rakvicky_zpravodaj:rz_1993_2_ocr
Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verze | |||
rakvicky_zpravodaj:rz_1993_2_ocr [2023/07/30 20:54] – odstraněno - upraveno mimo DokuWiki (Unknown date) 127.0.0.1 | rakvicky_zpravodaj:rz_1993_2_ocr [2023/07/30 20:54] (aktuální) – ↷ Stránka přesunuta z 'rz_1993_2_ocr' do 'rakvicky_zpravodaj:rz_1993_2_ocr' xcabal05 | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ====== Rakvický zpravodaj - 1993 - č. 2 - OCR text ====== | ||
+ | **PDF verze zde: {{: | ||
+ | |||
+ | **OCR text níže slouží především jen pro indexaci a vyhledávání na webu, čtěte PDF verzi!** | ||
+ | |||
+ | vydává obecní rada v Rakvicích | ||
+ | č.2/1993 | ||
+ | » | ||
+ | Rakvičané na slovíčko ... | ||
+ | Motto: | ||
+ | " | ||
+ | pod věží červen, | ||
+ | ze třech kmenů zatesaná, | ||
+ | pantlama vázaná. | ||
+ | Veselo volá do kraje - | ||
+ | hody budů, v Rakoicích hody budú" | ||
+ | Tyto verše napsal v očekávání hodů Zdeněk | ||
+ | Pohl, náš ctitel folklóru a sám aktivní muzikant. | ||
+ | Jenže - v posledních letech vždycky trneme, zda se | ||
+ | najde pořadatel a mladí lidé v krojích, aby hody ne- | ||
+ | byly pouhou taneční zábavou a aby vůbec byly. | ||
+ | Hody trvají od nepaměti. Už v Písni veselé | ||
+ | chudiny z 15. století se zpívá o hodech. Na závěr | ||
+ | sklizně se pořádalo pohoštění jako díkůvzdání za | ||
+ | úrodu a jeho původ se hledal v přízni božstev. Ve | ||
+ | středověku byly jejich společným rysem dva prame- | ||
+ | ny. Jednak to byla společná práce a vzájemná po- | ||
+ | moc hospodáře o on jim připravil pohoštění. Tak to | ||
+ | bylo na jednotlivých hospodářstvích a po sklizní | ||
+ | I společné pohoštění obecní. | ||
+ | V 17. až 19. století se termín hodů postupně | ||
+ | spojoval s patronem místního kostela. Někde se | ||
+ | proto hody rozdělily na dva termíny. Kromě dosa- | ||
+ | vadních přibyly ještě jedny, věnované kostelnímu | ||
+ | patronu. Proto máme v Rakvicích hody na sv. Jana | ||
+ | Křtitele a hody kateřínské. Někde se hodům říká | ||
+ | posvícení, | ||
+ | Zrní z posledního snopu bylo posvěceno | ||
+ | v kostele, přidávalo se k osivu a o štědrovečerní | ||
+ | večeři se dávalo pod stůl. Posvěcování osiva mělo | ||
+ | být ochranou proti škůdcům. | ||
+ | V době josefinské se pořádání hodů ujedno- | ||
+ | tilo na polovinu října a říkalo se jim císařské hody. | ||
+ | V průběhu 19. století se postupně ustálily dnešní | ||
+ | tradiční termíny. | ||
+ | Slavit hody bylo v minulosti povinné, protože | ||
+ | se věřilo, že to umožňuje dobrou úrodu příští. Lid | ||
+ | to zvláště vítal pro dostatek jídla a pití, což v prů- | ||
+ | běhu roku nebývalo. Úředně bylo pohoštění hostů | ||
+ | omezeno na tři dny. Odtud vzniklo přísloví, | ||
+ | a host na třetí den smrdí. Kdo zůstal déle, byl za- | ||
+ | vřen do šatlavy a nebo postupně vyvezen za hra- | ||
+ | nice obce. | ||
+ | Dříve hody připoutávaly pacholky, podruhy | ||
+ | a děvečky k panství a hospodářství. Dnes plní jiné | ||
+ | poslání. Slouží k uchovávání jednoty obyvatelstva, | ||
+ | rodinných a příbuzenských vazeb a uchování míst- | ||
+ | ních tradic. | dnes potřebujeme zdravou hrdost na | ||
+ | sounáležitost, | ||
+ | obrazem toho, co dědina a její představitelé doká- | ||
+ | ží. Šíří se jimi povědomí dobré reprezentace Rak- | ||
+ | vic. Jistě by nás potěšilo, kdybychom si zase mohli | ||
+ | s čistým svědomím, kohokoliv pozvat. Určitě to tak | ||
+ | jednou bude, ale má to jednu podmínku. Budeme | ||
+ | k tomu muset každý hodně přispět ... | ||
+ | R. Obhlídal | ||
+ | 8 nakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Naše obec v současných podmínkách | ||
+ | Obsahu těchto řádků by spíše odpovídal | ||
+ | nadpis Naše obce v současných podmínkách. V ja- | ||
+ | kém postavení se obce nacházejí a jakou cestou | ||
+ | by chtěly jít dál? | ||
+ | Systém, kterýje doposud zaveden vyhovuje | ||
+ | vládě a státním občanům, však vůbec nevyhovuje | ||
+ | místním správám a je předmětem tvrdé kritiky měst | ||
+ | a obcí, které dopad současného stavu pociťují nej- | ||
+ | více. Uspořádání článků obec - okresní úřad - vlá- | ||
+ | da, nesplňuje podle drtivé většiny zást. obcí jejich | ||
+ | představy. | ||
+ | Pokud jde o prosazení nebo obhájení potřeb- | ||
+ | ných záměrů, a to se týká dotační politiky, jsou po- | ||
+ | nechány jednotlivé obce a místa samy sobě. Při | ||
+ | nezájmu současné státní správy o řešení určitého | ||
+ | problému, který je z širšího hlediska méně aktuál- | ||
+ | ní, ale pro dané místo a obec otázkou doslova ži- | ||
+ | votní, není naděje na prosazení a realizaci. Dále | ||
+ | chybí finanční systém, který by umožnil obcím rea- | ||
+ | lizaci akcí potřebných např. pro oblast životního | ||
+ | prostředí. Reakce na tento neutěšený stav je přiro- | ||
+ | zená. Na všech setkáních a jednáních zástupců | ||
+ | obcí a měst zaznívají požadavky na sdružování | ||
+ | obcí do uskupení, které by představovaly větší vá- | ||
+ | hu při jednání s vládou a státními institucemi a byly | ||
+ | bohužel někdy i soupeřem, ato tak významným, | ||
+ | ho nelze nerespektovat. | ||
+ | Do konkrétnější podoby se začíná utvářet za- | ||
+ | ložený svaz měst a obcí, jehož jsou také Rakvice | ||
+ | členem. Tento svaz chce hájit zájmy měst a obcí | ||
+ | v širším celostátním rozsahu v zásadních věcech. | ||
+ | Budeme od něj požadovat, aby tyto zájmy hájil se | ||
+ | vší tvrdostí. Skutečnosti nás již dostatečně poučily, | ||
+ | že nekompromisnost bude na místě. Je totiž nej- | ||
+ | vyšší čas, vzhledem ktomu, dojakého existenčního | ||
+ | stavu se obce dostaly (financování škol atd.). | ||
+ | Dáleje snahou obcí vytvářet regionální orga- | ||
+ | nizace - uskupení obcí a měst, které mají společné | ||
+ | zájmy historické, | ||
+ | gion " | ||
+ | a PODLUŽÍ. Tato organizace, která se formuje, | ||
+ | zahrnuje dosti rozsáhlé teritorium. | ||
+ | Její konečná koncepce bude po skončeném státo- | ||
+ | právním uspořádání. Každopádně zde vystupuje | ||
+ | motiv rozvoje rázovité oblasti moravského Slo- | ||
+ | vácka, ato jak jeho hospodářského, | ||
+ | votního prostředí, | ||
+ | nejdůležitější - snaha o založení banky pro rozvoj | ||
+ | Slovácka, která by umožnila obcím rozvoj a finanční | ||
+ | pomoc za přijatelných podmínek. Dále umožní | ||
+ | jednání | ||
+ | se zahraničními partnery přímým jednáním | ||
+ | a účastí s minimálním zasahováním státní správy, | ||
+ | která svými byrokratickými praktikami spíše toto | ||
+ | brzdí než umožňuje. V tomto regionálním uskupe- | ||
+ | ní jsme účastní jako zájemci o členství po uskuteč- | ||
+ | nění stat. uspořádání. Je tomu tak asi 2/3 obcí. | ||
+ | Další regionální organizace je utvořena | ||
+ | v rámci chráněné krajinné oblasti " | ||
+ | zahrnuje také Lednicko-valtický areál. Jsme jejím | ||
+ | členem. Tato organizace, zahrnující 16 obcí, má | ||
+ | za cíl vytvoření tohoto " | ||
+ | právnické osoby, vypracování studií a vytypování | ||
+ | specifických lokalit, umožňujících únosnou turisti- | ||
+ | ku a podnikatelský rozvoj, zvláště pro malé a střed- | ||
+ | ní obce, prosazování aktivit a záměrů majících | ||
+ | charakter služeb. Toto vše bude umožňovat rozvoj | ||
+ | regionu včetně zahraniční účasti a konečně hájení | ||
+ | a prosazování zájmů uvedené oblasti při jednání se | ||
+ | státem a mezinárodními organizacemi. Je zde šan- | ||
+ | ce pro získání finančních zdrojů včetně zahranič- | ||
+ | ních. Jeto pořádeka příprava, která bude zúročena | ||
+ | v naší obci hlavně v budoucnosti. | ||
+ | František Zach, starosta | ||
+ | nRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ C | ||
+ | proměny ZZ | ||
+ | Habáni v Rakvicích | ||
+ | (Dokončení) | ||
+ | Hlavním pramenem poznání života habánů | ||
+ | jsou kroniky, které byly psány už od samých počátků | ||
+ | hnutí, t.j. od roku 1524. Nejvýznamnější | ||
