rakvicky_zpravodaj:rz_1992_2_ocr
Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verze | |||
rakvicky_zpravodaj:rz_1992_2_ocr [2023/07/30 20:54] – odstraněno - upraveno mimo DokuWiki (Unknown date) 127.0.0.1 | rakvicky_zpravodaj:rz_1992_2_ocr [2023/07/30 20:54] (aktuální) – ↷ Stránka přesunuta z 'rz_1992_2_ocr' do 'rakvicky_zpravodaj:rz_1992_2_ocr' xcabal05 | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ====== Rakvický zpravodaj - 1992 - č. 2 - OCR text ====== | ||
+ | **PDF verze zde: {{: | ||
+ | |||
+ | **OCR text níže slouží především jen pro indexaci a vyhledávání na webu, čtěte PDF verzi!** | ||
+ | |||
+ | č.2/1992 | ||
+ | Rakvičané, | ||
+ | Pojďte si vyprávět ve chvílích, kdy je nákladech na výrobu (zvýšení cen | ||
+ | nám těžko nejen z úmorné honičky sazenic, sloupků, drátu, cukru, postřiků | ||
+ | jarních prací, ale hlavně z nastávajícího a techniky) a vysoké dani bude víno od | ||
+ | rozpadu státu. Snad až teprve nyní drobných pěstitelů neprodejné. A | ||
+ | můžeme správně pochopit úzkostné pokud půjdou vinaři pod cenu, tak | ||
+ | stavy minulých generací, které nebude vinohrad rentabilní. Klad vidím | ||
+ | prožívaly mnichovské události i pouze v tom, že konkurence povede k | ||
+ | následná léta. Dnes máme jen tu podstatnému zkvalitnění vín na trhu a | ||
+ | výhodu, že nám nehrozí žádná okupace | Vína nekvalitní budou rovněž | ||
+ | a přeměna českého státu v protektorát. neprodejné. | ||
+ | Rozpad republiky však může znamenat Přes těžký dopad dosavadního | ||
+ | silné ekonomické dopady, zesílení průběhu reformy na každého občana | ||
+ | inflace | ||
+ | a další pokles výroby. Aje nelze ztrácet hlavu. Pořád máme naději | ||
+ | samozřejmé, | ||
+ | řadový občan.. prosperitě, | ||
+ | Proběhly volby do parlamentů, | ||
+ | měly vyřešit krizový stav naší demokratické tradice jsou u nás pevné | ||
+ | společnosti. Výsledky voleb však a jsou nejcennější devizou do | ||
+ | dotvrdily rozdělení společenských sil a budoucna... | ||
+ | různorodost názorů na další cestu R. Obhlídal | ||
+ | našeho vývoje. Vítězná ODS získala | ||
+ | třetinu hlasů, ale může vést naši | ||
+ | společnost jen za předpokladu | ||
+ | spolupráce s dalšími a také i | ||
+ | opozičními stranami. Proto se | ||
+ | připravuje vláda široké koalice. | ||
+ | Rakvičané kromě toho nejvíce | ||
+ | prožívají transformaci družstva a také | ||
+ | se jich nejvíce dotýká tvrdá daňová | ||
+ | politika státu v oblasti vinařství. Vypadá | ||
+ | to tak, že daň 7,80 Kčs z litru vína | ||
+ | povede k úpadku drobných vinařů a | ||
+ | šanci mají jen velkopěstitelé, | ||
+ | tomu v západních státech. Při vysokých | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Naše obec v současných podmínkách | ||
+ | V době nastupujícího léta jsou úvahy | ||
+ | o průběhu hospodaření a finanční | ||
+ | záležitosti spíše únavnou věcí. Když v | ||
+ | současné době opomeneme ostatní | ||
+ | dění kolem nás částečnou bilanci si | ||
+ | vduchu každý udělá. Kolik do konce | ||
+ | roku zbývá času, co se ještě podaří do | ||
+ | podzimu stihnout. | ||
+ | V současnosti se všechny obce, naši | ||
+ | nevyjímaje, | ||
+ | finančních prostředků. Začátkem roku | ||
+ | se jevila situace perspektivněji. Na | ||
+ | dostavované škole jsme vzhledem k | ||
+ | menšímu finančnímu objemu než byl | ||
+ | rozpočet. Byli jsme již několikrát nuceni | ||
+ | provést přehodnocení věcí z výbavy a | ||
+ | dokončovacích prací. S omezenými | ||
+ | prostředky je budova dokončována s | ||
+ | maximální úsporností. Po prázdninách | ||
+ | bychom měli být připraveni na provoz v | ||
+ | nové budově. Tento záměr je podmíněn | ||
+ | zintensivnění stavebních prací | ||
+ | skupinou zedníků. Víme všichni, že to | ||
+ | jsou pracovníci šikovní a věříme, že ve | ||
+ | finiši je elán neopustí. | ||
+ | Na stavbě čističky je taktéž | ||
+ | pokračováno, | ||
+ | omezení finančních prostředků. Tady | ||
+ | se situace zkomplikovala současnou | ||
+ | prací ministerstev, | ||
+ | rozhodovat o financování podobných | ||
+ | akcí na dokončení. Na dokončovacích | ||
+ | pracích již nechybí mnoho. Obecní rada | ||
+ | a zastupitelstvo vykonáme všechny | ||
+ | proveditelné kroky k tomu abychom | ||
+ | sehnali finanční prostředky a čističku | ||
+ | dokončili. Nadějněji vypadá tempo, | ||
+ | které nasadila firma “Ekoingstav" | ||
+ | budování dolní části Nové ulice. | ||
+ | Okamžitě po dosažení a sehnání | ||
+ | potřebné částky byly tyto práce | ||
+ | zahájeny. Ze skutečnosti budování v | ||
+ | nových podmínkách víme, že dobře | ||
+ | připravená akce a rychle provedená | ||
+ | zaručuje dodržení cenových relací a | ||
+ | možnost úspor. Předpokládáme, | ||
+ | konce srpna by mohl být asfaltový | ||
+ | koberec položen a vzápětí vozovka | ||
+ | předána. Tím by byl dopad budování | ||
+ | vozovky na občany “Nové ulice" | ||
+ | zkrácen na minimum. Občané by měli | ||
+ | do té doby uklidit všechny skládky před | ||
+ | domky a již připravit prostory na | ||
+ | dokončovací úpravy. Po ukončení | ||
+ | tohoto úseku bude zrekapitulována | ||
+ | finanční situace obce a pokud možno | ||
+ | zahájen další úsek vozovky na dolním | ||
+ | konci do vyčerpání peněz. Dostavba | ||
+ | pekárny by toto taktéž potřebovala, | ||
+ | potřebách občanů v této části obce ani | ||
+ | nemluvě. Mimo budování těchto výše | ||
+ | uvedených akcí se nenápadně | ||
+ | “vyloupl" | ||
+ | již nebude ostudou obce. Podařila se | ||
+ | přes značné potíže celkem náročná | ||
+ | akce jak na množství práce, tak i na | ||
+ | obtížné zajištění finančních prostředků. | ||
+ | Obecní úřad přispěl v roce 1991 | ||
+ | částkou 64.000,- Kčs, v roce letošním | ||
+ | bylo přiděleno z referátu kultury | ||
+ | okresního úřadu na tuto akci 75.000,- | ||
+ | Kčs, z církevních prostředků 200.000,- | ||
+ | Kčs. Hodnota celého díla je podle | ||
+ | mínění odborníků 1 milion Kčs. Takže | ||
+ | přece jen není všechno tak nemožné | ||
+ | jak to někdy zprvu vypadá av | ||
+ | budoucnu v žádném případě se nesmí | ||
+ | " | ||
+ | Starosta obce | ||
+ | nRakvický - | ||
+ | ZpRAVODAJ | ||
+ | Povolební zamyšlení | ||
+ | V prvním červnovém týdnu proběhly | ||
+ | volby do zákonodárných sborů našich | ||
+ | republik. Jejich výsledky vnesou do | ||
+ | našeho života s určitostí mnoho | ||
+ | nového. Rozdílnost přístupu k řešení | ||
+ | státoprávního uspořádání a postupu | ||
+ | ekonomické reformy u vítězných stran v | ||
+ | jednotlivých republikách je tak veliká, | ||
+ | že existence spoiečného státu v | ||
+ | současné podobě je zřejmě nemožná. | ||
+ | Je to situace vážná, avšak řešitelná. | ||
+ | I v Rakvicích, stejně jako v celé | ||
+ | České republice, zvítězila ve volbách | ||
+ | koalice ODS-KDS. To, že její vítězství | ||
+ | bylo tak jednoznačné svědčí o tom, že | ||
+ | její program byl nejsrozumitelnější a pro | ||
+ | veřejnost nejpřijatelnější. | ||
+ | Velké změny, které je nutno na cestě | ||
+ | od reálného socialismu k reálnému | ||
