | ||
+ | přetrvával generace a byl památkou nanaše prapředky. | ||
+ | Stával se symbolem odkazu předků pro následující | ||
+ | generace. Tím měl strom svoji historii a děj a byla mu | ||
+ | vdechnuta jakási duše a památková hodnota. | ||
+ | V Rakvicích však existuje i jeden dub, asi jediný v | ||
+ | obci, který má pro svého majitele mimořádnou cenu. | ||
+ | Někdy v roce 1928 ho vysadil tehdy devítiletý Vít | ||
+ | Obhlídal, který ho vykopal v Kozi, u které rodiče | ||
+ | pracovali na poli a zasadil ho na dvůr svého rodného | ||
+ | domu č.p. 470. Dubu se dařilo a s přibývajícími léty | ||
+ | majestátně košatěl. Za války byl Vít totálně nasazen a | ||
+ | tragická náhoda tomu chtěla, že zahynul při | ||
+ | spojeneckém bombardování v Německu vroce 1944. | ||
+ | Letos je tomu právě 50 let. Dub má dnes objem 182cm | ||
+ | arodinaho chráníjako památku na syna a bratra. Vítek | ||
+ | zasadil i řadu meruněk. Dnes z nich zůstaly jen dva | ||
+ | staré grbály, ale pořád ještě rodí a rodina Richterova | ||
+ | je z pietních důvodů dodnes opatruje. | ||
+ | Stromy dodávají obci určitou tvář a architektonický | ||
+ | vzhled. Když byla postavena měšťanka, | ||
+ | ozelenění přivezeny stromy až z Olomučan a pod | ||
+ | vedením ředitele Hadaše vysázeny. A čím by byla | ||
+ | Sokolovna bez jerlínů a kaštanů, které nám o letních | ||
+ | hodech dávají blahodárný stín. A stejně i lípy a jerlíny | ||
+ | ukostela. Škoda, že uschlalípa, | ||
+ | zasadili učitelé Ladislav Heinige a Josef Reiter. | ||
+ | Krásným zákoutím Rakvic je i park v Nové ulici, | ||
+ | který vysadil pan Ladislav Průdek. Co tam vyrostlo | ||
+ | stromů a co fotbalistů! Na katastru obce máme dodnes | ||
+ | topoly zasazené pokrokovým sedlákem panem | ||
+ | Vajbarem - Macharou. A určitě turmáme nějaké stromy | ||
+ | z doby Komyšla, starosty Krčky apod. Nejmohutnější | ||
+ | ořech, jakýjsemkdy viděl, je ten Průdkův u obchodního | ||
+ | domu. Určitě pamatuje nějaké to století. | ||
+ | - | ||
+ | Z dětství si pamatuji, že znakem Rakvic byly aleje | ||
+ | hrušní, které se táhly celou dědinou i Novou ulicí. Na | ||
+ | jaře byly díky nim celé Rakvice zahaleny v květech. A | ||
+ | když hrušky zrály (říkalo se jim jakůbky), byly vítanou | ||
+ | kořistí nás kluků. Nemuseli jsme říkat " | ||
+ | větříčku..." | ||
+ | hruškám snadno pomohli. Když hrušky dožily, byly | ||
+ | Rakvice za starosty Stanislava Korčáka jednotně | ||
+ | osázeny břízkamí. | ||
+ | U dolní školy a kostela máme dvě památné lípy. Tu | ||
+ | první vysadili žáci naší školy v roce 1968 na počest 50. | ||
+ | výročí ČSR. Pod vedením pana ředitele Medlíka stáli | ||
+ | všichni žáci kolem lípy v pozoru a zpívali hymnu. Za | ||
+ | dvaroky nato jeden občan z politických důvodů ulomil | ||
+ | lípě korunu, protože ji pokládal za akt kontrarevoluce. | ||
+ | Vím, kdo to byl, ale nechci ho jmenovat, protože vím, | ||
+ | že se dnes za svůj skutek stydí. Lípa naštěstí vyrazila | ||
+ | z kmene náhradní korunu, dnes roste vesele dál a její | ||
+ | křivolakost jakoby ještě lépe symbolizovala složitý | ||
+ | vývoj naší republiky. I to, jak jsme přes různé chyby a | ||