+ | je Kronika | ||
+ | anabaptistů (chronicon anababtistavum), | ||
+ | telem byl Ambrosius Resch, který zemřel 1592 v Šak- | ||
+ | vicích. Pramenem poznání života i kultury habánů | ||
+ | byly i statuty - pořádky, které určovaly způsob jejich | ||
+ | života. Těchto pořádků je více, z nichž většina se tý- | ||
+ | ká práce hrnčířů a džbánkařů, | ||
+ | kupců, krejčích, výchovy dětí, svateb volení biskupů, | ||
+ | vylučování provinilců z obce habánů apod. V kroni- | ||
+ | kách je věnováno nejméně pozornosti zemědělským | ||
+ | obcím. | ||
+ | Když habáni přišli do Rakvic, vytvořili stejně | ||
+ | jako všude jinde samostatnou, | ||
+ | obce nezávislou jednotku - samostatný dvůr (obec). | ||
+ | V čele dvora stál duchovní nazývaný " | ||
+ | va", Po jeho boku stáli hospodářští správcové jednot- | ||
+ | livých úseků, kteří se starali o materiální potřeby dvo- | ||
+ | ra. Nikdo z členů obce habánů nesměl vlastnit osobní | ||
+ | majetek. Nově vstupující členové měli povinnost pří- | ||
+ | nést do dvora všechen svůj majetek a věnovat jej | ||
+ | dvoru (obci). Vystupoval-li člen z habánského spole- | ||
+ | čenství, majetek se mu nevracel. Oděv dostávali | ||
+ | všichni ze skladu dvora. Kdo chtěl oděv, musel proká- | ||
+ | zat, že se už nedá opravit. Stravu a jídlo dostávali | ||
+ | habáni ve společné kuchyni čtyřikrát denně. Muži | ||
+ | i ženy seděli zvlášť, kuchyňský pořádek určoval, kdy | ||
+ | a při jaké příležitosti jaké jídlo má dostat, kolikrát | ||
+ | týdně kdo dostane maso nebo pivo, či víno anebo | ||
+ | jiný nápoj. Je zaznamenáno, | ||
+ | i pro rakvické habány kuchyňský pořádek vypracova- | ||
+ | ný na Nových Mlýnech. Podle tohoto pořádku se stra- | ||
+ | va připravovala pro personál pozůstávající z hospo- | ||
+ | dyně, kuchařek, myček nádobí, roznašečů jídel dal- | ||
+ | ších pomocníků. Tímto kuchyňským pořádkem bylo | ||
+ | určeno, kdo kde má při podávání jídel sedět. Podle | ||
+ | něho muži sedávali na jedné straně jídelny, ženy na | ||
+ | druhé straně. Mládež (stolová družina) sedávala | ||
+ | u zvláštního stolu. Šestinedělky s dětmi jedly zvlášť. | ||
+ | Kuchyňský pořádek určoval nárok na jídlo a jeho | ||
+ | skladbu, zejména podávání masa se určovalo podle | ||
+ | toho, jakou kdo obtížnou práci konal. Těžce pracujícím | ||
+ | mužům stanoviluvedený pořádek druhy nápojů a koli- | ||
+ | krát | ||
+ | smí jim být podáváno. Společná jídelna byla v do- | ||
+ | mě dnešní popisné číslo 12. | ||
+ | Výchova dětí byla věcí společenstva habánů. | ||
+ | Děti do6 let byly ve ziáštní školce, kterou vedla správ- | ||
+ | kyně.Měly vychovatelku a uklizečky. V6 letech přechá- | ||
+ | zely děti do " | ||
+ | vání je měly na starosti vychovatelky. Ve věku, kdy | ||
+ | děti byly schopny samostatné práce, byly zapojovány | ||
+ | do práce v zemědělském hospodářství nebo se učily | ||
+ | řemeslné práci. Také pro uzavírání manželství byla | ||
+ | vydána pravidla. Tato se neuzavírala podle svobodné | ||
+ | volby. Občan, který se chtěl oženit, musel svůj úmysl | ||
+ | přednést správci, který při nejbližší celoobecní schůzi | ||
+ | přivedl tři nevěsty, ze kterých měl možnost si vybrat | ||
+ | tu, která se mu líbila, Při svatbě seděl ženich i nevěs- | ||
+ | ta zvlášť. | ||
+ | Novorozenci byli s matkami jen po dobu koje- | ||
+ | ní, nejdéle však do dvou let. Potom je rodiče odevzdá- | ||
+ | vali do "malé školy", | ||
+ | sestry. Ty se staraly o jejich stravu a pečovaly i o ně. | ||
+ | Tyto děti spávaly ve zvláštních místnostech pod do- | ||
+ | zorem školské sestry. | pro tuto péči byly vydány před- | ||
+ | pisy, které určovaly, kolikrát mají dostat | ||
+ | děti jídlo, kdy | ||
+ | se mají koupat apod. Tato péče trvala do pátého | ||
+ | u slabších dětí do 6. roku věku. Když děti dosáhly | ||
+ | uvedeného věku, přešly do " | ||
+ | výchovu tu vedi školský mistr, který | ||
+ | je naučil číst | ||
+ | a psát a zejména věnoval péči mravní výchově. Děti | ||
+ | zůstaly v péči mistra do té doby, než se naučí praco- | ||
+ | vat. | ||
+ | Habánské obce tvořili jednu společnou novo- | ||
+ | křtěnskou obec, v jejímž čele stál biskup. Tento měl | ||
+ | k dispozici sbor rádců, kterými byli duchovní vedoucí | ||
+ | jednotlivých habánských dvorů. Habánské komunity | ||
+ | měly ve zdejším kraji sídlo biskupa na Nových Mlýnech. | ||
+ | Habání v Rakvicích věnovali se především | ||
+ | zemědělství. Měli tu rozsálý chov hovězího dobytka | ||
+ | a ovcí. | ||
+ | pakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Koní bylo používáno v omezenější míře. Vě- | ||
+ | novali se také vinohradnictví. Pracovaliina vinicích | ||
+ | vrchnosti. Z řemesel to byli kováři, sedláři, bednáři, | ||
+ | koláři. Hrnčířské řemeslo nebylo v Rakvicích provo- | ||
+ | zováno, anebo jen ojediněle. Bylo však provozová- | ||
+ | no cihlářské řemeslo. Habáni měli v Rakvicích svo- | ||
+ | ji cihelnu. Tato se nacházela v místech, kde jsou | ||
+ | dnes zahrady za domy č. 106 až 98. Rozloha čerpá- | ||
+ | ní cihlářské hlíny Činila více než 15 tisíc čtverečních | ||
+ | metrů. Byla také objevena menší cihlářská pec v | ||
+ | humnech domu č. 142 při zemních úpravách těchto | ||
+ | prostor, ovšem již zborcená. Je třeba uvést, že v | ||
+ | areálu havního dvora byla větší kovárna, která se | ||
+ | dochovala až do 20. let tohoto století. Stála na | ||
+ | místě dnešní hasičské zbrojnice. Dílny jiných řeme- | ||
+ | sel ani jejich zbytky se nedochovaly. | ||
+ | Na polích, zahradách a vinicích pracovali | ||
+ | jak | ||
+ | muži, takiženy. Pokud ženy nepracovaly na polích, | ||
+ | nebo jim nebyly svěřeny jiné úkoly u habánského | ||
+ | dvora, věnovaly se také předení. V Rakvicích předly | ||
+ | ženy především ovčí vlnu a konopí. Konopí však | ||
+ | nebylo pěstováno v Rakvicích. Dodávala | ||
+ | je vrchnost. | ||
+ | Habáni v Rakvicích bydleli v jednotlivých do- | ||
+ | mech postavených kolem hlavního dvora. Rodina | ||
+ | však byla neoddělitelnou součástí celého společen- | ||
+ | ství ajednotliví členové se plně řídili pravidlydanými | ||
+ | obcí habánů. | ||
+ | Všichni pracující habání se podíleli na zisku | ||
+ | dvora. Zisk plynul především z prodeje zeměděl- | ||
+ | ských plodin, z prodeje skotu, ovcí prasat, z prode- | ||
+ | je přediva. Zisk se rozděloval pracovníkům podle | ||
+ | zásluhy. | ||
+ | Habáni nebyli povinní robotovat. Proto odvá- | ||
+ | dělidaň z majetku. Tato daň byla poměrně vysoká. | ||
+ | Nebyli s ní spokojení a domáhali se její úpravy. V | ||
+ | roce 1588 zemský hejtman, jímž byl Bedřich ze Že- | ||
+ | rotína s habány dohodl, že budou platitdaň z celého | ||
+ | majetku dvora, u něhož byla společná kuchyně. | ||
+ | Tato daň činila 12 zlatých ročně. | ||
+ | V roce 1594 byla tato daň zvýšena na 20 florenů | ||
+ | (v českých zemích byla označována jako dukát = | ||
+ | zlatý). V dalším roce činila tato daň 30 zlatých (flo- | ||
+ | renů) a vroce 1599 činila už 40 zlatých, v roce 1601 | ||
+ | 60 zlatých a 1602 100 zlatých. Po přechodném sní- | ||
+ | žení daně na 80 zlatých z majetku dvora činila v le- | ||
+ | tech 1606 - 1608 tato daň 100 zlatých. V dalších le- | ||
+ | tech byla výše daně měněna nahoru a dolů, aby v | ||
+ | roce 1619 dosáhla výše 150 zlatých ročně. Vedle | ||
+ | této daně byla zavedena daň z hlavy - osobní daň. | ||
+ | Tuto daň nejdříve platili habání starší | ||
+ | 20 let. Postup- | ||
+ | ně byltento věk snižován, až konečně byla daň pla- | ||
+ | cena za každou osobu mužského i ženského pohla- | ||
+ | ví ve věku od 10 let. V roce 1575 činila tato daň z | ||
+ | hlavy 4 groše, rok na to 5 grošů. Později pak činila | ||
+ | 15 grošů na osobu. | ||
+ | Daně vybírali pracovníci vrchností zvaní ber- | ||
+ | nici. Sněmovními nálezy bylo stanoveno, | ||
+ | že nebude- | ||
+ | li daň placena, má být bez otálení odňato nebo pro- | ||
+ | dáno tolik skotu, bravu, ovcí nebo i polí, co bude na | ||