+ | životu udělat, sebou nesou pro nás | ||
+ | občany důsledky dobré i ty horší a pro | ||
+ | nás nezvyklé. Lehko si zvykneme na | ||
+ | možnosti cestovat kam chceme, | ||
+ | obchody plné zboží, nebo svobodu | ||
+ | projevu. Hůře si samozřejmě zvykáme | ||
+ | na dočasné snížení reálné mzdy, nebo | ||
+ | na přechodnou nezaměstnanost. Jsou | ||
+ | to však věci, na které si zvyknout | ||
+ | budeme muset. Že však není potřeba | ||
+ | mít z budoucnosti obavy, nám | ||
+ | dokázalo již mnoho našich | ||
+ | spoluobčanů. Žijí vedle nás soukromý | ||
+ | zemědělci, | ||
+ | oblasti služeb obyvatelstvu. Nejsme | ||
+ | odkázáni na jeden obchod, jeden | ||
+ | druh pečiva atd. | ||
+ | Změny jsou však pozorovatelné jen | ||
+ | letmým pohledem. Náměstí dominuje | ||
+ | zrenovovaný kostel, vkusně jsou | ||
+ | upraveny výlohy soukromých | ||
+ | obchůdku, dokončují se vozovky v | ||
+ | Uličkách a v ulici Nové, upraven je | ||
+ | dvůr Sokolovny, kde se budou konat | ||
+ | tradiční hody. | ||
+ | A na tradice kulturní i společenské | ||
+ | bychom v této ekonomicky složité | ||
+ | době také neměli zapomínat. Protože | ||
+ | na nás záleží v jaké společnosti a | ||
+ | jakým způsobem budeme žít. Nikdo | ||
+ | za nás nic rozhodovat nebude a nikdo | ||
+ | z nás odpovědnost za budoucnost | ||
+ | nesejme. Pavel Suchánek | ||
+ | Základní škola a její perspektivy | ||
+ | Již třetím rokem se snaží naše | ||
+ | základní škola naplňovat zásady | ||
+ | demokracie, humanismu a svobodné | ||
+ | pedagogické práce ve všech svých | ||
+ | činnostech. Při všech těchto snahách | ||
+ | zapomínají příliš často nejen pracovníci | ||
+ | školy, ale zvláště rodiče a veřejnost, že | ||
+ | hlavním úkolem školy je především učit | ||
+ | a naučit žáky všemu potřebnému. | ||
+ | Organizace a metodické provádění | ||
+ | výuky je nyní zcela v rukou učitelů, ale | ||
+ | je vyžadován výsledek práce - dobré | ||
+ | zvládnutí učiva, osvojení si správných | ||
+ | pracovních, | ||
+ | vlastností žáků. Stěžejním úkolem školy | ||
+ | je zvyšovat úroveň znalostí u všech | ||
+ | žáků. celé školy. Žáci musí být | ||
+ | schopní úspěšně svými vědomostmi, | ||
+ | dovednostmi a návyky konkurovat | ||
+ | žákům z okolních obcí a měst | ||
+ | a prosazovat se již v přijímacím řízení | ||
+ | na střední školy. | ||
+ | Prvním krokem k úspěšné práci v ZŠ | ||
+ | je zjistit, zda dítě je pro práci v první | ||
+ | třídě ZŠ všestranně připravené, | ||
+ | školsky zralé. V tom základní škole | ||
+ | pomáhá mateřská škola, dětský lékař | ||
+ | a konečně je dítě posuzováno | ||
+ | z tohoto hlediska i v pedagogicko- | ||
+ | psychologické poradně v Břeclavi. | ||
+ | 3- | ||
+ | rRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | V prvních letech školní docházky (na | ||
+ | 1. stupni ZŠ) je třeba, aby žáci zvládli | ||
+ | tzv. trivium - tj. schopnost dobře číst, | ||
+ | psát a počítat. Žáci, kteří nejsou | ||
+ | schopni tyto základy zvládnout, musí | ||
+ | buď přejít do speciálních škol, nebo | ||
+ | alespoň některý ročník opakovat - je | ||
+ | to i v zájmu jejich duševního | ||
+ | (psychického) zdraví, aby tyto děti | ||
+ | nebyly pro ně nadměrnými požadavky | ||
+ | neurotizovány a nebyly zátěží pro | ||
+ | žáky ostatní, kteří učivo zvládají. | ||
+ | Většina rodičů tato pedagogická | ||
+ | opatření chápe a souhlasí i s dalšími | ||
+ | případnými odbornými vyšetřeními, | ||
+ | které jim škola či lékař navrhne | ||
+ | k objasnění příčin potíží jejich dětí. | ||
+ | Rozhodně však není vhodné, aby se | ||
+ | do těchto velice citlivých, speciálních, | ||
+ | pedagogických záležitostí pletli lidé, | ||
+ | kterých se to netýká a nejsou v tomto | ||
+ | směru odborníky. V záležitostech | ||
+ | školy platí víc než u kteréhokoli jiného | ||
+ | oboru pořekadlo o ševci a jeho | ||
+ | kopytu. Úplně zavrženíhodné je to, že | ||
+ | někteří občané obce nejsou schopni | ||
+ | si otevřeně o svých připomínkách | ||
+ | a požadavcích vůči škole otevřeně | ||
+ | pohovořit s učiteli a vedením školy, | ||
+ | ale o to více problematikou školy | ||
+ | (otázkami, které jim většinou ani | ||
+ | nepřísluší) otravují představitele obce | ||
+ | a školský úřad v Břeclavi. Svědčí to o | ||
+ | jejich podivné morálce i charakteru. | ||
+ | Za celé dva roky, kdy došlo ke | ||
+ | změnám ve vedení školy, se nestalo, | ||
+ | že by některý žadatel či stěžovatel | ||
+ | nebyl vyslechnut ředitelem školy a že | ||
+ | by všechny záležitosti, | ||
+ | školy, nebyly v klidu hned nebo | ||
+ | postupně vyřešeny. Dobrá vůle na | ||
+ | straně vedení školy vždy byla a bude | ||
+ | - o tom chci všechny občany obce | ||
+ | Rakvic ubezpečit. | ||
+ | V letošním roce jsme si připomněli | ||
+ | 400. výročí narození J. A. | ||
+ | Komenského, | ||
+ | demokratizace školství, humanity | ||
+ | a lidské všenápravy jsou i nyní vysoce | ||
+ | aktuální. V předvečer tohoto slavného | ||
+ | výročí jsme uspořádali školní oslavu, | ||
+ | při níž nás mile překvapili naši žáci, | ||
+ | kteří ve velkém počtu chtěli svým | ||
+ | učitelům poblahopřát ke Dni učitelů v | ||
+ | hudebním pořadu pod vedením p. uč. | ||
+ | Oigy Valouškové či v | ||
+ | džezgymnastickém vystoupení starších | ||
+ | dívek a chlapců. | ||
+ | Hodně se hovořilo na veřejnosti o | ||
+ | úpravách platů učitelů, které proběhly | ||
+ | k 1. květnu t. r. a informovaly o tom | ||
+ | všechny noviny. Zveřejněné tabulky | ||
+ | s platovými třídami a platovými stupni | ||
+ | platí do konce roku 1992 a řeší | ||
+ | zlepšení sociálního postavení učitelů, | ||
+ | které doposud bylo nedobré. | ||
+ | Stejně jako v jiných oborech sei ve | ||
+ | školství vyskytují lidé, kteří jsou málo | ||
+ | výkonní a svědomití v práci, ale | ||
+ | vyžadují si nejvyšší platové zvýhodnění. | ||
+ | Budiž řečeno ke cti našich učitelů, že | ||
+ | těchto lidí nemáme mnoho. V naší | ||
+ | škole nemáme učitele, kteří by | ||
+ | dosahovali sedmitisícového měsíčního | ||
+ | platu, jak to často uváděly různé noviny | ||
+ | a bláboly různých redaktorů. | ||
+ | K výsledkům práce školy ve škol. | ||
+ | roce 1991/92 lze říci, že z 371 žáků | ||
+ | školy prospělo na 2. stupni školy 69 | ||
+ | žáků s vyznamenáním, | ||
+ | 5.- 9. tříd. Neprospěli 3 žáci na 1. | ||
+ | stupni školy (ve 4. třídě) a 5 žáků na 2. | ||
+ | stupni školy, kteří budou konat opravné | ||
+ | zkoušky z matematiky a českého jazyka | ||
+ | na konci hlavních prázdnin. 108 žáků | ||
+ | obdrželo pochvalu za příkladnou práci | ||
+ | ve škole i mimo školu. Hlavním cílem | ||
+ | školy je vždy dobrá připravenost žáků | ||
+ | ke studiu na středních školách | ||
+ | (středními školami jsou i SOU). Vlastní | ||
+ | rozmístění žáků do středních škol již | ||
+ | není věcí školy, ale samotných žáků | ||
+ | a jejich rodičů. Přesto škola i v tomto | ||
+ | prvním vážném kroku žáků rodičům i | ||
+ | dětem po všech stránkách pomáhá, | ||
+ | především pak výchovný poradce | ||
