Historie obce Rakvice

Web Jakuba Cabala o historii obce Rakvice a okolí

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


rakvicky_zpravodaj:rz_1993_2_ocr

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
rakvicky_zpravodaj:rz_1993_2_ocr [2023/07/30 20:54] – odstraněno - upraveno mimo DokuWiki (Unknown date) 127.0.0.1rakvicky_zpravodaj:rz_1993_2_ocr [2023/07/30 20:54] (aktuální) – ↷ Stránka přesunuta z 'rz_1993_2_ocr' do 'rakvicky_zpravodaj:rz_1993_2_ocr' xcabal05
Řádek 1: Řádek 1:
 +====== Rakvický zpravodaj - 1993 - č. 2 - OCR text ======
  
 +**PDF verze zde: {{:rz:rz_1993_2_ocr.pdf|Rakvický zpravodaj - 1993 - č. 2}}**
 +
 +**OCR text níže slouží především jen pro indexaci a vyhledávání na webu, čtěte PDF verzi!**
 +
 +vydává obecní rada v Rakvicích
 +č.2/1993
 +»
 +Rakvičané na slovíčko ...
 +Motto:
 +"Vyletěla chvojka borová
 +pod věží červen,
 +ze třech kmenů zatesaná,
 +pantlama vázaná.
 +Veselo volá do kraje -
 +hody budů, v Rakoicích hody budú"
 +Tyto verše napsal v očekávání hodů Zdeněk
 +Pohl, náš ctitel folklóru a sám aktivní muzikant.
 +Jenže - v posledních letech vždycky trneme, zda se
 +najde pořadatel a mladí lidé v krojích, aby hody ne-
 +byly pouhou taneční zábavou a aby vůbec byly.
 +Hody trvají od nepaměti. Už v Písni veselé
 +chudiny z 15. století se zpívá o hodech. Na závěr
 +sklizně se pořádalo pohoštění jako díkůvzdání za
 +úrodu a jeho původ se hledal v přízni božstev. Ve
 +středověku byly jejich společným rysem dva prame-
 +ny. Jednak to byla společná práce a vzájemná po-
 +moc hospodáře o on jim připravil pohoštění. Tak to
 +bylo na jednotlivých hospodářstvích a po sklizní
 +I společné pohoštění obecní.
 +V 17. až 19. století se termín hodů postupně
 +spojoval s patronem místního kostela. Někde se
 +proto hody rozdělily na dva termíny. Kromě dosa-
 +vadních přibyly ještě jedny, věnované kostelnímu
 +patronu. Proto máme v Rakvicích hody na sv. Jana
 +Křtitele a hody kateřínské. Někde se hodům říká
 +posvícení, což vzniklo od posvěcení kostela.
 +Zrní z posledního snopu bylo posvěceno
 +v kostele, přidávalo se k osivu a o štědrovečerní
 +večeři se dávalo pod stůl. Posvěcování osiva mělo
 +být ochranou proti škůdcům.
 +V době josefinské se pořádání hodů ujedno-
 +tilo na polovinu října a říkalo se jim císařské hody.
 +V průběhu 19. století se postupně ustálily dnešní
 +tradiční termíny.
 +Slavit hody bylo v minulosti povinné, protože
 +se věřilo, že to umožňuje dobrou úrodu příští. Lid
 +to zvláště vítal pro dostatek jídla a pití, což v prů-
 +běhu roku nebývalo. Úředně bylo pohoštění hostů
 +omezeno na tři dny. Odtud vzniklo přísloví, že ryba
 +a host na třetí den smrdí. Kdo zůstal déle, byl za-
 +vřen do šatlavy a nebo postupně vyvezen za hra-
 +nice obce.
 +Dříve hody připoutávaly pacholky, podruhy
 +a děvečky k panství a hospodářství. Dnes plní jiné
 +poslání. Slouží k uchovávání jednoty obyvatelstva,
 +rodinných a příbuzenských vazeb a uchování míst-
 +ních tradic. | dnes potřebujeme zdravou hrdost na
 +sounáležitost, úspěch a úpravnost obce. Hody jsou
 +obrazem toho, co dědina a její představitelé doká-
 +ží. Šíří se jimi povědomí dobré reprezentace Rak-
 +vic. Jistě by nás potěšilo, kdybychom si zase mohli
 +s čistým svědomím, kohokoliv pozvat. Určitě to tak
 +jednou bude, ale má to jednu podmínku. Budeme
 +k tomu muset každý hodně přispět ...
 +R. Obhlídal
 + 8 nakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +Naše obec v současných podmínkách
 +Obsahu těchto řádků by spíše odpovídal
 +nadpis Naše obce v současných podmínkách. V ja-
 +kém postavení se obce nacházejí a jakou cestou
 +by chtěly jít dál?
 +Systém, kterýje doposud zaveden vyhovuje
 +vládě a státním občanům, však vůbec nevyhovuje
 +místním správám a je předmětem tvrdé kritiky měst
 +a obcí, které dopad současného stavu pociťují nej-
 +více. Uspořádání článků obec - okresní úřad - vlá-
 +da, nesplňuje podle drtivé většiny zást. obcí jejich
 +představy.
 +Pokud jde o prosazení nebo obhájení potřeb-
 +ných záměrů, a to se týká dotační politiky, jsou po-
 +nechány jednotlivé obce a místa samy sobě. Při
 +nezájmu současné státní správy o řešení určitého
 +problému, který je z širšího hlediska méně aktuál-
 +ní, ale pro dané místo a obec otázkou doslova ži-
 +votní, není naděje na prosazení a realizaci. Dále
 +chybí finanční systém, který by umožnil obcím rea-
 +lizaci akcí potřebných např. pro oblast životního
 +prostředí. Reakce na tento neutěšený stav je přiro-
 +zená. Na všech setkáních a jednáních zástupců
 +obcí a měst zaznívají požadavky na sdružování
 +obcí do uskupení, které by představovaly větší vá-
 +hu při jednání s vládou a státními institucemi a byly
 +bohužel někdy i soupeřem, ato tak významným, že
 +ho nelze nerespektovat.
 +Do konkrétnější podoby se začíná utvářet za-
 +ložený svaz měst a obcí, jehož jsou také Rakvice
 +členem. Tento svaz chce hájit zájmy měst a obcí
 +v širším celostátním rozsahu v zásadních věcech.
 +Budeme od něj požadovat, aby tyto zájmy hájil se
 +vší tvrdostí. Skutečnosti nás již dostatečně poučily,
 +že nekompromisnost bude na místě. Je totiž nej-
 +vyšší čas, vzhledem ktomu, dojakého existenčního
 +stavu se obce dostaly (financování škol atd.).
 +Dáleje snahou obcí vytvářet regionální orga-
 +nizace - uskupení obcí a měst, které mají společné
 +zájmy historické, podnikatelské a etnické. Např. re-
 +gion "SLOVÁCKO", zahrnující oblast SLOVÁCKA
 +a PODLUŽÍ. Tato organizace, která se formuje,
 +zahrnuje dosti rozsáhlé teritorium.
 +Její konečná koncepce bude po skončeném státo-
 +právním uspořádání. Každopádně zde vystupuje
 +motiv rozvoje rázovité oblasti moravského Slo-
 +vácka, ato jak jeho hospodářského, kulturního a ži-
 +votního prostředí, krajiny, folkloru a hlavně, co je
 +nejdůležitější - snaha o založení banky pro rozvoj
 +Slovácka, která by umožnila obcím rozvoj a finanční
 +pomoc za přijatelných podmínek. Dále umožní
 +jednání
 +se zahraničními partnery přímým jednáním
 +a účastí s minimálním zasahováním státní správy,
 +která svými byrokratickými praktikami spíše toto
 +brzdí než umožňuje. V tomto regionálním uskupe-
 +ní jsme účastní jako zájemci o členství po uskuteč-
 +nění stat. uspořádání. Je tomu tak asi 2/3 obcí.
 +Další regionální organizace je utvořena
 +v rámci chráněné krajinné oblasti "Pálava", která
 +zahrnuje také Lednicko-valtický areál. Jsme jejím
 +členem. Tato organizace, zahrnující 16 obcí, má
 +za cíl vytvoření tohoto "REGIONU - CHKO", jako
 +právnické osoby, vypracování studií a vytypování
 +specifických lokalit, umožňujících únosnou turisti-
 +ku a podnikatelský rozvoj, zvláště pro malé a střed-
 +ní obce, prosazování aktivit a záměrů majících
 +charakter služeb. Toto vše bude umožňovat rozvoj
 +regionu včetně zahraniční účasti a konečně hájení
 +a prosazování zájmů uvedené oblasti při jednání se
 +státem a mezinárodními organizacemi. Je zde šan-
 +ce pro získání finančních zdrojů včetně zahranič-
 +ních. Jeto pořádeka příprava, která bude zúročena
 +v naší obci hlavně v budoucnosti.