+ | zaplacení daní zapotřebí. Kdyby se habánií zpěčo- | ||
+ | validaně platit, mají býtze země "bez milosrdenství" | ||
+ | vyhnání. | ||
+ | ze stále se zvyšujících daníje patrno, že tlak | ||
+ | na habány sílil. Již v roce 1567 žádal císař Maxmi- | ||
+ | lián na zem.sněmu morav., aby byli vyhnáni habáni | ||
+ | ze země. Přessílícítlak z císařského dvora chránila | ||
+ | šlechta habány s odůvodněním, | ||
+ | statek řemeslníků, | ||
+ | saře Maxmiliána, | ||
+ | abyje na Moravě nechal.Ten | ||
+ | to dvolil, aby ještě rok | ||
+ | zůstali. Bylo proto od jejich pronásledováni upuště- | ||
+ | no. S pokračující protireformací docházelo k opětov- | ||
+ | nému tlaku na habány. Tito žili pokojně vedle | ||
+ | ostatního obyvatelstva. Soužití habánů bylo přetrže- | ||
+ | no vroce „Při vpádu uherských vojsk Štěpána Boč- | ||
+ | kaje. Jeho vpády na Moravu měly za cíl zastrašit | ||
+ | obyvatelstvo | ||
+ | jižní Moravy a přimět moravskou šlech- | ||
+ | tu, aby se připojila k Uhrům proti císaři. Těmito voj- | ||
+ | sky zpustošené Rakvice byly poměrně brzy nově | ||
+ | zbudované a život v nich obnoven. Jen kaple sv. | ||
+ | Ondřeje zůstala v troskách. Novokřtěnci se během | ||
+ | povstání českých stavů dostávali do styku is vnějším | ||
+ | světem, a to zejména prostřednictvím biskupa. | ||
+ | Gabriel Betnlen, sedmihradský kníže doporučil mo- | ||
+ | ravskému hejtmanu Ladislavu Velenu ze Žerotína, | ||
+ | který byl ochráncem habánů, aby byli utiskovaní | ||
+ | habání (1620), zejména řemeslníci, | ||
+ | Sedmihradska a zaručoval jim nejvyšší ochranu. | ||
+ | Tito návrh odmítli. V provádění katolické reformace | ||
+ | císař Ferdinand II., podněcovaný papežským | ||
+ | nunciem Caraffou, nebyl přítelem polovičatých | ||
+ | opatření proti habánům. Caraffa v létě 1621 navštívil | ||
+ | Vídeň, aby císaře povzbuzoval k rázným krokům. | ||
+ | Císař váhal, a to zejména proto, že byl za přátelské | ||
+ | služby zavázán ochránci luteránů kurfirstu saskému | ||
+ | Janu Jiřímu, který mu pomohl v boji proti českým | ||
+ | stavům. | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | S | ||
+ | V lednu 1621 vydal zemský sněm moravský | ||
+ | zákon, kterým bylo nařízeno, aby byli habání z Mo- | ||
+ | ravy vyhnání, ještě pozastaven. | ||
+ | Ač na vrchnosti byl | ||
+ | činěn nátlak, aby habány ze svých statků vypověděl, | ||
+ | váhaly s plněním tohoto příkazu a protahovaly vy- | ||
+ | povídání ze svých statků.Bylo | ||
+ | to nejen proto, že ha- | ||
+ | bání byli vrchnostem užiteční. Toto váhání si mohly | ||
+ | vrchnosti dovolit jednak proto, Že v roce 1621 vedl | ||
+ | Betlen Gáborv Uhrách a na Moravě válku proti Fer- | ||
+ | dinandu II., který, jak už jsem uvedl, se obávaltvrdě | ||
+ | postupovat proti jinověrcům také proto, že je chrá- | ||
+ | nil kurfistr saský Jan Jiří, kterému byl Ferdinand II. | ||
+ | zavázán. Císař Ferdinand II. nemínil po roce 1620 | ||
+ | habány, kterých bylo v té době asi 20 000, na jižní | ||
+ | Moravě dále trpět. Na jeho opětovné přání vydal | ||
+ | František kardinál Ditrichštejn 17. září 1622 dekret, | ||
+ | kterým bylo uloženo, aby všichni habání do určité | ||
+ | doby byli donucení se vystěhovat. Přesto však se | ||
+ | na jižní Moravě udržely zbytky habánů, protože se | ||
+ | jich vrchnosti nerady zbavovaly jako dobrých | ||
+ | pracovníků. | ||
+ | Z Rakvic se habáni odstěhovali dne 24. pro- | ||
+ | since 1622, t.j. na Stědrý den. Směli si vzít jen nej- | ||
+ | nutnější věci. O tom, kam se odstěhovali, | ||
+ | ani v dostupné literatuře zmínka. | ||
+ | Při pátrání, kam se odstěhovali, | ||
+ | informace, že se usídlili ve Velkých Levárech, kde | ||
+ | již před tím byla habánská lokalita a že jsou tam i | ||
+ | záznamy a cechovní knihy. Městský úřad ve V. Le- | ||
+ | várech na můj dotaz sdělil, že všechny písemné | ||
+ | doklady a knihy předal Záhorskému muzeu ve Ska- | ||
+ | lici. Dr. Rudolf Irša, historik tohoto muzea na dota- | ||
+ | zy orakvických habánech uvedl, že nelze vyloučit | ||
+ | možnost, že habánská lokalita ve Velkých Levárech | ||
+ | byla v roce 1622 dosídlena habányz Rakvic. Doklá- | ||
+ | dá to tím, že po roce 1622 došlo ke stavebnímu roz- | ||
+ | voji velkolevárské habánské lokality pravděpodobně | ||
+ | po příchodu nové vlny habánů z Moravy. Nepotvrdil | ||
+ | to, ale vyslovilto jako svou domněnku. Dr. Ladisla- | ||
+ | va Suláková ve své obsáhlé studii o habánech na | ||
+ | jižní Moravě uvádí, že habáni z okolí Břeclavi se | ||
+ | pravděpodobně přestěhovali do nejbližších sloven- | ||
+ | ských obcí na Záhoří do Brodského, Moravského | ||
+ | Jánu, Soboliště, | ||
+ | svém sdělení také uvedl, že někteří habání zjižní | ||
+ | Moravy se přechodně usídlili v Brodském a pak při- | ||
+ | šli do Velkých Levár. Rovněž František Kalesný ve | ||
+ | svém díle Habáni na Slovensku uvádí, kteří Novo- | ||
+ | křtěnci na Slovensku přijali habánské vyhnance z | ||
+ | Moravy. Podle dostupných kronik uvádí např., že | ||
+ | mikulovská obec habánů měla své útočiště v Čach- | ||
+ | ticích, vyhnanci z Dambořic se usídlili ve Chtelnici. | ||
+ | Habání z Podivína přešli do Košolné a habáni z | ||
+ | Němčic se uchytili ve Vlčkovacích. Potvrzuje také, | ||
+ | že habáni nesměli převést svůj majetek z Moravy. | ||
+ | Museli jej tam nechat. | ||
+ | Jak uvádějí znalci habánských kronik, byla | ||
+ | habánům, kteří se věnovali zemědělské činnosti, | ||
+ | věnována kronikáři poměrně malá pozornost. Proto | ||
+ | také se jen těžko sledují životní osudy i habánů vě- | ||
+ | nujících se zemědělství. Přesto se po dlouhém hle- | ||
+ | dání podařilo vypátrat, kam odešli habáni rakvičtí. | ||
+ | František Kalesný ve stati " | ||
+ | stolici“ uvádí, že usazení habánů v této stolici | ||
+ | souvisí s poslední vlnou stěhování moravských | ||
+ | Novokřtěnců na Slovensko. Výslovně uvádí, že v | ||
+ | dohodě zaznačené v Gyurikovské německy psané | ||
+ | habánské kronice se hovoří: "Ty, Gašpar Ilesházy | ||
+ | z Illesházu, hrabě trenčanského a liptovského kraje, | ||
+ | svobodný pán na Trenčíně a Bánovcích, | ||
+ | na známost tímto otevřeným listem před kýmkoliv | ||
+ | a jmenovitě před těmi, kterým to vědět přísluší, | ||
+ | jsme bratrům, které nazývají huterskými (huterskými | ||
+ | habány byli označování habáni z Rakvic, Zaječí, | ||
+ | Nových Mlýnů atd.), v předcházejícím roce 1622, | ||
+ | když byli z Moravy pro svoje náboženství vyhnáni | ||
+ | a na našem trenčanském panství z kresťanského | ||
+ | soucítění a podle slavných svobod Uherského krá- | ||
+ | lovství námi přijati, poskytli náš dům v Teplicích, | ||
+ | jako i náš dvůr v Dubnici na jeden rok za přístřeší až | ||
+ | do dalšího vyřešení, | ||
+ | uspokojili." | ||
+ | Iesházy dal pro ně vybudovat panství, jaké měli | ||
+ | před tím na Moravě. Vedle toho jim daroval opuš- | ||
+ | těný dvůr ležící blízko Soblahova. Souhlasil, aby | ||
+ | tyto majetky a obydlí zaplnili jakýmkoliv počtem | ||
+ | obyvatelstva, | ||
+ | níky, řemeslníky nebo pastýři. Bylo jim dáno právo | ||
+ | chovat " | ||
+ | podobně mohou habání chovat v množství jaké | ||
+ | pastviny unesou" | ||
+ | rakvičtí habání. | ||
+ | Poznámka: | ||
+ | Mezi domy, které patřily do skupiny habánských | ||
+ | domů, je nutno uvést i dům č. 91 majitel Jaroslav | ||
+ | Konečný, v němž se dochovala habánská studna, | ||
+ | která je dosud užívána a od níž jsou zachovány | ||
+ | části chodeb k sousedním domům. | ||
+ | JUDr. H. Režný | ||
+ | pakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Kronika ročníku 1943 | ||
+ | Letos je nám už 50 let a podle tradice jsme | ||
+ | 1. května uspořádali společnou. oslavu | ||
+ | abrahámovin. Chtěli jsme pozvat všechny, kteří se | ||
+ | v Rakvicích v našem ročníku narodili, případně, | ||
+ | kteří se sem přistěhovali, | ||
+ | ly, a toi ze Zaječí a Přítluk. Marně jsme po všech | ||