+ | kopance spěli k demokracii. | stromy se zneužívaly | ||
+ | politicky. A také dnes se najdou fanatici, kteří by je | ||
+ | káceli jen proto, že je zasadili třeba komunisté. Naštěstí | ||
+ | vítězí většinou zdravý rozum. | ||
+ | V současnosti máme přebytek potravin a hovoří se | ||
+ | o zalesňování části orné půdy. Možná jednou dojde k | ||
+ | tomu, že bude u nás vyčleněn pozemek, kde rodiče pří | ||
+ | narození dítěte zasadí strom a dítě si ho pak bude celý | ||
+ | život opatrovat. To by byla účinná výchova lásky k | ||
+ | přírodě, vidte! | ||
+ | Ta krásná lipka před pomníkem padlých byla | ||
+ | zasazena vroce 30. výročí osvobození. Dostala jméno | ||
+ | lípa Simona, podle Simona Nasaridze, velitele | ||
+ | dělostřelecké baterie, který Rakvice osvobozoval. | ||
+ | Původně měllípu zasadit on sám, ale tehdy ho z Ruska | ||
+ | nepustili. Přijel až o několik let později a měl z lípy | ||
+ | velikou radost. Jeho zdraví bylo dvojnásobným | ||
+ | zraněním za války podlomeno a užrok oněm nemáme | ||
+ | zpráv. Je ale možné, že je to vinou válečného stavu v | ||
+ | Gruzii. | ||
+ | Myslím, že by bylo dobré opatřit lípy pamětními | ||
+ | tabulkami, abychom kolemnich procházeli snábožnou | ||
+ | úctou. A určitě by posilovaly naši národní hrdost, | ||
+ | sebevědomí i lásku k rodné obci a jejím | ||
+ | pamětihodnostem ... | ||
+ | Rosťa Obhlídal | ||
+ | 10 | ||
+ | nakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | lovy beze zbraně | ||
+ | Pomalu se od Bilovic slunce sunulo nad Rakvice a | ||
+ | vesele si pokukovalo po světě. Podívalo se nalevo, napravo, | ||
+ | tam rozehřálo, | ||
+ | ve své bezstarostnosti vůbec netušilo, jaká zvláštní podívaná | ||
+ | se mu ten den v rakvickém katastru naskytne a zase se | ||
+ | přesvědčí, | ||
+ | To slunečné klidné ráno se v místním družstvu | ||
+ | rozdělovala práce. Část lidu družstevního se vydalo do | ||
+ | vinohradů, část do sadů, někteří do polí a zeleniny a jak to | ||
+ | v takovém velikém hospodářství bývá, někdo se musel | ||
+ | postarat o krmivo pro početný družstevní dobytek. Vozit | ||
+ | posekanou kukuřici od kombajnu na krmení a siláž dostali | ||
+ | za úkoltraktoristi Vašek Sumec, Kája Rosol a Joža Konvička. | ||
+ | Strýc Matěj Stárek jako nejstarší jezdil s kombajnem, | ||
+ | všechno bylo jasné, vše proběhlo bez odmluv. | ||
+ | Práce jim šla pěkně ruky, strýc plnil jednu vlečku za | ||
+ | druhou a tak se po třetím otočení pustili do svačiny. Sedli | ||
+ | si kousek od traktorů, které nechali pomalu běžeta rozbalili | ||
+ | siz domu nachystatné svačiny. U takové chlapské svačiny | ||
+ | nesmí chybět cibule, česnek, pálivá paprika, zkrátka zeleniny | ||
+ | není nikdy dost, zvláště když je po ruce dostatek masa. | ||
+ | Ozval se Vašek Sumec. | ||
+ | " | ||
+ | Možná, že už by se v dědině nekdo našel, nekdo už bude | ||
+ | mět, ale hledaj ho." | ||
+ | Všichni přikyvovali, | ||
+ | každému do úst chuchvalec slin. | ||
+ | "Esli chcete, tak pro ně skočím. Měl sem ich v pařeništi, | ||
+ | tak skoro narostly. Uležený by měly byt taky. Šak už je to | ||
+ | štrnást dní. Chvílečku počkejte, mám to kůsek, hneď budu | ||