 +František Zach, starosta
 + nRakvický -
 +ZPRAVODAJ C
 +proměny ZZ
 +Habáni v Rakvicích
 +(Dokončení)
 +Hlavním pramenem poznání života habánů
 +jsou kroniky, které byly psány už od samých počátků
 +hnutí, t.j. od roku 1524. Nejvýznamnější
 +je Kronika
 +anabaptistů (chronicon anababtistavum), jejímž pisa-
 +telem byl Ambrosius Resch, který zemřel 1592 v Šak-
 +vicích. Pramenem poznání života i kultury habánů
 +byly i statuty - pořádky, které určovaly způsob jejich
 +života. Těchto pořádků je více, z nichž většina se tý-
 +ká práce hrnčířů a džbánkařů, obuvníků, mlynářů,
 +kupců, krejčích, výchovy dětí, svateb volení biskupů,
 +vylučování provinilců z obce habánů apod. V kroni-
 +kách je věnováno nejméně pozornosti zemědělským
 +obcím.
 +Když habáni přišli do Rakvic, vytvořili stejně
 +jako všude jinde samostatnou, od místní politické
 +obce nezávislou jednotku - samostatný dvůr (obec).
 +V čele dvora stál duchovní nazývaný "služebník slo-
 +va", Po jeho boku stáli hospodářští správcové jednot-
 +livých úseků, kteří se starali o materiální potřeby dvo-
 +ra. Nikdo z členů obce habánů nesměl vlastnit osobní
 +majetek. Nově vstupující členové měli povinnost pří-
 +nést do dvora všechen svůj majetek a věnovat jej
 +dvoru (obci). Vystupoval-li člen z habánského spole-
 +čenství, majetek se mu nevracel. Oděv dostávali
 +všichni ze skladu dvora. Kdo chtěl oděv, musel proká-
 +zat, že se už nedá opravit. Stravu a jídlo dostávali
 +habáni ve společné kuchyni čtyřikrát denně. Muži
 +i ženy seděli zvlášť, kuchyňský pořádek určoval, kdy
 +a při jaké příležitosti jaké jídlo má dostat, kolikrát
 +týdně kdo dostane maso nebo pivo, či víno anebo
 +jiný nápoj. Je zaznamenáno, že od roku 1558 platil
 +i pro rakvické habány kuchyňský pořádek vypracova-
 +ný na Nových Mlýnech. Podle tohoto pořádku se stra-
 +va připravovala pro personál pozůstávající z hospo-
 +dyně, kuchařek, myček nádobí, roznašečů jídel dal-
 +ších pomocníků. Tímto kuchyňským pořádkem bylo
 +určeno, kdo kde má při podávání jídel sedět. Podle
 +něho muži sedávali na jedné straně jídelny, ženy na
 +druhé straně. Mládež (stolová družina) sedávala
 +u zvláštního stolu. Šestinedělky s dětmi jedly zvlášť.
 +Kuchyňský pořádek určoval nárok na jídlo a jeho
 +skladbu, zejména podávání masa se určovalo podle
 +toho, jakou kdo obtížnou práci konal. Těžce pracujícím
 +mužům stanoviluvedený pořádek druhy nápojů a koli-
 +krát
 +smí jim být podáváno. Společná jídelna byla v do-
 +mě dnešní popisné číslo 12.
 +Výchova dětí byla věcí společenstva habánů.
 +Děti do6 let byly ve ziáštní školce, kterou vedla správ-
 +kyně.Měly vychovatelku a uklizečky. V6 letech přechá-
 +zely děti do "velké školy", kde je učitel učil. Po vyučo-
 +vání je měly na starosti vychovatelky. Ve věku, kdy
 +děti byly schopny samostatné práce, byly zapojovány
 +do práce v zemědělském hospodářství nebo se učily
 +řemeslné práci. Také pro uzavírání manželství byla
 +vydána pravidla. Tato se neuzavírala podle svobodné
 +volby. Občan, který se chtěl oženit, musel svůj úmysl
 +přednést správci, který při nejbližší celoobecní schůzi
 +přivedl tři nevěsty, ze kterých měl možnost si vybrat
 +tu, která se mu líbila, Při svatbě seděl ženich i nevěs-
 +ta zvlášť.
 +Novorozenci byli s matkami jen po dobu koje-
 +ní, nejdéle však do dvou let. Potom je rodiče odevzdá-
 +vali do "malé školy", kde je vychovávaly školské
 +sestry. Ty se staraly o jejich stravu a pečovaly i o ně.
 +Tyto děti spávaly ve zvláštních místnostech pod do-
 +zorem školské sestry. | pro tuto péči byly vydány před-
 +pisy, které určovaly, kolikrát mají dostat
 +děti jídlo, kdy
 +se mají koupat apod. Tato péče trvala do pátého
 +u slabších dětí do 6. roku věku. Když děti dosáhly
 +uvedeného věku, přešly do "velké školy". Školskou
 +výchovu tu vedi školský mistr, který
 +je naučil číst
 +a psát a zejména věnoval péči mravní výchově. Děti
 +zůstaly v péči mistra do té doby, než se naučí praco-
 +vat.
 +Habánské obce tvořili jednu společnou novo-
 +křtěnskou obec, v jejímž čele stál biskup. Tento měl
 +k dispozici sbor rádců, kterými byli duchovní vedoucí
 +jednotlivých habánských dvorů. Habánské komunity
 +měly ve zdejším kraji sídlo biskupa na Nových Mlýnech.
 +Habání v Rakvicích věnovali se především
 +zemědělství. Měli tu rozsálý chov hovězího dobytka
 +a ovcí.
 + pakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +Koní bylo používáno v omezenější míře. Vě-
 +novali se také vinohradnictví. Pracovaliina vinicích
 +vrchnosti. Z řemesel to byli kováři, sedláři, bednáři,
 +koláři. Hrnčířské řemeslo nebylo v Rakvicích provo-
 +zováno, anebo jen ojediněle. Bylo však provozová-
 +no cihlářské řemeslo. Habáni měli v Rakvicích svo-
 +ji cihelnu. Tato se nacházela v místech, kde jsou
 +dnes zahrady za domy č. 106 až 98. Rozloha čerpá-
 +ní cihlářské hlíny Činila více než 15 tisíc čtverečních
 +metrů. Byla také objevena menší cihlářská pec v
 +humnech domu č. 142 při zemních úpravách těchto
 +prostor, ovšem již zborcená. Je třeba uvést, že v
 +areálu havního dvora byla větší kovárna, která se
 +dochovala až do 20. let tohoto století. Stála na
 +místě dnešní hasičské zbrojnice. Dílny jiných řeme-
 +sel ani jejich zbytky se nedochovaly.
 +Na polích, zahradách a vinicích pracovali
 +jak
 +muži, takiženy. Pokud ženy nepracovaly na polích,
 +nebo jim nebyly svěřeny jiné úkoly u habánského
 +dvora, věnovaly se také předení. V Rakvicích předly
 +ženy především ovčí vlnu a konopí. Konopí však
 +nebylo pěstováno v Rakvicích. Dodávala
 +je vrchnost.
 +Habáni v Rakvicích bydleli v jednotlivých do-
 +mech postavených kolem hlavního dvora. Rodina
 +však byla neoddělitelnou součástí celého společen-
 +ství ajednotliví členové se plně řídili pravidlydanými
 +obcí habánů.
 +Všichni pracující habání se podíleli na zisku
 +dvora. Zisk plynul především z prodeje zeměděl-
 +ských plodin, z prodeje skotu, ovcí prasat, z prode-
 +je přediva. Zisk se rozděloval pracovníkům podle
 +zásluhy.
 +Habáni nebyli povinní robotovat. Proto odvá-
 +dělidaň z majetku. Tato daň byla poměrně vysoká.
 +Nebyli s ní spokojení a domáhali se její úpravy. V
 +roce 1588 zemský hejtman, jímž byl Bedřich ze Že-
 +rotína s habány dohodl, že budou platitdaň z celého
 +majetku dvora, u něhož byla společná kuchyně.
 +Tato daň činila 12 zlatých ročně.
 +V roce 1594 byla tato daň zvýšena na 20 florenů
 +(v českých zemích byla označována jako dukát =
 +zlatý). V dalším roce činila tato daň 30 zlatých (flo-
 +renů) a vroce 1599 činila už 40 zlatých, v roce 1601
 +60 zlatých a 1602 100 zlatých. Po přechodném sní-
 +žení daně na 80 zlatých z majetku dvora činila v le-
 +tech 1606 - 1608 tato daň 100 zlatých. V dalších le-
 +tech byla výše daně měněna nahoru a dolů, aby v
 +roce 1619 dosáhla výše 150 zlatých ročně. Vedle
 +této daně byla zavedena daň z hlavy - osobní daň.
 +Tuto daň nejdříve platili habání starší
 +20 let. Postup-
 +ně byltento věk snižován, až konečně byla daň pla-
 +cena za každou osobu mužského i ženského pohla-
 +ví ve věku od 10 let. V roce 1575 činila tato daň z
 +hlavy 4 groše, rok na to 5 grošů. Později pak činila
 +15 grošů na osobu.
 +Daně vybírali pracovníci vrchností zvaní ber-
 +nici. Sněmovními nálezy bylo stanoveno,
 +že nebude-
 +li daň placena, má být bez otálení odňato nebo pro-
 +dáno tolik skotu, bravu, ovcí nebo i polí, co bude na
 +zaplacení daní zapotřebí. Kdyby se habánií zpěčo-
 +validaně platit, mají býtze země "bez milosrdenství"
 +vyhnání.