+ | pátrali v děravé paměti, až matrika obecního úřadu | ||
+ | vydala své zajímavé svědeciví. Patříme k nejpočet- | ||
+ | nějším ročníkům a se třemi dvojčaty držíme rekord. | ||
+ | Nemohli jsme uvěřit, Že nás bylo celkem 91, ztoho | ||
+ | jen z Rakvic 56. Třináct zemřelo v raném dětském | ||
+ | věku a 7 v dospělosti. Dvacet mrtvých v jednom | ||
+ | ročníku se zdá neuvěřitelné a přitom bez tragických | ||
+ | úmrtí. | ||
+ | Teprve na srazu jsme se dověděli jména | ||
+ | těch, kterým osud nedopřál dožít se ani mateřské | ||
+ | školy. Bylito: Mareš František, Strýčková Ludmila, | ||
+ | Hink Ivan, Opršal František, Ziáma!l Jiří, Průdek | ||
+ | Zdeněk, Nešpor Josef, Krmíček Josef, Hrdinová | ||
+ | Marie, Cabalová Miluše, Hřibová Vlasta, Krůzová | ||
+ | Oldřiška a Vája Ludvík. Už nemají ani svoje hrobeč- | ||
+ | ky, a tak je uctíváme aspoň tímto připomenutím. | ||
+ | V dospělosti zemřelo 7 spolužáků - Jáchym- | ||
+ | ková Vlasta (při porodu), Jáchymek Zdeněk, Štefka | ||
+ | Rostislav, Minařík Václav, Moudrý František, Maťák | ||
+ | Rudolf ze Zaječí a Pilátová Božena z Přítluk (u dí- | ||
+ | vek uvádím rodné příjmení). Každé životní zastavení | ||
+ | má i chvíle smutné a myjsme | ||
+ | je prožili při pokládá- | ||
+ | ní kytic na hřbitově. Ale i to patří k životu. | ||
+ | Uplynulý čas nám připomněly fotografie na | ||
+ | nástěnné tabuli v příjemném prostředí družstevní | ||
+ | jídelny. Byly | ||
+ | to fotografie od prvního přijímání až po | ||
+ | vychozené školy a z posledního výletu. Kromě toho | ||
+ | měl každý s sebou fotografie rodinné. | ||
+ | Setkání prožíváte s nostalgickým rozechvě- | ||
+ | ním. Stydíte se, že mnohé spolužáky ani nemůžete | ||
+ | poznat a smějete se vráskám a šedinám, které čas | ||
+ | přinesl. Při posledním setkání v roce 1977 jsme se | ||
+ | chlubili dětmi, nyní už vnoučaty. Některé spolužáky | ||
+ | jsme neviděli celých 35 let. Nepodařilo se nám vy- | ||
+ | pátrat nikoho z Trkmance, odkud k nám i za mrazů | ||
+ | a nepohody chodili do školy Antonín Vlach a | ||
+ | Pastieriková Anna. Narodili se tu i Bílková Marie, | ||
+ | Latýnová Marie a Cabalová Zdeňka. Po všech se | ||
+ | ale slehla zem. Snad ještě žijí a snad si i vzpome- | ||
+ | nou... | ||
+ | Osud nás rozvál po celé republice a Janu Še- | ||
+ | bestovou ze Zaječí donesl až do daleké Austrálie. | ||
+ | Nekrásnější na setkání byly vzpomínky na | ||
+ | dětství a mládí. Vždyť dnes už nás každého něco | ||
+ | bolí, máme za sebou mnohé operace a invalidní | ||
+ | důchody. Život nám přinesl všechno - radosti, lásku | ||
+ | i zklamání, děti, rozvody i tragedie. A tak vzpomí- | ||
+ | nání bylo připomenutím tolika osudů, že jsme si je | ||
+ | ani nestačili vypovědět. | ||
+ | Všem se vrátila mladost | ||
+ | a veselí při vzpomín- | ||
+ | kách na školní léta. Ožili s námi i učitelé. Paní uč. | ||
+ | Straková nepotřebovala toho dne žádné léky aiv | ||
+ | 87 letech si pamatovala, kdo kde seděl a co kdy vy- | ||
+ | vedl. Pan uč. Sula málem zahodil berle a pan uč. | ||
+ | Sinkora všichny rozveselil vzpomínáním na denní | ||
+ | inoční anabáze tehdy mladého učitelského sboru. | ||
+ | Paní uč.Sulcová se od děvčat dověděla, jaksizní | ||
+ | děvčata brala vzor, jak se podle ní oblékala a česa- | ||
+ | la. Nemocného pana uč. Veselého šlo všech 40 | ||
+ | účastníků pozdravit a povzbudit podáním ruky. | ||
+ | Stále stejně vypadá pan uč. Hájek (příští rok mu | ||
+ | bude 75). Asi má geny Ljuby Hermanové nebo zná | ||
+ | nějaký elixír Života, ale neprozradil nám ho. Ze set- | ||
+ | kání se omluvil pan uč. Šimoník. Určitě by při tanci | ||
+ | poznal, že jeho tělocvik na nás dodnes nechal | ||
+ | kladné stopy. | ||
+ | S dojetím jsme si přečetli vzpomínky spolu- | ||
+ | žačky Božky Pilátové, která se srazu o několik mě- | ||
+ | síců nedožila. Moc se těšila na setkání a byla s | ||
+ | nárni přítomna aspoň svými vzpomínkami. Málokdo | ||
+ | se při čtení ubránil slzám a bylo to snad nejlepší | ||
+ | uctění její památky. | ||
+ | Po celou oslavu se vůbec mísílo dojetí a ve- | ||
+ | selí. Začalo to už přijetím v obřadní síni, krásným | ||
+ | programem a lidovými písněmi sboru a přivítáním | ||
+ | starostou obce. Pak jsme společně obdivovali dobře | ||
+ | vybudovanou rakvickou školu, sportovní halu i | ||
+ | školní stadion. | ||
+ | Jen jsme si povzdechli, že jsme mu- | ||
+ | seli vyrůstat za mnohem skromnějších poměrů. | ||
+ | Kdoví, zda si toho dnes děti váží. | ||
+ | : Naší dobrou náladu přijela utvrdit kapela ze | ||
+ | Židlochovic, | ||
+ | hodin. Rozcházeli jsme se s trochou úlevy, ale s | ||
+ | velikým štěstím na duchu a smnoha různými vzpo- | ||
+ | mínkami. Na závěruvádím jeden z pěkných zážitků. | ||
+ | „Stojíme před obecním úřadem a čekáme na při- | ||
+ | jetí. Tu najednou přichází idol našeho dětství - uči- | ||
+ | tel Šinkora. Býval to bouřlivák a nyní se k nám ne- | ||
+ | jistým krokem blíží prošedivělý 68 letý muž. Ihned | ||
+ | stavíme slavnostní špalír. Já předstupuji a říkám: | ||
+ | " | ||
+ | ji Vašeho mládí a rytířských činů." | ||
+ | kráčel špalírem svých bývalých žáků a plakal a pla- | ||
+ | kal... | ||
+ | I všechno krásné má svůj konec. Skončilo | ||
+ | setkání, ale ve vzduchu zůstala nezodpovězena | ||
+ | jedna otázka - uvidíme se ještě někdy? | ||
+ | Rosťa Obhlídal | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | O slovo se hlásí mateřská škola | ||
+ | Tak, jako probíhají změnyv celé společnosti, | ||
+ | ní se i způsob práce v mateř. školách. V prvé řadě se | ||
+ | upustilo od pevného režimu a začíná se uplatňovat tzv. | ||
+ | volný režim. V praxi | ||
+ | to znamená, že zatím, co dříve si děti | ||
+ | přes den v MŠ po určitou dobu hrály, poté ovičily, pak ná- | ||
+ | sledovaly půlhodinové vyučovací bloky zaměřené na | ||
+ | výchovy: tělesnou, rozumovou pracovní, výtvarnou, | ||
+ | hudební, literární, | ||
+ | chodily děti na vycházky a i odpolední činnosti měly | ||
+ | pevný řád, nyní ve volném režimu je výchovný systém | ||
+ | naprosto odlišný. Především se děti nedělí do tříd podle | ||
+ | věku. Tak mohou být | ||
+ | ve třídě spolu např. sourozenci, ka- | ||
+ | marádi, děti se stejným zájmem. Činnost, kterou učitelka | ||
+ | s dětmi koná, má vycházet čistě ze zájmu dětí. Dítě se | ||
+ | nesmí do ničeho nutit. Ne vždy je změna v systému vý- | ||
+ | chovy k lepšímu. Jsou děti, které nemají zájem a snahu | ||
+ | se něčemu naučit nebo si sněčím pohrát. Takové děti se | ||
+ | potom nudí, běhají bez cíle a kazí hru ostatním. Když to | ||
+ | srovnám dnes, s odstupem času, tak přece jen si děti | ||
+ | dřív odnášely z mateřské školy více poznatků. Dnes je | ||
+ | MŠ spíše sociální než výchovnou institucí. Přesto má | ||
+ | svůj význam, neboť dítě předškolního věku potřebuje | ||
+ | navazovat sociální kontakt | ||
+ | se svými vrstevníky, | ||
+ | si najít kamaráda, zvykat si na odloučení | ||
+ | od matky. Při | ||
+ | hře si dítě nejvíce rozvíjí řeč a získává nové poznatky. | ||
+ | Další velkou změnou | ||
+ | je způsob financování škol- | ||
+ | ství. Mateřská škola dostává přiděleny finanční prostředky | ||
+ | podle počtuzapsaných dětí. Ovšem tyto finanční prostřed- | ||
+ | ky dostáváme pouze na děti zaměstnaných matek. Na | ||
+ | děti nezaměstnaných matek dostáváme pouze polovinu | ||
+ | dotace. Dá se tedy tedy říct, že se počítají dvě tyto děti | ||
+ | za jedno dítě zaměstnané matky. | ||
+ | Z takto přidělených dotací jsou vypláceny mzdy | ||
+ | učitelkám, | ||
+ | Vzhledem ktomu, že naše mateřská škola nesplňuje po- | ||
+ | žadavek zapsaných 24 dětí na třídu (zaměstatných ma- | ||
+ | tek), nedostává se nám fin. prostředků na pokrytí mezd. | ||
+ | Tento nepříjemný problém bylo nutné řešit snížením | ||
+ | pracovních úvazků učitelek. Za podobných podmínek se | ||
+ | ovšem stává, že nejlepší učitelky odcházejí. To postihlo | ||