+ | školy, jímž je u nás p. uč. Fleková. | ||
+ | Můžeme s uspokojením říci, že před | ||
+ | -4- | ||
+ | rakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | letními prázdninami je rozmístění žáků | ||
+ | 8. a 9. tříd ukončeno. Do 9. třídy nám | ||
+ | postoupí pouze 16 žáků z 8. tříd (mnozí | ||
+ | z nich se ani letos do středních škol | ||
+ | nehlásili) a všichni žáci nynější 9. třídy | ||
+ | byli přijati do střed. škol. | ||
+ | Od září t. r. se splní jeden | ||
+ | z dlouhodobých úkolů obce Rakvic - tj. | ||
+ | ukončit dojíždění žáků z Rakvic do | ||
+ | Přítluk dokončením přístavby u horní | ||
+ | školy. V této přístavbě bude kromě | ||
+ | nové školní kuchyně a jídelny umístěna | ||
+ | první třída, která zde má i samostatné | ||
+ | šatny. Dále zde budou umístěny dvě | ||
+ | čtvrté třídy, aby mohlo být zajištěno | ||
+ | poloodborné vyučování v těchto třídách | ||
+ | učiteli 2. stupně. Bude zde i školní | ||
+ | družina, která zde má mnoho lepší | ||
+ | zázemí pro svou práci (sportovní areál, | ||
+ | tělocvičnu, | ||
+ | jídelnou ap.). Dočasně zde | ||
+ | poskytujeme jednu třídu pro ZUŠ | ||
+ | Břeclav umístěnou v Rakvicích, než jim | ||
+ | bude opraven jiný objekt v obci. | ||
+ | Přístavba bude mít i odbornou | ||
+ | pracovnu pro fyziku a chemii a v horní | ||
+ | škole i odbornou učebnu pro výpočetní | ||
+ | techniku, která byla původně | ||
+ | plánována v přístavbě školy, ale pro | ||
+ | opětovné zavádění 9. tříd se přesunula | ||
+ | do hlavní budovy. Školský úřad | ||
+ | Břeclav, přesto, že nemá finančních | ||
+ | prostředků nazbyt, již vybavil naši | ||
+ | školu počítačem pro správu školy | ||
+ | a podnikl kroky k vybavení naší | ||
+ | odborné pracovny počítači pro žáky | ||
+ | a učitele. | ||
+ | Zřízením této pracovny by se měla ZŠ | ||
+ | Rakvice stát vzorovou školou ve výuce | ||
+ | informatiky na ZŠ. | ||
+ | Zatímco na mateřských školách a ve | ||
+ | školních družinách je již dlouhodobě | ||
+ | nadbytek pracovníků, | ||
+ | © také mnoho na 1. stupni ZŠ zvláště | ||
+ | tam, kde klesá počet dětí a tříd - což je | ||
+ | i případ naší školy. Obtížněji se však | ||
+ | zajišťují učitelé odborných předmětů na | ||
+ | 2. stupni školy, zvláště pak učitelé | ||
+ | technických předmětů a učitelé cizích | ||
+ | jazyků. Nelze si však namlouvat, že | ||
+ | působení na vesnici bez možnosti | ||
+ | širokého kulturního a společenského | ||
+ | vyžití | ||
+ | je snem mladých učitelů. Nabídka | ||
+ | slušného a levného bydlení je tím | ||
+ | nejmenším, | ||
+ | nabídnout. Přesto si troufám tvrdit, že | ||
+ | se podaří zajistit pro škol. rok 1992/93 | ||
+ | všechny chybějící učitele za ty, kteří | ||
+ | teď výhradně z rodinných důvodů | ||
+ | z naší školy odešli. | ||
+ | V závěru škol. roku 1991/92 jsme | ||
+ | uspořádali ke Ďni dětí besídky | ||
+ | a výstavky prací žáků pro veřejnost, | ||
+ | které ukázaly nejen dětskou | ||
+ | bezprostřednost žáků školy, ale | ||
+ | naznačily i rodičovské veřejnosti, | ||
+ | rozvíjet schopnosti a nadání žáků. Vidět | ||
+ | v dětech pouze jakési “zpěváčky" | ||
+ | degraduje umělecké schopnosti žáků | ||
+ | základní školy a zasloužili by si onii | ||
+ | obec Rakvice takové umělecké vedení, | ||
+ | aby z nich vyrostli např. kvalitní - | ||
+ | hudebníci schopní | ||
+ | se sdružovat do | ||
+ | souborů dětských, mládežnických i | ||
+ | dospělých, | ||
+ | našeho okresu. | ||
+ | Kromě již tradičních úspěchů v | ||
+ | tělovýchovné oblasti se naši žáci již | ||
+ | začínají prosazovat i v naukových | ||
+ | soutěžích - např. 3. místo žáka Petra | ||
+ | Ludvíka v okresním kole olympiády v | ||
+ | JČ a jeho úspěšná účast v této | ||
+ | olympiádě v oblastním kole v Brně. V | ||
+ | brzké době očekáváme i úspěchy ve | ||
+ | výtvarných soutěžích příchodem | ||
+ | zkušeného učitele výtvarné výchovy na | ||
+ | naší školy od září t. r. | ||
+ | Po dořešení materiálních úkolů v | ||
+ | místní škole je nutné se soustředit na | ||
+ | vlastní důslednou pedagogickou práci, | ||
+ | kterou není oprávněn nikdo narušovat, | ||
+ | a která bude dále posílena přechodem | ||
+ | naší ZŠ na právní subjektivitu, | ||
+ | musí ZŠ převzít nejpozději v r. 1994. | ||
+ | Přejme škole do budoucna klid a jejím | ||
+ | žákům ty největší úspěchy.! | ||
+ | Ředitel školy Dr. Mašek | ||
+ | nRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Uroměni | ||
+ | Náboženské poměry v Rakvicích | ||
+ | Náboženství ve svém historickém | ||
+ | vývoji existovalo v různých podobách. | ||
+ | Bylo to původně náboženství kmenové, | ||
+ | národní a v současné době jako | ||
+ | náboženství světové (křesťanské, | ||
+ | budhistické, | ||
+ | indoevropských národů se zakládalo | ||
+ | na uctívání přírodních jevů. V těchto | ||
+ | zjevech, zvláště nebeských, viděli lidé, | ||
+ | skutečné bytosti. Toto vyznávání | ||
+ | mnoha bohů je označováno jako | ||
+ | pohanství. Archeologové uvádějí, že | ||
+ | podle archeologických nálezů v | ||
+ | rakvickém katastru byla opevněná | ||
+ | sídliště, | ||
+ | atd. A žily tady v našem katastru | ||
+ | pohanské kmeny. Byli to Keltové, jejich | ||
+ | kmeny Tektoságové a Kotinové.Dále tu | ||
+ | žili lidé germánského kmene Kvádů. Po | ||
+ | něm se u nás usadili v průběhu 5. a 6. | ||
+ | století Slované. | ||
+ | I Slované viděli v nebeských zjevech | ||
+ | skutečné bytosti, stejně jako ostatní | ||
+ | pohané indoevropských kmenů. | ||
+ | Bytosti, které vzývaly kmeny jako | ||
+ | bohy, si rozdělili na dvě skupiny. Bohy, | ||
+ | kteří působili blahodárně a pocházelo | ||
+ | od nich štěstí a zdar a bozi (běsi), od | ||
+ | nichž docházelo neštěstí a zmar. | ||
+ | Nejvyšším bohem Slovanů byl | ||
+ | Svaroh, původce nebes i země, světla i | ||
+ | bouře. Později u některých kmenů | ||
+ | slovanských byl ctěn jako nejvyšší bůh ' | ||
+ | Perun, původce hromu a blesku. Syny | ||
+ | Svaroha byli Slunce a Oheň. U | ||
+ | některých kmenů třetí syn Měsíc a | ||
+ | dcera jitřenka. Dále bůh Cheres, | ||
+ | nazývaný též Dažbog, byl dárcem | ||
+ | blahobytu a bohatství. Zosobněním | ||
+ | jasného, čistého vzduchu byl bůh | ||
+ | Svantosít, který byl u pohanských | ||
+ | Slovanů zároveň bůh věštby jako řecký | ||
+ | bůh Apollon. Bohem stád byl Veles, | ||
+ | Stiborg by! bohem větru, bouří a | ||
+ | nepohody. Vesna a Děvana byli | ||
+ | bohyněmi jasného počasí, jara a úrody. | ||
+ | V čele zlých božstev stála Morana, | ||
+ | vládkyně zimy a smrti. Slované měli | ||
+ | bájné bytosti nižšího řádu. Např. víly, | ||
+ | rusalky, sudičky, ježibaby a.j. | ||
+ | O Moravanech jako Slovanech, jejichž | ||
+ | jméno se obyčejně odvozuje od řeky | ||
+ | Moravy, se hovoří v souvěkých | ||
+ | letopisech poprvé roku 822. Při řece | ||
+ | Dyji žil z moravských kmenů kmen | ||
+ | Lovatici. Ti vzývali bohy jako ostatní | ||
+ | Slované. | ||
+ | Křesťanství k nim proniklo z franské | ||
+ | říše za knížete Mojmíra. Franští kněží | ||