 +ze stále se zvyšujících daníje patrno, že tlak
 +na habány sílil. Již v roce 1567 žádal císař Maxmi-
 +lián na zem.sněmu morav., aby byli vyhnáni habáni
 +ze země. Přessílícítlak z císařského dvora chránila
 +šlechta habány s odůvodněním, že je v zemi nedo-
 +statek řemeslníků, nádeníků a čeledínů a žádali cí-
 +saře Maxmiliána, poněvadž jsou habáni dělníci,
 +abyje na Moravě nechal.Ten
 +to dvolil, aby ještě rok
 +zůstali. Bylo proto od jejich pronásledováni upuště-
 +no. S pokračující protireformací docházelo k opětov-
 +nému tlaku na habány. Tito žili pokojně vedle
 +ostatního obyvatelstva. Soužití habánů bylo přetrže-
 +no vroce „Při vpádu uherských vojsk Štěpána Boč-
 +kaje. Jeho vpády na Moravu měly za cíl zastrašit
 +obyvatelstvo
 +jižní Moravy a přimět moravskou šlech-
 +tu, aby se připojila k Uhrům proti císaři. Těmito voj-
 +sky zpustošené Rakvice byly poměrně brzy nově
 +zbudované a život v nich obnoven. Jen kaple sv.
 +Ondřeje zůstala v troskách. Novokřtěnci se během
 +povstání českých stavů dostávali do styku is vnějším
 +světem, a to zejména prostřednictvím biskupa.
 +Gabriel Betnlen, sedmihradský kníže doporučil mo-
 +ravskému hejtmanu Ladislavu Velenu ze Žerotína,
 +který byl ochráncem habánů, aby byli utiskovaní
 +habání (1620), zejména řemeslníci, vysláni do
 +Sedmihradska a zaručoval jim nejvyšší ochranu.
 +Tito návrh odmítli. V provádění katolické reformace
 +císař Ferdinand II., podněcovaný papežským
 +nunciem Caraffou, nebyl přítelem polovičatých
 +opatření proti habánům. Caraffa v létě 1621 navštívil
 +Vídeň, aby císaře povzbuzoval k rázným krokům.
 +Císař váhal, a to zejména proto, že byl za přátelské
 +služby zavázán ochránci luteránů kurfirstu saskému
 +Janu Jiřímu, který mu pomohl v boji proti českým
 +stavům.
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +S
 +V lednu 1621 vydal zemský sněm moravský
 +zákon, kterým bylo nařízeno, aby byli habání z Mo-
 +ravy vyhnání, ještě pozastaven.
 +Ač na vrchnosti byl
 +činěn nátlak, aby habány ze svých statků vypověděl,
 +váhaly s plněním tohoto příkazu a protahovaly vy-
 +povídání ze svých statků.Bylo
 +to nejen proto, že ha-
 +bání byli vrchnostem užiteční. Toto váhání si mohly
 +vrchnosti dovolit jednak proto, Že v roce 1621 vedl
 +Betlen Gáborv Uhrách a na Moravě válku proti Fer-
 +dinandu II., který, jak už jsem uvedl, se obávaltvrdě
 +postupovat proti jinověrcům také proto, že je chrá-
 +nil kurfistr saský Jan Jiří, kterému byl Ferdinand II.
 +zavázán. Císař Ferdinand II. nemínil po roce 1620
 +habány, kterých bylo v té době asi 20 000, na jižní
 +Moravě dále trpět. Na jeho opětovné přání vydal
 +František kardinál Ditrichštejn 17. září 1622 dekret,
 +kterým bylo uloženo, aby všichni habání do určité
 +doby byli donucení se vystěhovat. Přesto však se
 +na jižní Moravě udržely zbytky habánů, protože se
 +jich vrchnosti nerady zbavovaly jako dobrých
 +pracovníků.
 +Z Rakvic se habáni odstěhovali dne 24. pro-
 +since 1622, t.j. na Stědrý den. Směli si vzít jen nej-
 +nutnější věci. O tom, kam se odstěhovali, nebyla
 +ani v dostupné literatuře zmínka.
 +Při pátrání, kam se odstěhovali, se objevila
 +informace, že se usídlili ve Velkých Levárech, kde
 +již před tím byla habánská lokalita a že jsou tam i
 +záznamy a cechovní knihy. Městský úřad ve V. Le-
 +várech na můj dotaz sdělil, že všechny písemné
 +doklady a knihy předal Záhorskému muzeu ve Ska-
 +lici. Dr. Rudolf Irša, historik tohoto muzea na dota-
 +zy orakvických habánech uvedl, že nelze vyloučit
 +možnost, že habánská lokalita ve Velkých Levárech
 +byla v roce 1622 dosídlena habányz Rakvic. Doklá-
 +dá to tím, že po roce 1622 došlo ke stavebnímu roz-
 +voji velkolevárské habánské lokality pravděpodobně
 +po příchodu nové vlny habánů z Moravy. Nepotvrdil
 +to, ale vyslovilto jako svou domněnku. Dr. Ladisla-
 +va Suláková ve své obsáhlé studii o habánech na
 +jižní Moravě uvádí, že habáni z okolí Břeclavi se
 +pravděpodobně přestěhovali do nejbližších sloven-
 +ských obcí na Záhoří do Brodského, Moravského
 +Jánu, Soboliště, Gbel, Kútů a Katova. Dr. Irša ve
 +svém sdělení také uvedl, že někteří habání zjižní
 +Moravy se přechodně usídlili v Brodském a pak při-
 +šli do Velkých Levár. Rovněž František Kalesný ve
 +svém díle Habáni na Slovensku uvádí, kteří Novo-
 +křtěnci na Slovensku přijali habánské vyhnance z
 +Moravy. Podle dostupných kronik uvádí např., že
 +mikulovská obec habánů měla své útočiště v Čach-
 +ticích, vyhnanci z Dambořic se usídlili ve Chtelnici.
 +Habání z Podivína přešli do Košolné a habáni z
 +Němčic se uchytili ve Vlčkovacích. Potvrzuje také,
 +že habáni nesměli převést svůj majetek z Moravy.
 +Museli jej tam nechat.
 +Jak uvádějí znalci habánských kronik, byla
 +habánům, kteří se věnovali zemědělské činnosti,
 +věnována kronikáři poměrně malá pozornost. Proto
 +také se jen těžko sledují životní osudy i habánů vě-
 +nujících se zemědělství. Přesto se po dlouhém hle-
 +dání podařilo vypátrat, kam odešli habáni rakvičtí.
 +František Kalesný ve stati "Habáni v Trenčanské
 +stolici“ uvádí, že usazení habánů v této stolici
 +souvisí s poslední vlnou stěhování moravských
 +Novokřtěnců na Slovensko. Výslovně uvádí, že v
 +dohodě zaznačené v Gyurikovské německy psané
 +habánské kronice se hovoří: "Ty, Gašpar Ilesházy
 +z Illesházu, hrabě trenčanského a liptovského kraje,
 +svobodný pán na Trenčíně a Bánovcích, dáváme
 +na známost tímto otevřeným listem před kýmkoliv
 +a jmenovitě před těmi, kterým to vědět přísluší, že
 +jsme bratrům, které nazývají huterskými (huterskými
 +habány byli označování habáni z Rakvic, Zaječí,
 +Nových Mlýnů atd.), v předcházejícím roce 1622,
 +když byli z Moravy pro svoje náboženství vyhnáni
 +a na našem trenčanském panství z kresťanského
 +soucítění a podle slavných svobod Uherského krá-
 +lovství námi přijati, poskytli náš dům v Teplicích,
 +jako i náš dvůr v Dubnici na jeden rok za přístřeší až
 +do dalšího vyřešení, za co nás podle smlouvy
 +uspokojili." Dále se v dohodě píše, že hrabě Gašpar
 +Iesházy dal pro ně vybudovat panství, jaké měli
 +před tím na Moravě. Vedle toho jim daroval opuš-
 +těný dvůr ležící blízko Soblahova. Souhlasil, aby
 +tyto majetky a obydlí zaplnili jakýmkoliv počtem
 +obyvatelstva, bez ohledu na povolání či budou rol-
 +níky, řemeslníky nebo pastýři. Bylo jim dáno právo
 +chovat "dobytek, voly, krávy, ovce, prasata, kozy a
 +podobně mohou habání chovat v množství jaké
 +pastviny unesou". Je to tedy doklad, kam odešli i
 +rakvičtí habání.
 +Poznámka:
 +Mezi domy, které patřily do skupiny habánských
 +domů, je nutno uvést i dům č. 91 majitel Jaroslav
 +Konečný, v němž se dochovala habánská studna,
 +která je dosud užívána a od níž jsou zachovány
 +části chodeb k sousedním domům.
 +JUDr. H. Režný
 + pakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +Kronika ročníku 1943
 +Letos je nám už 50 let a podle tradice jsme
 +1. května uspořádali společnou. oslavu
 +abrahámovin. Chtěli jsme pozvat všechny, kteří se
 +v Rakvicích v našem ročníku narodili, případně,
 +kteří se sem přistěhovali, či s námi chodili do ško-
 +ly, a toi ze Zaječí a Přítluk. Marně jsme po všech
 +pátrali v děravé paměti, až matrika obecního úřadu
 +vydala své zajímavé svědeciví. Patříme k nejpočet-
 +nějším ročníkům a se třemi dvojčaty držíme rekord.
 +Nemohli jsme uvěřit, Že nás bylo celkem 91, ztoho
 +jen z Rakvic 56. Třináct zemřelo v raném dětském
 +věku a 7 v dospělosti. Dvacet mrtvých v jednom
 +ročníku se zdá neuvěřitelné a přitom bez tragických
 +úmrtí.