+ | i nás. | ||
+ | Paní učitelka Ludmila Foldynová se rozhodla | ||
+ | řešit situaci odchodem ze školství. Využila svých jazyko- | ||
+ | vých schopností a našla si práci v jiném oboru. My tím | ||
+ | postrádáme jednu dobrou učitelku, kterou měly děti | ||
+ | rády. Paní učitelka mimo to, že měla velmi hezký vztah | ||
+ | k dětem a dobře si plnila své povinnosti, učila navíc 3 ro- | ||
+ | ky na mateřské škole základy němčiny s velmi dobrými | ||
+ | výsledky. Patříjí právem zajejí práci poděkování. Výslo- | ||
+ | Vuji na tomto místě naději, že až se zlepší situace, pak | ||
+ | se k nám vrátí. Zatím jí přejeme mnoho úspěchů. | ||
+ | Změnu stavu můžeme očekávat poté, co sezvýší | ||
+ | počet zapsaných dětí, což | ||
+ | je záležitost dlouhodobá. Jen | ||
+ | pro ilustraci: V roce 1990 se v Rakvicích narodilo pouze | ||
+ | a ztoho se ještě 3 děti odstěhovaly. Pro srovnání - v roce | ||
+ | 1985 se narodilo 35 dětí. Vzhledem k tomu, že se v nej- | ||
+ | bližších dnech očekává odsouhlasení návrhu na placení | ||
+ | pobytu dětí v MŠ (parlament by to měl projednat do | ||
+ | konce června), počítáme, | ||
+ | čet docházejících dětí, protože mnoho rodičů si nebude | ||
+ | moci dovolit platit poplatky např. za 2 děti. | ||
+ | Nyní ještě k financování ostatních nákladů. | ||
+ | Výdaje na provoz mateřské školy a DKP hradí obecní | ||
+ | úřad. Spolupráci s obecním úřadem chválím. Všemožně | ||
+ | nám vychází vstříc při řešení různých záležitostí, | ||
+ | že dle slov starosty pana Zacha se rovněž potýkají s ne- | ||
+ | dostatek financí. | ||
+ | Toto jsou naše hlavní problémy. Přes nesnadnou | ||
+ | práci se snažíme pobyt dětem zpestřit. Dopřáváme jim | ||
+ | kulturní akce - zájezd do divadla, pozvání kouzelníka, | ||
+ | zájezd do ZOO parku. Děti 5 - 6 leté absolvovaly před- | ||
+ | plavecký výcvik (paní učitelky Klímová Sv. a Vachálko- | ||
+ | vá V.). Děti s vadnou výslovností měly možnost chodit | ||
+ | na logopedickou nápravu (Mikuličová J.). | ||
+ | Do budoucna zůstává našim přáním pořídit dě- | ||
+ | tem hračky do tříd i na zahradu. | ||
+ | Občas od někoho dostaneme peníze. Např., když | ||
+ | se rušil účet ČSŽ (4 000 Kč) a účet SRPŠ při mateřské | ||
+ | škole (3 000 kč), byla z těchto prostředků zakoupena ba- | ||
+ | revná televize. Od SČSP nám paní Veverková darovala | ||
+ | 1 032 Kč a za to byly zakoupeny videokazety. | ||
+ | Od firmy Mikro jsme dostali hračky na Mikuláše | ||
+ | pro každé dítě. Majitelé firmy Oldřich Krůza a Radek | ||
+ | Průdek se dokonce dětem předvedli jako čert a Mikuláš. | ||
+ | Těmto všem našim příznivcům velmi děkujeme. | ||
+ | Zároveň se obracíme na podnikatele v Rakvicích | ||
+ | s prosbou o sponzorskou částku. Pomůže nám v naší | ||
+ | situaci jakákoliv položka i třeba 500 Kč. Konec konců | ||
+ | je | ||
+ | to pro děti a podnikatel si sponzorskou částku může | ||
+ | odečíst z daní. | ||
+ | Jako protihodnotu nabízíme možnost umístění | ||
+ | reklamy, případně možnost v našich prostorách občas | ||
+ | vystavovat své výrobky. Darovanou částku vyúčtujeme | ||
+ | tak, aby měl náš sponzor peněžní doklady. | ||
+ | Chtěli bychom pořídit dětem na zahradu hrazdu | ||
+ | s houpačkou vhodnotě 6000 Kč a doplnit ostatní hračky. | ||
+ | Věříme, že se najde někdo, kdo bude na naší výzvu | ||
+ | reagovat. | ||
+ | Na závěr pro ty, kteří dočetli výše uvedené a | ||
+ | ne příliš optimistické řádky až do konce, jedna per- | ||
+ | lička ze života: | ||
+ | Malý Mirek po přečtení pohádky " | ||
+ | sekera" | ||
+ | bych chtěl mít taky takovou sekeru" | ||
+ | vě: "Paní učitelko, náš taťka říkal, že má takovů | ||
+ | sekeru v hospodě a mamka mu za to nadávala.“ | ||
+ | Ředitelka MŠ: Jana Mikuličová | ||
+ | MK nakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | RAKVICKÉ OSOBNOSTI | ||
+ | Když jsem začínal psát o rakvických osobnostech, | ||
+ | vycházel jsem z toho, že budu líčit osudy osobností, jejichž | ||
+ | věhlas přerostl rámec obce. Jak postupně naplňují tento | ||
+ | záměr, ukazuje se, že by bylo nespravedlivé vynechat nebo | ||
+ | nepopsat osudy a práci dalších rakvičanů, | ||
+ | tvořilidějiny Rakvic, ikdyžjejich věhlas a práce neměly uve- | ||
+ | dený rozměr a přesto po nich zůstala díla, která slouží | ||
+ | občanům ještě dnes a budou sloužit i dalším generacím. | ||
+ | Bylo by nevděčné nevzpomenout např. některé sta- | ||
+ | rosty, kteří budovali v začátku první republiky naši obec. | ||
+ | Tím, že vytvořili nebo dali podnět k výstavbě obce, vystou- | ||
+ | piliz řady průměrnosti a zaslouží si pozornost. V těchto sta- | ||
+ | tích si neklademe za cíl postupovat chronologicky, | ||
+ | podle důležitosti. Chceme jen zaznamenat ty, kteří se o | ||
+ | Rakvice zasloužili. Je třeba | v té souvislosti připomenout | ||
+ | i podmínky politické a ekonomické, | ||
+ | Začneme třeba starostou Františkem Kamenským | ||
+ | z domu č. 109. Narodil se v roce 1884. Když dospěl, pomá- | ||
+ | hal v hospodářství svého otce. Musel si odbýt 3 letou voj. | ||
+ | službu, kterou odsloužil u dragounského pluku na Welsu v | ||
+ | Horním Rakousku a pak v Hodoníně, kde byli dragouni pře- | ||
+ | místění. Po návratu z vojny v r. 1902 začal hospodařit na | ||
+ | majetku svého otce a oženil se. Když v r. 1914 vypukla |. | ||
+ | světová válka, narukoval na bojištěv Itálii. Pluk, u něhož | ||
+ | sloužil, byl v roce 1916 přemístěn na ruskou frontu. Jeho | ||
+ | útvar v tomtéž roce přešel dobrovolně do ruského zajetí. | ||
+ | Pracoval v zajateckých táborech až do roku 1917. V tomto | ||
+ | roce se začaly tvořit naše legie. Přihlásil se do legie, tvořící | ||
+ | se ve městě Bobruisk, a to k dělostřeleckému pluku Jana | ||
+ | Žižky z Trocnova. Baterii, v níž bylo zařazen, tehdy velel | ||
+ | pozdější generál Přikryl. V tomto útvaru František Kamen- | ||
+ | ský bojoval až do konce války. Když se legionáři rozhodli k | ||
+ | návratu domů, prodělal celou známou anabázi podél sibiř- | ||
+ | ské magistrály až do Vladivostoku. Osudy této anabáze po- | ||
+ | pisuje spisovatel Rudolf Medek ve svých dílech. Ve Vladi- | ||
+ | Vostoku sejich ujali Japonci, kteří legionáře po dodatečném | ||
+ | vybavení nalodili na loň SATUNA MARU, aby | ||
+ | je dopravili | ||
+ | do Evropy. První zastávka byla v Singapuru a paks postup- | ||
+ | nými přestávkami propluli Indickým oceánem kolem obou | ||
+ | Indií, Rudým mořem, Suezským pruplavem, Středozemním | ||
+ | mořem a Adriatickým moře. Byli vylodění v Terstu. Odtud | ||
+ | se 20. února 1920 vrátil dragounský kaprál František | ||
+ | Kamenský, ruský legionář, do Rakvic. Jediné, co si přivezl, | ||
+ | byly knihy, ze Singapuru plnící pera, z přístavu, kde kotví- | ||
+ | li, různé drobné předměty, které jemu a rodině měly připo- | ||
+ | mínat tuto dlouhou cestu | ||
+ | Když se vrátil spolu s dalšími legionáři z ruských | ||
+ | legií, ujal se svého hospodářství, | ||
+ | dobře prosperující. Spojil se se svým bratrem Janem vja- | ||
+ | kémsi tichém společenství a začali kupovat moderní země- | ||
+ | dělskou mechanizaci, | ||
+ | řování polí při minimální potřebě prac. sil. Uplynulo 8 let, | ||
+ | než se jim podařilo dosáhnout nezbytné úrovně mechani- | ||
+ | zace a výroby. Také se stejným úsilím vybudovali moder- | ||
+ | ní živočišnou výrobu. V roce 1927, kdy se konaly volby do | ||
+ | obecního zastupitelstva, | ||
+ | ho na kandidátce agrární strany. Byl zvolen a stal se členem | ||
+ | obecní rady. Starostou byl tehdy zvolen za lidovou stranu | ||
+ | František Suchyňa č. 255. | ||
+ | V dalších obecních volbách, které se konaly v září | ||
+ | 1931, byl již František Kamenský zvolen starostou obce. | ||
+ | Jako starosta dostal do vínku nelehké úkoly. Za prvé bylo | ||
+ | potřeba dostavět měšťanskou školu, dokončitopravu kostela | ||
+ | a fary. Obec se se stavbou školy dostala do složité situace. | ||