+ | zde šířili spolu s křesťanstvím, | ||
+ | němeciví. Kníže Rostislav ve snaze | ||
+ | zbavit se vlivu franských kněží, požádal | ||
+ | řeckého císaře Michala III, aby “Poslal | ||
+ | na Moravu hlasatele se svými vladyky i | ||
+ | se svým synovcem Svatoplukem" | ||
+ | tomto záměru zpravil však napřed | ||
+ | papeže Mikuláše |, který k tomu dal | ||
+ | svůj souhlas. Na území Moravy pak v | ||
+ | roce 863 nebo 864 přišli “Zvěstovatelé | ||
+ | víry Cyril a Metoděj" | ||
+ | Vypráví se, že v Podivíně křtil sv.Cyrii, | ||
+ | kaple Cyrilka má prý odtud své jméno. | ||
+ | -6- | ||
+ | Rakvický | ||
+ | zpRAvOVaÍ | ||
+ | Rakvice od nejstarších dob patřily k | ||
+ | církevní správě do Podivína. V | ||
+ | Rakvicích nebyl v důsledku toho ani | ||
+ | hřbitov, takže rakvičtí občané byli | ||
+ | pohřbívání v Podivíně. Teprve | ||
+ | olomoucký biskup Kuneš ze Zvole | ||
+ | (1431-1434) dal souhlas ke stavbě | ||
+ | NE | ||
+ | SALÝ | ||
+ | a | ||
+ | 8 | ||
+ | JS | ||
+ | ZK | ||
+ | kaple v Rakvicích, která byla | ||
+ | zasvěcena sv. Ondřeji. | ||
+ | Proč si rakvičtí občané vybrali za | ||
+ | patrona kaple sv. Ondřeje je těžké se | ||
+ | domýšlet. Snad asi proto, že chtěli za | ||
+ | patrona významného světce. | ||
+ | Svatý Ondřej byl předním apoštolem, | ||
+ | Kristovým žákem. Původně byl rybářem | ||
+ | a jeho bratrem byl Šimon, který později | ||
+ | nesl jméno Petr.A byl nejbližším Ježíše. | ||
+ | Původem byl také rybář, oba byli | ||
+ | původem palestinští židé. Oba si Ježíš | ||
+ | vybral, aby šířili jeho učení. Namísto | ||
+ | ryb v síti byli povolání získávat lid do | ||
+ | sítě křesťanství. Ondřej se pak stal | ||
+ | hlasatelem evangelia v Rusku, malé | ||
+ | Asii a jižním Řecku, kde byl v roce 70 | ||
+ | ukřižován na kříž ve tvaru X. | ||
+ | Toto písmeno se stalo mezi křesťany | ||
+ | symbolem pro sv. Ondřeje. | ||
+ | Za to že byl dán souhlas ke stavbě | ||
+ | kaple, koupila rakvická obec | ||
+ | podivínskému faráři dva a jednu třetinu | ||
+ | lánu, v Rakvicích a rakvičtí obecní | ||
+ | funkcionáři odváděli z každého lánu | ||
+ | dvě měřice pšenice a dvě měřice žita. | ||
+ | (1 měřice byla 62 a půl litru). | ||
+ | Skutečnost, | ||
+ | hřbitov a byly problémy s pohřbíváním | ||
+ | mrtvých v Podivíně, zejména při | ||
+ | povodních, poprosila rakvická obec | ||
+ | listem z 30.května 1484 olomouckého | ||
+ | biskupa, aby směla při kapli sv.Ondřeje | ||
+ | zřídit hřbitov. Bylo jí to umožněno. | ||
+ | Rakvičtí občané však usilovali o to, aby | ||
+ | byla v Rakvicích zřízena i samostatná | ||
+ | fara. Proto o ní požádali olomouckého | ||
+ | biskupa Stanislava Thurza, který v roce | ||
+ | 1498 povolil zřídit samostatnou | ||
+ | -7- | ||
+ | Rakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | duchovní správu a opět let později se | ||
+ | souhlasem podivínského správce | ||
+ | duchovní správy povýšil uvedený | ||
+ | biskup kapli sv. Ondřeje na farní | ||
+ | kostel. | ||
+ | Jmenoval rakvickým farářem Martina | ||
+ | Kirchmajera. O 15 let později byl | ||
+ | v tomto kostele zřízen oltář | ||
+ | Nanebevzetí p. Marie a sv. Jakuba | ||
+ | Většího. Na koupi oltáře tři rakvičtí | ||
+ | sedláci (sousedé) odkázali část svého | ||
+ | majetku (dvě poloviny vinohradu v | ||
+ | Koziperkách a čtyři vinohrady v | ||
+ | Přítlukách). Tyto vinohrady dala | ||
+ | obdělávat obec. Z jejich výnosu byl | ||
+ | oltář udržován. Vedie toho založila | ||
+ | obec dotaci 20 zlatých moravských. To | ||
+ | vše bylo provedeno za vlády | ||
+ | vladyckých rodů Mikuláše Piknůsta z | ||
+ | Kořímě a Jana Papeže ze Švabenic. | ||
+ | V této době byli obyvateli Rakvic | ||
+ | převážně Němci. Potvrzuje to i | ||
+ | skutečnost, | ||
+ | hřbitova podepsali Němci Rychtář | ||
+ | Lukáš Schram a konšelé Petr Dudler a | ||
+ | Kašpar Czarr. Obyvatelstvo bylo | ||
+ | katolické. | ||
+ | V polovině 16.století se v Rakvicích | ||
+ | | začalo šířit protestanství - německý | ||
+ | protestantismus, | ||
+ | německý náboženský reformátor Mar- | ||
+ | tin Luther. Jediným pramenem víry a | ||
+ | jedinou autoritou u nich byla bible. | ||
+ | Nositelé tohoto náboženského vyznání | ||
+ | byli habáni, kteří se v Rakvicích usadili | ||
+ | v roce 1540. Souhlas k jejich usídlení | ||
+ | dal Jan z Lipého, který v té době byl | ||
+ | majitelem Rakvic. V této době | ||
+ | docházelo v Rakvicích k zajímavým | ||
+ | náboženským vztahům. České | ||
+ | obyvatelstvo bylo katolické, německé | ||
+ | převážně luteráni. Fara byla však | ||
+ | katolická. Rychtář Tomáš Tolár spolu | ||
+ | s konšeli dal v roce 1580 uzavřít | ||
+ | kostel. Katolickým knězem byl kněz | ||
+ | jménem Albrecht. Němečtí obyvatelé | ||
+ | odňali kostelu kalichy a mešní roucha | ||
+ | a jak uvádí Dr. Hosák bylo faráři | ||
+ | vyhrožováno bitím a vypuzením z fary. | ||
+ | Marně se olomoucký biskup Stanislav | ||
+ | Pavlovský snažil přesvědčit obec, aby | ||
+ | katolický kněz byl ponechán. Musel z | ||
+ | Rakvic v roce 1852 odejít. Rakvičtí | ||
+ | přijali za faráře luteránského kněze | ||
+ | Jana Černovína. Boj o faru však | ||
+ | pokračoval. Olomoucký biskup vytýkal | ||
+ | rychtáři i konšelům, že kněze | ||
+ | “pokojného a dobrého člověka | ||
+ | nepřijali" | ||
+ | jiného kněze jménem Jakub. Rychtář a | ||
+ | konšelé jej opět odmítli s tím, “chce-li | ||
+ | biskup svého kněze mít v Rakvicích, ať | ||
+ | si ho sám platí" | ||
+ | Rakvicích zůstali až do počátku proti | ||
+ | reformace. | ||
+ | Když byl rakvický kostel 1605 vojsky | ||
+ | Štěpána Bočkaje zničen, zůstala jen | ||
+ | věž, scházeli se habáni i z Rakvic k | ||
+ | bohoslužbám na Nových Mlýnech, kde | ||
+ | byl jejich duchovní vůdce. O českých | ||
+ | věřících není zmínka. V roce 1618 činil | ||
+ | podíl němců v Rakvicích 25%. | ||
+ | Po 30.leté válce (1618-1648), | ||
+ | byly Rakvice zničeny a habání museli v | ||
+ | roce 1622 odejít, měly Rakvice v roce | ||
+ | 1658 jen 180 obyvatel. Ve druhé | ||
+ | polovině 17. století došlo už k | ||
+ | obsazování gruntů v Rakvicích českými | ||
+ | osadníky. | ||
+ | V roce 1700 byl kostel obnoven a | ||
+ | zasvěcen sv. Janu Křtiteli. Duchovní | ||
+ | správu obstarával podivínský farář. V | ||
+ | roce 1784 však byla v Rakvicích | ||
+ | zřízena místní církevní správa a kněz | ||
+ | byl placen z císařských peněz. | ||
+ | Dostával 400 zlatých ročně. | ||
+ | nRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Představujeme čtenářům našeho | ||
+ | zpravodaje další rakvickou osobnost. | ||
+ | Je jí Jakub Hrdina, který se v minulém | ||
+ | století výrazně zapsal do historie obce | ||
+ | Rakvice. | ||
+ | Jeho děd Václav Hrdina po roce 1800 | ||
+ | koupil grunt č. 23 s půllánem. Po | ||
+ | něm zdědil tento grunt a | ||
+ | půllán jeho syn téhož jména. | ||
+ | Jakub Hrdina se tu narodil v | ||
+ | roce 1836. Když dospěl | ||
+ | převzal po otci grunt a | ||
+ | počal hospodařit. Oženil se | ||
+ | s dcerou Fabiána Křivánka z | ||