 +Teprve na srazu jsme se dověděli jména
 +těch, kterým osud nedopřál dožít se ani mateřské
 +školy. Bylito: Mareš František, Strýčková Ludmila,
 +Hink Ivan, Opršal František, Ziáma!l Jiří, Průdek
 +Zdeněk, Nešpor Josef, Krmíček Josef, Hrdinová
 +Marie, Cabalová Miluše, Hřibová Vlasta, Krůzová
 +Oldřiška a Vája Ludvík. Už nemají ani svoje hrobeč-
 +ky, a tak je uctíváme aspoň tímto připomenutím.
 +V dospělosti zemřelo 7 spolužáků - Jáchym-
 +ková Vlasta (při porodu), Jáchymek Zdeněk, Štefka
 +Rostislav, Minařík Václav, Moudrý František, Maťák
 +Rudolf ze Zaječí a Pilátová Božena z Přítluk (u dí-
 +vek uvádím rodné příjmení). Každé životní zastavení
 +má i chvíle smutné a myjsme
 +je prožili při pokládá-
 +ní kytic na hřbitově. Ale i to patří k životu.
 +Uplynulý čas nám připomněly fotografie na
 +nástěnné tabuli v příjemném prostředí družstevní
 +jídelny. Byly
 +to fotografie od prvního přijímání až po
 +vychozené školy a z posledního výletu. Kromě toho
 +měl každý s sebou fotografie rodinné.
 +Setkání prožíváte s nostalgickým rozechvě-
 +ním. Stydíte se, že mnohé spolužáky ani nemůžete
 +poznat a smějete se vráskám a šedinám, které čas
 +přinesl. Při posledním setkání v roce 1977 jsme se
 +chlubili dětmi, nyní už vnoučaty. Některé spolužáky
 +jsme neviděli celých 35 let. Nepodařilo se nám vy-
 +pátrat nikoho z Trkmance, odkud k nám i za mrazů
 +a nepohody chodili do školy Antonín Vlach a
 +Pastieriková Anna. Narodili se tu i Bílková Marie,
 +Latýnová Marie a Cabalová Zdeňka. Po všech se
 +ale slehla zem. Snad ještě žijí a snad si i vzpome-
 +nou...
 +Osud nás rozvál po celé republice a Janu Še-
 +bestovou ze Zaječí donesl až do daleké Austrálie.
 +Nekrásnější na setkání byly vzpomínky na
 +dětství a mládí. Vždyť dnes už nás každého něco
 +bolí, máme za sebou mnohé operace a invalidní
 +důchody. Život nám přinesl všechno - radosti, lásku
 +i zklamání, děti, rozvody i tragedie. A tak vzpomí-
 +nání bylo připomenutím tolika osudů, že jsme si je
 +ani nestačili vypovědět.
 +Všem se vrátila mladost
 +a veselí při vzpomín-
 +kách na školní léta. Ožili s námi i učitelé. Paní uč.
 +Straková nepotřebovala toho dne žádné léky aiv
 +87 letech si pamatovala, kdo kde seděl a co kdy vy-
 +vedl. Pan uč. Sula málem zahodil berle a pan uč.
 +Sinkora všichny rozveselil vzpomínáním na denní
 +inoční anabáze tehdy mladého učitelského sboru.
 +Paní uč.Sulcová se od děvčat dověděla, jaksizní
 +děvčata brala vzor, jak se podle ní oblékala a česa-
 +la. Nemocného pana uč. Veselého šlo všech 40
 +účastníků pozdravit a povzbudit podáním ruky.
 +Stále stejně vypadá pan uč. Hájek (příští rok mu
 +bude 75). Asi má geny Ljuby Hermanové nebo zná
 +nějaký elixír Života, ale neprozradil nám ho. Ze set-
 +kání se omluvil pan uč. Šimoník. Určitě by při tanci
 +poznal, že jeho tělocvik na nás dodnes nechal
 +kladné stopy.
 +S dojetím jsme si přečetli vzpomínky spolu-
 +žačky Božky Pilátové, která se srazu o několik mě-
 +síců nedožila. Moc se těšila na setkání a byla s
 +nárni přítomna aspoň svými vzpomínkami. Málokdo
 +se při čtení ubránil slzám a bylo to snad nejlepší
 +uctění její památky.
 +Po celou oslavu se vůbec mísílo dojetí a ve-
 +selí. Začalo to už přijetím v obřadní síni, krásným
 +programem a lidovými písněmi sboru a přivítáním
 +starostou obce. Pak jsme společně obdivovali dobře
 +vybudovanou rakvickou školu, sportovní halu i
 +školní stadion.
 +Jen jsme si povzdechli, že jsme mu-
 +seli vyrůstat za mnohem skromnějších poměrů.
 +Kdoví, zda si toho dnes děti váží.
 +: Naší dobrou náladu přijela utvrdit kapela ze
 +Židlochovic, která nás zvalana parketaž do ranních
 +hodin. Rozcházeli jsme se s trochou úlevy, ale s
 +velikým štěstím na duchu a smnoha různými vzpo-
 +mínkami. Na závěruvádím jeden z pěkných zážitků.
 +„Stojíme před obecním úřadem a čekáme na při-
 +jetí. Tu najednou přichází idol našeho dětství - uči-
 +tel Šinkora. Býval to bouřlivák a nyní se k nám ne-
 +jistým krokem blíží prošedivělý 68 letý muž. Ihned
 +stavíme slavnostní špalír. Já předstupuji a říkám:
 +"Rytíři Sinkoro, ročník 1943 Vás srdečně vítá v kra-
 +ji Vašeho mládí a rytířských činů." A rytíř Šinkora
 +kráčel špalírem svých bývalých žáků a plakal a pla-
 +kal...
 +I všechno krásné má svůj konec. Skončilo
 +setkání, ale ve vzduchu zůstala nezodpovězena
 +jedna otázka - uvidíme se ještě někdy?
 +Rosťa Obhlídal
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +O slovo se hlásí mateřská škola
 +Tak, jako probíhají změnyv celé společnosti, mě-
 +ní se i způsob práce v mateř. školách. V prvé řadě se
 +upustilo od pevného režimu a začíná se uplatňovat tzv.
 +volný režim. V praxi
 +to znamená, že zatím, co dříve si děti
 +přes den v MŠ po určitou dobu hrály, poté ovičily, pak ná-
 +sledovaly půlhodinové vyučovací bloky zaměřené na
 +výchovy: tělesnou, rozumovou pracovní, výtvarnou,
 +hudební, literární, na matematické představy apod., pak
 +chodily děti na vycházky a i odpolední činnosti měly
 +pevný řád, nyní ve volném režimu je výchovný systém
 +naprosto odlišný. Především se děti nedělí do tříd podle
 +věku. Tak mohou být
 +ve třídě spolu např. sourozenci, ka-
 +marádi, děti se stejným zájmem. Činnost, kterou učitelka
 +s dětmi koná, má vycházet čistě ze zájmu dětí. Dítě se
 +nesmí do ničeho nutit. Ne vždy je změna v systému vý-
 +chovy k lepšímu. Jsou děti, které nemají zájem a snahu
 +se něčemu naučit nebo si sněčím pohrát. Takové děti se
 +potom nudí, běhají bez cíle a kazí hru ostatním. Když to
 +srovnám dnes, s odstupem času, tak přece jen si děti
 +dřív odnášely z mateřské školy více poznatků. Dnes je
 +MŠ spíše sociální než výchovnou institucí. Přesto má
 +svůj význam, neboť dítě předškolního věku potřebuje
 +navazovat sociální kontakt
 +se svými vrstevníky, potřebuje
 +si najít kamaráda, zvykat si na odloučení
 +od matky. Při
 +hře si dítě nejvíce rozvíjí řeč a získává nové poznatky.
 +Další velkou změnou
 +je způsob financování škol-
 +ství. Mateřská škola dostává přiděleny finanční prostředky
 +podle počtuzapsaných dětí. Ovšem tyto finanční prostřed-
 +ky dostáváme pouze na děti zaměstnaných matek. Na
 +děti nezaměstnaných matek dostáváme pouze polovinu
 +dotace. Dá se tedy tedy říct, že se počítají dvě tyto děti
 +za jedno dítě zaměstnané matky.
 +Z takto přidělených dotací jsou vypláceny mzdy
 +učitelkám, uklizečce a částje určena na učební pomůcky.
 +Vzhledem ktomu, že naše mateřská škola nesplňuje po-
 +žadavek zapsaných 24 dětí na třídu (zaměstatných ma-
 +tek), nedostává se nám fin. prostředků na pokrytí mezd.
 +Tento nepříjemný problém bylo nutné řešit snížením
 +pracovních úvazků učitelek. Za podobných podmínek se
 +ovšem stává, že nejlepší učitelky odcházejí. To postihlo
 +i nás.
 +Paní učitelka Ludmila Foldynová se rozhodla
 +řešit situaci odchodem ze školství. Využila svých jazyko-
 +vých schopností a našla si práci v jiném oboru. My tím
 +postrádáme jednu dobrou učitelku, kterou měly děti
 +rády. Paní učitelka mimo to, že měla velmi hezký vztah
 +k dětem a dobře si plnila své povinnosti, učila navíc 3 ro-
 +ky na mateřské škole základy němčiny s velmi dobrými
 +výsledky. Patříjí právem zajejí práci poděkování. Výslo-
 +Vuji na tomto místě naději, že až se zlepší situace, pak
 +se k nám vrátí. Zatím jí přejeme mnoho úspěchů.