+ | zpátky." | ||
+ | Strýc Matěj Stárek odešel a ve skupině se o stupínek | ||
+ | zlepšila nálada. Traktory si pomalu pobrukovaly, | ||
+ | pod oblaky chválil život písní a chlapcům bylo na pokraji | ||
+ | kukuřice dobře. Ještě nesvačili. Čekali na strýce Stárka a | ||
+ | jeho " | ||
+ | Konvička začal o upírech. Viděl film " | ||
+ | jeho děj. Všichni napjatě poslouchali a Joža když viděl, že | ||
+ | vyprávněním zaujal, tak si začal přidávat. Napětí vzrůstalo. | ||
+ | Dája Rosol oči mhouřil, Vašek Sumec | ||
+ | je vyvaloval. Oblaka | ||
+ | jakoby potemněla a bytosti nadpřirozené vstupovaly do | ||
+ | kukuřice. | ||
+ | Strýc Matěj Stárek se pomalu vracel neposečenou | ||
+ | kukuřicí s příjemným pocitem v duši. Náhle se zastavil a | ||
+ | zaposlouchal se do hrůzného vyprávění svých | ||
+ | spolupracovníků a v mžiku se rozhodl, že je ještě zpestří. | ||
+ | Byl náruživý nimrod, mnoho let dělali hospodáře | ||
+ | v místním | ||
+ | mysliveckém spolku, dobře znal okolní přírodu, znal pohyb | ||
+ | zvěře a dobře věděl, že se divoká prasata zatoulají až k | ||
+ | vesnici. | ||
+ | Odložil sklenici s okurkami mezi kukuřici, postavil sena | ||
+ | všechny čtyři končetiny a za hlasitého chrochtání se začal | ||
+ | prodírat porostem sem a tam. Vlivem nálady vytvořené | ||
+ | hrůzostrašným vyprávěním byl účinek strýcovi myslivecké | ||
+ | vložky okamžitý, až překvapivý. Joža Konvička už | ||
+ | nedopověděl svůj příběh hororový, upír už nevysál svoji | ||
+ | oběť, protože posluchači se rozprchli na všechny strany. | ||
+ | Vašek Sumec se vrhl bezhlavě k nejbližšímu traktoru, s | ||
+ | vyvalenýma očima vyskočil bez pomoci rukou na přední | ||
+ | kapotu a v hrůze objal výfuk pomalu běžícího stroje. | ||
+ | Smrad ze spáleného lidského masa se snesl až do | ||
+ | kukuřičného lánu k nosu strýce Strárka. Ten se postavil | ||
+ | a v úžasu sledoval další záhranné akce svých | ||
+ | spolupracovníků. | ||
+ | Kája Rosol se vrhl k traktoru, ale ať škubal dveřmi jak | ||
+ | chtěl, neotevřely se, proto se snažil zachránit holý život na | ||
+ | prázdné vlečce, ale v té rychlosti noha nešlápla tam kam | ||
+ | měla a Kája se válel mezi železnými tyčemi. Zařval jak | ||
+ | chycené zvíře do pasti a bylo mu všechno jedno. Zlomená | ||
+ | ruka bezvládně visela podél těla. | ||
+ | Poslední ze svého pohodlného místa vystartoval Joža | ||
+ | Konvička. Viděl, že do traktoru se nedostane, na traktor se | ||
+ | nevejde, proto zvolil místo pod vlečkou, aby se skryl za | ||
+ | gumové kolo, ale z bočnice visel zapomenutý kus drátu a | ||
+ | co čert nechtěl, zachytil se Jožovi za montérky a vrátil ho | ||
+ | spátky na okraj vlečky. Hrůza mu projela celým tělem, | ||
+ | rozum přestal pracovat, jen pud sebezáchovy tlačil tělo | ||
+ | kupředu. | ||
+ | "Už mě drží, už měžere, maminko, maminko, zachraňte | ||
+ | mě, nenechte mě tady, já nechcu umřít," | ||
+ | hrdla. | ||
+ | Jak vté hrůze zabral, přeprané montérky povolily a Joža | ||
+ | velkou silou znásobenou váhou svého těla byl vymrštěn | ||
+ | směrem na přední kolo, zeakterým očekával záchranu. | ||
+ | Štěstí měl, že bylo gumové, jinak by se zabil. Narazil na něj | ||