+ | půllánu a gruntu č. 11. | ||
+ | Annou. Poněvadž neměli | ||
+ | děti, ujali se výchovy | ||
+ | dvou dětí bratra | ||
+ | manželky Jana a | ||
+ | Františky. Jakubu | ||
+ | Hrdinovi se | ||
+ | dostalo vzdělání, | ||
+ | které mu | ||
+ | umožnilo již | ||
+ | poměrně brzy | ||
+ | zapojit se do | ||
+ | politického a | ||
+ | kulturního | ||
+ | života v | ||
+ | Rakvicích. | ||
+ | Jako většiny pololáníků v té době bylo i | ||
+ | jeho snem a cílem jako dobrý | ||
+ | hospodář a vážený sediák účastnil se | ||
+ | politického dění v Rakvicích a podílel | ||
+ | se na jejich hospodářském a kulturním | ||
+ | rozvoji. | ||
+ | S jeho jménem se v zápisech obce | ||
+ | setkáváme poprvé v roce 1879. Při | ||
+ | volbách, které se v tomto roce konaly | ||
+ | 13.září, byl zvolen druhým radním. | ||
+ | Starostou byl zvolen Josef Hajda, o | ||
+ | jehož nedobrém hospodaření s | ||
+ | obecním i vlastním majetkem bylo ve | ||
+ | zpravodaji psáno. Prvním radním byl | ||
+ | Josef Průdek pololáník z gruntu č. 86 a | ||
+ | „Josef Minařík z domu Č.256 o němž se | ||
+ | dále zmíníme v souvislosti s jeho | ||
+ | námitkami proti volbám do obecního | ||
+ | zastupitelstva v roce 1888. Jakub | ||
+ | Hrdina byl! již ve volbách v roce 1882 | ||
+ | zvolen starostou. Radními byli | ||
+ | čtvrtláník Josef Filípek z čís. 108, | ||
+ | Václav Průdek, pololáník z | ||
+ | gruntu čČ.25, který starostoval | ||
+ | v letech 1902 - 1905 a | ||
+ | Josef Krčka, o němž | ||
+ | přinesl jeho pestrý | ||
+ | životopis náš zpravodaj. | ||
+ | Než budeme popisovat dále | ||
+ | činnosti Jakuba Hrdiny, je | ||
+ | třeba se zmínit i o radním | ||
+ | Josefu Filípkovi. Jeho | ||
+ | zásluhou se staly | ||
+ | Rakvice obcí | ||
+ | známou celému | ||
+ | numismatickému | ||
+ | světu Evropy. V | ||
+ | roce 1866 oral | ||
+ | na poli zvaném | ||
+ | trávník, které | ||
+ | dostal | ||
+ | přiděleno z | ||
+ | obecního | ||
+ | - pastviska. | ||
+ | * Přitom | ||
+ | vyoral šedý | ||
+ | hliněný hrnec, podobný květináči, | ||
+ | opatřený uprostřed své výšky dírkami. | ||
+ | V hrnci bylo 2400 drobných mincí z let | ||
+ | 1055 až 1130. Jakub Hrdina se tehdy | ||
+ | ujal starostování v Rakvicích v roce | ||
+ | 1882. V září tohoto roku byla | ||
+ | slavnostně otevřena nová rakvická | ||
+ | čtyřtřídní škola, která je na dnešním | ||
+ | náměstí. Poněvadž dosavadní škola | ||
+ | měla dva učitele (nadučitel Antonín | ||
+ | Kubíček a učitel Antonín Somela), bylo | ||
+ | nutno počet doplnit o další dva učitele. | ||
+ | Škola měla štěstí, že na ni přišel Alois | ||
+ | Mrštík a jeho spolužák a přítel Jan | ||
+ | Mátl, rodák z Rajhradu. | ||
+ | Za úzké spolupráce učitelského | ||
+ | -9 | ||
+ | rRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | sboru s obcí v čele s Jak. Hrdinou se v | ||
+ | Rakvicích brzy rozvinul kulturní život. | ||
+ | Byl pěvecký a čtenářský spolek | ||
+ | “Žerotín", | ||
+ | členům svým i částečně obecenstvu | ||
+ | poučení a ušlechtilou zábavu" | ||
+ | sloužila spolková knihovna, odebírání | ||
+ | časopisů, pořádání přednášek, | ||
+ | poučných rozprav z oboru | ||
+ | hospodářského a vědeckého, | ||
+ | zábav, výletů a divadelních | ||
+ | představení. | ||
+ | V obecních zápisech se dočteme, že | ||
+ | v roce 1882 “počalo hráti zásluhou | ||
+ | učitele Mrštíka Aloise ochotnické | ||
+ | divadlo (hrálo se v hostincích “U | ||
+ | rolníka" | ||
+ | rakvické ochotnické scény byl kaplan | ||
+ | Alois Malec. | ||
+ | Jakub Hrdina podporoval úsilí učitelů | ||
+ | o rozvoj společenského života v | ||
+ | Rakvicích. Stal se ochráncem | ||
+ | mladých podučitelů. Velmi častými | ||
+ | hosty Aloise Mrštíka v Rakvicích byli | ||
+ | jeho dva bratři. Vilém, pozdější | ||
+ | spisovatel, autor slavné Pohádky máje, | ||
+ | Santa Lucie, literární kritik a | ||
+ | překladatel a František, který byl | ||
+ | lékárníkem. Do Rakvic za Mrštíkem | ||
+ | dojížděl pozdější herec národního | ||
+ | divadla Železný. Jejich hostitelem vždy | ||
+ | byl starosta Jakub Hrdina. Mezi | ||
+ | Jakubem Hrdinou a Aloisem Mrštíkem, | ||
+ | přes jejich věkový rozdíl vyrostlo trvalé | ||
+ | přátelství, | ||
+ | Aloise Mrštíka z Rakvic. Že nešlo jen o | ||
+ | přátelství platonické, | ||
+ | účtech obce z roku 1883. V tomto roce | ||
+ | " | ||
+ | a A. Mrštíkovi k služnému 50 zlatých | ||
+ | ročně. | ||
+ | Jakub Hrdina nepodporoval jen školu | ||
+ | a učitele. Staral se i o vybavení | ||
+ | rakvického kostela. V obecních účtech | ||
+ | najdeme o tom doklad. Uvádí se tam, | ||
+ | že obec koupila po zemřelém faráři | ||
+ | Milímovi pozlacený kalich za 110 | ||
+ | zlatých, ornát za 60 zlatých, obraz | ||
+ | M4 | ||
+ | hmoždíře na střílení za 15 zlatých a | ||
+ | darovala vše kostelu. | ||
+ | Jakub Hrdina jako starosta měl na | ||
+ | zřeteli nejen rozvoj školství a kultury v | ||
+ | Rakvicích. Jako uvědomělý člověk | ||
+ | věděl, že je třeba zajišťovat i zdravotní | ||
+ | péči. Proto se mu po obtížných | ||
+ | jednáních podařilo na okresním | ||
+ | hejtmanství v Hustopečích zařídit, že | ||
+ | byl v roce 1884 stanoven zdravotní | ||
+ | obvod pro obce Rakvice, Zaječí, | ||
+ | Přítluky, Nové Mlýny. Sídlo lékaře však | ||
+ | bylo Zaječí. Teprve v roce 1938 se | ||
+ | staly sídlem lékaře Rakvice. | ||
+ | V roce 1884 končilo volební období a | ||
+ | byly na měsíc září vypsány nové volby | ||
+ | obecní. Rakvičtí voliči, spokojeni s | ||
+ | prací Jakuba Hrdiny a jeho radních dali | ||
+ | rádi své hlasy starostovi a jeho radním. | ||
+ | Proto také v těchto volbách dali své | ||
+ | hlasy Jak. Hrdinovi a radním Jos. | ||
+ | Filípkovi z č. 108, VácIl.Průdkovi z čís. | ||
+ | 25 a Josefu Krčkovi, který v té době | ||
+ | bydlel v domě č. 25 a Josefu Krčkovi z | ||
+ | domu č. 33. Rozvoj Rakvic pokračoval | ||
+ | v tomto roce, zejména z podnětu | ||
+ | radního Jos. Krčky byl v Rakvicích | ||
+ | ustaven sbor dobrovolných hasičů. | ||
+ | Jeho náčelníkem byl zvolen Josef | ||
+ | Kčka. Pokračovala také výstavba | ||
+ | obecně prospěšných zařízení. U | ||
+ | hřbitova byla provedena umrlčí komora, | ||
+ | tato budova je tu dosud. | ||
+ | Ačkoliv v té době již delší dobu vedla | ||
+ | v blízkosti Rakvic železnicev Rakvicích | ||
+ | nebyla zřízena ani zastávka. Kdo v | ||
+ | Rakvících chtěl jet vlakem.muse! jít | ||
+ | pěšky do Zaječí. Jakub Hrdina usiloval | ||
+ | o to, aby v Rakvicích byla zřízena | ||
+ | zastávka. Jeho žádosti u direktoria | ||
+ | - státních drah nebyly brány na pořad. O | ||
+ | zřízení zastávky usiloval od svého | ||
+ | zvolení v r. 1882. Je známo, že se | ||
+ | snažili pomoci i učitelé, především | ||
+ | Mrštík. Je však známo že proti zřízení | ||
+ | zastávky byl ředitel ekonomie na | ||
+ | Trkmanci pruský němec Habl. Teprve v | ||
+ | r. 1886 bylo dosaženo cíle. Zastávka | ||
+ | byla státními dráhami zřízena. Na | ||
+ | stavbu zastávky příspěla obec | ||
+ | obnosem 600 zlatých. Přesto však v | ||
+ | - 10- | ||