 +Změnu stavu můžeme očekávat poté, co sezvýší
 +počet zapsaných dětí, což
 +je záležitost dlouhodobá. Jen
 +pro ilustraci: V roce 1990 se v Rakvicích narodilo pouze
 +a ztoho se ještě 3 děti odstěhovaly. Pro srovnání - v roce
 +1985 se narodilo 35 dětí. Vzhledem k tomu, že se v nej-
 +bližších dnech očekává odsouhlasení návrhu na placení
 +pobytu dětí v MŠ (parlament by to měl projednat do
 +konce června), počítáme, že v důsledku toho klesne po-
 +čet docházejících dětí, protože mnoho rodičů si nebude
 +moci dovolit platit poplatky např. za 2 děti.
 +Nyní ještě k financování ostatních nákladů.
 +Výdaje na provoz mateřské školy a DKP hradí obecní
 +úřad. Spolupráci s obecním úřadem chválím. Všemožně
 +nám vychází vstříc při řešení různých záležitostí, přesto-
 +že dle slov starosty pana Zacha se rovněž potýkají s ne-
 +dostatek financí.
 +Toto jsou naše hlavní problémy. Přes nesnadnou
 +práci se snažíme pobyt dětem zpestřit. Dopřáváme jim
 +kulturní akce - zájezd do divadla, pozvání kouzelníka,
 +zájezd do ZOO parku. Děti 5 - 6 leté absolvovaly před-
 +plavecký výcvik (paní učitelky Klímová Sv. a Vachálko-
 +vá V.). Děti s vadnou výslovností měly možnost chodit
 +na logopedickou nápravu (Mikuličová J.).
 +Do budoucna zůstává našim přáním pořídit dě-
 +tem hračky do tříd i na zahradu.
 +Občas od někoho dostaneme peníze. Např., když
 +se rušil účet ČSŽ (4 000 Kč) a účet SRPŠ při mateřské
 +škole (3 000 kč), byla z těchto prostředků zakoupena ba-
 +revná televize. Od SČSP nám paní Veverková darovala
 +1 032 Kč a za to byly zakoupeny videokazety.
 +Od firmy Mikro jsme dostali hračky na Mikuláše
 +pro každé dítě. Majitelé firmy Oldřich Krůza a Radek
 +Průdek se dokonce dětem předvedli jako čert a Mikuláš.
 +Těmto všem našim příznivcům velmi děkujeme.
 +Zároveň se obracíme na podnikatele v Rakvicích
 +s prosbou o sponzorskou částku. Pomůže nám v naší
 +situaci jakákoliv položka i třeba 500 Kč. Konec konců
 +je
 +to pro děti a podnikatel si sponzorskou částku může
 +odečíst z daní.
 +Jako protihodnotu nabízíme možnost umístění
 +reklamy, případně možnost v našich prostorách občas
 +vystavovat své výrobky. Darovanou částku vyúčtujeme
 +tak, aby měl náš sponzor peněžní doklady.
 +Chtěli bychom pořídit dětem na zahradu hrazdu
 +s houpačkou vhodnotě 6000 Kč a doplnit ostatní hračky.
 +Věříme, že se najde někdo, kdo bude na naší výzvu
 +reagovat.
 +Na závěr pro ty, kteří dočetli výše uvedené a
 +ne příliš optimistické řádky až do konce, jedna per-
 +lička ze života:
 +Malý Mirek po přečtení pohádky "Diamantová
 +sekera" reaguje s povzdechem: "Paní učitelko, já
 +bych chtěl mít taky takovou sekeru" a Míša pohoto-
 +vě: "Paní učitelko, náš taťka říkal, že má takovů
 +sekeru v hospodě a mamka mu za to nadávala.“
 +Ředitelka MŠ: Jana Mikuličová
 + MK nakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +RAKVICKÉ OSOBNOSTI
 +Když jsem začínal psát o rakvických osobnostech,
 +vycházel jsem z toho, že budu líčit osudy osobností, jejichž
 +věhlas přerostl rámec obce. Jak postupně naplňují tento
 +záměr, ukazuje se, že by bylo nespravedlivé vynechat nebo
 +nepopsat osudy a práci dalších rakvičanů, kteří spolu-
 +tvořilidějiny Rakvic, ikdyžjejich věhlas a práce neměly uve-
 +dený rozměr a přesto po nich zůstala díla, která slouží
 +občanům ještě dnes a budou sloužit i dalším generacím.
 +Bylo by nevděčné nevzpomenout např. některé sta-
 +rosty, kteří budovali v začátku první republiky naši obec.
 +Tím, že vytvořili nebo dali podnět k výstavbě obce, vystou-
 +piliz řady průměrnosti a zaslouží si pozornost. V těchto sta-
 +tích si neklademe za cíl postupovat chronologicky, ani
 +podle důležitosti. Chceme jen zaznamenat ty, kteří se o
 +Rakvice zasloužili. Je třeba | v té souvislosti připomenout
 +i podmínky politické a ekonomické, za nichž pracovali.
 +Začneme třeba starostou Františkem Kamenským
 +z domu č. 109. Narodil se v roce 1884. Když dospěl, pomá-
 +hal v hospodářství svého otce. Musel si odbýt 3 letou voj.
 +službu, kterou odsloužil u dragounského pluku na Welsu v
 +Horním Rakousku a pak v Hodoníně, kde byli dragouni pře-
 +místění. Po návratu z vojny v r. 1902 začal hospodařit na
 +majetku svého otce a oženil se. Když v r. 1914 vypukla |.
 +světová válka, narukoval na bojištěv Itálii. Pluk, u něhož
 +sloužil, byl v roce 1916 přemístěn na ruskou frontu. Jeho
 +útvar v tomtéž roce přešel dobrovolně do ruského zajetí.
 +Pracoval v zajateckých táborech až do roku 1917. V tomto
 +roce se začaly tvořit naše legie. Přihlásil se do legie, tvořící
 +se ve městě Bobruisk, a to k dělostřeleckému pluku Jana
 +Žižky z Trocnova. Baterii, v níž bylo zařazen, tehdy velel
 +pozdější generál Přikryl. V tomto útvaru František Kamen-
 +ský bojoval až do konce války. Když se legionáři rozhodli k
 +návratu domů, prodělal celou známou anabázi podél sibiř-
 +ské magistrály až do Vladivostoku. Osudy této anabáze po-
 +pisuje spisovatel Rudolf Medek ve svých dílech. Ve Vladi-
 +Vostoku sejich ujali Japonci, kteří legionáře po dodatečném
 +vybavení nalodili na loň SATUNA MARU, aby
 +je dopravili
 +do Evropy. První zastávka byla v Singapuru a paks postup-
 +nými přestávkami propluli Indickým oceánem kolem obou
 +Indií, Rudým mořem, Suezským pruplavem, Středozemním
 +mořem a Adriatickým moře. Byli vylodění v Terstu. Odtud
 +se 20. února 1920 vrátil dragounský kaprál František
 +Kamenský, ruský legionář, do Rakvic. Jediné, co si přivezl,
 +byly knihy, ze Singapuru plnící pera, z přístavu, kde kotví-
 +li, různé drobné předměty, které jemu a rodině měly připo-
 +mínat tuto dlouhou cestu
 +Když se vrátil spolu s dalšími legionáři z ruských
 +legií, ujal se svého hospodářství, aby je vybudoval jako
 +dobře prosperující. Spojil se se svým bratrem Janem vja-
 +kémsi tichém společenství a začali kupovat moderní země-
 +dělskou mechanizaci, která jim měla usnadnit obhospoda-
 +řování polí při minimální potřebě prac. sil. Uplynulo 8 let,
 +než se jim podařilo dosáhnout nezbytné úrovně mechani-
 +zace a výroby. Také se stejným úsilím vybudovali moder-
 +ní živočišnou výrobu. V roce 1927, kdy se konaly volby do
 +obecního zastupitelstva, nacházíme Františka Kamenské-
 +ho na kandidátce agrární strany. Byl zvolen a stal se členem
 +obecní rady. Starostou byl tehdy zvolen za lidovou stranu
 +František Suchyňa č. 255.
 +V dalších obecních volbách, které se konaly v září
 +1931, byl již František Kamenský zvolen starostou obce.
 +Jako starosta dostal do vínku nelehké úkoly. Za prvé bylo
 +potřeba dostavět měšťanskou školu, dokončitopravu kostela
 +a fary. Obec se se stavbou školy dostala do složité situace.
 +K prostředkům ve výši 320 000 Kč, které obec měla,
 +potřebovala získat ještě půjčku ve výši 700 000 Kč. Tu obci
 +přislíbily záložny. Část záložen půjčky odřekla.
 +Aby obec dostala nezbytné prostředky na dostavbu
 +školy, museli se starosta, radní a další bohatší členové
 +zastupitelstva zaručit směnkami, že uhradí dluh, každý do
 +výše 100 000 Kč. Jen tak mohli získat potřebný úvěr na do-
 +stavbu školy od Královopolské záložny v Brně a Rolnické
 +záložny
 +v Hustopečích, kde byl Fr. Kamenský funkcionářem.