+ | přímo svým vysokým čelem až se otrásla celá vlečka. | ||
+ | Strýc Matěj Stárek vyšel nejistě z kukuřice a podívá: | ||
+ | "Co blbnete chlapi. Nerozumíte srandě? Nesu vám ty | ||
+ | kvašáky, tož poďte ochutnat." | ||
+ | nepracoval. Výsledek akce o záhranu života před černou | ||
+ | zvěří byl smutný. Vašek Sumec měl ruce bez kůže, Kája | ||
+ | Rosol si přidržoval zlomenou ruku a Joža Konvička měl čelo | ||
+ | vystouplé | ||
+ | jak beran, jenom mu chyběly rohy. Strýc Matěj | ||
+ | Stárek se pomalu a nenápadně ubíralke svému kombajnu. | ||
+ | Co bude dál, na to raděj nepomýšlel. Sklenice okurků | ||
+ | smutně stála na okraji lánu a sluníčko po malém zastavení | ||
+ | nad rakvickým polem pokračovalo ve své každodenní | ||
+ | pouti. Kdobyse pozorně podíval, mírný úsměv | ||
+ | by spatřil ve slunečním svitu. | ||
+ | Zdeněk Pohl | ||
+ | 11 | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Základní škola Rakvice | ||
+ | Fejetonově: | ||
+ | Ve světě dospělých se ze všech koutů ozývají samé stížnosti. Tu na vysoké daně, tu na nedostatek financí, tu | ||
+ | na nesolidnost některých úředníků a podnikatelů, | ||
+ | uzlíčku to dobré, alei to špatné. | do školy proniká zaklínadlo těch, kteří bojují za svou věc ze všech sil a podle | ||
+ | svého čistého svědomí. | ||
+ | Kdo však vyslechne ty méně dospělé? | ||
+ | Jsme vždy připravení trpělivě komunikovat se svými dětmi? | ||
+ | Podnikáme, ženem se za lepšími zítřky a Často na své potomky zapomínáme. A oni si Žijí svými starostmi, bolestmi, | ||
+ | ale i legrací. Svými vtípky okořeňují hlavně dobu přestávek ve škole. Často srší nápady, co by se mělo ... | ||
+ | Aby na sebe upozornili, rozhodli se Žáci 8. tříd vydávat svůj třídní časopis. A aby toho nebylo málo, jsou tu hned | ||
+ | časopisy dva. Probírají a propírají tu vše, co je zajímá a co je pálí. Najdete tu humorné veršovánky, | ||
+ | fotografie, jednoduché křížovky, | ||
+ | i blízkého okolí, otázky k sexuální výchově. Nahlédněte do nich, budou nás zajímat názory všech. | ||
+ | 1. číslo - " | ||
+ | 1994. Je určen všem " | ||
+ | jako hrom také ve škole zapůsobil. Vezměte na vědomí, že jsou to práce samotných žáků. Text, grafická úprava, | ||
+ | fotografiei vytištění, | ||
+ | trpělivě vysvětlit spoustu problémů, které kolem sebe vidí. | ||
+ | TIT CTA | ||
+ | oKEHO OK | ||
+ | A OKRUHU | ||
+ | — Kov NEZAVISLY | ||
+ | EZAVISLY ČASOPIS. | ||
+ | Časopis |ÚROKÉHO | ||
+ | vážení a | ||
+ | em nade, | ||
+ | Na závěr několik informací: | ||
+ | - Již druhým rokem slouží našim žákům počítačová učebna. Je o ni obrovský zájem. Učí se tu nejen řešení složitých | ||
+ | příkladů, | ||
+ | Celý den je její kapacita plně využita. | ||
+ | - Vdruhé polovině měsíce ledna t.r. odjeližáci 7. tříd na týdenní lyžařský výcvik do Bílé v Beskydech. Moc se jim tam líbilo. | ||
+ | Potvrdil to i videofilm, který zde byl natočen. Možná budou mít o něj rodiče zájem. | ||
+ | - V rámci připravy nového školského zákona a hledání forem nové transformace školství byla u nás zřízena 1. třída | ||
+ | " | ||
+ | Ostatně-každé první úterý v měsíci sekonají konzultace učitelů s rodiči. Začínáme vždy v 18.00 | ||