+ | K prostředkům ve výši 320 000 Kč, které obec měla, | ||
+ | potřebovala získat ještě půjčku ve výši 700 000 Kč. Tu obci | ||
+ | přislíbily záložny. Část záložen půjčky odřekla. | ||
+ | Aby obec dostala nezbytné prostředky na dostavbu | ||
+ | školy, museli se starosta, radní a další bohatší členové | ||
+ | zastupitelstva zaručit směnkami, že uhradí dluh, každý do | ||
+ | výše 100 000 Kč. Jen tak mohli získat potřebný úvěr na do- | ||
+ | stavbu školy od Královopolské záložny v Brně a Rolnické | ||
+ | záložny | ||
+ | v Hustopečích, | ||
+ | Tato obětavost umožnila, že škola byla dostavěna a 4. zá- | ||
+ | ří 1932 slavnostně otevřena. | ||
+ | V září téhož roku byla předána i opravená fara a | ||
+ | kostel. Nutno zdůraznit, Žena těchto dvou opravách měl po- | ||
+ | díl zejména konkurenční výbor, který na opravy těchto | ||
+ | objektů vybíral tak zvané kostelní přirážky. Všechny tyto | ||
+ | akce byly prováděny v době, která byla již poznamenána | ||
+ | celosvětovou hospodářskou krizí. Tato krize postihla téměř | ||
+ | všechna odvětví, ale především zemědělství. Nezaměstna- | ||
+ | nost rostla. Nezaměstnaným byly obcí dávány poukázky v | ||
+ | ceně 10 Kč, z něj simohli nezaměstnaní koupit v obchodě, | ||
+ | který jim byl určen, potraviny. V roce 1932 bylo v Rakvicích | ||
+ | bez práce 30 rodin a v dalším roce jich bylo 90. | ||
+ | A poněvadž neštěstí nechodí samo, tato léta byla | ||
+ | provázena suchem a neúrodou. V roce 1932 se vyskytlo | ||
+ | tolik hrabošu, že zejména v rovinách, na trkmanských i ji- | ||
+ | ných tratích, sežrali všechno obilí a dokonce se pustili i do | ||
+ | hroznu. Krize a neúroda vrcholila v roce 1934. Rolníci | ||
+ | nemohli prodávat obilí. O něj prakticky nebyl zájem. Proto | ||
+ | stát přistoupil k zavedení obilního monopolu, jehož cílem | ||
+ | bylo zajistit regulaci obilního trhu a umožnění vyloučení | ||
+ | spekulací s cenami obllí. | ||
+ | Rolníci v Rakvicích obhospodařovali tehdy 6 073 | ||
+ | měřic, tj. asi 1215 ha, a jejich dluhy činily více než 6,5 mil. | ||
+ | korun. Obec sama měla 150 ha a dluhů 1,5 mil korun. Za | ||
+ | této situace byla úloha starosty nezáviděníhodná. Obec | ||
+ | chtíc zaměstnávat nezaměstnané, | ||
+ | Na podzim roku 1934 bylo započato s budováním pevné | ||
+ | cesty přes Jezera k Trokvízům. Práci dělali občané, kteří | ||
+ | pobírali chlebenky. Této cestě se říká Hladová. Byla dokon- | ||
+ | čena v roce 1935. | ||
+ | Přes tuto hospodářskou situaci neustala obec v bu- | ||
+ | dování. Na všech usedlostech byla převážně vybudována | ||
+ | kamenná hnojiště, takže již ze dvorů nevytékala do járků, | ||
+ | který vedl Rakvicemi, močůvka. Zmizely poslední dochové | ||
+ | střechy a malá okna, zmizely rozbité ploty a zahrádky. To | ||
+ | vše bylo zásluhou starosty Fr. Kamenského a obecní rady | ||
+ | Svépomocné akce byly nutným krokem jak vybřednout | ||
+ | z krize. Starosta Kamenský hledal | další cesty jak zlepšit | ||
+ | finanční situaci obce. V únoru 1935 znovu pronajal honitbu | ||
+ | knížeti Lechtenšteinovi (luka a les) za 5000 Kč ročně. Lep- | ||
+ | šící se hospodářská situace umolnila přestavět hasičské | ||
+ | skladiště a přilehlou obecní kancelář, která byla přestavěna | ||
+ | formou veřejné práce. Na ní mohli pracovat a vydělávat si | ||
+ | nezaměstnaní. | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | rakvický - 5 — | ||
+ | Bylo výrazně použito svépomocných prací ostatních obča- | ||
+ | nů. Obec při těchto pracech využila i dalších občanů, kteří | ||
+ | byli obci dlužní. Mohli si své dluhy odpracovat. Stálá osvě- | ||
+ | tová práce vedla k tomu, že došlo k rozvoji práce Sokola. | ||
+ | Vedle sportovní činnosti se hrálo v Sokole divadlo, pořáda- | ||
+ | ly se zábavy, ale i přednáškové činnosti. A co bylo důležité, | ||
+ | zvýšil se zájem o četbu. | politická činnost v obci, zejména | ||
+ | u mládeže vedla ke zkulturnění života mezi ní. Vymizely | ||
+ | bitky při zábavách, které do té doby patřily k nezbytnému | ||
+ | rituálu každé zábavy. | ||
+ | Je nutno říci, Že se nepodařilo vymýtit žebrotu, po- | ||
+ | domní obchod a krádeže. To však bylo způsobeno povět- | ||
+ | šinou cizími občany, ne jen Rakvičany. Je třeba se zmínit, | ||
+ | že v roce 1935 byly uskutečněny velké slavnosti hasičské- | ||
+ | ho sboru v Rakvicích, který oslavil 50 leté trváni. Byly pro- | ||
+ | vedeny volby do Národního shromáždění. Ne nevýznamnou | ||
+ | událostí byla skutečnost, | ||
+ | nové věžní hodiny, dodané firmou Moravus z Brna za 8 800 | ||
+ | Kč. Přípravné práce stály obec 2 000 Kč. | ||
+ | Zastarostování Františka Kamenského došlo kjed- | ||
+ | né z nejůvětších katastrofv Rakvicích na řece Dyji, k uto- | ||
+ | pení dětí při školním výletu na Pálavu. Tato událost byla | ||
+ | mnohokrát popsána. | ||
+ | Tyto události zapadaly do doby, kdy už delší dobu | ||
+ | žila Evropa ve stínu nástupu fašismu a nebezpečí vzniku | ||
+ | druhé světové války. | ||
+ | l když hospodářský i kulturní život probíhal bez vět- | ||
+ | ších výkyvů, bylo cítit tíseň a strach z toho, co bude dál. | ||
+ | V roce 1937 proběhly v Rakvicích oslavy 20. výročí bitvy u | ||
+ | Zborova a pak 14. září 1937 zemřel první prezident ČSR | ||
+ | T.G. Masaryk. Dny žalu prožívaly i Rakvice. Nebezpečí, | ||
+ | dojde k válce nebo okupaci našich zemí, ukládalo zabez- | ||
+ | pečovat na všech stupních obranu státu. Všechny spolky, | ||
+ | organizace a instituce, hasičstvo, Sokol, škola - pod vede- | ||
+ | ním obce se připravovaly na válku. Tu se opět výrazně | ||
+ | uplatnil voják - legionář starosta Franlišek Kamenský. | ||
+ | Za této situace byly i volby do obecního zastupitel- | ||
+ | stva odloženy. | ||
+ | V roce 1938 skončil František Kamenský svoji sta- | ||
+ | rostenskou činnost. V tomtéž roce pak předal hospodaření | ||
+ | svému synu, ale neodešel na výminek. Rozhodl se stát | ||
+ | jakýmsi domkářem, mělsvé kravky a s nimi obdělával ještě | ||
+ | pár polí. Teprve smrt jeho ženy ho přiměla dožít zbytek | ||
+ | svého života v klidu. Jeho bohatý život se uzavřel v roce | ||
+ | 1965. | ||
+ | JUDr. H. Režný | ||
+ | Nový ředitel základní školy | ||
+ | Ředitelem Školského úřadu v Břeclavi byl na červen 1993 vyhlášen konkurz na místo ředitele naší | ||
+ | základní školy. Podle vyhlášky 187 ministerstva školství byla sestavena konkurenční komise ze zástupců | ||
+ | těchto institucí. | ||
+ | Školský úřad | ||
+ | Okresní školská komise | ||
+ | Odborník ze školství ředitel ZŠ Hustopeče | ||
+ | za ZŠ Rakvice | ||
+ | za obec Rakvice | ||
+ | Do konkruzu se přihlásili tito kandidáti: | ||
+ | p. Trokan | ||
+ | Paedr. Kameník Rakvice | ||
+ | Mgr. Vysloužil Rakvice | ||
+ | Mgr. Baková | ||
+ | Dr. Balajka | ||
+ | p. Patloka | ||
+ | p. Suchánková | ||
+ | ing. Veselý | ||
+ | Ladná (před konkurzem odstoupil) | ||
+ | Před konkurzním řízením museli uchazeči předložit výhledovou koncepci ZŠ Rakvice. Konkurz pro- | ||
+ | běhidne 14.6.1993 na Školském úřadu v Břeclavi. Kandidáti na místo ředitele prošli psychologickými testy | ||
+ | a pohovorem s psycholožkou, | ||
+ | kurzní komisí. Po ukončeném kunkurzním řízení hlasovala komise o kandidátech takto: | ||
+ | Všech pět členů komise dalo na první místo pana Mgr. Vysloužila. | ||
+ | Na základě výsledku konkurzu byl dne 18. června 1993 ředitelem Školského úřadu p. Kučerou, jme- | ||
+ | nován k 1. 8. 1993 do funkce ředitele ZS v Rakvicích Mgr. Vysloužil. | ||
+ | za konkurzní komisi: p. Suchánková | ||
+ | ing. Veselý | ||
+ | ks | RAakvický | ||
+ | NS ZpRAVODAJ | ||
+ | Cekání na minulost | ||
+ | Každá demokratická tiskovina zveřejní široké spektrum názorů novinářů, | ||
+ | konci rubriky např. dopisy čtenářů je douška: Názory v této rubrice nemusí nutně vyjadřovat názor redakce. | ||
+ | Stejné je to s naším zpravodajem. Každý si zde najde něco, s čím souhlasí a s čím nesouhlasí. Autor pří- | ||