 +Tato obětavost umožnila, že škola byla dostavěna a 4. zá-
 +ří 1932 slavnostně otevřena.
 +V září téhož roku byla předána i opravená fara a
 +kostel. Nutno zdůraznit, Žena těchto dvou opravách měl po-
 +díl zejména konkurenční výbor, který na opravy těchto
 +objektů vybíral tak zvané kostelní přirážky. Všechny tyto
 +akce byly prováděny v době, která byla již poznamenána
 +celosvětovou hospodářskou krizí. Tato krize postihla téměř
 +všechna odvětví, ale především zemědělství. Nezaměstna-
 +nost rostla. Nezaměstnaným byly obcí dávány poukázky v
 +ceně 10 Kč, z něj simohli nezaměstnaní koupit v obchodě,
 +který jim byl určen, potraviny. V roce 1932 bylo v Rakvicích
 +bez práce 30 rodin a v dalším roce jich bylo 90.
 +A poněvadž neštěstí nechodí samo, tato léta byla
 +provázena suchem a neúrodou. V roce 1932 se vyskytlo
 +tolik hrabošu, že zejména v rovinách, na trkmanských i ji-
 +ných tratích, sežrali všechno obilí a dokonce se pustili i do
 +hroznu. Krize a neúroda vrcholila v roce 1934. Rolníci
 +nemohli prodávat obilí. O něj prakticky nebyl zájem. Proto
 +stát přistoupil k zavedení obilního monopolu, jehož cílem
 +bylo zajistit regulaci obilního trhu a umožnění vyloučení
 +spekulací s cenami obllí.
 +Rolníci v Rakvicích obhospodařovali tehdy 6 073
 +měřic, tj. asi 1215 ha, a jejich dluhy činily více než 6,5 mil.
 +korun. Obec sama měla 150 ha a dluhů 1,5 mil korun. Za
 +této situace byla úloha starosty nezáviděníhodná. Obec
 +chtíc zaměstnávat nezaměstnané, zavedla veřejné práce
 +Na podzim roku 1934 bylo započato s budováním pevné
 +cesty přes Jezera k Trokvízům. Práci dělali občané, kteří
 +pobírali chlebenky. Této cestě se říká Hladová. Byla dokon-
 +čena v roce 1935.
 +Přes tuto hospodářskou situaci neustala obec v bu-
 +dování. Na všech usedlostech byla převážně vybudována
 +kamenná hnojiště, takže již ze dvorů nevytékala do járků,
 +který vedl Rakvicemi, močůvka. Zmizely poslední dochové
 +střechy a malá okna, zmizely rozbité ploty a zahrádky. To
 +vše bylo zásluhou starosty Fr. Kamenského a obecní rady
 +Svépomocné akce byly nutným krokem jak vybřednout
 +z krize. Starosta Kamenský hledal | další cesty jak zlepšit
 +finanční situaci obce. V únoru 1935 znovu pronajal honitbu
 +knížeti Lechtenšteinovi (luka a les) za 5000 Kč ročně. Lep-
 +šící se hospodářská situace umolnila přestavět hasičské
 +skladiště a přilehlou obecní kancelář, která byla přestavěna
 +formou veřejné práce. Na ní mohli pracovat a vydělávat si
 +nezaměstnaní.
 + ZPRAVODAJ
 +rakvický - 5 —
 +Bylo výrazně použito svépomocných prací ostatních obča-
 +nů. Obec při těchto pracech využila i dalších občanů, kteří
 +byli obci dlužní. Mohli si své dluhy odpracovat. Stálá osvě-
 +tová práce vedla k tomu, že došlo k rozvoji práce Sokola.
 +Vedle sportovní činnosti se hrálo v Sokole divadlo, pořáda-
 +ly se zábavy, ale i přednáškové činnosti. A co bylo důležité,
 +zvýšil se zájem o četbu. | politická činnost v obci, zejména
 +u mládeže vedla ke zkulturnění života mezi ní. Vymizely
 +bitky při zábavách, které do té doby patřily k nezbytnému
 +rituálu každé zábavy.
 +Je nutno říci, Že se nepodařilo vymýtit žebrotu, po-
 +domní obchod a krádeže. To však bylo způsobeno povět-
 +šinou cizími občany, ne jen Rakvičany. Je třeba se zmínit,
 +že v roce 1935 byly uskutečněny velké slavnosti hasičské-
 +ho sboru v Rakvicích, který oslavil 50 leté trváni. Byly pro-
 +vedeny volby do Národního shromáždění. Ne nevýznamnou
 +událostí byla skutečnost, že na věž kostela byly dány úplně
 +nové věžní hodiny, dodané firmou Moravus z Brna za 8 800
 +Kč. Přípravné práce stály obec 2 000 Kč.
 +Zastarostování Františka Kamenského došlo kjed-
 +né z nejůvětších katastrofv Rakvicích na řece Dyji, k uto-
 +pení dětí při školním výletu na Pálavu. Tato událost byla
 +mnohokrát popsána.
 +Tyto události zapadaly do doby, kdy už delší dobu
 +žila Evropa ve stínu nástupu fašismu a nebezpečí vzniku
 +druhé světové války.
 +l když hospodářský i kulturní život probíhal bez vět-
 +ších výkyvů, bylo cítit tíseň a strach z toho, co bude dál.
 +V roce 1937 proběhly v Rakvicích oslavy 20. výročí bitvy u
 +Zborova a pak 14. září 1937 zemřel první prezident ČSR
 +T.G. Masaryk. Dny žalu prožívaly i Rakvice. Nebezpečí, že
 +dojde k válce nebo okupaci našich zemí, ukládalo zabez-
 +pečovat na všech stupních obranu státu. Všechny spolky,
 +organizace a instituce, hasičstvo, Sokol, škola - pod vede-
 +ním obce se připravovaly na válku. Tu se opět výrazně
 +uplatnil voják - legionář starosta Franlišek Kamenský.
 +Za této situace byly i volby do obecního zastupitel-
 +stva odloženy.
 +V roce 1938 skončil František Kamenský svoji sta-
 +rostenskou činnost. V tomtéž roce pak předal hospodaření
 +svému synu, ale neodešel na výminek. Rozhodl se stát
 +jakýmsi domkářem, mělsvé kravky a s nimi obdělával ještě
 +pár polí. Teprve smrt jeho ženy ho přiměla dožít zbytek
 +svého života v klidu. Jeho bohatý život se uzavřel v roce
 +1965.
 +JUDr. H. Režný
 +Nový ředitel základní školy
 +Ředitelem Školského úřadu v Břeclavi byl na červen 1993 vyhlášen konkurz na místo ředitele naší
 +základní školy. Podle vyhlášky 187 ministerstva školství byla sestavena konkurenční komise ze zástupců
 +těchto institucí.
 +Školský úřad
 +Okresní školská komise
 +Odborník ze školství ředitel ZŠ Hustopeče
 +za ZŠ Rakvice
 +za obec Rakvice
 +Do konkruzu se přihlásili tito kandidáti:
 +p. Trokan
 +Paedr. Kameník Rakvice
 +Mgr. Vysloužil Rakvice
 +Mgr. Baková
 +Dr. Balajka
 +p. Patloka
 +p. Suchánková
 +ing. Veselý
 +Ladná (před konkurzem odstoupil)
 +Před konkurzním řízením museli uchazeči předložit výhledovou koncepci ZŠ Rakvice. Konkurz pro-
 +běhidne 14.6.1993 na Školském úřadu v Břeclavi. Kandidáti na místo ředitele prošli psychologickými testy
 +a pohovorem s psycholožkou, testy ze znalostí školské problematiky a individuálním pohovorem s kon-
 +kurzní komisí. Po ukončeném kunkurzním řízení hlasovala komise o kandidátech takto:
 +Všech pět členů komise dalo na první místo pana Mgr. Vysloužila.
 +Na základě výsledku konkurzu byl dne 18. června 1993 ředitelem Školského úřadu p. Kučerou, jme-
 +nován k 1. 8. 1993 do funkce ředitele ZS v Rakvicích Mgr. Vysloužil.
 +za konkurzní komisi: p. Suchánková
 +ing. Veselý
 + ks | RAakvický
 +NS ZpRAVODAJ
 +Cekání na minulost
 +Každá demokratická tiskovina zveřejní široké spektrum názorů novinářů, dopisovatelů i občanů. Na
 +konci rubriky např. dopisy čtenářů je douška: Názory v této rubrice nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
 +Stejné je to s naším zpravodajem. Každý si zde najde něco, s čím souhlasí a s čím nesouhlasí. Autor pří-
 +spěvku však musí počítat s tím, že s jeho názorem bude polemizováno. Využiji svého práva a jako občan
 +se vyjádřím k několika myšlenkám článku p. Mikuličové "O slovo se hlásí mateřská školka".
 +V první části svého příspěvku hovoří paní ředitelka o změnách ve výchovném procesu. Zdeje podle
 +mne systém špatný, direktivní a děti omezující, nahrazován systémem "volným" pro děti jistě přirozeněj-
 +ším. Pro mne jako rodiče bude jistě přijatelnější, když dítě nebude umět v pěti letech počítat do desíti a
 +nebude vědět, kdo byl Lenin. Ale bude zdravé, hravé a nebude trpět depresemi z toho, že "Frantík ví, kdy
 +byla VŘSR a já ne“.