+ | hodin. Přijďte! E.R, | ||
+ | 12 | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | S | ||
+ | Ojílasy Sfnavadaje | ||
+ | Nejvzácnější ohlas nám přišel z města Twin Falls v | ||
+ | USA. Zde žije náš rodák František Pohanka, o kterém | ||
+ | jsme psali a který vyrostli na hájovně u " | ||
+ | vzpomínkách se vrací zpět, kdy s tatínkem brouzdali | ||
+ | po lese. Píše, že na hájence bylo vždy dost medu a | ||
+ | másla a maminčíny namazané krajíce klukům vždy | ||
+ | znamenitě chutnaly. Dále píše: | ||
+ | " | ||
+ | kde stávala hájenka a kde jsem prožil své útlé mládí, | ||
+ | tu milovanou hájenku jsem už neuviděl. Místo ní | ||
+ | prázdná plocha s plevelem pod paže vysokým. Škoda | ||
+ | té staré hájenky, pole a les dávaly našírodině nadmíru | ||
+ | spokojené živobytí. | ||
+ | Dívám-li se nyní zpět na můj život zde v USA, | ||
+ | musím řice, že bylo důležité něco podniknout mimo | ||
+ | mého zaměstnání, | ||
+ | finančně zajistil. Nebál jsem se koupit si farmu. 50 % | ||
+ | jsem za farmu zaplatil a 50 % jsem splácel dalších 10 | ||
+ | let. Mezitím dorůstaly děti. Mám 3 dcery a 1 syna. | ||
+ | Bohudíkjsem všem mohl dát vysokoškolské vzdělání. | ||
+ | Musím však přiznat, že to bylo možné proto, že jsem | ||
+ | každý den po zaměstnání pracoval na farmě. | ||
+ | Vyřidte všem ve Zpravodaji moje nejsrdečnější | ||
+ | pozdravy." | ||
+ | Obhlídal, Vajbara Kamenský -to jsou vzdálení příbuzní | ||
+ | mojí maminky. Pak je mi známá celá řada jmen ještě | ||
+ | z doby, kdy jsem byl školákem v Rakvicích. Jsem rád, | ||
+ | že se tí mladí nebojí jít do různých zaměstnání. | ||
+ | František Pohanka, Twin Falls, USA | ||
+ | Pan Pohanka také vysoce ocenil odborné knihy | ||
+ | právnické JUDr. Režného a obdivně se vyslovilik jeho | ||
+ | současné spisovatelské činnosti. | ||
+ | Paní uč. Straková si také ráda pročítá stati JUDr. | ||
+ | Režného a vyjádřila se k nim takto: " | ||
+ | doktor suché právnické vědy vzal v sobě toliko lyriky pří | ||
+ | popisování rakvice přírody. Nepochybně jest to | ||
+ | působením jeho milé ženy Jeničky, se kterou spolu | ||
+ | prožili tak vzácně harmonický život, vzájemně se | ||
+ | obohacujíce ... | ||
+ | S velmi příznivým ohlasem se u starších Rakvičanů | ||
+ | setkal článek Františka Šelleho o panu Františku | ||
+ | Švástoví. !z naší kroniky je známo, že tento vzdělanec | ||
+ | šířil svoje poznatky o cestování do ciziny (ltálie-Řím, | ||
+ | Paříž) a také novinky o událostech ve světě. Od něho | ||
+ | se Rakvičané dověděli o zkáze Titaniku v roce 1912. | ||
+ | Televize ani rádio neexistovaly a takové zprávy se za | ||
+ | pomoci místních vzdělanců, | ||
+ | šířily mezilid šeptanou propagandou. Tak se také šiřila | ||
+ | osvěta a za pomocibesed a přednášeki nové poznatky | ||
+ | ze zemědělství. Pan František Švásta zemřel v roce | ||
+ | 1942 ve věku 76 let a zanechal po sobě hodnotnou a | ||
+ | rozsáhlou knihovnu. | ||
+ | Na příznivém hodnocení Zpravodaje má velký | ||
+ | podílijeho výtvarná hodnota. Zvláště historické články | ||
+ | jsou působivě doplněny dobovými obrázky. Za | ||