+ | rRakvický - | ||
+ | ZpRAVOOAJ | ||
+ | Rakvicích zastavovalo jen několik vlaků | ||
+ | a kdo chtěl jiným jet, musel pěšky do | ||
+ | Zaječí nebo do Podivína. | ||
+ | Významným počinem Jakuba Hrdiny | ||
+ | v tomto volebním období bylo, že v | ||
+ | roce 1887 byl rozšířen o obecní hřbitov. | ||
+ | Při této příležitosti dal Jakub Hrdina | ||
+ | vykovat vstupní bránu na hřbitov. Práci | ||
+ | proved! ve své kovárně mladý kovář | ||
+ | Karel Opršal. Brána je dosud | ||
+ | ozdobným vstupem na hřbitov. | ||
+ | Agenda obce se rozrůstala, | ||
+ | roce 1887 byla zřízena funkce | ||
+ | obecního tajemníka. Tříleté volební | ||
+ | období končilo měsícem srpnem 1888. | ||
+ | V nových volbách konaných 12.září byl | ||
+ | potřetí zvolen Jakub Hrdina starostou. | ||
+ | To už byl dost vážně nemocen. Z | ||
+ | těchto voleb se dochoval dokument, z | ||
+ | tehdy řadou starostů dokonale | ||
+ | vybudovaného archívu, který byl po | ||
+ | roce 1948 barbarsky zničen. Dokument | ||
+ | je podáním starosty Jakuba Hrdiny na | ||
+ | c.k. místodržitelství v Brně. Rakvický | ||
+ | občan Václav Minařík totiž napadl | ||
+ | nezákonnost voleb obecního | ||
+ | zastupitelstva proto, že do volební | ||
+ | komise byl přibrán Jakub Fintajsl a že | ||
+ | namísto čtyř členů bylo v komisi členů | ||
+ | pět a vedle toho, že tento občan byl | ||
+ | pracovníkem obce. Dále byly volby | ||
+ | napadeny proto, že do obecního | ||
+ | zastupitelstva, | ||
+ | rodiny" | ||
+ | zastupitelstvo špatně hospodařilo a | ||
+ | zadlužilo obec. V podání c.k. | ||
+ | místodržitelství Jakub Hrdina věcně | ||
+ | vyvrací neodůvodněnost obtížnosti a | ||
+ | navrhuje ji zamítnout. Pro svoji nemoc | ||
+ | vzdal se brzy své funkce. | ||
+ | Jakub Hrdina se však významně | ||
+ | zapsal do historie rakvického školství | ||
+ | tím, že založil pro rakvické děti z | ||
+ | chudých rodin nadaci. Ve své závěti | ||
+ | odkázal škole pozemek v trase | ||
+ | Trávníky, z jehož výnosů byly | ||
+ | uvedeným dětem kupovány školní | ||
+ | pomůcky. Na paměť tohoto činu je v | ||
+ | místní škole zasazena deska potvrzující | ||
+ | tuto skutečnost. Dr. Hubert Režný. | ||
+ | Hody, hody, nadělajú škody | ||
+ | Věžní hodiny odbijaly druhú, když se | ||
+ | strýc Pazderka vracel z letních hodů do | ||
+ | svojej rodnej chalupy a už z dálky bylo | ||
+ | vidět, že je unavenej jak ostravskej | ||
+ | horník po světovým rekordu. Unavená | ||
+ | byla každá kostečka, každej sval a to | ||
+ | ani neverboval ani netancoval. Nohy se | ||
+ | mu podlamovaly, | ||
+ | špatnýmu maratóncovi po třicátým | ||
+ | kilometru, oční panenky se křižovaly a | ||
+ | v křížách se prohýbal, že mu mohla | ||
+ | závidět aj cirkusová hadí žena. | ||
+ | Kličkoval od pangejtu k pangejtu jak | ||
+ | probodenej mušketýr a i dyž těžko | ||
+ | držel směr pro tú velikánsků slabost, je | ||
+ | zajímavý, že přes ten pangejt nikdá | ||
+ | nepřepadi. Dopotácel se k němu, | ||
+ | vteřinku se zastavil aby se srovnal, | ||
+ | následoval krok zpátky a vzpomínanej | ||
+ | průhyb v kříži, potom se předklonil | ||
+ | dopředu a do strany, očima se zachytil | ||
+ | záchytnýho bodu a překládajíc nohu | ||
+ | přes nohu, dostal se na druhů stranu | ||
+ | silnice. Nejde mně do hlavy, jak v tej | ||
+ | tmě a při takovej únavě poznal, kde tá | ||
+ | silnica končí, ale jak říkám o pangejt | ||
+ | ani neštrejchl. Šel pomali, klidně, jak | ||
+ | kůň, kterej može do svojej maštale dojit | ||
+ | aj ze zavřítýma očima, až tu, tak | ||
+ | padesát metrů od svojeho baráku mu z | ||
+ | čista jasna v břuchu zahučelo jak dyž | ||
+ | kopňu do hladnýho psa. Zastavil se, | ||
+ | vyp! se jak svíca, kolena přirazil k sobě | ||
+ | a čekal. Aj když to přešlo, poznal, že je | ||
+ | zle. Snažil se zrychlit, ale po deseti | ||
+ | metrech zahřmělo podruhý. Kyselá | ||
+ | slina se drala na jazyk, z huby se mu | ||
+ | vytrácela krýv. Rad by přidal, ale něco | ||
+ | -11 | ||
+ | nakvický © | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | silnějšího ho tlačilo zpátky. Pomali | ||
+ | počítal co enom v tým břuchu može | ||
+ | dělat takovej randál, co kemu nebo | ||
+ | čemu se v takových dobrotách nelíbí. | ||
+ | Odpoledňa šest piv a dvě hořký, potom | ||
+ | u teho bachroňa Šejby litr tej jeho prej | ||
+ | frankovky, kerá je tak dobrá na líhnutí | ||
+ | žab au jeho súseda Hrůze sme si | ||
+ | utužili žŽalůdky harinkama. Měl ich | ||
+ | vlastní výroby a eště, myslím, nebyli | ||
+ | dobře uležené. Zapíjali sme to siivoviců | ||
+ | a aby se im dobře plovalo, hajdy zpátky | ||
+ | do hospody. Tam tuším zas pět piv, | ||
+ | dvě zelený a kafé s rumem, a to myslím | ||
+ | byla tá chyba. Tí harinci na to kafé | ||
+ | určitě nejsú zvyklí. To už sme | ||
+ | nedomysieli a včíl je to tady. | ||
+ | Strýc dopočítal a stál u svojej | ||
+ | zahrádky. Jak se dotkl šprušle, | ||
+ | zahučelo mu v břuchu po třetí. Už se | ||
+ | enom nestačily strčit kolena k sobě, už | ||
+ | musely být nohy překřížený, | ||
+ | hrozný. Doběhnút na dvůr aspoň k | ||
+ | hnoju na to nebylo ani pomyšlení, | ||
+ | proto šly buď na místě důle gatě, | ||
+ | potom podlikačky, | ||
+ | to nešlo, zavěsil se strýc na šprušle | ||
+ | svojej zahrádky. Kdyby strýc byl býval | ||
+ | věděl, že bude nekdy zahrádku | ||
+ | potřebovat, | ||
+ | ale dyž se nepotřebuje, | ||
+ | SLZ: | ||
+ | věci a myslet v tej chvíly na takový | ||
+ | „maličkosti nebyl čas. Napětí a křeče v | ||
+ | břuchu polevily, vězdičky na obloze se | ||
+ | zasej rozjasily, ale povolily aj | ||
+ | zahrádkový šprušie. V tej chvíly litoval | ||
+ | strýca snád aj měsíc na nebi. Ležel tam | ||
+ | na | ||
+ | znak, zavřený oči aby si chvílečku | ||
+ | odpočinul, ale nedalo se. Co je proti | ||
+ | temu co cítil vůňa z prasečáků, | ||
+ | močůvky nebo kočičinca. To nebyl | ||
+ | vesnickej smrad, to už byla bojová | ||
+ | látka. | ||
+ | Strýc se dvakrát přegulil, vyzul boty, | ||
+ | zdělal gatě aj podlikačky a tema se | ||
+ | opucoval. V tej chvíly aj sám sebe se | ||
+ | protivil, ale nedalo se nic dělat. Psi v | ||
+ | pRAkvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | celej ulici přestáli blavkat, stichli | ||
+ | cvrčci, enom žabám nic nevadilo. | ||
+ | Špinavý podlikačky strýc odhodil do | ||
+ | zahrádky a otřepal se odporem. Do | ||
+ | dvora vcházel už enom v košeli a pod | ||
+ | pumpů dokončil očistu svojeho | ||
+ | zničenýho těla. Do ložnice se vkročit | ||
+ | neodvážil, | ||
+ | dubovej lavici v kuchyni. | ||
+ | Nešetrně zavřený dveře vrátily strýca | ||
+ | ze snů na zem. Zamrkal, ale oči | ||
+ | neotevřel. Dobře věděl co ho čeká, ale | ||
+ | tetku Verunu neoblafi. | ||
+ | “Otevři ty zarudlý očiska ty zvíře | ||
+ | nepodařený. Proč musím mět takový | ||
+ | trápení. Co sem kemu udělala. S tebe | ||
+ | už člověk nebude, ty čertova opico. Si | ||
+ | už enom na dvě věci. Na chlast a na | ||
+ | nic." | ||
+ | Strýc se narovnal a pomali se | ||