 +Financování MŠ atím i mzdy jsou samozřejmě závislé na počtu dětí ve školce. Samozřejmé
 +je podle
 +mě ito, za dítě zaměstnané matky dostává školka od státu plnou dotaci a za nezaměstnané nebo v domác-
 +nosti polovinu. Je to pouze otázka výše příspěvku na sociální pojištění toho kterého rodiče. Dotace na počet
 +dětí ve školce jistě ovlivní i počet pracovníků v mateřských školkách.
 +Že snížením počtu pracovníkům mateřské školy pomohla řešit svým odchodem paní učitelka Fol-
 +dynová, je pro školku a hlavně pro děti opravdu škoda. Vím, jak se starala o děti v době, kdyji navštěvoval
 +můj syn. Tím, že ze školky odešla, vyřešila víc než se na první pohled zdá. V poděkování za práci mi tedy
 +chybí poděkování za to, že odešla sama. Jinak by možná musel odejít někdo jiný.
 +V příspěvku paní ředitelkou jsou i fakta, která mne potěšila. Vždy je dobře, když na činnost spoje-
 +nou s dětmi není zapomenuto
 +jak na finance, tak na radost dětí. Viz firma Mikro. Přesto, ať se na mě ma-
 +jitelé této firmy nezlobí. Mě víc potěšily finanční částky, které školka obdržela od Českého svazu žen a od
 +SČSP. Lépe investované peníze od těchto institucí si nedovedu představit. Jen mě ve výčtu dárců chybí
 +jedna zkratka, za kterou se ukrývá majetek několika desítek miliard korun.
 +V jedné z vět článku p. ředitelkyje myšlenka "až se situace zlepší". Situace se sama nezlepší. Ne-
 +zlepší se nadáváním na vládu, nadáváním na představitele státní ani místní správy. A rozhodně se nezlep-
 +ší tím, že někteří budou "čekat na minulost". Ta se už nevrátí.
 +P. Suchánek
 +Ohlédnutí za činností ...
 +Jmenuji se Jana Průdková a chodím již osmým rokem do zpěvu v základní umělecké škole v Rak-
 +vicích. Do školy jsem začala chodit ve třetí třídě, ale tehdy jsem ještě nevěděla, že to vydržím tak dlouho.
 +Zpívat mě baví a díky zpěvu jsem se dostala do různých koutů naší republiky a dvakrát do zahraničí.
 +Během 15 let existence základní umělecké školy do ní chodilo asi 250 dětí různého věku a 39 znich
 +hrálo na akordeon. Sbor Zpěvanky a v pozdější době i mladší děti, kterým se říkalo Skřivánci, absolvovaly
 +asi 191 vystoupení. Dvakrát byly v zahraničí, a to vroce 1986 v Bulharsku a v roce 1992 v Rakousku. Letos
 +pořádáme již osmé pěvecké soustředění, které se koná tentokrát v Nekoři. Na letošní rok 1993 v prosinci
 +připravujeme jubilejní koncert k 15. výročí založení základní umělecké školy. Chtěli bychom na něj pozvat
 +všechny, kteří za těch 15 let chodili do zpěvu. Také bychom rádi pozvali některé známé herce a zpěváky
 +z Prahy a Brna.
 +čo 0 0 0 0 0 0M 0 O O0 OV UG GO GC O U OB UG O CC V S O CH O V OU C OG G C O 0 nV O0 OD CU O O 0 0 0 0 0 0 0 6 0 e
 +Místní knihovna oznamuje občanům, že činnost knihovny bude rozšířena o občasné
 +výstavy výtvarných prací v instalované výstavní prostoře. O jednotlivých akcích bude ve-
 +řejnost informována. V současné době se připravuje instalace obrazů p. Otáhala z Ko-
 +bylí.
 +ved. knihovny |. Vindišová
 +10
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJ
 +HODOVÁ DŘEDDOVĚĎ
 +"Na hody se dycky těším, to ano, ale řeknu vám,
 +že sem se těšíval daleko víc," povidajů strejc Kúřil.
 +"Hlavně sem dycky musel byt u teho, když se jelo pro
 +máju, když se rapantovala, strůhala a stavijala. Každej
 +rok sem si bral dovolenů na celej týdeň, doma se mnů
 +nebyla klůdná řeč, moja žena klela, kde chodila, že je
 +mě tam houby třeba, že kazím kluka, protože su denně
 +naslopanej, Že stárcisi poradijů, ale namě nicneplatilo.
 +Byl sem v hodovej agónii. Když sem ten osudnej rok
 +vycházel ráno z domu, stála moja Žena ve dveřách ze
 +strašným výrazem v hubě, pokřižovala se tak zeširoka,
 +že ju muselPan Bůh určitě vidět a tajemným prorockým
 +hlasem prohlásila, že esli se neco stane a ona že to
 +tušení má, abych se doma už neukazoval.
 +A takto ráno nasedli na vůz, práskli do koní a vy-
 +jeli směrem k lesu. Hajnej měl dobrů náladu, my
 +samozřejmě taky, stromy sme porazili pěkně rovný,
 +osekali haluze a přivázali ich lanama na roztaženej
 +vůz, do vědra vína, který leželo pod sedliskem sme na-
 +razili pípu a vydali se na zpáteční cestu. Enom sme vy-
 +jeli z lesa, začali stárci zpívat a z vědra notně ubývalo.
 +Stárci leželi na kládách rozházení barjak. Nekeří sedě-
 +li rozkročmo, nekeří měli nohy z boku, zpívali a popíja-
 +li. My, starší sme seděli ve předu na sedlisku a popija-
 +li sme taky. Jakub Hůžva pomali pošlahoval svojích
 +hnědáků, Janek Látal čepoval a já sem byl coby dozor.
 +Jak sme si pěkně z vesela jeli, tu náhle se zadní kolo
 +vozu zvedlo jak dyby sme najeli na tihlu a hneď nato se
 +ozval výkřik - STOJTE! -, ale koně našup nezastavíš.
 +V tu chvíli ve mě hrklo, jak ve starých pendlovkách a
 +moja žena stála přede mnů v životní velikosti a význam-
 +ně hrozila prstem. Polil mě studenej pot a zlí tušení na-
 +plnilo moju hruď. Za vozem na silnici ležel mladej Hruš-
 +ka, přes prsa mu vedla stopa po železným ráfu našeho
 +zadního kola, z ušních dírek mu vytíkaly dva krvavý
 +pramínky, oči měl vyvalený a těžko dýchal. Každýmu
 +bylojasný, Že je zle. Taková váha přece musí zanechát
 +následky dyby jak bylo. "Nehýbejte sním", volal Janek
 +Látal, "može mět porůchanů páteř“. Já sem si myslel,
 +že ten kluk do večera nemože vydržet a brada se mně
 +roztřepala. Šofér, kterýho sme na okresní silnici zasta-
 +vili, ochotně mladýho Hrušku do nemocnice odvezl a
 +my sme jeli dál. Mladí vystřízlivěli a šli pěkně a vozem
 +jak zmohlí slepice.
 +Dyž sme dojeli na místo, moc řečí nikdo nena-
 +dělal. Klady sme složily, ostrúhali a jeden za druhým
 +se vytrácel jak zloděj z místa činu. Dom sem it
 +nechcel, tož sem začal přemlůvat Jakuba Húžvu, aby
 +smešliochutnattenjeho speciálně na hody nachystanej
 +Tramín, aleten se vykrocovaldo tej doby, než sem mu
 +vysvětlil, Že stejně bude smutek, že stejně hody nebu-
 +dů a co když nás zavřů, přece si to nenechá vypit ne-
 +jakým ničemů, tak šel.
 +Seděli sme, my starší ve sklípku, popijali voňa-
 +vý vínečko, kerý se vůbec k tej atmosféře nehodilo a
 +smutně čekali, kdy pro násdondů policajti. Jak z demi-
 +žóna ubývalo hodovýho zázraku, tak rychle se blížila
 +půlnoc a tu se místo policajtů ve dveřách objevil
 +mladej Hruška: Chvílu tam stál a my sme na něho
 +zírali jak na přízrak, mysleli sme, že s tej slopačky
 +máme vidění, ale jak si na něho mákli, tož sme uvěřili.
 +"Co blbnete," povídá mladej Hruška nechápavě. "Mě
 +nicnéni. Všecko v nemocnici proklepali, na rengen mě
 +dali a poslali dom. Prej schopnej bez vady a tak su
 +tady."
 +Osazenstvo sklepa tenkrát propuklo v jásot.
 +Pleskali sme se po zádech, chechtali se křičeli - A ho-
 +dy budů a hody budů! - kdyžtu Jakub Húžva zakňučel
 +jak postřelenej pes. - Tož ták, hody budú, to se vám
 +líbí, už se vydíte, jak se pod májů vypačujete z vašim
 +vínečkem, ale co budu pitjá? Moje jediný a nejlepší
 +ste
 +mně vychlámali vy darmojedi a co já včíldám hosťom?
 +Há? - Když potom Janek Látal prohlásil, že je ochot-
 +nej věnovat kamarádovi desetlitrů po dvaceti korunách,
 +vyleteli sme jak hasiči, dyž zahúká siréna aj s mladým
 +Hrušků. Ani teho nešetřil a tak se dušoval, že dyž to s
 +klukem dobře dopadne, aj na modlení dá.