+ | pohotovou a odborně zdatnou ilustraci Zpravodaje | ||
+ | patří poděkování Františku Zachoví, který jen potvrzuje, | ||
+ | že malířská múza rodiny Zachovy zasáhla i jeho. | ||
+ | Zkrátka - jablko nepadlo daleko od stromu. | ||
+ | Staropražští Heiigonkáři vydali kazetu svých písní | ||
+ | a mezi ně zařadilii píseň "Vlny zrádné Dyje“, jejíž znění | ||
+ | a nápěv si vyžádali u našeho obecního úřadu. Za | ||
+ | pohotové splnění jejich žádosti zaslalina OÚ poděkování | ||
+ | a darem 3 uvedené kazety. Za kolektiv pražských | ||
+ | Heligonkářů poděkování zaslalmanažer Štěpán Kozák. | ||
+ | Napište nám, čím ještě více obohatit Zpravodaj a o | ||
+ | čem byste se chtěli dovědět. Rádi vše přání splníme. | ||
+ | Redakce | ||
+ | h - MÁV 7 FÁV „ | ||
+ | ejvělší vílězství = | ||
+ | V roce 1958, kdy začala éra rakvické kopané, | ||
+ | bojoval Sokol Rakvice o postup do II. třídy. Hrála se | ||
+ | tehdy neobvyklá tříkolová soutěž: rok 1957 jaro-podzim | ||
+ | a jaro 1958. Naším největším soupeřem byl Sokol | ||
+ | Ladná, který si stále udržoval stejný počet bodů s | ||
+ | námi. Měli jsme tehdy obavy, aby nám páni na " | ||
+ | postup nevzali např. kvůli skóre. A tak když soutěž | ||
+ | skončila, mělijsme hrát ještě jedno odložené utkání se | ||
+ | Sokolem Velké Němčice. | ||
+ | Utkání se hrálo v Rakvicích v sobotu 12. 7. 1958 a | ||
+ | trenér dal pokyn hráčům nastřílet co nejvíce branek. | ||
+ | Mužstvo si vzalo pokyn k srdci, bojovalo nadšeně a | ||
+ | zasypalo soupeře kanonádou střel. Již v polovině | ||
+ | utkání byl stav 10:0 pro nás. V kabině našich hráčů | ||
+ | však bylo o poločase dusno. Náš nejlepší střelec | ||
+ | fotka kové vzpomínání | ||
+ | Hřiba M. nedal ještě ani gól a psychicky to neunesl. | ||
+ | Doslova brečel a všem vyčítal, Že mu nikdo nenahrává. | ||
+ | Ve druhém poločase se střelecky bohatě dařilo i jemu | ||
+ | a tak nakonec vše skončilo k všeobecné spokojenosti. | ||
+ | Za stavu 18: 0 se strhla průtrž mračen a utkání bylo asi | ||
+ | 20 minut před koncem ukončeno. Kdoví jaká pohroma | ||
+ | by Němčice ještě potka!' | ||
+ | k nejlepšímu skóre v tabulce a tak se spokojili s daným | ||
+ | stavem, kterýje rekordem našeho Sokola v mistrovské | ||
+ | soutěži vůbec. O góly se podělili: Hřiba 5, Burýšek 4, | ||
+ | Konečný (Orsi) 4, Průdek R. 3 a Rozsypal Břeťa 2. | ||
+ | Po tomto zápase bylo sekcí stanoveno, že o | ||
+ | postupu rozhodne zápas Rakvice - Ladná na neutrální | ||
+ | půdě ve Strachotíně. Bojovné utkání, plné napětí, | ||
+ | jsme vyhráli 2: 0 a obě branky dal Průdek Radýšek. | ||
+ | 13 | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Trenér do své kroniky k tomuto zápasu poznamenal | ||
+ | jedinou větu: " | ||
+ | Mužstvo, které vybojovalo slavný postup hrálo v | ||
+ | sestavě: | ||
+ | Foukal Miroslav | ||
+ | Blažek Václav - Konečný Josef | ||
+ | Nečas Václav - Blažek Ladislav - Žďárský | ||
+ | Václav | ||
+ | Průdek Radek-Hřiba Miloš-Rozsypal Mir.- | ||
+ | Burýšek Mir.- Grégr Milan | ||
+ | Trenér: Ant. Blažek | ||
+ | Fotbaloví fanoušci většinu hráčů označovali | ||
+ | přezdívkami a dle nich mužstvo snů vypadalo takto: | ||
+ | Mirólek | ||