+ | stěhoval z kuchyně na dvůr, ale tetce | ||
+ | se eště neulevilo, proto mu byla hneď v | ||
+ | patách. Břeštěla na celej dvůr, kopala | ||
+ | do slípek, do psa a tak se strýc | ||
+ | přesunul na ulicu. Když otevřel vrátka, | ||
+ | snáď ho osvítilo světlo ulice, ale dostal | ||
+ | nápad. Dnes přece sú eště hody a kdo | ||
+ | by trčel doma. Podíval se na místo, kde | ||
+ | se to včerá událo, ležali tam stuhlí tři | ||
+ | vrabci a jedna hrdlička, asi se chceli | ||
+ | taky přiživit na hodech, ale strýca včíl | ||
+ | zajímala enom zahrádka a esli je tam | ||
+ | to, co tam v noci hodil. Všecko bylo na | ||
+ | svojím místě, proto se otočil do dvora a | ||
+ | zavolal na ženu. | ||
+ | “Ty Veruno, poď se podívat sem na | ||
+ | ulicu. Nějaká sviňa nám do zahrádky | ||
+ | neco hodila a doví esli ti to nepolámalo | ||
+ | růže. To sú ale lidi. Ani na hody si | ||
+ | nedajů pokoi." | ||
+ | Tetka Veruna pořád eště vztekem | ||
+ | bledá vyšla na ulicu, stekle odstrčila | ||
+ | strýca od rozviklaných dvířek a vešla. | ||
+ | Bílú hadru zachytlú na růžách dvakrát | ||
+ | obešla, vzala ju do dvoch prstů, otočila | ||
+ | nalevo potom napravo a povídá. | ||
+ | “Ná co nadáváš. Dyť ty gatě sú skoro | ||
+ | nový a vypadá to aj na tvoje číslo. | ||
+ | Operu to a budeš mět o gatě víc. | ||
+ | Každá koruna dobrá. Co sem se | ||
+ | nenaprala dosť posraných plínek po | ||
+ | děckách a včíl by mě to mělo vadit?" | ||
+ | Tetce se vracela barva do tváře, hlas | ||
+ | se uklidnil, mír byl uzavřen. Jak málo | ||
+ | stačí k dobrej náladě. Né, nejsú to | ||
+ | třeba podlikačky, | ||
+ | kdy ho uplatnit, aby to prospělo | ||
+ | všeckým, protože štěstí člověk najde | ||
+ | enom tam, kde udělá šťastnýma aj ty | ||
+ | okolo sebe. A tak strýc Pazderka | ||
+ | vcházel do kuchyně s vědomím, že včíl | ||
+ | klidně a spokojeně posnídá a potom | ||
+ | tak špatně začatej deň dobře ukončí. | ||
+ | Pohl Zdeněk | ||
+ | Už rakvičtí stárci jedú pod máju | ||
+ | písničku im muzikanti zahrujú | ||
+ | košilenky vyšívaný | ||
+ | kapesníčky malovaný | ||
+ | aj klobúček posazený na stranu. | ||
+ | Ej muziko zahrej pěkný písničku | ||
+ | aby děvče zčervanalo na líčku | ||
+ | Pod májíú si zaverbujem | ||
+ | s děvčatama zatancujem | ||
+ | aj rozdáme každej sladků hubičku. | ||
+ | ES | ||
+ | a É vá i n i | ||
+ | i | ||
+ | WST I I ji TT T Ť x m r MD h | ||
+ | KBT LT k Ezop i DIooŇ CEE ZP | ||
+ | 5G7. DAM 2 70mm lé M LÁI NP i i SCS Z | E -á v | ||
+ | XZ fi F v T L EN 4 + 3 T be | UN 6 ] i | ||
+ | «w M o . %- p | ||
+ | É Pa ts + © | ||
+ | i i i L , i P | ||
+ | FEPIDTKÍ 3 T mmm k 5 OK V O S E S | ||
+ | Bb P BEZE T ji K, = A +7 LE S E E S O n | ||
+ | já C2 | ||
+ | 19 TA „ 5 W — — - př | ||
+ | J = U | ||
+ | Dn © 0 G c“ X | ||
+ | LI n I n mm CI OSR E | ||
+ | KET SILK PAT 36 ISO | VÍ KIT i | ||
+ | ) B Sondr.2 i iŽÍ i i TS Ť pra" T 4 i | i | ||
+ | 14 £. dB i 7 hd = dá Ť JZ | ||
+ | - » | ||
+ | po . = r" « . + © © / | ||
+ | 8 pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Končí dvouleté volební období vlád a | ||
+ | parlamentů. Ve dnech 5. a 6. června jsme | ||
+ | přistoupili k urnám a dali svůj hlas | ||
+ | stranám a hnutím, jejichž programům | ||
+ | nejvíce věříme. Nebo těm, které nás | ||
+ | nějakým způsobem zaujaly. | ||
+ | O tom, že byly tyto volby brány v | ||
+ | Rakvicích vážně, svědčí vysoké procento, | ||
+ | a to 90,42 zúčastněných voličů. Volby | ||
+ | probíhaly ve dvou okrscích. Volební | ||
+ | komise byly sestaveny ze členů nebo | ||
+ | sympatizujících politických stran a hnutí. V | ||
+ | našem případě to byly: HSD-SMS, Soc. | ||
+ | demokracie, Republikánská strana, Lidová | ||
+ | strana, KSČM a ODS-KDS. Nutno | ||
+ | podotknout, že ač ze stran různých, | ||
+ | pracovaly komise velmi dobře a bez | ||
+ | problémů až do skončení jejich činnosti v | ||
+ | neděli ráno. | ||
+ | A jak volby v Rakvicích dopadly? Z | ||
+ | pohledu našeho, tedy koalice ODS-KDS, | ||
+ | velmi dobře. Tato koalice vyšla z | ||
+ | parlamentních voleb jako vítěz v Rakvicích | ||
+ | i v celé ČR. Pro členy místního sdružení | ||
+ | ODS v Rakvicích bylo překvapením jak | ||
+ | toto vítězství, | ||
+ | KDS v Rakvicích obdrželi. Na druhém | ||
+ | místě se umístilo hnutí, jehož aktivita se | ||
+ | obnovuje vždy s blížícími se volbami, | ||
+ | HSD-SMS. Přibližně stejný počet voličů | ||
+ | jako v minulých volbách volil KSČ(Levý | ||
+ | blok), což mu stačilo na třetí místo. Čtvrté | ||
+ | Občanská demokratická strana | ||
+ | a VOLBY 92 | ||
+ | místo obsadila koalice (hnuti) LSU, což je | ||
+ | jistě pro představitele tohoto seskupení | ||
+ | menším zklamáním. Dvě strany si oproti | ||
+ | minulým volbám značně polepšily. A to na | ||
+ | pátém místě strana Lidová a na šestém | ||
+ | Republikáni. Ostatní strany a hnutí dostaly | ||
+ | malé procento hlasů. Největší zklamání asi | ||
+ | prožili představitelé Občanského hnutí, | ||
+ | které se díky své politice nedostalo do | ||
+ | žádného zákonodárného sboru. | ||
+ | Za místní sdružení ODS v Rakvicích | ||
+ | bychom chtěli poděkovat všem, kteří dali | ||
+ | důvěru programu naší strany a dali mu svůj | ||
+ | hlas. Na závěr slovo místopředsedy ODS, | ||
+ | dr. Kováře: Budeme se snažit zajistit co | ||
+ | nejlepší životní podmínky pro všechny. | ||
+ | tedy i pro ty, kteří nás nevolili. | ||
+ | Průměrný počet hlasů do obou sněmoven | ||
+ | a ČNR po strany v Rakvicích: | ||
+ | Koalice ODS-KDS počet voličů 383 | ||
+ | t.j.29,1% | ||
+ | HSD-SMS 257 19,4% | ||
+ | Levý blok 144 10,9% | ||
+ | LSU 138 10,4% | ||
+ | KDU-ČSL 97 7,3% | ||
+ | Soc.demokracie 67 5,1% | ||
+ | SPR-RSČ 46 3,4% | ||
+ | ODA 43 3,2% | ||
+ | Hnutí důchodců 41 3,1% | ||
+ | OH 19 1,5% | ||
+ | MS ODS Rakvice | Pavel Suchánek | ||
+ | Cílem všech probíhajících změn ve | ||
+ | společnosti, | ||
+ | družstev je naučit a zainteresovat lidi, aby | ||
+ | svobodně rozhodovali o sobě a svém | ||
+ | majetku. | ||
+ | První krok k zahájení transformace | ||
+ | družstvu v Rakvicích byl proveden. Byly | ||
+ | zvoleny transformační rady u násiv | ||
+ | okolních obcích. | ||
+ | Družstva musí podle zákona zpracovat | ||
+ | soupis a ocenění svého majetku. Dalším | ||
+ | úkolem družstva je určit a vypočítat čisté | ||
+ | jmění majetku (t. j. movitý, nemovitý | ||
+ | Co je cílem transformace ZD | ||
+ | majetek, pohledávky a jiná práva a jiné | ||
+ | penězi ocenitelné hodnoty), které po | ||
+ | odečtení závazků je určeno k rozdělení na | ||
+ | majetkové podíly oprávněným osobám. Od | ||
+ | čistého jmění ZD musí být odečteny | ||
+ | všechny restituční nároky, které uplatnili | ||
+ | občané, jimž byla vyvlastněna půda a jiné | ||
+ | nemovitosti. Dále musí být od čistého | ||
+ | jmění odečteny nároky náhrady živého a | ||
+ | mrtvého inventáře a zásob, které vlastníci | ||
+ | vnesli do ZD nebo jim byly odňaty, včetně | ||
+ | náhrad za trvalé porosty. Toto vše řeší | ||
+ | zákon o půdě a nařízení vlády v náhradách | ||