+ | spěvku však musí počítat s tím, že s jeho názorem bude polemizováno. Využiji svého práva a jako občan | ||
+ | se vyjádřím k několika myšlenkám článku p. Mikuličové "O slovo se hlásí mateřská školka" | ||
+ | V první části svého příspěvku hovoří paní ředitelka o změnách ve výchovném procesu. Zdeje podle | ||
+ | mne systém špatný, direktivní a děti omezující, | ||
+ | ším. Pro mne jako rodiče bude jistě přijatelnější, | ||
+ | nebude vědět, kdo byl Lenin. Ale bude zdravé, hravé a nebude trpět depresemi z toho, že " | ||
+ | byla VŘSR a já ne“. | ||
+ | Financování MŠ atím i mzdy jsou samozřejmě závislé na počtu dětí ve školce. Samozřejmé | ||
+ | je podle | ||
+ | mě ito, za dítě zaměstnané matky dostává školka od státu plnou dotaci a za nezaměstnané nebo v domác- | ||
+ | nosti polovinu. Je to pouze otázka výše příspěvku na sociální pojištění toho kterého rodiče. Dotace na počet | ||
+ | dětí ve školce jistě ovlivní i počet pracovníků v mateřských školkách. | ||
+ | Že snížením počtu pracovníkům mateřské školy pomohla řešit svým odchodem paní učitelka Fol- | ||
+ | dynová, je pro školku a hlavně pro děti opravdu škoda. Vím, jak se starala o děti v době, kdyji navštěvoval | ||
+ | můj syn. Tím, že ze školky odešla, vyřešila víc než se na první pohled zdá. V poděkování za práci mi tedy | ||
+ | chybí poděkování za to, že odešla sama. Jinak by možná musel odejít někdo jiný. | ||
+ | V příspěvku paní ředitelkou jsou i fakta, která mne potěšila. Vždy je dobře, když na činnost spoje- | ||
+ | nou s dětmi není zapomenuto | ||
+ | jak na finance, tak na radost dětí. Viz firma Mikro. Přesto, ať se na mě ma- | ||
+ | jitelé této firmy nezlobí. Mě víc potěšily finanční částky, které školka obdržela od Českého svazu žen a od | ||
+ | SČSP. Lépe investované peníze od těchto institucí si nedovedu představit. Jen mě ve výčtu dárců chybí | ||
+ | jedna zkratka, za kterou se ukrývá majetek několika desítek miliard korun. | ||
+ | V jedné z vět článku p. ředitelkyje myšlenka "až se situace zlepší" | ||
+ | zlepší se nadáváním na vládu, nadáváním na představitele státní ani místní správy. A rozhodně se nezlep- | ||
+ | ší tím, že někteří budou " | ||
+ | P. Suchánek | ||
+ | Ohlédnutí za činností ... | ||
+ | Jmenuji se Jana Průdková a chodím již osmým rokem do zpěvu v základní umělecké škole v Rak- | ||
+ | vicích. Do školy jsem začala chodit ve třetí třídě, ale tehdy jsem ještě nevěděla, že to vydržím tak dlouho. | ||
+ | Zpívat mě baví a díky zpěvu jsem se dostala do různých koutů naší republiky a dvakrát do zahraničí. | ||
+ | Během 15 let existence základní umělecké školy do ní chodilo asi 250 dětí různého věku a 39 znich | ||
+ | hrálo na akordeon. Sbor Zpěvanky a v pozdější době i mladší děti, kterým se říkalo Skřivánci, | ||
+ | asi 191 vystoupení. Dvakrát byly v zahraničí, | ||
+ | pořádáme již osmé pěvecké soustředění, | ||
+ | připravujeme jubilejní koncert k 15. výročí založení základní umělecké školy. Chtěli bychom na něj pozvat | ||
+ | všechny, kteří za těch 15 let chodili do zpěvu. Také bychom rádi pozvali některé známé herce a zpěváky | ||
+ | z Prahy a Brna. | ||
+ | čo 0 0 0 0 0 0M 0 O O0 OV UG GO GC O U OB UG O CC V S O CH O V OU C OG G C O 0 nV O0 OD CU O O 0 0 0 0 0 0 0 6 0 e | ||
+ | Místní knihovna oznamuje občanům, že činnost knihovny bude rozšířena o občasné | ||
+ | výstavy výtvarných prací v instalované výstavní prostoře. O jednotlivých akcích bude ve- | ||
+ | řejnost informována. V současné době se připravuje instalace obrazů p. Otáhala z Ko- | ||
+ | bylí. | ||
+ | ved. knihovny |. Vindišová | ||
+ | 10 | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | HODOVÁ DŘEDDOVĚĎ | ||
+ | "Na hody se dycky těším, to ano, ale řeknu vám, | ||
+ | že sem se těšíval daleko víc," povidajů strejc Kúřil. | ||
+ | " | ||
+ | máju, když se rapantovala, | ||
+ | rok sem si bral dovolenů na celej týdeň, doma se mnů | ||
+ | nebyla klůdná řeč, moja žena klela, kde chodila, že je | ||
+ | mě tam houby třeba, že kazím kluka, protože su denně | ||
+ | naslopanej, Že stárcisi poradijů, ale namě nicneplatilo. | ||
+ | Byl sem v hodovej agónii. Když sem ten osudnej rok | ||
+ | vycházel ráno z domu, stála moja Žena ve dveřách ze | ||
+ | strašným výrazem v hubě, pokřižovala se tak zeširoka, | ||
+ | že ju muselPan Bůh určitě vidět a tajemným prorockým | ||
+ | hlasem prohlásila, | ||
+ | tušení má, abych se doma už neukazoval. | ||
+ | A takto ráno nasedli na vůz, práskli do koní a vy- | ||
+ | jeli směrem k lesu. Hajnej měl dobrů náladu, my | ||
+ | samozřejmě taky, stromy sme porazili pěkně rovný, | ||
+ | osekali haluze a přivázali ich lanama na roztaženej | ||
+ | vůz, do vědra vína, který leželo pod sedliskem sme na- | ||
+ | razili pípu a vydali se na zpáteční cestu. Enom sme vy- | ||
+ | jeli z lesa, začali stárci zpívat a z vědra notně ubývalo. | ||
+ | Stárci leželi na kládách rozházení barjak. Nekeří sedě- | ||
+ | li rozkročmo, nekeří měli nohy z boku, zpívali a popíja- | ||
+ | li. My, starší sme seděli ve předu na sedlisku a popija- | ||
+ | li sme taky. Jakub Hůžva pomali pošlahoval svojích | ||
+ | hnědáků, Janek Látal čepoval a já sem byl coby dozor. | ||
+ | Jak sme si pěkně z vesela jeli, tu náhle se zadní kolo | ||
+ | vozu zvedlo jak dyby sme najeli na tihlu a hneď nato se | ||
+ | ozval výkřik - STOJTE! -, ale koně našup nezastavíš. | ||
+ | V tu chvíli ve mě hrklo, jak ve starých pendlovkách a | ||
+ | moja žena stála přede mnů v životní velikosti a význam- | ||
+ | ně hrozila prstem. Polil mě studenej pot a zlí tušení na- | ||
+ | plnilo moju hruď. Za vozem na silnici ležel mladej Hruš- | ||
+ | ka, přes prsa mu vedla stopa po železným ráfu našeho | ||
+ | zadního kola, z ušních dírek mu vytíkaly dva krvavý | ||
+ | pramínky, oči měl vyvalený a těžko dýchal. Každýmu | ||
+ | bylojasný, Že je zle. Taková váha přece musí zanechát | ||
+ | následky dyby jak bylo. " | ||
+ | Látal, "može mět porůchanů páteř“. Já sem si myslel, | ||
+ | že ten kluk do večera nemože vydržet a brada se mně | ||
+ | roztřepala. Šofér, kterýho sme na okresní silnici zasta- | ||
+ | vili, ochotně mladýho Hrušku do nemocnice odvezl a | ||
+ | my sme jeli dál. Mladí vystřízlivěli a šli pěkně a vozem | ||
+ | jak zmohlí slepice. | ||
+ | Dyž sme dojeli na místo, moc řečí nikdo nena- | ||
+ | dělal. Klady sme složily, ostrúhali a jeden za druhým | ||
+ | se vytrácel jak zloděj z místa činu. Dom sem it | ||
+ | nechcel, tož sem začal přemlůvat Jakuba Húžvu, aby | ||
+ | smešliochutnattenjeho speciálně na hody nachystanej | ||
+ | Tramín, aleten se vykrocovaldo tej doby, než sem mu | ||
+ | vysvětlil, Že stejně bude smutek, že stejně hody nebu- | ||
+ | dů a co když nás zavřů, přece si to nenechá vypit ne- | ||
+ | jakým ničemů, tak šel. | ||
+ | Seděli sme, my starší ve sklípku, popijali voňa- | ||
+ | vý vínečko, kerý se vůbec k tej atmosféře nehodilo a | ||
+ | smutně čekali, kdy pro násdondů policajti. Jak z demi- | ||
+ | žóna ubývalo hodovýho zázraku, tak rychle se blížila | ||
+ | půlnoc a tu se místo policajtů ve dveřách objevil | ||
+ | mladej Hruška: Chvílu tam stál a my sme na něho | ||
+ | zírali jak na přízrak, mysleli sme, že s tej slopačky | ||
+ | máme vidění, ale jak si na něho mákli, tož sme uvěřili. | ||
+ | "Co blbnete," | ||
+ | nicnéni. Všecko v nemocnici proklepali, na rengen mě | ||
+ | dali a poslali dom. Prej schopnej bez vady a tak su | ||
+ | tady." | ||
+ | Osazenstvo sklepa tenkrát propuklo v jásot. | ||
+ | Pleskali sme se po zádech, chechtali se křičeli - A ho- | ||
+ | dy budů a hody budů! - kdyžtu Jakub Húžva zakňučel | ||
+ | jak postřelenej pes. - Tož ták, hody budú, to se vám | ||
+ | líbí, už se vydíte, jak se pod májů vypačujete z vašim | ||
+ | vínečkem, ale co budu pitjá? Moje jediný a nejlepší | ||
+ | ste | ||
+ | mně vychlámali vy darmojedi a co já včíldám hosťom? | ||
+ | Há? - Když potom Janek Látal prohlásil, že je ochot- | ||