+ | Drzek - Orsi | ||
+ | Měsíc - Kakin - Kašák | ||
+ | Radýšek - Hřiba - Šišenka - Burda - Pacula | ||
+ | Trenér: Žula | ||
+ | Vyšší třídu jsme v dalším ročníku vyhráli s velkou | ||
+ | převahou, takže nejperněji vybojovaný postup byl | ||
+ | S | ||
+ | kupodivu ten ze Ill. třídy. Z tehdejšího mužstva jedna | ||
+ | z opornaší obrany- Blažek Václav - už nežije. Na jeho | ||
+ | poctivé výkony dělníka fotbalového hřiště zůstaly v | ||
+ | kronice a v hlavách pamětníků už jenom vzpomínky. | ||
+ | Trenér ho kritizoval za nedodržování životosprávy, | ||
+ | ale vždycky, když přišel Vašek na hřiště, nechal tam | ||
+ | duši. Ležérně hrát snad ani neuměl. | ||
+ | A když vy mladí uvidíte stát před domem o | ||
+ | berlích Břeťu Rozsypala, vězte, že i on byl jedním z | ||
+ | aktérů těch dob. V roce 1954 hotrenérv kronice chválil | ||
+ | za nejstabilnější výkony v mužstvu. Ještě v roce 1958, | ||
+ | když již pomalu končil, vsítil 6 gólů a z toho 2 | ||
+ | zmiňovaným Němčicím. | ||
+ | Každé mužstvo má svůj vrchol a pak generační | ||
+ | problém střídání stráží. Kéž by se nám brzy v nové | ||
+ | ulici, na Trávníkách a na ostatních pláckách zrodila | ||
+ | nová generace, která posune rakvický fotbal zase | ||
+ | kupředu... | ||
+ | Rosťa Obhlídal | ||
+ | powket: nost“ | ||
+ | 2 0 ' | ||
+ | abychom nově objevili Boha a ve spojení | ||
+ | s ním opět nalezli radost a plné štěstí. | ||
+ | nepoutá natolik, aby nás to zastavilo | ||
+ | na cestě k obrácení. Kéž o Velikonocích | ||
+ | prožijeme ve spojení s Pánem své vlastní | ||
+ | vzkříšení k novému životu. | ||
+ | vyjádřila slovy: Bůh je nekonečná radost, | ||
+ | pouze v něm budeme plně šťastni. | ||
+ | Přání k Velikonocím | ||
+ | Církev nás vybízí v době postní, | ||
+ | Kéž nás nic ze stvořených věcí | ||
+ | Kéž prožijeme to, co sv. Terezie | ||
+ | S přáním požehnanyých svátků | ||
+ | velikonočních | ||
+ | P. Alexa František adm. | ||
+ | 14 | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Bývávalo | ||
+ | Vlahý větřík čachrá les | ||
+ | ze spánku probouzí se stromy. | ||
+ | Fialkami se modrá mez | ||
+ | do Říma odletěly zvony. | ||
+ | Strejček Nič tam u měšťanky | ||
+ | do průvodu kluky řadí. | ||
+ | Přichází jich požehnaně | ||
+ | s trakaři s řehtačkami. | ||
+ | Kluci zvoní místo zvonů | ||
+ | za poledna, za klekání. | ||
+ | Než se vrátí z dálek domů | ||
+ | posvěceny vzpomínkami. | ||
+ | Vrbo, vrbo, vrbovitá | ||
+ | dej mi svoje vlásky. | ||
+ | Žilu velkou udělám si | ||
+ | sobě do pomlásky. | ||
+ | Dívko, mladá dívko | ||
+ | hodně vajíček vymaluj. | ||
+ | Šlahat přijdou chlapci | ||
+ | tak je pěkně podaruj. | ||
+ | Velikonoce | ||
+ | Před dveřami panimámo | ||
+ | stojím, stojím, smutně. | ||
+ | Otevřete na chvílečku | ||
+ | provětrám vám sukně. | ||
+ | Velkou chybu uděláte | ||
+ | když mě dovnitř nepustíte. | ||
+ | Jak vás žila nepohladí | ||
+ | tak do roka zprašivíte. | ||
+ | Spletů mně žilu stařeček | ||
+ | vyšlahám si kopu vajíček. | ||
+ | Žlutý, modrý, červený | ||
+ | nekde dajú čokoládový. | ||
+ | Vajíčko, pestré vajíčko | ||
+ | kdo jen tě maloval? | ||
+ | Z lásky jsem ho malovala | ||