+ | ="jd | ||
+ | RAakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | za živý a mrtvý inventář. K tomu ještě | ||
+ | přistupuje vrácení majetku nebo jeho | ||
+ | náhrada občanům, kterým byl tento | ||
+ | zkonfiskován podle dekretů prezidenta | ||
+ | republiky č. 12/1945 sb. nebo zákona č. | ||
+ | 108/1945 sb. | ||
+ | Při projednávání všech těchto nároků se | ||
+ | ukazuje, že není jednotný názor povinných | ||
+ | osob - organizací, | ||
+ | osobám na způsob určování výše náhrad, | ||
+ | ačkoliv zákonné předpisy určují tyto nároky | ||
+ | zcela jasně. | ||
+ | Podle mého názoru nelze postupovat tak, | ||
+ | že pro výpočet náhrad za živý a mrtvý | ||
+ | inventář a zásoby by bylo možno | ||
+ | organizacemi určovat jiná kritéria než | ||
+ | určuje nařízení vlády č. 20/1992 sb. Nelze | ||
+ | také postupovat při náhradách za trvalé | ||
+ | porosty jinak, než určuje zákon o půdě. | ||
+ | Zákon se má ctít. | ||
+ | Postup povinných organizací jinak než | ||
+ | určují předpisy je jen oddalováním věčného | ||
+ | řešení věcí. Tím se jen zdržuje postup | ||
+ | transformace, | ||
+ | do stavu, že by družstva, která takto | ||
+ | postupují neprovedla včas transformaci. | ||
+ | Jaké důsledky by toto mělo všichni víme. | ||
+ | Uvědomme si, že vyčíslení čistého jmění | ||
+ | a vrácení majetku a náhrad je klíčovou | ||
+ | otázkou. Nebude-li vyčíslena restituce | ||
+ | které je základem transformace. Nemohou | ||
+ | být plněny další úkoly transformace, | ||
+ | zejména určení výše podílů oprávněných | ||
+ | osob a tímto by se zdržovala práce | ||
+ | transformační rady. | ||
+ | Jaká je vlastně úloha transformační | ||
+ | rady? Především je jejím úkolem dohlížet | ||
+ | na dodržování povinnosti určených | ||
+ | transformačním úkolem, dohlížet na | ||
+ | dodržování povinností určených | ||
+ | transformačním zákonem družstvem, | ||
+ | posuzovat transformační projekty a i | ||
+ | případné konkurenční projekty, plnit další | ||
+ | úkoly jí uložené. Vážný úkol je čeká při | ||
+ | vypracování záměru o organizačně právní | ||
+ | formě nového družstva. Může organizaci | ||
+ | pomáhat radou, ale ne se podílet na práci, | ||
+ | kterou transformační zákon uložil | ||
+ | družstvům. | ||
+ | Vlastnictví je nejen právo, ale především | ||
+ | povinnost svém majetku rozhodovat, a to | ||
+ | je úkolem všech oprávněných osob. | ||
+ | Horáček Milan | ||
+ | Společenská kronika | ||
+ | Sňatek uzavřeli: | ||
+ | Jan Vavřík | ||
+ | Petr Starý | ||
+ | Věroslav Soudek | ||
+ | Jaroslav Valenta | ||
+ | Július Holka | ||
+ | Miroslav Trávník | ||
+ | Pavel Latýn | ||
+ | Svatoslav Ryzý | ||
+ | Jan Petrucha | ||
+ | Radmila Suchyňová | ||
+ | Petra Krčková | ||
+ | Zlatka Jarabinská | ||
+ | Jarmila Kmoníčková | ||
+ | Petra Jáchymková | ||
+ | Martina Rychlá | ||
+ | Jana Kubová | ||
+ | Romana Kovaříková | ||
+ | Miroslava Veselá | ||
+ | Za teplým slovem člověk po člověku touží.... | ||
+ | Narozené děti: | ||
+ | Kamila Kuběnová č.p.655 | ||
+ | Andrea Valentová č.p.205 | ||
+ | Marek Vysloužil č.p.670 | ||
+ | Radim Bucňák č.p.736 | ||
+ | Lukáš Tesařík č.p.491 | ||
+ | Jolana Jáchymková č.p.156 | ||
+ | (Přítluky Rakvice) | ||
+ | (Plteň - Rakvice) | ||
+ | (Přítluky) | ||
+ | N.Mlýny - Zaječí) | ||
+ | Nitra - Rakvice) | ||
+ | Šakvice - N.Mlýny) | ||
+ | Václav Lukeš č.p.208 | ||
+ | Josef Mrkvica č.p.639 | ||
+ | Denisa Solaříková č.p.646 | ||
+ | Nad kolébkou máma snío štěstí budoucích dní | ||
+ | - 15- | ||
+ | pRakvický - | ||
+ | ZPRAVODAJ | ||
+ | Zemřeli: | ||
+ | Tomáš Horáček ve věku 82 let | ||
+ | Jakub Obhlídal 74 let | ||
+ | Žofie Ferbarová 79 et | ||
+ | Jiřina Filípková 61 let | ||
+ | Božena Švarcová 72 let | ||
+ | Fratnišek Krůza 67 let | ||
+ | Jan Novotný 69 let | ||
+ | Anděla Tesárková 87 let | ||
+ | Božena Janošková 83 let | ||
+ | Hermína Haidová 81 let | ||
+ | Noví občané: | ||
+ | K trvalému pobytu se v naší obci přihlásili | ||
+ | tito občané: | ||
+ | V roce 1990 | ||
+ | MUDr. Studýnková Blanka, Náměstí 15 | ||
+ | MUDr. Studýnka Miloslav, Náměstí 15 | ||
+ | Rozsypalová Radka, Nádražní 574 | ||
+ | Hudec Lubomír, Nádražní 116 | ||
+ | Lískovec Stanislav, Luční 568 | ||
+ | Průdková Eva, Nová 543 | ||
+ | Raisiglová Kateřina, Družstevní 374 | ||
+ | Baloun Vladimír, Družstevní 374 | ||
+ | Čechová Marie, Ulička III 312 | ||
+ | Křivánek Pavel, Obchodní 651 | ||
+ | Švásta Leoš, Nádražní 645 | ||
+ | Hříbová Dagmar, Družstévní 805 | ||
+ | Ing. Hřib Libor, Družstevní 805 | ||
+ | Pitka Petr, Nádražní 547 | ||
+ | Pitková Ivona, Nádražní 547 | ||
+ | Peš Miroslav, Nádražní 646 | ||
+ | Pešová Jarmila, Nádražní 646 | ||
+ | Průdková Eva, Svislá 405 | ||
+ | Míčka František, Náměstí 304 | ||
+ | Krůza Miloš, Družstevní 805 | ||
+ | Krůzová Drahomíra, Družstevní 805 | ||
+ | Franc Miroslav, Družstevní 412 | ||
+ | Totková Hana, Nová 504 | ||
+ | V roce 1991 | ||
+ | Strmiska Josef, Svislá 446 | ||
+ | Solařík Jaromír, Nádražní 646 | ||
+ | Kram! Václav, Dvorní 690 | ||
+ | Průdek Věroslav, Dolní 45 | ||
+ | Průdková Věra, Dolní 45 | ||
+ | Mareček Karel, Dolní 88 | ||
+ | Ing. Jedlička Roman, Dolní 95 | ||
+ | Vajbarová Jana, Družstevní 804 | ||
+ | Je po všem, po všem. Stín smutku zakryl! jejich jména. | ||
+ | Vajbarová Renata, Družstevní 805 | ||
+ | Vik František, Dolní 79 | ||
+ | Vlková Jitka, Dolní 79 | ||
+ | Frýbert Radek, Dolní 527 | ||
+ | Pribila Josef, Dolní 30 | ||
+ | Knápek Roman, Dolní 30 | ||
+ | Smutný Pavel, Svislá 802 | ||
+ | Smutná Zlatuše, Svislá 802 | ||
+ | Peš Jaromír, Družstevní 408 | ||
+ | Pešová Růžena, Družstevní 408 | ||
+ | Srpek Antonín, Nádražní 484 | ||
+ | Srpková Terezie, Nádražní 484 | ||
+ | Valová Renata, Nádražní 646 | ||
+ | Vajbar Rostislav, Dvorní 147 | ||
+ | Vajbarová Dagmar, Dvorní 147 | ||
+ | Antálek Radovan, Družstevní 726 | ||
+ | Kuběna Libor, Polní 655 | ||
+ | Jáchymková Hana, Hřbitovní 156 | ||
+ | Mrkvicová Mária, Zahradní 639 | ||
+ | Otáhai Mirosiav, Nová 516 | ||
+ | Otáhalová Anna, Nová 516 | ||
+ | Herzán Oldřich, Na kopcech 341 | ||
+ | Tesárková Olga, Luční 162 | ||
+ | V roce 1992 | ||
+ | Křivánková Anna, Nádražní 646 | ||
+ | Švástová Jana, Náměstí 240 | ||
+ | Lukeš Václav, Ulička | 208 | ||
+ | Vašatová Marie, U měšťanky 335 | ||
+ | Suská Jaroslava, Zahradní 679 | ||
+ | Suský Stanislav, Zahradní 679 | ||
+ | Bukovský Bohumil, Nádražní 808 | ||
+ | Bukovská Jana, Nádražní 808 | ||
+ | Obnlídalová Radomíra, Polní 654 | ||
+ | Predikant Norbert, Ulička III 364 | ||
+ | Starý Petr, Horní 155 | ||
+ | Holka Július, Ulička III 352 | ||
+ | Všechny nové občany mezi námi srdečně vítáme. Přejeme jim a jejich rodinám, ať cítí, že v | ||
+ | Rakvicích jsou doma. Ať se jim v novém domově dobře daří!! | ||
+ | Rakvický zpravodaj vydává obecní rada v Rakvicích, vychází čtvrtletně. Příspěvky jednotlivých | ||
+ | jmenovaných autorů jsou v původním znění. Sestavuje redakční rada, grafická úprava F.Zach. Tiskne: | ||
+ | ZD V.Bílovice, | ||
+ |