 +Hody dopadly dobře, mája byla rovná avysoká,
 +ale od tej doby už pro ňu nejezdím. Mám už trochu
 +strach, abytá moja žena ve zlosti neco špatnýho nepři-
 +volala atak rači to zlý a špatný nebudu budit a nechám
 +to spat.
 +1
 + pRakvický -
 +ZPRAVODAJI
 +Za pase
 +Vletech, kdy naše louky voněly senem,
 +kdy družstvo zemědělce vzalo poď svou
 +"ochranu", pracovala skupina chlapů z
 +Rakvic na "Hrubých lúkách". Hrabačkami,
 +do kterých byly zapřaženy koně se seno
 +zhrabovalo do posádů a pak se kupkovalo.
 +Jak bylo domluveno, ke svačině se všichni
 +sešli do jednoho místa a každý se s chutí
 +pustil do jídla. Bylo krásné, slunečné svěží
 +ráno, svačina znásobila všem chuť do života,
 +když tu z nenadání ze svého místa vyskočil
 +Jenda Lukeš, Sokol celou duší, tělo
 +vypracované nejen cvičením, ale také tvrdou
 +prací, který na kruzích udělal rozpor kdy se
 +mu zachtělo, na hrazdě veletoč, jak si kdo
 +přál, vyzývavým hlasem povídá. "Sakra,
 +chlapi, dejme se za pase. Hergot, kdo se
 +mně postaví, temu slibuju, že s ním bude
 +zle." Pacal se postavil. V očích se mu
 +zajiskřilo, utřel si zamaštěnou bradu a bez
 +jediného slova odhodil za sebe košilu. Chvíli
 +stáli proti sobě obnažení do půl těla,
 +rozkročeni, studoval jeden druhého. Boj
 +začal. Točili se, přechytávali, až se Jenda
 +Lukeš dostal Pacaloví k tělu. Objal ho okolo
 +pasu a ikdyž byl Pacal o hlavu větší, udeřil
 +s ním o zem, jenom prach vyletěl.
 +Dobojováno. Pacal se oprášil, podali si ruce
 +a zase zasedli svoje místo v trávě.
 +Zaujati bojem ani sinevšimii, že dojíždí
 +k nim na kole předseda družstva. Slezl z
 +kola a začal se vyptávat na práci, ale místo
 +odpovědi vyletěla výzva jak šlehnutí bičem.
 +"Poď za pase a nemudruj. Ukaž jaků máš
 +silu, když si ten předseda a chceš porůčat.“
 +Předseda František Režný byl člověk
 +v nejlepších letech, sporý vytužený,
 +nezaváhal. Během chvilky ležel na
 +hromádce kabát ik košile. Přiskočili k sobě
 +jako dva kohouti a začal kolotoč.
 +Hekali, funěli, prach se zvedal, trsy trávy
 +létaly na všechny strany, až se zase podařilo
 +Jendovi dostat se kjeho pasu. Nadzvedl ho
 +a milej předseda se válel v trávě, ale snad
 +se ji jen dotkl, hned zase stál na nohách.
 +Nevzdával se, ovšem za chvíli zamrskal
 +nožkama ve vzduchu po druhé a bylo
 +dobojováno. Podali si ruce a chystali se
 +pokračovat v práci, když tu nesměle vystoupil
 +Jožka Blažek a povídá, že by to také rád
 +zkusil. "Tož poď, šak to doženem. Sáákra,
 +já vás zvládnu všeckých jak tady ste," povídá
 +furiantsky Jenda Lukeš a už stál připravený
 +k boji. Jožka Blažek se bez nějaké taktiky
 +pomalu a klidně přibližoval ke svému soupeři.
 +Neobíhal, netancoval, jak se to dělává, šel
 +přímo, jist si sám sebou.
 +Ani Jenda Lukeš nebyl z těch, kteří
 +ustupují, stál a čekal na protivníka a vůbec
 +netušil, jak rychle bude ukončen tento zápas.
 +Jožka Blažek si ho přitahl k sobě, objal
 +kolem pasu, zvedl do výše ramen, ve
 +vzduchu ho položil a pomalu jako kus dřeva
 +jej přitlačilk zemi. Chlapi bylijak u vidění. To
 +byla sila, až v žilách tuhla krev. Jak kdyby byl
 +ze železa. Jenda Lukeš se postavil a povidá.
 +"Ty, Jožko, herdek, ty máš ale silu, je vidět,
 +že cvičíš. Ale neboj se, zejtra si to rozdáme
 +znova. Toné, to já silíbit nenechám, já se na
 +tebe musím připravit." Jožka Blažek pomalu
 +odcházel ke svým koním, které mělrád, kteří
 +ho poslouchali na slovo, jistě se mnohokrát
 +přesvědčili o síle a dobrosrdečnosti tohoto
 +klidného, pracovitého člověka.
 +Zdeněk Pohl
 +12
 + nakvický - 5 —7
 +ZPRAVODAJ
 +Idďú mračna od Břeclavi
 +f2
 +d B 4 4 4 C
 +p NI i
 +í
 +Ý
 +Z
 +Ú s
 +) te |
 +i
 +p.. Í
 +i T :
 +G I ©?
 +Slova a hudba: Zdeněk Pohl
 +Idú mračna od Břeclavi, Ej, vy koně, koně vraný, Požeň,gazdo, koněpožeň,
 +. oč > ny i 4 7 : 5, 2 z .
 +myje deštík naše hlavy. co se má stát, to je daný. kamaráde vína podej.
 +Naše hlavy nepokojný, Odvážnýmu karta padá, Ujedeme mračnám černým
 +myje, ale nenapravi. nepokojná chasa mladá. ostaneme sobě věrní.
 +VZPOMÍNKA
 +26. května uplynulo 57 let od tragické události na řece Dyji, kde utonulo 31 dětí.
 +Nezapomínejme a nepřehlédněme jejich hroby. Lidé z jiných krajů navštěvují hřbitov, aby postáli
 +u těch hrobečků. Už ubývá pozůstalých, kteří pečují o úpravu. Zůstali jen sourozenci, kteří hroby
 +udržují. Z rodičů žijí jen 88 letá maminka Ladíka Krůze, 92 letý tatínek Libušky Suchyňové a 95
 +jetá maminka Růženky Švástové. D.M.
 +13
 + nRakvický
 +NE ZPRAVOUNÍ
 +— 9
 +Společenská kronika
 +Sňatek uzavřeli:
 +Jan Vaškovič - Veronika Krausová (Zaječí)
 +Josef Čech - Jana Mrkvicová (Rakvice)
 +Drahomír Zajíc - Zdenka Cógrová (Zaječí)
 +Ing. Jan Vrba - Radmila Průdková (Hustopeče)
 +Tomáš Pikna - Marcela Pálková (Sereď - Zaječí)
 +Igor Damborský - Helena Pavlová (Zaječí)
 +Za lásku srdce vděčné je.
 +Narozené dětí:
 +Nečas Vojtěch č.p. 112
 +Průdková Nikola 34
 +Petrásek Michal, 84
 +Suský Tomáš
 +Přejeme občánkům radostné dětství,
 +krásné mládí a šťastný celý život.
 +Zemřeli:
 +Hirluksch Antonín ve věku 75 let
 +Fintajslová Marie 95 let
 +Gottwald Jan 83 let
 +Rejentík Antonín 69 let
 +... a stromy jim dále šumí nad hlavou.
 +Rakvický zpravodaj vydává obecní rada v Rakvicích. Vychází čtvrtletně. Příspěvky jednotlivých jme-
 +novaných autorů jsou v původním znění. Sestavuje redakční rada. Tiskne: Soukr.tiskárna V. Bílovice.
 + Na sokolským dvoře
 +stavijí máju.
 +Každýmu kdo pomože,
 +tuplák piva dujú.
 +Žebře a podpěry,
 +po boku lana.
 +Nic nění věčího,
 +jak rakvická mája.
 +a
 +-+ i X a
 +Tá rakvická mája 7 P), PRA
 +Vo 4 -50 A
 +4 a) - - a k
 +do celýho kraje. “
 +soká je.
 +leňá se vršek
 +Na rakvické hody
 +veselo bývá.
 +Ten kdo nechce platit,
 +přez zídku se dává.
 +Podejte mně chlapci
 +stárkovsků sklenicu.
 +Šak já se pomodlím
 +za rakvicků chasu.
 +Na rakvických hodech
 +veselo mají.
 +Tomu kdo zaplatí
 +vína napit dajů.
 +ZL
 +6
 +RAKVICKÁ 10]
 +Průvod ide dědinů
 +okolo kostela.
 +Stárci, stárky se sklepníkem,
 +muzika vyhrává.
 + U zdi leží stárek
 +má zlomený kosárek.
 +Zalamuje rukama
 +má prej neco s nohama.
 +Muzika hraje
 +vínečko zraje.
 +Pod májů si zatancujem
 +a půjdeme si na ně.
 +Tři dní sem hodoval
 +dvě noci nespal.
 +Eště sem po hubě
 +od stárka dostal.
 +Před Besedú járek
 +a V něm leží stárek.
 +Nohy má křížem
 +trápí ho žízeň.
 +Vrakvických sklepech
 +veselo bývá.
 +Kdo právě nepije
 +ten o víně zpívá.
 +Peníze, děvčicu
 +všecko sem ztratil.
 +Za rok zas hody sú
 +tak co bych se trápil.
 +

Donate Powered by PHP Valid HTML5 Valid CSS Driven by DokuWiki