+ | abys mě miloval. | ||
+ | Okolo kostela, okolo parku | ||
+ | honí tam děvčicu | ||
+ | skupina stárků. | ||
+ | Žilami zatočí | ||
+ | červená se kůže. | ||
+ | Žádného ze stárků | ||
+ | nechce mít za muže. | ||
+ | 15 | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Společenská kronika | ||
+ | Sňatek uzavřeli: | ||
+ | Břetislav Osika - Jana Marešová (Rakvice) | ||
+ | KamilNěmec | -Jaroslava Lindnerová (Starovičky-Zaječí) | ||
+ | Radoslav Žďárský - Martina Vincencová (Zaječí) | ||
+ | Vladimír Sláma - Jarmila Rajchová | (Přítluky-Letonice) | ||
+ | Pavel Dirbak | - Jarmila Stránská (Hr.Králové-Rakvice) | ||
+ | Jan Přibyla - Irena Pokorná (V.Bílovice-Rakvice) | ||
+ | Miroslav Moudrý - Jitka Rampáčková (Rakvice) | ||
+ | Po všechna léta nechť láska v srdcích pobývá. | ||
+ | Narozené děti: | ||
+ | Michnová Veronika | ||
+ | Foukal Radek | ||
+ | Horáčková Kateřina | ||
+ | Jedličková Aneta | ||
+ | Ať život dětí jak čistá voda plyne! | ||
+ | Zemřeli: | ||
+ | Frýbert Silvestr ve věku 80 let | ||
+ | Moudrá Hedvika 81 let | ||
+ | Bartošic Josef 68 let | ||
+ | Jáchymková Marie 80 let | ||
+ | Machač Jaroslav 41 let | ||
+ | Šmída Josef 52 let | ||
+ | Rejentíková Pavlína 92 let | ||
+ | Opršal Mojmír 74 let | ||
+ | Život se ztratil jak slza na tváři. | ||
+ | Noví občané: | ||
+ | K trvalému pobytu v naší obci se přihlásili tito | ||
+ | občané: | ||
+ | v roce 1992 | ||
+ | Průdek Věroslav Polní 45 | ||
+ | Švástová Anna Nádražní 646 | ||
+ | Švástová Jana Náměstí 240 | ||
+ | Lukeš Václav Ulička | 208 | ||
+ | Vašatová Marie U měšťanky 818 | ||
+ | Knápek Roman Dolní 30 | ||
+ | manželé Bukovských Nádražní 807 | ||
+ | Obhlídalová Radomíra Polní 654 | ||
+ | Holka Julius Ulička III 352 | ||
+ | Šmídová Jana Nová 468 | ||
+ | Jilčíková Ivana Nová 482 | ||
+ | Foukalová Ludmila Nádražní 628 | ||
+ | Čech Josef Nádražní 573 | ||
+ | Vavřík Jan Horní 388 | ||
+ | Bucňák Karel Nádražní 736 | ||
+ | manželé Fridrichovi Nová 809 | ||
+ | Václavčíková Dana Dolní 98 | ||
+ | Jordánová Kamila Horní 178 | ||
+ | Vejrosta Pavel Svislá 119 | ||
+ | Medková Marta Dolní 169 | ||
+ | Medek Jiří Dolní 169 | ||
+ | v roce 1993 | ||
+ | Lacinová Dana | ||
+ | Lacina Libor | ||
+ | Nádražní 670 | ||
+ | Nádražní 670 | ||
+ | Ing. Průdková Hana Dolní 34 | ||
+ | Filová Alžběta Polní 622 | ||
+ | manželé Kuběnovi Polní 655 | ||
+ | manželé Břečkovi Nádražní 670 | ||
+ | manželé Buriovi Nová 500 | ||
+ | manželé Bónmovi | ||
+ | Boháček Pavel | ||
+ | Holubová Nora | ||
+ | manželé Blažkovi | ||
+ | Družstevní 718 | ||
+ | Nádražní 653 | ||
+ | Nádražní 586 | ||
+ | Náměstí 25 | ||
+ | Vítáme Vás v Rakvicích! | ||
+ | Oprava chyby v minulém čísle: | ||
+ | Omlouváme se za mylné oznámení týkající se | ||
+ | jubilea. Manželé Božena a Ferdinand Filípkovi žijí | ||
+ | spolu šťastně 65 let! (Omylem bylo uvedeno 60 let.) | ||
+ | K neobyčejně vzácnému jubileu ještě jednou | ||
+ | blahopřejeme. | ||
+ | Rakvický zpravodaj vydává obecní rada v Rakvicích. Vychází čtvrtletně. Příspěvky jednotlivých jme- | ||
+ | novaných autorů jsou v původním znění. Sestavuje redakční rada. Tiskne: Soukr.tiskárna V. Bílovice. | ||
+ |