+ | nej věnovat kamarádovi desetlitrů po dvaceti korunách, | ||
+ | vyleteli sme jak hasiči, dyž zahúká siréna aj s mladým | ||
+ | Hrušků. Ani teho nešetřil a tak se dušoval, že dyž to s | ||
+ | klukem dobře dopadne, aj na modlení dá. | ||
+ | Hody dopadly dobře, mája byla rovná avysoká, | ||
+ | ale od tej doby už pro ňu nejezdím. Mám už trochu | ||
+ | strach, abytá moja žena ve zlosti neco špatnýho nepři- | ||
+ | volala atak rači to zlý a špatný nebudu budit a nechám | ||
+ | to spat. | ||
+ | 1 | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJI | ||
+ | Za pase | ||
+ | Vletech, kdy naše louky voněly senem, | ||
+ | kdy družstvo zemědělce vzalo poď svou | ||
+ | " | ||
+ | Rakvic na " | ||
+ | do kterých byly zapřaženy koně se seno | ||
+ | zhrabovalo do posádů a pak se kupkovalo. | ||
+ | Jak bylo domluveno, ke svačině se všichni | ||
+ | sešli do jednoho místa a každý se s chutí | ||
+ | pustil do jídla. Bylo krásné, slunečné svěží | ||
+ | ráno, svačina znásobila všem chuť do života, | ||
+ | když tu z nenadání ze svého místa vyskočil | ||
+ | Jenda Lukeš, Sokol celou duší, tělo | ||
+ | vypracované nejen cvičením, ale také tvrdou | ||
+ | prací, který na kruzích udělal rozpor kdy se | ||
+ | mu zachtělo, na hrazdě veletoč, jak si kdo | ||
+ | přál, vyzývavým hlasem povídá. " | ||
+ | chlapi, dejme se za pase. Hergot, kdo se | ||
+ | mně postaví, temu slibuju, že s ním bude | ||
+ | zle." Pacal se postavil. V očích se mu | ||
+ | zajiskřilo, | ||
+ | jediného slova odhodil za sebe košilu. Chvíli | ||
+ | stáli proti sobě obnažení do půl těla, | ||
+ | rozkročeni, | ||
+ | začal. Točili se, přechytávali, | ||
+ | Lukeš dostal Pacaloví k tělu. Objal ho okolo | ||
+ | pasu a ikdyž byl Pacal o hlavu větší, udeřil | ||
+ | s ním o zem, jenom prach vyletěl. | ||
+ | Dobojováno. Pacal se oprášil, podali si ruce | ||
+ | a zase zasedli svoje místo v trávě. | ||
+ | Zaujati bojem ani sinevšimii, | ||
+ | k nim na kole předseda družstva. Slezl z | ||
+ | kola a začal se vyptávat na práci, ale místo | ||
+ | odpovědi vyletěla výzva jak šlehnutí bičem. | ||
+ | "Poď za pase a nemudruj. Ukaž jaků máš | ||
+ | silu, když si ten předseda a chceš porůčat.“ | ||
+ | Předseda František Režný byl člověk | ||
+ | v nejlepších letech, sporý vytužený, | ||
+ | nezaváhal. Během chvilky ležel na | ||
+ | hromádce kabát ik košile. Přiskočili k sobě | ||
+ | jako dva kohouti a začal kolotoč. | ||
+ | Hekali, funěli, prach se zvedal, trsy trávy | ||
+ | létaly na všechny strany, až se zase podařilo | ||
+ | Jendovi dostat se kjeho pasu. Nadzvedl ho | ||
+ | a milej předseda se válel v trávě, ale snad | ||
+ | se ji jen dotkl, hned zase stál na nohách. | ||
+ | Nevzdával se, ovšem za chvíli zamrskal | ||
+ | nožkama ve vzduchu po druhé a bylo | ||
+ | dobojováno. Podali si ruce a chystali se | ||
+ | pokračovat v práci, když tu nesměle vystoupil | ||
+ | Jožka Blažek a povídá, že by to také rád | ||
+ | zkusil. "Tož poď, šak to doženem. Sáákra, | ||
+ | já vás zvládnu všeckých jak tady ste," povídá | ||
+ | furiantsky Jenda Lukeš a už stál připravený | ||
+ | k boji. Jožka Blažek se bez nějaké taktiky | ||
+ | pomalu a klidně přibližoval ke svému soupeři. | ||
+ | Neobíhal, netancoval, jak se to dělává, šel | ||
+ | přímo, jist si sám sebou. | ||
+ | Ani Jenda Lukeš nebyl z těch, kteří | ||
+ | ustupují, stál a čekal na protivníka a vůbec | ||
+ | netušil, jak rychle bude ukončen tento zápas. | ||
+ | Jožka Blažek si ho přitahl k sobě, objal | ||
+ | kolem pasu, zvedl do výše ramen, ve | ||
+ | vzduchu ho položil a pomalu jako kus dřeva | ||
+ | jej přitlačilk zemi. Chlapi bylijak u vidění. To | ||
+ | byla sila, až v žilách tuhla krev. Jak kdyby byl | ||
+ | ze železa. Jenda Lukeš se postavil a povidá. | ||
+ | "Ty, Jožko, herdek, ty máš ale silu, je vidět, | ||
+ | že cvičíš. Ale neboj se, zejtra si to rozdáme | ||
+ | znova. Toné, to já silíbit nenechám, já se na | ||
+ | tebe musím připravit." | ||
+ | odcházel ke svým koním, které mělrád, kteří | ||
+ | ho poslouchali na slovo, jistě se mnohokrát | ||
+ | přesvědčili o síle a dobrosrdečnosti tohoto | ||
+ | klidného, pracovitého člověka. | ||
+ | Zdeněk Pohl | ||
+ | 12 | ||
+ | nakvický - 5 —7 | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Idďú mračna od Břeclavi | ||
+ | f2 | ||
+ | d B 4 4 4 C | ||
+ | p NI i | ||
+ | í | ||
+ | Ý | ||
+ | Z | ||
+ | Ú s | ||
+ | ) te | | ||
+ | i | ||
+ | p.. Í | ||
+ | i T : | ||
+ | G I ©? | ||
+ | Slova a hudba: Zdeněk Pohl | ||
+ | Idú mračna od Břeclavi, Ej, vy koně, koně vraný, Požeň, | ||
+ | . oč > ny i 4 7 : 5, 2 z . | ||
+ | myje deštík naše hlavy. co se má stát, to je daný. kamaráde vína podej. | ||
+ | Naše hlavy nepokojný, Odvážnýmu karta padá, Ujedeme mračnám černým | ||
+ | myje, ale nenapravi. nepokojná chasa mladá. ostaneme sobě věrní. | ||
+ | VZPOMÍNKA | ||
+ | 26. května uplynulo 57 let od tragické události na řece Dyji, kde utonulo 31 dětí. | ||
+ | Nezapomínejme a nepřehlédněme jejich hroby. Lidé z jiných krajů navštěvují hřbitov, aby postáli | ||
+ | u těch hrobečků. Už ubývá pozůstalých, | ||
+ | udržují. Z rodičů žijí jen 88 letá maminka Ladíka Krůze, 92 letý tatínek Libušky Suchyňové a 95 | ||
+ | jetá maminka Růženky Švástové. D.M. | ||
+ | 13 | ||
+ | nRakvický | ||
+ | NE ZPRAVOUNÍ | ||
+ | — 9 | ||
+ | Společenská kronika | ||
+ | Sňatek uzavřeli: | ||
+ | Jan Vaškovič - Veronika Krausová (Zaječí) | ||
+ | Josef Čech - Jana Mrkvicová (Rakvice) | ||
+ | Drahomír Zajíc - Zdenka Cógrová (Zaječí) | ||
+ | Ing. Jan Vrba - Radmila Průdková (Hustopeče) | ||
+ | Tomáš Pikna - Marcela Pálková (Sereď - Zaječí) | ||
+ | Igor Damborský - Helena Pavlová (Zaječí) | ||
+ | Za lásku srdce vděčné je. | ||
+ | Narozené dětí: | ||
+ | Nečas Vojtěch č.p. 112 | ||
+ | Průdková Nikola 34 | ||
+ | Petrásek Michal, 84 | ||
+ | Suský Tomáš | ||
+ | Přejeme občánkům radostné dětství, | ||
+ | krásné mládí a šťastný celý život. | ||
+ | Zemřeli: | ||
+ | Hirluksch Antonín ve věku 75 let | ||
+ | Fintajslová Marie 95 let | ||
+ | Gottwald Jan 83 let | ||
+ | Rejentík Antonín 69 let | ||
+ | ... a stromy jim dále šumí nad hlavou. | ||
+ | Rakvický zpravodaj vydává obecní rada v Rakvicích. Vychází čtvrtletně. Příspěvky jednotlivých jme- | ||
+ | novaných autorů jsou v původním znění. Sestavuje redakční rada. Tiskne: Soukr.tiskárna V. Bílovice. | ||
+ | Na sokolským dvoře | ||
+ | stavijí máju. | ||
+ | Každýmu kdo pomože, | ||
+ | tuplák piva dujú. | ||
+ | Žebře a podpěry, | ||
+ | po boku lana. | ||
+ | Nic nění věčího, | ||
+ | jak rakvická mája. | ||
+ | a | ||
+ | -+ i X a | ||
+ | Tá rakvická mája 7 P), PRA | ||
+ | Vo 4 -50 A | ||
+ | 4 a) - - a k | ||
+ | do celýho kraje. “ | ||
+ | soká je. | ||
+ | leňá se vršek | ||
+ | Na rakvické hody | ||
+ | veselo bývá. | ||
+ | Ten kdo nechce platit, | ||
+ | přez zídku se dává. | ||
+ | Podejte mně chlapci | ||
+ | stárkovsků sklenicu. | ||
+ | Šak já se pomodlím | ||
+ | za rakvicků chasu. | ||
+ | Na rakvických hodech | ||
+ | veselo mají. | ||
+ | Tomu kdo zaplatí | ||
+ | vína napit dajů. | ||
+ | ZL | ||
+ | 6 | ||
+ | RAKVICKÁ 10] | ||
+ | Průvod ide dědinů | ||
+ | okolo kostela. | ||
+ | Stárci, stárky se sklepníkem, | ||
+ | muzika vyhrává. | ||
+ | U zdi leží stárek | ||
+ | má zlomený kosárek. | ||
+ | Zalamuje rukama | ||
+ | má prej neco s nohama. | ||
+ | Muzika hraje | ||
+ | vínečko zraje. | ||
+ | Pod májů si zatancujem | ||
+ | a půjdeme si na ně. | ||
+ | Tři dní sem hodoval | ||
+ | dvě noci nespal. | ||
+ | Eště sem po hubě | ||
+ | od stárka dostal. | ||
+ | Před Besedú járek | ||
+ | a V něm leží stárek. | ||
+ | Nohy má křížem | ||
+ | trápí ho žízeň. | ||
+ | Vrakvických sklepech | ||
+ | veselo bývá. | ||
+ | Kdo právě nepije | ||
+ | ten o víně zpívá. | ||
+ | Peníze, děvčicu | ||
+ | všecko sem ztratil. | ||
+ | Za rok zas hody sú | ||
+ | tak co bych se trápil. | ||
+ |